Re: Trophy Leaderboards IV

46
Het klinkt bijna alsof je van dit leaderboard af wilt :O :eek:

Ik vind dat we dit leaderboard moeten behouden, al voelt het misschien soms wat raar op sommige punten. Uiteindelijk hebben we daarvoor ook nog de jaarlijkse lijsten voor die een deel van dit probleem wel rechtzetten. En ik vind het ook gewoon leuk om te zien wat andere mensen doen!
Image

47
Het Leaderboard heeft in ons forum en onze community zijn toegevoegde waarde zeker al bewezen. Desondanks heb ik bij het opstellen vaak het gevoel dat ik met twee maten meet. Daarvoor kan en mag ik mijn ogen niet sluiten. Tenslotte verwachten jullie dat ik ook een samenvatting schrijf en hierin is regelmatig een soort van waardeoordeel verborgen. Hoeveel platinums heeft iemand behaald bijvoorbeeld. Maar de ene platinum is de andere niet!
Toch zou dit zo moeten zijn en ben ik van mening dat Sony zijn huiswerk niet goed heeft gedaan.

Samen dienen we hiernaar kritischer te kijken. De regels moeten ruim zijn en soepel maar ik denk dat we er soms niet omheen kunnen om vast te stellen dat enkelen onder ons tot groep 2 behoren en de resultaten onderling onvergelijkbaar maken. Hierin staan we niet alleen zie de discussies waarvan Kolm ons al eerder de links gaf: https://forum.psnprofiles.com/topic/754 ... on-system/ en https://forum.psnprofiles.com/topic/738 ... ika-games/.

Onze leaderboards wil ik graag middels discussies waardevoller maken. Interessanter voor iedereen, ook als jouw gamegemiddelden nooit boven de middelmaat zullen uitkomen. Als community mogen we er best met een wat kritischer oog naar kijken. Als community manager is het mijn taak om jullie aan te moedigen om met elkaar in gesprek te gaan.
Sinds enige tijd probeer ik met wisselend succes de samenvattingen op te leuken met een stukje proza en gelukkig komen er allengs meer reacties. :party:
Ga hier lekker tegenin of ga zelf nog een stapje verder ook al is het niet allemaal zo serieus. Met elkaar praten en mijn onzin verdiepen geeft ons geweldige forum een bestaansrecht. En in dit forum hebben de leaderboards hun vaste plek verworven, dus lieve Kolm:

Nee, ik wil er niet van af zolang jullie je input blijven geven. :cool:

PS, niet alleen het vaste clubje van 3 of 4 personen maar iedereen!
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

48
Een directe oplossing ivm onze eigen leaderboards heb ik niet direct. Dat dit een toegevoegde waarde is aan dit forum heb ik al laten weten.
Mijn inziens kun je mensen niet verbieden dat soort platinums te behalen. Eigenlijk is het vreemd dat mensen begaan zijn met wat anderen als Platinum behalen. Plezier staat voorop toch?

Zoals ik al zei. Plak het woord wedstrijd erop en je hebt een andere situatie.

Ik meen mij te herinneren dat er soms ook wel eens iets gezegd werd over de Platinums die Coolgamer behaalde. Hij schoot mij op een bepaald moment voorbij in aantal. Eventjes heb ik het moeilijk ermee gehad. Maar ik bleef gewoon mijn interesse kwa games spelen. Hannah Montana bijvoorbeeld zul je niet terug vinden in mijn lijst. Pas toen we de situatie en achtergrond kenden van Coolgamer dat we begrepen waarom. Mijn punt is: hij haalde daar voldoening uit. Ook al was het voor ons mss niet direct duidelijk. Leef en laat leven zeg ik. Tis niet omdat iemand in de beek springt, wij erachter moeten springen.

