Re: PlayStation 5

544
I'm not convinced... Op zich aardig gelijk aan de PS4 gelukkig, maar ik zie nog geen mappen (folders), dus ben bang dat we hier net zo lang op kunnen wachten als bij de PS4. Het kaartensysteem als je een game aan het spelen bent vind ik er verschrikkelijk uit zien, veel te pompeus voor mij. Maar hey, gezien de enthousiaste reacties overal ben ik een van de weinigen, dus zal het aan mij liggen :D
Image

Re: PlayStation 5

545
paveman wrote:I'm not convinced... Op zich aardig gelijk aan de PS4 gelukkig, maar ik zie nog geen mappen (folders), dus ben bang dat we hier net zo lang op kunnen wachten als bij de PS4. Het kaartensysteem als je een game aan het spelen bent vind ik er verschrikkelijk uit zien, veel te pompeus voor mij. Maar hey, gezien de enthousiaste reacties overal ben ik een van de weinigen, dus zal het aan mij liggen : D
Dat heb ik met zo ongeveer elke 'moderne' website tegenwoordig en hier dus ook...

Het is gewoon in de mode om grote blokken te hebben waarbij er zelfs op de grootste PC schermen met veel geluk net 1 blok op past. Maar vaak is het zelfs enkel de header afbeelding zonder dat zelfs de titel zichtbaar is... Dat is misschien leuk op mobile waar mensen snel en makkelijk scrollen door grote stukken pagina (zei iemand: last van scrollduim? :think: ) maar op PC heb ik liever zoveel mogelijk info op het scherm zonder dat ik moet beginnen scrollen om eindelijk 1 woord tekst te vinden.

Ouderwetse sites gaan mij dus een stuk beter af op PC ipv al die nutteloze 'open space' om het zogenaamd leesbaarder en overzichtelijker te maken. Uiteindelijk zie je zoveel open space dat het overzicht net helemaal weg is :mad:

Of wat dacht je van een formulier met 5 invulvelden en 1 knop waarbij je 2-3 keer een hele pagina moet scrollen om alles in te vullen? :/

Dan ben ik dus maar even ouderwets :gosh:

Sorry voor de rant :grumpy:

Verder zag ik ook cards waarin de trophy progress wordt weergegeven, dat vond ik wel positief om nog een keertje bevestigd te zien! :tong:
En het opstartscherm is ook wel mooi, deed me beetje denken aan PS3 qua kleurstelling en vorm, vorm van PS4 ook, alleen zijn de golfjes nu een soort van bubbellijntjes ofzoiets xD
Image

PlayStation 5

546
Ik ben zelf UX designer van beroep en ik vind dit geen top werk van Sony.

Het is een vrij complex en druk design terwijl we van Sony normaal gesproken toch wel strakke en minimal design gewend zijn. Card design zelf is een enorme trend in de design wereld puur omdat je die dingen voor vrijwel alles kan gebruiken. Hoe zij dat card design hebben uitgevoerd vind ik dan weer minder. Heel generiek plaatsen ze met deze cards afbeeldingen op een achtergrond afbeelding wat bijna altijd het design druk maakt.

Links boven in de card staat standaard een icoon of hele kleine afbeelding waar je de betekenis van moet gokken (Het gokken van wat plaatjes kunnen betekenen zie je trouwens door de hele UI). De tekst op een afbeelding zelf kan vrij snel onleesbaar worden als het plaatje zelf een lichte achtergrond heeft. De tekst onderaan een kaart proberen ze leesbaar te maken met een gekleurde gradient waardoor die hele afbeelding er vies uit kan gaan zien. De inhoud (copywriting). van de tekst die er in staat doen ze ook niet consistent (categorie/titel of titel/categorie).

Tegen het einde valt mij ook op dat ze in een menu waar alles links is uitgelijnd de knop ineens in het midden gaan uitlijnen.

Over elke frame valt wel wat verbeterpunten op te merken...

