Re: Quick News Topic

1531
De volledige mail hieronder. Ook de berichtenservice op de vita wordt volledig stopgezet.

Ik vind dat ze dit wel erg kort van tevoren laten weten.
Dit bewijst ook dat digitaal vergankelijk is en dat je daar dus bij Sony niet op de goeie plek voor zit. Microsoft en Steam doen dit toch wel beter.
Op dit moment zijn er ook verschillende PS3 games waarbij het niet meer lukt om de laatste patches te downloaden (Gran Turismo 5 bv)

Eerlijk, geen idee of ik nog een nieuwe PlayStation koop als die er komt want Sony denk duidelijk enkel aan nu en de toekomst.

Waar ik me ook zo enorm aan erger: Ze sturen slecht nieuws altijd stilletjes via een mail (die bij mij vaak in spam komt) en plaatsen dat echt nooit op hun eigen blog. Enkel de leuke dingen mogen blijkbaar op de blog komen :L:

Wat er achter de link in de mail staat is eigenlijk gewoon de hele 'slecht nieuws' feed van Sony die ze niet op hun blog durven te zetten omdat ze dan waarschijnlijk de huid vol krijgen.
Hallo Kolm,

Vanaf 2 juli 2021 zal PlayStation™Store voor PlayStation®3 niet meer beschikbaar zijn en vanaf 27 augustus ook niet meer voor PlayStation®Vita. Ook de nu nog resterende aankoopopties voor PSP™ (PlayStation®Portable) worden vanaf 2 juli 2021 beëindigd. We voeren deze wijzigingen door om onze focus te verleggen naar PlayStation Store voor PlayStation®4 en PlayStation®5 en de ervaring van onze spelers op deze platforms nog verder te verbeteren. We willen hierbij bedanken voor alle jaren dat je hebt gespeeld op deze platforms.

Wat zijn hiervan de gevolgen?
Je kunt vanaf de genoemde datums geen digitale content meer kopen voor PS3, PS Vita en PSP, waaronder games en videocontent.

Je kunt ook geen ingame-aankopen meer doen in je PS3-, PS Vita- en PSP-games.

De store-interface voor PSP werd al in 2016 gesloten. De resterende aankoopopties voor PSP, zoals ingame-aankopen, worden nu volledig beëindigd.

Gevolgen voor de content die je al bezit
• Je kunt content die je al in bezit hebt voor PS3, PS Vita en PSP, zoals games en videocontent, nog steeds downloaden.
• Je kunt de content naar je PS3, PS Vita of PSP downloaden via de Downloadlijst op het betreffende apparaat.
• Als je met Cross-Buy een bundel voor zowel PS3 als PS Vita hebt aangeschaft en je alleen de versie voor PS3 of PS Vita hebt gedownload, dan moet je de versie voor het andere platform downloaden voordat PlayStation™Store voor het betreffende apparaat wordt beëindigd.
• Videocontent die je bezit kun je streamen via de Mijn video's-app voor PS3, PS4 or PS5, of met de PlayStation™Video-app voor mobiele apparaten.
• Je kunt alle games die je met PlayStation®Plus hebt geclaimd nog steeds opnieuw downloaden en spelen, zolang je over een actief lidmaatschap beschikt.

Vouchers, portemonneesaldo en Cross-Buy-content
• Na het beëindigen van PlayStation™Store en de aankoopopties voor PS3, PS Vita en PSP is het nog steeds mogelijk om tegoedboncodes van games en PlayStation®Plus in te lossen.
• Het is echter niet meer mogelijk om tegoeden in je PSN-portemonnee, waaronder cadeaukaarten, in te lossen voor PS3, PS Vita en PSP als PlayStation™Store en de aankoopopties voor deze platforms eenmaal zijn beëindigd.
• Het saldo van je PSN-portemonnee blijft behouden in je PSN-account, maar je kunt dit saldo alleen gebruiken voor aankopen bij de browserversie van PlayStation™Store voor PS4 en PS5, via de PlayStation®App of via je PS4- en PS5-console.
• Je kunt Cross-Buy-content nog steeds aanschaffen in de browserversie van PlayStation™Store, via de PlayStation®App of via je PS4- en PS5-console. Je hebt dan zowel toegang tot de PS4-versie als tot de versies voor PS3, PS Vita en PSP.

Meer info
Bezoek onze FAQ-pagina voor antwoorden op veelgestelde vragen: https://www.playstation.com/support/important-notice/


Berichtenservice PS Vita
Vanaf 28 juni 2021* kunnen PlayStation Vita-gebruikers geen gebruik meer maken van de berichtenservice. Hoewel de berichtenfunctie voor PS Vita komt te vervallen, zijn je berichten nog steeds beschikbaar via de berichtenservice voor PS5- en PS4-consoles, en via de PS App voor mobiele apparaten.