Ik heb persoonlijk nog niet het gevoel gehad dat door dit de leaderboards minder waarde hebben voor mij. Het is leuk je eens te meten met anderen. Maar hier is nog een factor die meespeelt om over na te denken: tijd. Hoe wordt dit gecompenseerd in de leaderboards? Ik heb bijvoorbeeld 10u gametijd per week (fictief). Maar mijn medegamer heeft 30u tijd. Hij/zij kan dus sneller en meer platinums behalen dan mezelf. Ook dit is iets wat niet mee gerekend wordt in de leaderboards. Redelijk wat factoren die een leaderboard gaan beïnvloeden. Tis moeilijk denk ik om iedereen in een kunstmatige bubbel te plaatsen om met gelijke middelen te kunnen strijden.

Dit betekent niet dat ik haaks op je mening sta Sora. Ik begrijp de situatie, de discussie en de uitvoering van de leaderboards.

Mss kunnen we het oplossen door een Medal uit te reiken aan diegene met de meeste 1u platinums? :lol:
Image

49
Die heb ik of Coolgamer dan :D

Wat een discussie hier seg en die commentaren? Toen dit werd opgestart en ik Coolgamer bezig zag wou ik hem bijblijven en ging ik even bekijken naar dergelijke mogelijkheden, maar hij heeft meer tijd dus kan hem niet volgen :P Ja, ik amuseer me wel met die Ratalaika games die hebben een 1u plat. De verleiding is er wel als die maar de prijs van een pint kosten, maar sommige zijn echt belachelijk simpel, ondermaats en snel :P Volg het trophy YT kanaal van IBaddriverI nu StayPationt ermee is gestopt. Zo ontdek ik wel games die mij anders niet zouden opgevallen zijn en sommige zijn zeer leuk. Als er mensen zijn die er een probleem mee hebben, je kan ze ook zelf spelen en je kan niet gaan oordelen wat welke waarde heeft. Een plat is een plat. Desnoods doe ik niet meer mee aan de leaderboards want ik kijk er toch al zeer zelden naar om. Ben niet competitief het moet plezant blijven dus het mag zeker geen wedstrijd worden, maar je bekijkt het zelf hoe je wil. Had niet gedacht dat er zo theoretisch over zou in opgegaan worden. Ben wel een completionist dus die :Tp: wil ik behouden haha. Ik speel nu vooral die tussendoortjes eerst en laat de A games voor later. Heb nog een grote backlog. Speel ook enkel waar ik interesse in heb en ook van verwacht dat het me lang genoeg zal boeien om de plat te halen.
Image

50
Zolang je er plezier in hebt Roy is dat het belangrijkste.

We vallen hier niemand aan. We stellen gewoon vast dat er meerdere van die simpele plat games uitkomen. Onze bedoeling is om zo fair mogelijk voor iedereen hier te kunnen laten deelnemen aan de leaderboards. En daar zijn we een beetje over aan brainstormen/discussiëren.
Mijn opinie is dat iedereen vrij is om te spelen wat hij/zij wilt. Maar aan de andere kant willen we proberen de "competitie" of laten we zeggen "de motivatie" er zoveel mogelijk in te houden voor iedereen die deelneemt aan de leaderboards hier.
Image

51
Precies iedereen mag gewoon spelen wat hij/zij leukt vind.

Dit zal wel meer werk gaan inhouden voor de leaderboards maar wat als je punten gaat toekennen aan platinums per percentage groep:

Bijvoorbeeld:
0% -20% = 5 punten
21% - 40% = 4 punten
41% - 60% = 3 punten
61% - 80% = 2 punten
81% - 100% = 1 punt

Dus bijvoorbeeld iemand haalt 5 platinums in 1 week in de percentage klasse 81% - 100% heeft dus 5 punten (5x1)
En de ander haalt 1 platinum in de week in de categorie 0% - 20%, die heeft dus ook 5 punten (1x5)

Maar aan de andere kant degene die meer platinums heeft, heeft sowieso al meer punten dan andere. Dus misschien negatieve punten voor platinums boven de 50% (en ja die heb ik ook)
Dit is maar een ideetje maar ik denk ook dat dat teveel werk wordt :nerd:

Maar zoals gezegt: Speel de games die je zelf leuk vind en dat is het belangrijkst :cool:
Image

52
Ha Roy, de medal voor de meeste 1 uurs platinums win jij met gemak. Maar ik kan je geruststellen, die gaat er niet komen.

