Assassin's Creed: Shadows 4/10
Na jaren van roepen en tieren hebben de fans eindelijk een AC game gekregen in een Japanse setting.
We volgen Naoe en Yasuke wiens paden zich kruisen. Beide maken jacht op de Shinbakufu, een groepering die Naoe kwaad heeft berokkent.
Het verhaal was uitermate zwak. Buiten wat ik hierboven vertel, is er niets interessants dat er gebeurt. Je hebt zo'n 12 doelwitten ofzo die je moet uitschakelen en elk doelwit heeft zo z'n eigen mini verhaallijntje. De meeste zijn oersaai en ik heb de dialoog dan vaak maar geskipt omdat het niet uitnodigt voor jezelf onder te dompelen in het verhaal. Ik mis voornamelijk de set pieces van vroeger en de intrigerende slechterikken (zoals Rodrigo Borgia en Charles Lee). Naoe en Yasuke als hoofdpersonages vallen op zich wel mee, maar zijn geen Ezio of Edward.
De zijactiviteiten zijn zeer pover. Voor Naoe heb je een soort zen-activiteit dat resulteert in quick time events, het zoeken van scrolls in tempels en bidden bij enkele tempels. Yasuke heeft ook een quick time event reeks en doelwitten neerschieten vanaf je paard. Verder zijn er grote kampen waarbij je enkele enemies moet vermoorden. Leuk voor enkele uren, maar na 10 uur heb je het wel gezien.
Verder zijn er ook side quests die voor 90% bestaan uit volgende: iemand klaagt over een vijandige bende, in je menu verschijnt er een extra cirkel met een aantal doelwitten die je met uitschakelen en dat is het dan. Leuk voor de eerste 2 keer, maar na 15 keer doe je het enkel nog voor de XP en niet voor het verhaal.
Met de spelwereld had ik ook problemen... Elke provincie trok op elkaar en bestond uit wat heuvels, enkele kleine dorpjes en vooral dicht begroeid gewas. Je wilt niet weten hoe vaak ik vast heb gezeten in de struiken. Beide personages glijden ook bij elke kleine helling naar beneden, dus dat was ook telkens een gedoe.
Het meeste van de tijd heb ik ook enkel met Naoe gespeeld met als voornaamste reden: Yasuke kan amper klimmen. En dat maakt de bewegelijkheid wel moeilijk in een Assassin's Creed spel.
Ten slotte had ik ook veel moeite met het grafische aspect van de game. Lichte gebieden waren vaak overgesatureerd terwijl donkere gebieden vaak veel te donker waren waardoor ik niets kon zien. Uiteindelijk HDR aangezet en toen was het iets beter. Maar toch vaak dat sommige personages recht in de zon stonden terwijl anderen gewoon oké waren. Zeer vervelend want heb dikwijls met de settings van m'n tv liggen knoeien, maar niks hielp.
Over het algemeen dus een zeer grote teleurstelling. Al weet ik ondertussen dat de RPG games me totaal niet liggen. Ik kon nog zoveel meer vertellen over de game, maar ik heb al zoveel gezegd ondertussen