dividedx11 wrote:--- Al heel de week niet echt goed in m'n vel
---- Dit trimester al 2 toetsen gemaakt en al op alle 2 gebuisd of de helft...
Ongelofelijk hoe die toetscultuur blijft bestaan, ook al heeft het geen enkele zin. Toetsen zijn goed om u en uw leerkracht te informeren, jij weet dat hoeveel jij kent/kan/begrijpt en de leerkracht weet wat de leerlingen weten/kunnen/begrijpen en hoe hij/zij zijn/haar lessen moet bijsturen. Het probleem is echter dat we punten geven op toetsen, en heel, heel veel onderzoek wijst uit dat punten geven zinloos is, ze moeten feedback geven (de leerkracht die u vertelt wat je al weet/ken/begrijpt en hoe je het vooropgestelde doel kan berijken). Het ergste is dat wat ik hier schrijf geen recente inzichten zijn, ze zijn soms al bijna 50 jaar oud. O ja, een school is van de Vlaamse wetgeving niet verplicht u elk semester ofzo een rapport met punten te geven, in het secundair moet een school gewoon elke graad bewijzen dat de leerlingen de eindtermen halen. Het probleem is dat de netten (gemeenschapsonderwijs, katholiek onderwijs, steden en gemeenten) (bestaat bij mijn weten niet in Nederland) extra regeltjes opleggen en daardoor de pedagogische vrijheid (de vrijheid om lessen en lesgeven aan te passen aan inhoud, niveau, interesses, leerlingenpopulatie) van de leerkracht wordt ingeperkt. Als je u echt oneerlijk behandeld voelt stap je overigens best naar het CLB (als eerste stap), zij hebben beroepsgeheim, dus als je hen vraagt niets of bepaalde dingen niet te vertellen aan de leerkracht of de school doen zij dit ook niet.
Als je nog wat wil weten zeg je het maar eh
+++ Ik heb een stageplaats!
![Party :party:](./images/smilies/IMG_0179.PNG)