Het is net wat Ruler zegt, zolang jij en iedereen er maar plezier in heeft.

Toch moet je eens uitleggen. Je zegt dat je niet competitief bent en tegelijkertijd wilde je Coolgamer bijhouden en ben je gaan kijken naar de mogelijkheden. Dat klopt ook met de soort games die je bent gaan spelen sinds we met de Leaderboards zijn begonnen.

Ook zou een korte toelichting op zijn plaats zijn bij het volgende: ‘desnoods doe ik niet meer mee met de Leaderboards’ schrijf je terwijl je wel de medal voor completionist wilt behouden.

Dat de ene plat de andere niet is heb ik al uitgelegd. Kolm heeft ook al toegelicht waarom de PSN games ineens wel platinums mochten gaan gebruiken.

Ruler schrijft dat het iets anders wordt zodra het woord wedstrijd erop geplakt wordt. Het feit dat we de cijfers met elkaar vergelijken en er posities en virtuele prijzen aan toekennen impliceert al dat het een wedstrijd is. Dus mogen we ook eisen stellen aan de manier waarop de wedstrijd plaats vindt.

Het voorstel van Marty vind ik op het geniale af. Ja, het gaat veel meer werk kosten behalve als we een andere verdeling zouden aanhouden.
Ultra rare: 0 – 5%
Very rare: 5% - 10%
Rare:10% - 20%
Uncommon: 20% - 50%
Common: 50% - 100%

Deze cijfers zijn redelijk eenvoudig uit PSNP te verkrijgen. Negatieve waarderingen hoeven we niet toe te passen als dit zouden aanhouden. Hier wil ik best eens naar gaan kijken.
De waarde van een platinum zou ik dan als volgt voorstellen:
Ultra rare: 0 – 5% ; 1,5 punten
Very rare: 5% - 10%; 1,2 punten
Rare:10% - 20%; 1,0 punten
Uncommon: 20% - 50%; 0,6 punten
Common: 50% - 100%; 0,2 punten

Hierbij kunnen we dan nog de waarde van de platinums bijstellen. Met genoemd punten voorstel zal ik eens een lijstje doorrekenen. De resultaten zal ik telkens naar boven naar hele getallen afronden.
Image

53
Dat was toen, aangezien ik met het oorspronkelijke idee naar voor kwam wil je toch een mooie plek hebben. Er waren enkele die zeer veel plats haalden op korte tijd en ik wilde dat ook want ik vond dat graaf. Op andere vlakken scoor je dan ook weer slecht zoals rarity.

Nu ik een paar jaar ouder, hopelijk wijzer en een voltijds (volcontinu) werkende mens ben heb ik wel andere prioriteiten dan een virtuele leaderboard of bekers te behalen. Er is ondertussen ook een relatie aan te pas gekomen en die tijd dat daarin kruipt is logischerwijs veel belangrijker. Game trouwens veel te weinig naar mijn goesting. Het is gewoon leuk om vele games te spelen op korte tijd ook door het tijdsgebrek vaak en dat zorgt voor afwisseling en ervaring in vele dingen. Mooi meegenomen dat er een goedkope plat bijzit. Speel zeker niet enkel zo'n games om die reden, maar voor de ontdekking en uit nieuwsgierigheid. Als het me niet aanspreekt of het ziet er niks uit op YT koop ik het niet.

Die opmerking om eruit te stappen zeg ik expres aangezien er elk seizoen wel nieuwe (absurde) regeltjes verzonnen worden om je gewoon mee bezig te kunnen houden en er mensen zich niet tevreden kunnen stellen met hoe de situatie is. Dit wordt ook onnodig complex op den duur. Vraag me af waarom in feite aangezien het je stiekem hopende wel een betere positie zou opleveren? Degene die erover bezig zijn staan toevallig wel bovenaan. Je doet ermee wat je wil uiteindelijk het maakt mij niks uit. Op dit moment zit ik er ook passief in en dat mag zo blijven hoor, maar je snapt me wel wat ik bedoel.

