Re: PlayStation 5

1036
Korte ervaring:

Fantastisch systeem!
Astrobot's Playroom is gewoon zalig om te spelen! Tijd gewoonweg uit het oog verloren. Prachtig gemaakt met alle gadgets en PlayStation dingetjes over de jaren heen.
De controller ligt prachtig in de hand. De beste Dualsense ( shock) die we ooit hebben gehad.
Uren gespeeld bij de verschillende games. Jammer dat PS3 en Vita games niet mee gerekend worden.

Paar mindere dingetjes:

Ik vind het vervelend dat je vrienden niet meer te zien zijn op de beginpagina. Ik moet nu eerst op mijn PS knop drukken en dan naar vrienden gaan om in de Partychat te komen :? Daarna moet ik nog een tab naar rechts om eindelijk ze te kunnen zien. De naast elkaar weergave ipv boven naar onder is niet onoverkomelijk, wel serieus wennen na 2 generaties (PS3 en 4). Hetzelfde voor trophies.
Mis ik iets of wordt de trophylevel ook niet meer weer gegeven? :think: Ik bedoel dan het balkje onder je level met het percentage dat je hebt tot de volgende level... Jammer, waarom die verandering?
Kun je rechtstreeks van de game je gamesave nog uploaden naar de cloud? Op PS4 druk ik options bij de desbetreffende game en dan krijg ik onmiddellijk de optie om mijn gamesave up te loaden naar de cloud. Op de PS5 moet ik naar instellingen gaan om dat van hieruit te doen. Of is er een shortcut dat ik niet weet?

Zonder te proberen spoilers te geven over Astrobot: géén idee als de leden dat hier al wisten. Ik gebruik de 3D headset met de PS5. Er is dan een issue met de mic op de controller in een bepaald stuk in de game waar je moet blazen. Ingame ging dit dus niet bij mij. Als je de mic op de controller dan mute, neemt de game dit automatisch over en geraak je verder.

Laatste zaak: kun je games eigenlijk nog gewoon afsluiten met de PS controller? Nu moet ik weer via een omweg naar "schakelaar" ( UI staat in Nederlands) gaan om zo de game te kunnen afsluiten.
Zelfde voor de console af te sluiten. Starten kan ik met de PS knop. De console afsluiten moet ik weer via die omweg naar "power" om dan zo af te sluiten..

Zijn er eigenlijk quick menu's?

Véél vragen :P

Ben nog wat zoekende.
Image

Re: PlayStation 5

1037
@NTGSruler:
Over de savefiles: Dat klopt, je kan (nog) niet gewoon options duwen op de game om dan saves te up/downloaden en gaat dus enkel via settings. Dit was op PS4 in het begin ook zo en later is die optie erbij gekomen om het direct op de game te doen.

Ik mis het quick menu zoals op de PS4 ook, ergens voelt het alsof ik voor alles wat meer handelingen dan nodig moet doen, zeker in vergelijking met de PS4. Ik heb echt even zitten zoeken om party audio door mijn headset te krijgen en game audio door mijn tv. Dat zit op PS4 ook in dat quick menu.

Daarnaast zijn vrienden en trophies echt bijna verstopt. Zeker die vrienden heb ik even over gedaan voor ik die vond. Ik zag in de balk onderaan het getalletje met een bolletje bij waardoor ik dacht 'dit gaat over aantal online vrienden' maar als het opende kreeg ik eerst al die party's/messages waardoor ik die vrienden helemaal over het hoofd zag. Ik snap ook niet waarom dit onder 1 ding gestoken wordt want het zijn toch 2 verschillende. Trophies zitten dan niet eens in dit niveau maar nog een niveau dieper.

Ook het duwen op de PS knop als je korter en langer duwt doet nog wat verschillende dingen maar ik krijg het niet altijd consequent voor elkaar lijkt het. Misschien dat dat nog wat oefening vraagt :P

Het horizontale uitlijnen (naast elkaar zetten) van icoontjes waar jij het over hebt leest ook lastig bij de trophies. Zeker als de beschrijvingen wat langer worden dan past het stomweg niet meer binnen de voorziene ruimte en daarvoor hoeft het zelfs helemaal niet zo lang te zijn, de meeste korte dingen passen er niet eens meer op.