*De beëindiging wordt gestart op 28 juni 2021. De daadwerkelijke beëindigingsdatum kan per regio verschillen.
Image

Re: Quick News Topic

1532
Mja zėėr jammer. Het moest ooit tot een eind komen. Gelukkig kun je wel nog gekochte games blijven downloaden, denk dat dat voor velen toch een opluchting is.

Het voelt raar. PS3 blijft toch de console voor mij waarbij "next-gen" gaming begon. Ik ben voor de moment Infamous 2 aan het spelen, en op de PS3 gamen geeft mij op een bepaalde manier echt wel rust.

Verder mogen ze nu eens deftig hun store gaan uitwerken, want die is momenteel (sorry voor het woord) kak.

Wat is dan het alternatief Kolm? Xbox? Meh. PC? Meh.

Ik veronderstel dat mijn PS3 eens ik alle games die ik nog wil spelen, uitgespeeld zijn, verbannen zal worden naar de zolder.. :(
Image

Re: Quick News Topic

1533
NTGSruler wrote:Mja zėėr jammer. Het moest ooit tot een eind komen. Gelukkig kun je wel nog gekochte games blijven downloaden, denk dat dat voor velen toch een opluchting is.

Het voelt raar. PS3 blijft toch de console voor mij waarbij "next-gen" gaming begon. Ik ben voor de moment Infamous 2 aan het spelen, en op de PS3 gamen geeft mij op een bepaalde manier echt wel rust.

Verder mogen ze nu eens deftig hun store gaan uitwerken, want die is momenteel (sorry voor het woord) kak.

Wat is dan het alternatief Kolm? Xbox? Meh. PC? Meh.

Ik veronderstel dat mijn PS3 eens ik alle games die ik nog wil spelen, uitgespeeld zijn, verbannen zal worden naar de zolder.. :(
En al die tijd niet te vergeten die zij in de trophies heeft gestoken. Dat zou zonde zijn om die prestatie te verliezen. Ik denk niet de Sony het ooit zal mogelijk maken om die progressie te exporteren naar bv Xbox :p
Image

Re: Quick News Topic

1535
PSN blijft voorlopig nog gewoon werken en je kan dus gekochte games downloaden, spelen en trophies syncen.

Enige waar ik nog over twijfel is of je op de vita nog wel mensen gaat kunnen inviten in je sessie want ik dacht dat dat via de berichten ging wat nu dus helemaal wordt uitgezet. Daardoor zou het plots voor ALLE vita games niet meer mogelijk zijn om online trophies te halen.

Alternatief: Gewoon uitspelen wat ik heb en fuck it met de volgende PlayStation?
Daar kom ik nog wel wat jaartjes mee door.
Blijkbaar is PlayStation niet het platform waar digitaal een echt lang leven is beschoren terwijl ze wel een digital only PS5 hebben uitgebracht.
Image

Re: Quick News Topic

1536
Ik hoop dat ik mij niet op glad ijs begeef. Ik persoonlijk vind het oké. Pas op ik begrijp mensen die nog ps3 games willen spelen en ook ik speel nog op mijn vita. Maar we zijn nu 2 generaties verder en dan begrijp ik dat Sony de ps3 niet zo belangrijk meer vindt. Ik hoop gewoon dat vanaf de ps5 alles backwards compatible is en blijft. En dan kan ja alles blijven spelen, zonder de oude console nog te moeten gebruiken. Sinds de ps5 hier in huis is, heeft mijn ps4 pro nog maar 1 keer opgestaan. Waarom zou ik? Alles draait sneller en vlotter op de ps5.
Image

Re: Quick News Topic

1537
gamerke1992 wrote:Ik hoop dat ik mij niet op glad ijs begeef. Ik persoonlijk vind het oké. Pas op ik begrijp mensen die nog ps3 games willen spelen en ook ik speel nog op mijn vita. Maar we zijn nu 2 generaties verder en dan begrijp ik dat Sony de ps3 niet zo belangrijk meer vindt. Ik hoop gewoon dat vanaf de ps5 alles backwards compatible is en blijft. En dan kan ja alles blijven spelen, zonder de oude console nog te moeten gebruiken. Sinds de ps5 hier in huis is, heeft mijn ps4 pro nog maar 1 keer opgestaan. Waarom zou ik? Alles draait sneller en vlotter op de ps5.
Je begeeft je niet op glad ijs. In "onze" wereld zijn we 2 generaties verder. Niet vergeten dat in veel landen en veel stukken van de wereld de PS5 nog niet bereikbaar/betaalbaar is. Er zijn echt nog véél mensen die PS3 spelen.

