Re: PlayStation 5

2506
Het is/wordt een duur ding maar zou hem toch direct vervangen als de mijne kapot gaat. In verhouding (zeker met het plezier dat ik eruit haal) valt het nog wel en zeker in vergelijking met een gaming PC setup.
Het is gewoon wachten tot de AI-bubbel barst zodat die prijzen terug wat naar beneden kunnen :lol:
Image

2507
Die bubbel zal voorlopig nog niet barsten, ben ik bang Sanity...

Het is toch eigenlijk gek dat we hier klagen over deze prijzen, terwijl velen zonder te knipperen een stuk meer betalen voor een telefoon. Alles wordt (veel) duurder, laten we geen zure oude zakken worden en accepteren dat dit onderdeel is van het leven (hoe kunstmatig inflatie ook is).
Image

2508
Ik las ergens dat Google iets gevonden zou hebben om AI 6 keer minder geheugen te laten gebruiken en toch 8 keer sneller zou zijn.
Misschien dat dat een beetje kan helpen in de prijzen :dizzy:

Mijn PSPro was duurder dan mijn telefoon (scheelde niet heel veel hoor), maar ik heb die alleen maar omdat de maatschappij mij forceerde om een nieuwere smartphone te kopen. Eigenlijk werkte die oude nog prima met meerdere dagen batterij, maar steeds meer apps gingen hem niet meer ondersteunen en dan moet je wel een bepaald moment :(
Image

2509
Ik weet en begrijp dat er hier veel mensen zijn die niet zoveel voor een telefoon over hebben en/of betalen, maar het geeft wel aan hoe duur top range elektronica geworden is. Dat geldt dan ook voor de beste console(s). Dat punt probeerde ik te maken.
Niet dat ik het per se leuk vind, maar ik vind alsnog de prijs ten opzichte van de úren plezier die ik er uit haal in balans. Zeker in vergelijking met andere producten, zelfs met boodschappen en/of terrasje of uit eten gaan.
Ja, zelfs met de nieuwe prijzen vind ik het in balans.
Image

2510
Men moet ook budgetteren. Veel is voor iedereen anders en waar je passie/hobby ligt. Ik heb racefietsen die ook een fortuin kostten. Het is maar wat je belangrijk vindt en waar je je tijd steekt of geluk haalt. Een PS6 koop ik niet. Consoles zijn luxeproducten en met deze prijzen zullen ze wslk uitsterven want velen kunnen dit niet meer veroorloven. Inflatie maakt zichzelf kapot en zal zich wel herstellen. Geld is een verzinsel. Wie wil dit nog betalen? Als een pintje €10 kost gaan we ook niet meer op café of drinken we er maar één of twee en dan brengt dat ook niet meer op. Net zoals vastgoedmarkt. Er is een (psychologisch) plafond. Tenzij onze lonen indexeren maar dan blijft alles stabiel. De maatschappij zal drastisch moeten veranderen of armoede zal toenemen met alle gevolgen van dien....

Sent from my EB2103 using Tapatalk

Image

2511
Toen de prijsverhoging werd aangekondigd moest ik direct denken aan de PS3.. Nooit geziene prijs van 500 (of was het 600 :? ) euro voor een console.
Wie heeft de PS3 hier destijds blindelings gekocht?

@Paveman: klopt wat je zegt. Maar mijn telefoon kostte rond de 250-300 euro aantal jaar terug. De base PS5 console was het dubbele van prijs bij de release. Maar ik snap je punt.

Het is zoals Roy zegt: waarde voor iets is relatief. Ik geef liever 900 euro uit aan een game-console dan dat ik 900 euro moet geven bijvoorbeeld aan een herstelling van je auto.
Btw Roy: race fietsen zijn ook een luxe produkt ;)

@Sanity: ik denk niet dat de prijzen nog ooit naar beneden zullen gaan. Ik voorspel dat de PS6 tegen de release 1000 euro zal kosten.

Laten we het dan ook nog eens hebben over de televisie/monitor die nodig is om optimaal de capaciteit van de Pro/PS6 te kunnen benutten.

Bovendien moet je dan ook nog eens een Essential abonnement betalen om überhaupt online te kunnen gamen.

Dus ja het wordt wel duur om gewoon op "console" te gaan gamen.

Maar zoals ik begon: waarde voor iets is relatief.

Ga ik een PS6 kopen? Ja.
Image

2512
Die tv wil je waarschijnlijk toch ook wel hebben voor andere zaken op de tv, maar mee eens: om het beste er uit te halen is daar vaak ook wel een upgrade nodig.

Ik heb dan wel een PS+ abonnement, maar die heb ik niet voor het online gamen. Je kunt natuurlijk prima gamen, zonder PS+. Het is alleen als je multiplayer wil spelen dat het anders is, al heb ik het idee dat er steeds meer beweging richting singleplayer is...

@Roy: op veel plekken gaat een biertje al richting (of over) de € 10. Punt is dat een paar jaar inflatie (in NL althans) van 5-10% heel hard aantikken. De lonen zijn veelal ook in hetzelfde tempo gestegen, dus we houden elkaar vooral voor de gek.

