Re: PlayStation Plus

2416
FIFA 22 interesseert me niet.
Tribes of Midgard had ik al maar nog niet aan toegekomen. Was volgens mij iets van online co-op mogelijk.
Curse of the dead gods is mij niet bekend dus ja, misschien is dat nog wat.
Image

2419
Sanity penguin wrote: 26 Apr 2022 14:53 Best verrassend dat ze FIFA zouden doen, gezien dat toch één van de grote moneymakers van EA is.
Al loopt het seizoen natuurlijk wel wat op zijn einde nu (zomer is altijd minder content).

@Paveman: die FUT is zowat het enige dat ik speel (en veel speel :girl: ) Ik kan mij al jaren niet meer vinden in de gameplay van PES en hoeveel deze van FIFA ook niet perfect is; blijf ik het toch de beste voetbalsim vinden.
Dat blijft erg persoonlijk natuurlijk. Al was het algemene oordeel van de media dat juist de gameplay van PES sterker was, maar dat het totaalpakket van FIFA weer beter en gelikter in elkaar zat. Dus in die zin wel een opvallende mening :P

Mij gaat het meer om principe dat ik het systeem achter FUT niet wil sponsoren dan FUT op zich. Ik zie de charme en de aantrekkingskracht van de modus zeker en heel simpel: MyClub valt nog niet eens een slap aftreksel te noemen van FUT zo gigantisch is het gat tussen die modi.

Vergeet trouwens niet dat niet zozeer de verkoop van FIFA de moneymaker van EA is hè..., juist FUT is de moneymaker van EA, waarbij ze nu een heel aantal extra potentiële 'klanten' naar hun game toe halen. Ik had zelf verwacht dat ze FIFA al eerder free-to-play zouden maken (aangezien de verkoopopbrengst maar een fractie is van wat ze met FIFA verdienen), denk eigenlijk dat dit ze uiteindelijk nog meer op zou leveren (je werpt nu een drempel op voor potentiële big spenders in de game), maar dat zal een lastige rekensom zijn. Gezien de verdeling van de opbrengsten die ik eerder wel gezien heb spendeert de gemiddelde speler in ieder geval behoorlijk meer in FUT dan het aankoopbedrag... dan resteert de enige vraag of de potentiële nieuwe spelers gemiddeld net zo veel zouden gaan besteden als de bestaande spelers, of dat dit in ieder geval genoeg zou zijn om die miljarden die je zou mislopen bij f2p te compenseren...
Image

2420
paveman wrote: 28 Apr 2022 11:50
Sanity penguin wrote: 26 Apr 2022 14:53 Best verrassend dat ze FIFA zouden doen, gezien dat toch één van de grote moneymakers van EA is.
Al loopt het seizoen natuurlijk wel wat op zijn einde nu (zomer is altijd minder content).

@Paveman: die FUT is zowat het enige dat ik speel (en veel speel :girl: ) Ik kan mij al jaren niet meer vinden in de gameplay van PES en hoeveel deze van FIFA ook niet perfect is; blijf ik het toch de beste voetbalsim vinden.
Dat blijft erg persoonlijk natuurlijk. Al was het algemene oordeel van de media dat juist de gameplay van PES sterker was, maar dat het totaalpakket van FIFA weer beter en gelikter in elkaar zat. Dus in die zin wel een opvallende mening :P

Mij gaat het meer om principe dat ik het systeem achter FUT niet wil sponsoren dan FUT op zich. Ik zie de charme en de aantrekkingskracht van de modus zeker en heel simpel: MyClub valt nog niet eens een slap aftreksel te noemen van FUT zo gigantisch is het gat tussen die modi.

Vergeet trouwens niet dat niet zozeer de verkoop van FIFA de moneymaker van EA is hè..., juist FUT is de moneymaker van EA, waarbij ze nu een heel aantal extra potentiële 'klanten' naar hun game toe halen. Ik had zelf verwacht dat ze FIFA al eerder free-to-play zouden maken (aangezien de verkoopopbrengst maar een fractie is van wat ze met FIFA verdienen), denk eigenlijk dat dit ze uiteindelijk nog meer op zou leveren (je werpt nu een drempel op voor potentiële big spenders in de game), maar dat zal een lastige rekensom zijn. Gezien de verdeling van de opbrengsten die ik eerder wel gezien heb spendeert de gemiddelde speler in ieder geval behoorlijk meer in FUT dan het aankoopbedrag... dan resteert de enige vraag of de potentiële nieuwe spelers gemiddeld net zo veel zouden gaan besteden als de bestaande spelers, of dat dit in ieder geval genoeg zou zijn om die miljarden die je zou mislopen bij f2p te compenseren...
Klopt wel maar hier in België is het alleszins verboden dat ze hun packs ingame aanbieden tegen geld. Vroeger (tot over 2 of drie jaar) kon je een virtuele munt kopen met € om dan packs te kopen. Maar is in België verboden, geen idee hoe dat in Nederland zit?
Dus qua dat die verdienmodule zitten ze wel op droog zaad hier bij ons :lol:
Image

2425
Haha ik begrijp iedereen wel met Fifa. Vroeger speelde ik die games zot, maar toen FUT erin kwam verloor ik de passie ervoor. Veel te veel frustraties.
Dat gezegd zijnde: ik ga de platinum doen voor Fifa 22 samen met Fsterchele. :q: :D Hij heeft de platinum al, maar je kan blijkbaar zéér veel trophies in co-op behalen. Lijkt mij wel leuk om SAMEN met iemand eens te spelen.
Image

2427
Haha klopt wel Paveman! En Fsterchele maakt alle ploegen in op WorldClass. Das toch iets anders dan mezelf! :D

Wat ik trouwens hier nog eens wou vragen? Er gaan héél wat geruchten rond dat Sony trophy support zou doen voor oudere games zoals PS1 PS2 en dergelijke. Aangezien die games alleen maar te spelen zullen zijn met een Premium abonnement...