Ander probleempje dat ik heb ondervonden: Als je voor een game het automatisch syncen van de savefiles uitzet, kan je het nergens meer opnieuw aanzetten... En volgens het internet lag dit een keer niet aan mijn 'iets over het hoofd zien' vermogen :lol:

Ik vind het dan wel weer positief dat Games en Media aparte dingen zijn en niet helemaal door elkaar staan in die balk. Al moet je wel beseffen dat als je een film insteekt, je dus ook naar de media tab moet gaan. Daar zat ik dan maar te wachten tot het disc icoontje eindelijk zou verschijnen... :gosh:

Maw: Wat mij betreft is er nog wel wat werk aan het praktisch maken van de UI. Een quick menu zou daar zeker bij horen! :P

Edit: En ik zie dat NTGSruler ook in de 'versimpelde privacy presets' is getrapt waarbij ze 3 mogelijkheden geven van privacy niveaus en dat gaat dan voor alle privacy settings een bepaalde waarde instellingen afhankelijk van wat Sony denkt dat erbij hoort. Maar eigenlijk had je daar moeten kiezen voor 'Review current settings' als je al een PSN account/PS4 had en dan heb je automatisch zelfde als op PS4 en kan je kijken of je toch iets op een andere manier wil. Nu staan je trophies op private of friends only waardoor PSNP ze niet meer kan zien.
Image

Re: PlayStation 5

1038
Games afsluiten:
PS knop ingedrukt houden, dan op game icoon gaan staan, option knop, en dan kiezen voor game afsluiten

Trophies:
Als ik trophies wil bekijken doe ik meestal trophies vergelijken met iemand anders (driehoekje) en dan staat wel alles mooi onder elkaar

Console sluiten:
Ps knop kort indrukken, dan kan je via dat menu naar power (helemaal rechts) je kan dat menu ook aanpassen door sommige icoontjes weg te halen.
Ik vind het zelf niet omslachtig om de console op die manier af te sluiten

Hou er ook rekening mee dat ook de controllers updates krijgen.

Maar goed om te horen dat de ps5 je bevalt :cool:




Flesje drinkontbijt graag
Image

Re: PlayStation 5

1039
@Kolm: Kan ik dat nog rechtzetten die privacy settings? Als in de opties die je kreeg bij de eerste maal aanzetten van je console?

Wat ik ook gemerkt heb is dat je "hidden trophies" ook de beschrijving niet meer van kan lezen. Op PS4 kon je op vierkantje drukken hiervoor.

@Marty: ah die manier om een game af te sluiten lijkt mij korter. Dat eens proberen.

Mijn controller is ook reeds geupdated :cool:
Image

Re: PlayStation 5

1041
NTGSruler wrote:@Kolm: Kan ik dat nog rechtzetten die privacy settings? Als in de opties die je kreeg bij de eerste maal aanzetten van je console?

Wat ik ook gemerkt heb is dat je "hidden trophies" ook de beschrijving niet meer van kan lezen. Op PS4 kon je op vierkantje drukken hiervoor.

@Marty: ah die manier om een game af te sluiten lijkt mij korter. Dat eens proberen.

Mijn controller is ook reeds geupdated :cool:
Die privacy kan je gewoon nog aanpassen bij instellingen.

Hidden trophies kan je nog steeds lezen. Je moet deze open klikken en dan op de opties knop drukken en dan kan je dat selecteren.
Image

Re: PlayStation 5

1042
gamerke1992 wrote:
NTGSruler wrote:@Kolm: Kan ik dat nog rechtzetten die privacy settings? Als in de opties die je kreeg bij de eerste maal aanzetten van je console?

Wat ik ook gemerkt heb is dat je "hidden trophies" ook de beschrijving niet meer van kan lezen. Op PS4 kon je op vierkantje drukken hiervoor.

@Marty: ah die manier om een game af te sluiten lijkt mij korter. Dat eens proberen.

Mijn controller is ook reeds geupdated :cool:
Die privacy kan je gewoon nog aanpassen bij instellingen.

Hidden trophies kan je nog steeds lezen. Je moet deze open klikken en dan op de opties knop drukken en dan kan je dat selecteren.
Oh wauw, dat wist ik niet. xD
Kon dat op de PS3 en PS4 ook?
Ik zoek altijd online een complete trophy list op :D

Re: PlayStation 5

1044
Kreeg mijn account inderdaad niet gesynced met PsnProfiles. Heb het aangepast op PS5, trophy behaald en nu zou het weer in orde moeten zijn op PsnProfiles.