Ik had een aantal maanden geleden al wel gehoord dat ze hier een UX team op hadden gezet, dus ik had toch wel wat beters gehoopt dan dit... Het is geen ramp, maar ik ben wel benieuwd naar waarom ze met deze visuele keuzes komen. Qua interactie verschilt het niet veel van het huidige al had ik liever wat meer overzicht gehad.

Dat het er niet zo mooi uit ziet had ik met het design van de console ook al, dus er zal wel een lastige manager aan het stuur zitten ofzo.

Re: PlayStation 5

549
FGras wrote:Ik ben zelf UX designer van beroep en ik vind dit geen top werk van Sony.

Het is een vrij complex en druk design terwijl we van Sony normaal gesproken toch wel strakke en minimal design gewend zijn. Card design zelf is een enorme trend in de design wereld puur omdat je die dingen voor vrijwel alles kan gebruiken. Hoe zij dat card design hebben uitgevoerd vind ik dan weer minder. Heel generiek plaatsen ze met deze cards afbeeldingen op een achtergrond afbeelding wat bijna altijd het design druk maakt.

Links boven in de card staat standaard een icoon of hele kleine afbeelding waar je de betekenis van moet gokken (Het gokken van wat plaatjes kunnen betekenen zie je trouwens door de hele UI). De tekst op een afbeelding zelf kan vrij snel onleesbaar worden als het plaatje zelf een lichte achtergrond heeft. De tekst onderaan een kaart proberen ze leesbaar te maken met een gekleurde gradient waardoor die hele afbeelding er vies uit kan gaan zien. De inhoud (copywriting). van de tekst die er in staat doen ze ook niet consistent (categorie/titel of titel/categorie).

Tegen het einde valt mij ook op dat ze in een menu waar alles links is uitgelijnd de knop ineens in het midden gaan uitlijnen.

Over elke frame valt wel wat verbeterpunten op te merken...

Ik had een aantal maanden geleden al wel gehoord dat ze hier een UX team op hadden gezet, dus ik had toch wel wat beters gehoopt dan dit... Het is geen ramp, maar ik ben wel benieuwd naar waarom ze met deze visuele keuzes komen. Qua interactie verschilt het niet veel van het huidige al had ik liever wat meer overzicht gehad.

Dat het er niet zo mooi uit ziet had ik met het design van de console ook al, dus er zal wel een lastige manager aan het stuur zitten ofzo.
Ik weet waarom de keuzes vreemd overkomen voor ons. Het zijn namelijk Japanners. Ik werk elke dag (met veel plezier) samen met Japanners en ze hebben echt wel een compleet andere visie dan wat wij gewoon zijn. Ik stel mij vaak vragen, maar dat heeft geen zin :p

Ik vind het trouwens oké. Maar ik ben niet omver geblazen.
Image

Re: PlayStation 5

550
Ik kan me wel vinden in de opmerkingen, persoonlijk vind ik het er wel goed uit zien, maar druk is het zeker. Ik zou het eens moeten gebruiken om er echt een mening over te kunnen vormen. Toen ik voor het eerst de PS4 UI zag vond ik het er ook ingewikkeld uitzien op video's (als je net overschakelde van PS3), maar eens je hem gebruikte was die best eenvoudig en was je er onmiddellijk mee weg.

De vormgeving spreekt me wel aan, maar de blokken zijn inderdaad wel aan de grote kant...
Member vh jaar 2014 op OPM - Spammer vh jaar 2014 op OPM
Spammer vh jaar 2015 op PXtR (gedeelde plaats)
Image

Re: PlayStation 5

551
Hmm, ik had aanvankelijk niet eens door dat het om een soort menu structuur ging. :girl: Ik keek naar de stukjes gameplay en dat vond ik er wel mooi uitzien. Wellicht moet ik nog eens kijken en zien of ik het snap. De heldere uitleg van FGras helpt me mogelijk bij het doorzien van de structuur. :lach:
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: PlayStation 5

552
@Sora je bent niet de enige. Die grote blokken namen de eerste 30 seconden volledig mijn aandacht. Toen pas merkte ik dat hij aan het scrollen was in het menu onderaan.
Feitelijk hebben ze het omgekeerde gedaan van de PS4 structuur. Apps en games bovenaan, menu, trophies en andere instellingen onderaan.

