Re: PlayStation 5

1321
Wel interessant dit. Mooie upgrade voor niet teveel geld en goed filmpje Marty.
Nu nog een PS5 vinden.

Wat was de startprijs voor een discversie ook alweer? €600? Weet het al niet meer met al die woekeraars op de tweedehands markt.
Image

Re: PlayStation 5

1322
zenmaster wrote: 27 Nov 2021 14:02 Wel interessant dit. Mooie upgrade voor niet teveel geld en goed filmpje Marty.
Nu nog een PS5 vinden.

Wat was de startprijs voor een discversie ook alweer? €600? Weet het al niet meer met al die woekeraars op de tweedehands markt.
400 euro voor digital en 500 euro voor disc versie.
Image

Re: PlayStation 5

1323
Interessante informatie hier allemaal! :nerd: Heb er mij eigenlijk nog niet echt goed in verdiept. Ik wacht toch nog even vooraleer ik die upgrade overweeg.
Kom ferm achter, heb zelfs nog geen externe HDD op PS4 of PS5. Wat ik wel al had overwogen. Stel nu dat ik een externe HDD aanschaf en aansluit op mijn PS5.. Is het dan correct wat ik zeg dat ik PS4 games direct kan starten vanaf de HDD op mijn PS5? Of moeten die ook eerst gekopieërd worden naar de SSD? PS5 games weet ik dat die zowiezo op de SSD moeten gezet worden.

Als er goede tips zijn kwa HDD zet het hier maar neer. Wie van jullie gebruikt er allemaal een externe HDD?

edit: ik zie dat er ook external SSD's bestaan voor PS5. Lijkt mij een betere optie dan HDD omwille van de snelheid.

edit#2: deze besteld, komt dinsdag aan normaal. https://www.alternate.be/html/product/1 ... ltEALw_wcB
Image

Re: PlayStation 5

1324
PS4 games kunnen wel vanaf die externe gespeeld worden. En... voor 30 euro meer had je eenzelfde grootte van SSD + heatsink maar dan intern. SSD dan wel bij amazon.nl ipv alternate.
Op die interne kan je dan wel PS5 games zetten en spelen zonder te kopiëren naar originele SSD van PS5 zelf.
Ik geloof dat die externe ook dusdanig wordt geformatteerd dat je die niet meer voor je PC kan gebruiken tenzij je die opnieuw formatteert voor je PC. Maw: Niet tegelijk kan gebruiken voor playstation en PC.

Persoonlijk heb ik geen externe HDD's (of SSD) bij de PS4 en PS5 maar dat is eerder omdat ik al wat onnozel word van de hoeveelheid kabels en dingen rond de playstation. Dan nog een extra HDD bij allebei en dat is nog meer rommel. Dat is een van de redenen geweest dat ik uiteindelijk ben overgeschakeld naar de controller opladers van sony voor PS4 en later ook PS5. Kan je makkelijk 2 controllers tegelijk opladen of ze daar gewoon 'opruimen'. Het spaart ook nog is een USB-poort die ik voor mijn headset, de VR en USB-stick van savefile backup al gebruik. Die externe HDD wordt geformateerd en kan niet werken als backup geloof ik. En tenslotte laden controllers ook op als de playstation volledig uit staat, Ik gebruik rest mode ook niet...
Image

Re: PlayStation 5

1325
Die interne SSD komt er ook nog wel. Voorlopig heb ik dus de externe SSD gekocht. Voornamelijk voor PS4 games eigenlijk. Ik heb een PS5 Disc, dus ik koop voor de moment liever fysieke games voor PS5. Voor kabels valt het hier wel nog mee. Dat dacht ik wel dat die SSD niet te gebruiken viel voor PC. Maar das niet zo erg. Tis niet zo dat ik de PC voor grote downloads en dergelijke gebruik.

Eventueel deze week nog eens zien voor een tweede PS5 controller en dan ben ik weer goed voor een tijdje. :cool:

Wat ik me wel nog afvroeg? Ik veronderstel dat ik die SSD ook kan aansluiten op mijn PS4 om daar de reeds gedownloade games op te kopiëren? Om dan te kunnen aansluiten op PS5 en daar af te spelen? Beetje stomme vraag vermoed ik, maar tis niet zo dat hij dan ook zal geformatteerd worden bij switchen van consoles?
Image

Re: PlayStation 5

1326
Dat kan zeker ruler! Ik heb de externe HDD die ik aan de PS4 had (na ontkoppelen!!!) aan de PS5 gehangen en kon gelijk beginnen met spelen. Ik geloof dat de PS5 een paar seconden nodig had om de HDD te vinden, maar dat was het. De games die ik op de externe geïnstalleerd had zijn de PS4 games die ik op de PS5 speel.

Ik had helemaal niet het idee dat ik de opslagruimte erg gebruikte, maar zag van de week dat de SSD toch ook al aardig vol zit. Toch het overwegen waard dus zo'n uitbreiding... :think:

@marty: het schijnt dat de PS5 een interne cap heeft van leessnelheid van 6500MB/s... nog een tip voor wie nog geen geïnstalleerd heeft: voor installatie ff checken of er een nieuwe firmware voor de SSD beschikbaar is via pc. Sommige fabrikanten bieden zelfs een firmware upgrade aan voor beste performance in de PS5!
Image

Re: PlayStation 5

1327
Dat laatste is wel een zéér goede tip Paveman. Ging ik totaal niet aan gedacht hebben. Ik ben wel tevreden dat ik die externe SSD gekocht heb. Interne komt ook nog wel, beetje per beetje. En zoals ik al zei, voorlopig koop ik voornamelijk fysiek. Nu ja het neemt ook plaats in, en met al die day one patches geraakt het ook snel vol tegenwoordig :silly:
Image

Re: PlayStation 5

1332
Ik kon niet achterblijven en deals zijn goed. Heb net als Gamerke dezelfde upgrade gedaan. Samsung 980 Pro 1tb + MC1 Be Quiet bij Megekko voor 141 euro totaal.
Dat zorgt toch voor 1.6tb capaciteit.

Zou blijkbaar morgen al in huis moeten zijn.
Image