Doet me denken aan typisch Belgische politieke debatten over elke prul een wet maken en uren onderhandelen terwijl er niks gebeurd en we aan zakkenvullerij doen. (lees: ondertussen toch blijven platinum hunten) :lol:

Het idee van Marty is op die manier het eerlijkst, maar als je dat zo met de hele lijsten van iedereen moet uitwerken ben je uren bezig. Als je je ermee wil bezighouden doe maar ;)
Image

54
Roy, je moet spelen waar je zin in hebt. Het is ook begrijpelijk dat je minder tijd hebt nu. Overigens kan het zijn dat anderen ook moeten werken voor de kost en daarnaast nog een sociaal leven leiden.

In de jaren dat we de leaderboards maken is er ooit slechts één regelwijziging geweest. Dat betrof de mensen met hidden trophy's. Meer niet. Waar jij wellicht mee in de war bent is de invoering van de seizoenen.
Op voorstel van Tjeefkeuh zijn we na elk jaar een nieuw seizoen gestart. Gewoon zomaar een grens trekken en dan gewoon verder gaan alsof er niets gebeurd is, leek me niet echt een waardevolle toevoeging aan de boards. Vandaar dat we elk jaar een overzicht maken van de vorderingen van de gamer in het afgelopen jaar. Hierin is een uitgebreid toegelichte weging van de aantallen platinums doorgevoerd. Juist om een scheefgroei door het spelen van EZPZ plats enigszins te corrigeren.

Nu zijn we, of als je dat liever hebt, ben ik op zoek naar een eerlijkere waardering van de aantallen platinums. Hierbij worden EZPZ plats lager gewaardeerd. Het voorstel van Marty is inderdaad de eerlijkste methode en is in de praktijk met kleine aanpassingen redelijk snel uitvoerbaar.

Overigens zijn wij niet de enigen die dit aankaarten. Wereldwijd zijn er gamers die hier een groter of kleiner probleem in zien en wordt er overal gezocht naar oplossingen. Gezien de financiële consequenties mogen we niet verwachten dat Sony er iets aan zal doen. Vandaag nog kom ik met een op Marty's idee gebaseerd voorstel.
Image

55
Ik hoop dat dit dan voor jou wel een beetje te doen blijft, Sora. Alhoewel ik zeker wel voorstander ben van het voorgestelde systeem, vind ik dat het vooral voor de leuk moet blijven en jou met een hoop werk opzadelen voldoet in mijn beleving niet aan die voorwaarde. Aangezien je zelf echter een van de grootste voorvechters van een eerlijk systeem bent, verwacht ik dat je het er voor over zult hebben, maar toch: ik wilde het even benoemd hebben. Overigens kan ik het sowieso niet vaak genoeg zeggen dat ik jouw inzet voor dit leaderboard, maar ook dit forum in algemene zin, enorm waardeer!

Is het trouwens een idee om dit in een aparte lijst te doen (of spreek ik mezelf dan weer tegen qua werk voor jou....?)? Het aantal platinums dat iemand gehaald heeft kun je toch niet veranderen en linksom of rechtsom mag dat gewaardeerd (blijven) worden. Toch?
Image

56
Dank voor je medeleven paveman. Ik heb inmiddels iets bedacht dat aan zowel het ene als aan het andere zou kunnen voldoen en niet teveel tijd kost.

Image

Enige uitleg is mogelijk nodig.
Verticaal zien de bekende namen en avatars en de namen van de kolommen bovenin.