Bedankt voor de tips! Verborgen trophies kunnen we weer lezen!
Image

Re: PlayStation 5

1045
FGras wrote:
gamerke1992 wrote:
NTGSruler wrote:@Kolm: Kan ik dat nog rechtzetten die privacy settings? Als in de opties die je kreeg bij de eerste maal aanzetten van je console?

Wat ik ook gemerkt heb is dat je "hidden trophies" ook de beschrijving niet meer van kan lezen. Op PS4 kon je op vierkantje drukken hiervoor.

@Marty: ah die manier om een game af te sluiten lijkt mij korter. Dat eens proberen.

Mijn controller is ook reeds geupdated :cool:
Die privacy kan je gewoon nog aanpassen bij instellingen.

Hidden trophies kan je nog steeds lezen. Je moet deze open klikken en dan op de opties knop drukken en dan kan je dat selecteren.
Oh wauw, dat wist ik niet. xD
Kon dat op de PS3 en PS4 ook?
Ik zoek altijd online een complete trophy list op :D
Dat is voor mij precies ook nieuwe informatie...
Image

Re: PlayStation 5

1046
Marty wrote:Games afsluiten:
PS knop ingedrukt houden, dan op game icoon gaan staan, option knop, en dan kiezen voor game afsluiten

Trophies:
Als ik trophies wil bekijken doe ik meestal trophies vergelijken met iemand anders (driehoekje) en dan staat wel alles mooi onder elkaar

Console sluiten:
Ps knop kort indrukken, dan kan je via dat menu naar power (helemaal rechts) je kan dat menu ook aanpassen door sommige icoontjes weg te halen.
Ik vind het zelf niet omslachtig om de console op die manier af te sluiten

Hou er ook rekening mee dat ook de controllers updates krijgen.

Maar goed om te horen dat de ps5 je bevalt :cool:




Flesje drinkontbijt graag
Games afsluiten zat vroeger gewoon in quick menu, dus is iets wat omslachtiger is geworden. Op PS4 is het met een paar tikken klaar want het staat ook redelijk kort bij de default selectie als je het quick menu voor de eerste keer opent.

Trophies ga ik nog is bekijken of dat met vrienden beter gaat :smile:
Maar... het opzoeken van je vrienden is zo omslachtig vind ik doordat het in 1 menu zit samen met de party's. Ik gebruikte het quick menu op de PS4 niet voor vrienden omdat ik het te klein vond, maar nu zit het nog een niveau verder als vroeger.
Op PS4 was het bekijken van trophies van vrienden een klein drama omdat eerst alle gemeenschappelijke games werden getoond. Dus als die persoon een game speelt die jij niet hebt, dan was het onbegonnen werk. Eigenlijk gaat het gewoon sneller door ff op PSNP te kijken en dat begin ik nu ook te hebben op PS5 voor mijn eigen trophies dus: syncen, PSNP updaten en dan kijken op PSNP gaat sneller dan op PS5 proberen iets te maken van die horizontale lijst waar de helft van de beschrijvingen niet zichtbaar is.

Voor afsluiten: Ik ga dan ook nog is kijken of ik daar idd wat knopjes kan weghalen want power staat nu helemaal rechts en dan moet je eerst dat hele rijtje aflopen waar dit vroeger in het quick menu niet nodig was.

Mijn inconsistentie problemen ivm de PS button heeft vooral te maken met dat lang indrukken. Vaak doe ik het blijkbaar toch net te kort en dan moet ik het nog is doen en dan begin ik mij te irriteren xD
Misschien dat het wat langer is dan op PS4? :think:

Vreemd hoe enkele extra menu opties ertussen zoveel dingen plots als omslachtig doet aanvoelen :lol:
Image

Re: PlayStation 5

1047
Hmm trophies zelf vind ik toch altijd snel. Lange duw op de PS knop, naar rechts scrollen naar je profiel, klikken, trophies kiezen. (Vanuit een game).

Het horizontaal scrollen voor de trophies begin ik aan te wennen. Wat mij eerder irriteert zijn de verborgen trophies. Ga op desbetreffende trophy staan, X, options, verborgen informatie weergeven.. Wat een omweg eigenlijk.