Voor wat betreft de huizen: die psychologische grens schuift op. Mensen wennen aan nieuwe bedragen en zo lang lonen mee blijven stijgen en men het dus kan betalen én er (in NL althans) meer vraag dan aanbod is, dan stopt dat ook niet op korte termijn.
Image

2516
Ik ben eindelijk toegekomen aan het installeren van de PS5 Pro :saint:

Maar... die vertical stand, die lijkt zo... 'los' te zitten. Gevoelsmatig staat hij verticaal steviger zonder die stand dan met.
Het losse plaatje wat erbij zit heb ik niet gebruikt, dat is voor de originele FAT PS5.
En de disc drive zit er nog niet op omdat Sony zelf zegt dat het beter is om eerst de initiele installatie te doen en dan pas de disc drive en M.2 SSD erin te zetten.

En dan is er nog de bedenking dat de Pro een hoop ventilatie gaten aan de onderkant heeft die door die plaat van de vertical stand worden afgesloten. Ik zou eigenlijk verwachten dat de Pro misschien net iets hoger wordt gezet door die vertical stand waardoor die gaten nog een beetje airflow krijgen maar dat wordt dus nu geblokt door die plaat :think:

Benieuwd naar ervaringen voor ik verder ga :lol:

Edit:
Het is niet zoals bij deze persoon, die weet gewoon niet hoe schroeven werken en heeft de schroef er waarschijnlijk scheef inzitten.
https://www.reddit.com/r/PS5pro/comment ... like_this/

Het is meer dat je die stand altijd nog een beetje naar links/rechts kan draaien met weinig moeite, zelfs al zit dit schroef goed vast (niet extreem keihard vast, goed vast)
Image

2518
Kolm wrote: 17 Apr 2026 12:32 Ik ben eindelijk toegekomen aan het installeren van de PS5 Pro :saint:

Maar... die vertical stand, die lijkt zo... 'los' te zitten. Gevoelsmatig staat hij verticaal steviger zonder die stand dan met.
Het losse plaatje wat erbij zit heb ik niet gebruikt, dat is voor de originele FAT PS5.
En de disc drive zit er nog niet op omdat Sony zelf zegt dat het beter is om eerst de initiele installatie te doen en dan pas de disc drive en M.2 SSD erin te zetten.

En dan is er nog de bedenking dat de Pro een hoop ventilatie gaten aan de onderkant heeft die door die plaat van de vertical stand worden afgesloten. Ik zou eigenlijk verwachten dat de Pro misschien net iets hoger wordt gezet door die vertical stand waardoor die gaten nog een beetje airflow krijgen maar dat wordt dus nu geblokt door die plaat :think:

Edit:
Het is niet zoals bij deze persoon, die weet gewoon niet hoe schroeven werken en heeft de schroef er waarschijnlijk scheef inzitten.

Het is meer dat je die stand altijd nog een beetje naar links/rechts kan draaien met weinig moeite, zelfs al zit dit schroef goed vast (niet extreem keihard vast, goed vast)
Have fun met de Pro!

Bij mij staat hij ook recht op zijn stand. Geen problemen daar mee ondervonden. Ik zag wel dat ik nog eens de face plates ga moeten verwijderen om het stof te verwijderen, is alweer even geleden.
Image

2519
Kolm wrote: 17 Apr 2026 12:32 Ik ben eindelijk toegekomen aan het installeren van de PS5 Pro :saint:

Edit:

Ik vind ook dat de vertical stand voor de PS5 Pro precies niet zo stabiel voelt, maar goed, hij staat in een gesloten kamer waar niemand ertegen kan botsen :lol:
Oeps, had geen idee dat ze aanraden om eerst de installatie te doen en daarna de disc drive toe te voegen, ik heb dat toch direct gedaan :lol:

2520
Deze maand krijgen we FC26 gratis bij Plus. Nu ik heb FC25 platinum gehaald tijdje terug en zou wel graag FC26 spelen, maar omdat ik nogal trophy minded ben wil ik die game niet meer doen (online trophies). Nu ik heb er mijn dochter een plezier mee gedaan en ik heb de game geïnstalleerd op de PS4 voor haar.

Nu komt mijn punt: de laatste tijd erger ik mij enorm aan de 2FA functionaliteit. De helft van de tijd krijg ik geen sms binnen en bijgevolg kan ik dus niet inloggen op mijn account. Ik moest dus inloggen op de PS4 om FC26 te kunnen downloaden en voor iets wat 2 min zou moeten duren ben ik er toch een uur of 2 mee bezig geweest. Gewoon omdat de 2FA maar half werkt, maar ook omdat eerst de "content niet kon worden afgespeeld" omdat ik mijn PS4 niet als primair had gezet. Ondertussen is het gisteren allemaal gelukt en speelt mijn dochter graag FC26.

Ondertussen heb ik 2FA afgezet en is het dus alleen nog mijn paswoord om in te geven. Echter wil ik dit zo niet laten, wil het risico om mijn account te verliezen uiteraard zoveel mogelijk beperken. Zijn er hier mensen die passkey gebruiken? Ik las daarnet wat ervaringen en dat blijkt ook niet feilloos te werken blijkbaar. Al zijn de meeste ervaringen van een jaar of 2 terug.
Eigenlijk is het te zot voor woorden. Je moet je account beveiligen, maar omwille van de systemen om te beveiligen die maar half werken loop je de kans jezelf uit je account te locken.
Voor de passkey trouwens: fingerprint, facescan gebruik ik allemaal niet, ook niet op mijn gsm. Ik werk altijd via pincode. Heb begrepen dat je dit normaal voor passkey ook kan instellen.

Iemand ervaring hiermee?
Image