Horizontaal de volgende kolommen:
Naam
Hidden of niet

Kolom Ultra rare met berekeningsfactor 2,0
Kolom Very rare met factor 1,8
Kolom Rare met factor 1,0
Kolom Uncommon met factor 0,8
Kolom Common met factor 0,3

Kolom Platinums, hierin komt het werkelijke aantal behaalde platinums.
Kolom Plat punten, hierin staat het aantal behaald gewogen punten obv het aantal platinums per categorie x factor voor die categorie, gesommeerd.
Kolom check#, checksum het totaal van de plats per categorie moet overeenkomen met het werkelijke aantal platinums uit kolom Platinums.
Kolom %, (oranje gearceerd), geeft het percentage aan van de Plat punten tov het aantal behaalde platinums.

Doordat sommige factoren hoger zijn dan 1 kan het percentage boven de 100% stijgen. Logisch toch?

In het vervolg verschijnt in het lijstje 'Platinums' een overzicht van de score Plat punten. Hierop wordt de volgorde voor de 'wedstrijd' gebaseerd.
Daarnaast verschijnt ook dit overzicht zodat iedereen ook de bij Sony behaalde platinums kan zien. Tevens krijgt iedereen meteen een overzicht van de behaalde aantallen platinums per categorie Ultra rare, Very rare, Rare, Uncommon en Common. Met behulp van de bekende factoren kan iedereen zelf uitrekenen in welke categorie zhij platinums dient te scoren om te stijgen in de lijst.

De aantallen kan iedereen zelf controleren door 'Trophy Log' te kiezen in PSNProfiles en daar de instellingen op Platinum in te stellen bij 'Type' en dan onder Rarity de categorie te kiezen. Links boven in de blauwe balk komt dan het aantal te staan.
Relatief simpel en snel.
Het enige nadeel vind ik dat de categorie 'Common' een erg groot gebied beslaat: 50% tot 100%. Hierin zitten wel alle EZPZ plats. :)

PS, wellicht een kleurtje geven aan de kolom Platinums (reminder for myself)
Image

58
Amai, heb je dat nu al voor elkaar? Is dit automatisch gegenereerd want die percentages wijzigen naargelang de hoeveelheid mensen die ze spelen? Als je dit telkens volledig moet nazien. Wist zelfs niet hoeveel ik van wat had.
Enkel is die common categorie wat groot vind ik want dan zou Spider-Man zogezegd een EZPZ zijn terwijl deze toch ook tijdrovend is en een andere categorie is dan de 1u plats. Soms zegt tijd ook niet veel over moeilijkheidsgraad zoals bv. Teslagrad, die was kort maar frustrerend. Maar op zich maakt dat niet uit het is maar een tabel. Ziet er mooi uit :smug:

NTGS staat eerst qua moeilijkheidsgraad en zoooo slecht scoor ik ook niet :D :cool:

Begrijp het volledig en ben het eens met jullie ook al lijkt dat van niet. Het is jammer dat dergelijke PSN games vandaag een plat toelating krijgen van Sony. Er zit enkel een minimum en maximum van aantal punten op, maar de ontwikkelaars kiezen ze zelf. Sommige gebruiken dit in hun voordeel vanuit commercieel oogpunt.
Image

59
Amai Sora, inderdaad een mooie en goede uitleg! Ik vind het zeker goed zo :cool:

Ook bedankt voor alweer een update :)
Nu heb ik wel een aantal platinums kunnen halen door veel thuis te zitten, al zal het vermoedelijk snel gedaan zijn als ik terug kan gaan werken :-"

Het lijkt inderdaad dat de platinums minder waard worden, maar veel hangt volgens mij ook af van hoe de ontwikkelaars de trophies zien. Als ze zeggen: "Voor ons moet je niet ieder klein hoekje hebben uitgeplozen en de game geen 3x gespeeld te hebben voor de platinum", dan begrijp ik dat ook wel. Ik heb zelf een goede mix tussen 'makkelijke' en 'moeilijke' platinums, die hangen vaak af van hoe graag ik een game speel. En als ik ergens geen zin in heb, hoe makkelijk de platinum ook is, dan doe ik het gewoon niet. Zoals The Order 1886 bijvoorbeeld, met een heel makkelijke platinum, maar ik heb geen zin om de game nog een keer te spelen puur voor de collectibles.