Quick menu toevoegen op de PS5 zou toch wel handig zijn ;)

De balk onder je trophylevel mis ik dus ook enorm. Raar dat die weg is. Ze doen een aanpassing van levels om mensen te stimuleren, maar dan halen ze het percentage tot de volgende level weg. Dat was voor mij persoonlijk nu de ganse insteek, zien hoeveel procent erbij komt :nerd:
Image

Re: PlayStation 5

1048
Mja, het zijn toch meer handelingen dan vroeger voor de trophies en dat is met verschillende dingen zo. Ja het gaat nog steeds snel maar al die extra dingen kunnen ook weg en zijn gewoon overbodig. Lijkt wel alsof je niet naar je vrienden en trophies mag gaan kijken.

Ander voorbeeld: Waarom staan sound en mic apart, die hadden dan wel weer samen gemogen ipv party's en vrienden onder 1 ding te proppen. Zeker Mic heeft eigenlijk bijna geen opties.

En via customizen heb ik bv Music weggehaald nu omdat ik die niet gebruik. Ik zou daar echter zeer graag een dingetje voor trophies zien en 2 aparte dingetjes voor party's en voor vrienden.

Net heb ik ook even getest of het een optie is om trophies via vrienden te bekijken en wat een omweg om bij de trophies van je vriend te komen... :O
Duw kort op de PS Button, selecteer Game Base, tik 6 keer naar beneden om bij je eerste vriend te komen, selecteer die vriend, tik 3 keer naar beneden en selecteer More, selecteer View Profile, tik 1 keer naar beneden en selecteer Trophies...
Om dan vast te stellen dat die vriend die game niet gespeeld heeft en je dus niet kan vergelijken met die persoon om het onder elkaar te krijgen :q:

Daarnaast is het bekijken van een vriend zijn trophies nog steeds even lastig op PS4 als het gaat om een game die jij niet gespeeld hebt. Die game komt dan ergens onderaan pas tevoorschijn. Tenzij je geen enkele of weinig mutual games hebt, dan is het nog te doen via de 'games' tab en daar dan de game selecteren voor de trophies. Ik dacht eigenlijk dat het op PS4 via de games tab zelfs makkelijker was ondertussen. :think:

En nu ik even heel bewust met de PS Button ga testen: Blijkbaar is het net het korte tikje wat ik net te lang doe. Dit is echter wel iets dat gewoon een kwestie van wennen is. In dat opzicht kan ik nog wel leven met waar de close game zit en de power button. Het verschilt niet veel met het oude quick menu.
Maar vrienden en trophies zie ik toch zeer graag in dat zelfde menu onderaan na kort tikken op de PS button met een apart icon voor elk.
Dan graag ook nog de optie voor het downloaden/uploaden van savefile bij de game zelf ipv ergens ver weg in settings :q:


Op een of andere manier irriteert het me als software developer mateloos als een UI onnodig veel kleine extra handelingen toevoegt voor veel gebruikte dingen waarbij het ook met minder mogelijk had geweest.
Image

Re: PlayStation 5

1049
Als niet bezitter van een PS5 kan ik over al de bovengenoemde punten niet oordelen. Maar door de dingen hier te noteren of "van ons af te schrijven" zullen deze onhebbelijkheden van de PS5 niet verdwijnen.

Is het mogelijk dat de PS5 bezitters van dit forum een gezamenlijk overzicht formuleren en aan Sony zenden? Dat lijkt me de enige manier om gehoord te worden.

Je zou kunnen beginnen met het verzamelen van:
1. alle zaken die fout / niet goed gaan;
2. alle handelingen die nodeloos ingewikkeld zijn;
3. alle dingen die ontbreken en wel gewenst worden of juist op de PS4 wel mogelijk waren;
4. . . . . .

:smile:
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: PlayStation 5

1050
Super dat je PS5 inmiddels binnen hebt ruler!! Eerste platinum ook al, zie ik :D

Ik herken de ergernissen van de rest wel inderdaad. Ik verwacht dat een hoop met toekomstige updates verholpen gaat worden, maar het blijft toch vreemd dat dit niet gelijk goed kan gaan blijkbaar....

Voor wat betreft profiel/tropies etc: als je in het hoofdmenu zit kun je met driehoekje gelijk naar de sectie rechtsboven gaan.
Image
cron