Zoals Dividedx zegt: je zou er zelf eens moeten mee aan de gang moeten gaan om het volledig te snappen. Ik hoop dat het intuïtief is.

Die gameplay hints vind ik wel nice. Maar vraag is weer hoeveel developers hier gebruik van gaan maken. In Gran Turismo Sport is iets soortgelijks waarbij een circuit in stukken is verdeeld en je via een YouTube filmpje uitleg krijgt over hoe je een bepaald stuk aanpakt.

Het sharen van een game die een vriend speelt lijkt mij dan weer compleet verwarrend. Tenzij je dezelfde game speelt en een bepaald stuk wil tonen hoe het moet ofzo. Maar dat kunnen we nu ook.

Verder lijkt mij vooral de snelheid van de SSD op te vallen. Het valt mij op dat de PS4 interface de laatste tijd alsmaar trager wordt weer net zoals op PS3. Kan ook zijn omdat mijn HDD bijna aan zijn limiet vol staat, geen idee.
Image

Re: PlayStation 5

553
Wellicht is het in het dagelijkse gebruik na een uitgebreide cursus ui van de PS5 wel te doen. Anders geeft de ui alleen maar tranen. ;(
Halverwege de toelichting was ik nog mee, ik volgde een game met :smile: , daarna raakte ik het spoor bijster. Het beeld leek vanaf dat moment meer op een pokertafel waarvan het deck ontploft was.

Het zal wel aan mijn leeftijd liggen maar ik vind de PS toets op de 4 ook wel handig. Je kunt tijdens het gamen vrijwel alles doen en bekijken zonder het idee te hebben dat de game zonder jou alleen verder gaat. Met PS ben je snel weer terug waar je was. Nu lijkt elke card ook nog eens een heel nest te verbergen en heb je een menu-wegenkaart nodig om de weg terug te vinden.
Tenminste, zo voel ik het toch. :goaway: :O

PS, ik zie nu jouw antwoord pas Ruler maar je hebt mijns inziens gelijk.
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: PlayStation 5

554
Ik deel je mening Sora. Het lijkt een kluwen van opties. Verder vind ik die activity tabs maar niets. Volgens dat ik wat comments lees op Facebook zou je die blijkbaar kunnen uitzetten (de tabs die aangeven wat je nog kan/moet doen in een level/game).
Image

Re: PlayStation 5

555
gamerke1992 wrote:Ik weet waarom de keuzes vreemd overkomen voor ons. Het zijn namelijk Japanners. Ik werk elke dag (met veel plezier) samen met Japanners en ze hebben echt wel een compleet andere visie dan wat wij gewoon zijn. Ik stel mij vaak vragen, maar dat heeft geen zin :p

Ik vind het trouwens oké. Maar ik ben niet omver geblazen.
Hah, ja precies dit. Dat drukke design voelt ook best als een Japanse gedachtegang. Al hebben ze wel een heel westers UX team in Silicon Valley opgetuigd hiervoor. Ik kan mij voorstellen dat er veel moeizame vergaderingen zijn geweest! :’D
Sora_Lizard wrote:Hmm, ik had aanvankelijk niet eens door dat het om een soort menu structuur ging. :girl:
Haha, dit vind ik wel een interessante gedachtegang! Ze proberen blijkbaar bewust de grens tussen de UI en de game kleiner te maken. Dat zet mij wel aan het denken of dat niet verwarrend gaat zijn met de game zijn eigen menu, of misschien heb je straks wel helemaal geen game menu meer nodig?

Ik heb nog ff twee artikels over de UI gelezen die de VP User Experience design van Playstation had gedeeld op LinkedIn.

https://www-eurogamer-net.cdn.ampprojec ... -interface

https://www-gamesradar-com.cdn.ampproje ... ns-opinion

Wel interessant, die guide was al een feature op de Xbox! Beter goed gejat dan slecht bedacht zeg ik maar. :)
cron