PS Now is ook geen optie heb ik begrepen wegens PS3 games die zėėr slecht gestreamd worden en de cellprocessing techniek. De PS3 was destijds next-gen maar wordt huidig als het vreemd eendje beschouwd naast de PS4 en PS5 technologie die meer op elkaar lijkt.
Image

Re: Quick News Topic

1538
Kolm wrote:PSN blijft voorlopig nog gewoon werken en je kan dus gekochte games downloaden, spelen en trophies syncen.

Enige waar ik nog over twijfel is of je op de vita nog wel mensen gaat kunnen inviten in je sessie want ik dacht dat dat via de berichten ging wat nu dus helemaal wordt uitgezet. Daardoor zou het plots voor ALLE vita games niet meer mogelijk zijn om online trophies te halen.

Alternatief: Gewoon uitspelen wat ik heb en fuck it met de volgende PlayStation?
Daar kom ik nog wel wat jaartjes mee door.
Blijkbaar is PlayStation niet het platform waar digitaal een echt lang leven is beschoren terwijl ze wel een digital only PS5 hebben uitgebracht.
Wat mij net te binnen schiet? Zijn online trophies op PS3 nog haalbaar na 2 juli?
Image

Re: Quick News Topic

1539
gamerke1992 wrote:Ik hoop dat ik mij niet op glad ijs begeef. Ik persoonlijk vind het oké. Pas op ik begrijp mensen die nog ps3 games willen spelen en ook ik speel nog op mijn vita. Maar we zijn nu 2 generaties verder en dan begrijp ik dat Sony de ps3 niet zo belangrijk meer vindt. Ik hoop gewoon dat vanaf de ps5 alles backwards compatible is en blijft. En dan kan ja alles blijven spelen, zonder de oude console nog te moeten gebruiken. Sinds de ps5 hier in huis is, heeft mijn ps4 pro nog maar 1 keer opgestaan. Waarom zou ik? Alles draait sneller en vlotter op de ps5.
Veel hangt denk ik af van hoe je eigen situatie is.
Enerzijds wat NTGSruler aanhaalt dat we hier in het Westen vaak redelijk 'mee' zijn met nieuwe dingen waar in Brazilië een PS4 nog steeds bijna onbetaalbaar is.
Anderzijds is het afhankelijk van hoeveel je nog hebt liggen voor de PS3. Ben je inderdaad door de PS3 games door die je al wilde spelen of die je hebt, dan is het minder een probleem dan als je er nog een hele hoop hebt liggen.
NTGSruler wrote:Wat mij net te binnen schiet? Zijn online trophies op PS3 nog haalbaar na 2 juli?
Zolang de berichtenservice van de PS3 wel blijft werken zal het invite systeem blijven werken en zie ik geen algemeen probleem. Het zal zolang afhankelijk zijn van de servers van de games zelf of online trophies haalbaar blijven.

Dat is ook de reden dat het twijfelachtig is of het op de vita nog wel gaat lukken na het afsluiten van die berichtenservice.
Image

Re: Quick News Topic

1542
Ik vind het goed dat ze het duidelijk aankondigen via zo'n mail, maar zoals Kolm al zei: hun slechtnieuwsoverzicht zou ook wel wat prominenter op de PS Blog mogen staan... Veel mensen zullen die mails inderdaad nooit deftig lezen :|
Jammer dat het zo plots komt, ik had meer een aankondiging verwacht dat het vanaf 2022 niet meer zou werken.

Ik heb nog wel een aantal PS3-games die ik wil uitspelen. Na de verhuis denk ik dat ik de PS4 nog eventjes in de kast laat staan en eerst alles van de PS3 zal afwerken.

Re: Quick News Topic

1544
Voor zover gekend gaan PS3 games nooit (legaal) draaien op PS5. Enkel via PSNow zijn er een deel PS3 games beschikbaar maar dat is verre van alles.
Daarnaast hadden ze geloof ik een tijdje ook vita games op PS Now maar die zouden weer weg zijn.

Sommige denken dat ze nu alle PS3 games naar PSNow gaan brengen maar mijn gok is dat ze nog eerder de PS3 games allemaal gaan verwijderen van PSNow.
Image

Re: Quick News Topic

1545
Kolm wrote:Voor zover gekend gaan PS3 games nooit (legaal) draaien op PS5. Enkel via PSNow zijn er een deel PS3 games beschikbaar maar dat is verre van alles.
Daarnaast hadden ze geloof ik een tijdje ook vita games op PS Now maar die zouden weer weg zijn.

Sommige denken dat ze nu alle PS3 games naar PSNow gaan brengen maar mijn gok is dat ze nog eerder de PS3 games allemaal gaan verwijderen van PSNow.
Al waren er wel (ik denk Russische) tieners die erin geslaagd waren om ps3 games te laten draaien op een ps4.

Waarom kan Sony dit dan niet?
Image