Re: PlayStation 5

1276
Kolm wrote: 13 Oct 2021 19:55 Ja... Dat is nog een van de onhandigheidjes van de PC store... Als je op een product klikt en vervolgens in de browser op vorige klikt, dan is de store helemaal kwijt waar je werkelijk zat op die vorige pagina :(
Of nog een keer op pagina terug klikken, dan kom je weer op de pagina waar je gebleven bent
Image

Re: PlayStation 5

1278
De werkwijze van kolm houd ik ook vaak aan: tabbladen om later verder te lezen en dan een voor een te sluiten na lezen. Zeker ook met uitzoeken van games: dan blijf ik in de 'flow' van het uitzoeken en kan ik later alles wat me interessant leek bekijken.
Image

Re: PlayStation 5

1282
RoyVdW wrote: 26 Oct 2021 22:57 Normaal is het net andersom? Betere graphics en mechanics zorgen voor groter geheugen. Ten tijde van de PS2 was een memory card amper 8MB. PS4 Pro 1TB.

Sent from my BLN-L21 using Tapatalk
Normaal is het inderdaad andersom omdat ze vanaf een draaiende disc (CD/DVD/HDD) moeten lezen waarbij een lens of een arm moet verplaatst worden om een ander deel van de disc te lezen waarbij er nog gezocht moet worden tot het goede deel van het leeslijntje langskomt. Dat verplaatsen en zoeken vraagt tijd en dat proces kan niet veel sneller door de fysieke limieten van het verplaatsen van die lens/arm. In combinatie met betere graphics/audio waardoor 1 object steeds groter werd op de schijf werden laadtijden steeds langer.

Als oplossing ging men dan veelgebruikte objecten op verschillende plaatsen op de disc zetten zodat er altijd een versie dicht in de buurt zat van de rest dat op dat moment wordt ingeladen. Meestal dusdanig dat het meteen in de lijnen zit die al gelezen werden. Het gevolg daarvan is dat in de nieuwe spiderman reboot een bepaalde lantaarn paal zo'n 200 keer op de schijf staat.

Maar nu is er de interne SSD gekomen waarbij geheugen rechtstreeks kan aangesproken worden zonder dat er een lens of arm moet verplaatst worden. Daar bovenop kan men in tegenstelling tot PC er bij een console vanuit gaan dat de interne schijf altijd die specificatie SSD is en geen HDD. Bij een PC kan het zowel een HDD als SSD zijn waardoor je mogelijk die arm problemen nog hebt.

Deze combinatie maakt dat die lantaarnpaal nu nog maar 1 keer op de schijf staat ipv 200. Doe dat dan met allerlei kleine objecten en dan kan het uiteindelijk zijn dat de games minder groot zijn ook al zijn de inviduele objecten voor een zelfde iets (lantaarnpaal bv) wel groter in data dan op een vorige generatie.
Image

Re: PlayStation 5

1285
Kolm wrote: 26 Oct 2021 23:34
RoyVdW wrote: 26 Oct 2021 22:57 Normaal is het net andersom? Betere graphics en mechanics zorgen voor groter geheugen. Ten tijde van de PS2 was een memory card amper 8MB. PS4 Pro 1TB.

Sent from my BLN-L21 using Tapatalk
Normaal is het inderdaad andersom omdat ze vanaf een draaiende disc (CD/DVD/HDD) moeten lezen waarbij een lens of een arm moet verplaatst worden om een ander deel van de disc te lezen waarbij er nog gezocht moet worden tot het goede deel van het leeslijntje langskomt. Dat verplaatsen en zoeken vraagt tijd en dat proces kan niet veel sneller door de fysieke limieten van het verplaatsen van die lens/arm. In combinatie met betere graphics/audio waardoor 1 object steeds groter werd op de schijf werden laadtijden steeds langer.

Als oplossing ging men dan veelgebruikte objecten op verschillende plaatsen op de disc zetten zodat er altijd een versie dicht in de buurt zat van de rest dat op dat moment wordt ingeladen. Meestal dusdanig dat het meteen in de lijnen zit die al gelezen werden. Het gevolg daarvan is dat in de nieuwe spiderman reboot een bepaalde lantaarn paal zo'n 200 keer op de schijf staat.

Maar nu is er de interne SSD gekomen waarbij geheugen rechtstreeks kan aangesproken worden zonder dat er een lens of arm moet verplaatst worden. Daar bovenop kan men in tegenstelling tot PC er bij een console vanuit gaan dat de interne schijf altijd die specificatie SSD is en geen HDD. Bij een PC kan het zowel een HDD als SSD zijn waardoor je mogelijk die arm problemen nog hebt.

Deze combinatie maakt dat die lantaarnpaal nu nog maar 1 keer op de schijf staat ipv 200. Doe dat dan met allerlei kleine objecten en dan kan het uiteindelijk zijn dat de games minder groot zijn ook al zijn de inviduele objecten voor een zelfde iets (lantaarnpaal bv) wel groter in data dan op een vorige generatie.
And that concludes our lesson of the day! :D
Image

Re: PlayStation 5

1287
Ik heb hem volledig gekeken ondertussen en Bugsnax DLC en 2 kleinere games (even de naam kwijt) leken wel wat maar verder... Online zooi of dingen waar ik echt helemaal niks mee heb. Ook geen grote aankondigingen naar mijn idee.
Image

Re: PlayStation 5

1290
Ja tis nogal persoonlijk natuurlijk die laatste State of Play geweest. Ik heb ook niets met Star Ocean, maar kan mij wel voorstellen dat er toch een héél deel fans hiervan zijn. Kan niet altijd kermis zijn. Alleen beetje raar dat de Plus games hierbij ook nog niet aangekondigd werden. De Bugsnax dlc zou zelfs voor februari zijn.
Image
cron