Enig idee of dit mogelijk zou zijn? En zou het jullie overtuigen om eventueel een Premium abo te nemen? Stel je voor, een goede oude game dat je vroeger speelde, nu met trophies..
Image

2428
Of het wel/niet mogelijk is zal een beetje afhankelijk zijn hoe PS1/PS2 games zijn opgebouwd.
Ze hebben bij Sony vermoedelijk wel de finale installatiebestanden (zeg maar de .exe) maar de originele broncode wat de programmeurs hebben ingetypt mogelijk niet, zeker bij zo'n oude games. Vaak zit er een soort vertaalslag tussen die twee.

Bij een eerste mogelijkheid zouden ze die installatiebestanden kunnen reverse engineeren naar iets wat lijkt op de broncode van de programmeurs. Voor sommige talen zijn hier gewoon tools voor. Maar 1 probleem hierbij is dat namen van variabelen niet behouden blijven.

Vb: In de originele code is er een variabele 'aantalRacesGereden', dat kan dan in het installatiebestand gewoon 'a' zijn want korter = minder geheugen gebruiken.
Als je dat gaat reverse engineeren met een tool, dan zal dat nog altijd 'a' blijven want er is geen enkele mogelijkheid dat een tool die originele naam kan achterhalen.
Dit betekent dus dat er eigenlijk iemand die 'naamloze' code moet gaan interpreteren om te kijken wat er gebeurt om dan aan te passen voor trophies en er dan opnieuw een installatiebestand van te maken.

=> Dit is allemaal zeer arbeidsintensief dus ik betwijfel dat ze het op die manier gaan doen.

Bij een tweede mogelijkheid zouden ze een soort laag om het installatiebestand kunnen bouwen waarbij dan bepaalde functie calls worden afgevangen om iets te registreren voor de trophies en dan vervolgens de eigenlijke functie alsnog te laten uitvoeren. AOP of Aspect Oriented Programming.

Ik weet alleen niet in hoeverre dit mogelijk zou zijn bij PS1/2 games. Vaak zijn die in C met een mix van assembly (machinetaal) geschreven.
Voor C en C++ bestaan er al AOP oplossingen maar voor assembly kan ik er niks over vinden, daar hebben ze ook niet echt functies ofzo zoals we in modernere talen gewend zijn.

En dan nog moet je wel kennis hebben van wat er in dat installatiebestand zit. Een platform game gaat andere dingen erin hebben zitten dan een racegame.

=> Dit lijkt makkelijker indien het technisch mogelijk is (of wordt gemaakt) maar specifieke kennis per installatiebestand is nog altijd nodig lijkt me.

Mijn conclusie voorlopig: Hoe ze het ook draaien of keren, ze gaan altijd game per game moeten doen. Ik zie geen methode die direct voor (bijna) alle games gaat werken. Hoogstens dat ze zelf een AOP framework kunnen maken voor PS1 of PS2 games dat het dan wat makkelijker maakt als ze 1 game aanpassen.
Image

2429
Mooie uitleg!

Het lijkt mij ook dat Sony de kost/werkarbeid hier zal moeten wegen tov winst => nieuwe potentiële klanten die een premium abonnement ervoor zouden afsluiten.
In dat geval lijkt het mij dat er zeker gamers hier gaan opspringen, maar ik vermoed dat de grootste hoop dit niets of zeer weinig interesseert.

Hoe jij het uitlegt lijken het mij dus eerder geruchten en zal het daar ook bij blijven. Of misschien inderdaad voor een aantal games, om er dan mee uit te pakken, te spelen op emoties (nostalgie) en zo mensen te lokken.
Image

2430
Als er trophies bij horen dan zijn er altijd al een hoop gamers voor te vinden. Dat is ook de enige reden dat die 5 min platinum shovelware verkocht raakt... Als ik op PSNP naar de meest recente trophylists kijk dan is het moeilijk om daar nog iets tussen te vinden wat de moeite waard is.

Sony heeft ongeveer een jaar geleden een patent aangevraagd om trophies toe te voegen aan oude games. Dat alleen is altijd genoeg voor geruchten die om de zoveel opnieuw opduiken.
Als ik dat artikel van IGN opnieuw lees dan kan ik nog altijd maar concluderen dat het iets is wat game per game gedaan moet worden.

https://nl.ign.com/playstation-5-playst ... lijk-maken

Vraag is altijd of ze dit patent ooit hebben aangevraagd omdat ze denken dat het echt mogelijk is of om gewoon het patent te hebben zodat niemand anders het kan vastleggen en Sony er dan zou voor moeten betalen.
Image