Trophy Leaderboards Seizoenen
Posted: 28 Aug 2018 11:48
Trophy Leaderboards Seizoenen
Een nieuw idee met terugwerkende kracht!
De Trophy Leaderboards worden vanaf nu verdeeld in Seizoenen. Het eerste Seizoen bleek een natuurlijk begin en einde te kennen doordat Tjeefkeuh het project naar een idee van Roy oppakte en na een jaar weer afstootte.
Telkens na een jaar zal een Seizoen worden afgesloten.
Vorderingen
Door de beginstand van een seizoen af te trekken van de eindstand kunnen we in elke categorie voor elke deelnemende gamer inzichtelijk maken welke vooruitgang hij of zij geboekt heeft in dat jaar. In de navolgende tabellen hebben we dat de ‘Vorderingen’ genoemd.
Feitelijk is jouw Vordering niets meer en niets minder dan: Eindstand – Beginstand van het betreffende Seizoen.
Rang
Voor elke categorie vind je een kolom met rang. Dit geeft de rangschikking aan binnen de categorie. Heb je er een 1, 2, 3 of een 4 staan dan geeft een kleurtje aan welke medal je er mee gewonnen hebt!
Level
Daar de Levels vanaf Seizoen 2 gemeten worden in zowel het level als de percentages is het verschil iets lastiger te berekenen.
Voorbeelden:
Begin: level 10 en 50%; eind: level 12 en 67%; Vordering: 2 levels en 17%.
Begin: level 10 en 50%; eind: level 12 en 27%; Vordering: 1 level en 77%.
Plats
Plats staat voor Platinums. Omdat we soms geconfronteerd werden met opmerkingen over de ‘moeilijkheid’ van de behaalde platinums hebben we gezocht naar een mogelijkheid de Completed games te wegen.
In de ‘normale’ Trophy Leaderboards tellen we de ‘kale’ aantallen platinums en dat blijft zo. Bij de vorderingen nemen we de gemiddelde moeilijkheidsgraad mee in de berekening.
Er is een site: https://psntrophyleaders.com/ waarin het mogelijk is om middels rarity een gewicht aan de behaalde platinums te geven.
De theorie hierachter is dat platinums van 5 in een uur minder zeldzaam zullen zijn dan platinums waar je 40 uur of meer aan moet besteden. Meer info: https://psntrophyleaders.com/about
Hoe zit die berekening dan in elkaar?
Iedereen zal indien hij of zij er een blik werpt op zijn games ongeveer het volgende zien:
In de linker kolom zie je dan onder Leaderboard Rankings ook 2 Random Stats:
Als je daar overheen hovert krijg je bij de onderste stat te zien: "xxxx points average completed" te zien. Dit is een indicatie van de moeilijkheidsgraad van jouw completed games. In de praktijk komt het neer op alle games die op 100% staan. Dat zijn meestal ook de games waar je een plat voor gescoord hebt. De afwijking zit hem in de indie games zonder plat en de games met plat en DLC die je nog niet geheel hebt afgerond.
Praktisch echter benadert dit het dichtst de moeilijkheidsgraad van de behaalde plats.
Bij een gemiddelde gamer staat deze op bijvoorbeeld 1100 points en bij een gamer die de wat moeilijkere games speelt bijvoorbeeld op 2300 points of meer.
Door deze punten te zien als een moeilijkheidsfactor en met het aantal behaalde plats te vermenigvuldigen, krijg je een "gewogen platinum" waarde. De moeilijkheidsfactor vind je in de gele kolom ‘TL factor’. Deze is voorzien van een datum waarop de standen zijn uitgelezen.
Voorbeeld:
Sora_Lizard: beginstand 8 platinums; eindstand 16 platinums; TL factor 1388; Vordering (16-8)x1388= 11104
% C
De Completion is de simpelste berekening: Eindstand – Beginstand in procenten.
Het leuke hier is dat niet de absolute hoogte van de waarde belangrijk is maar juist wat je aan vooruitgang geboekt hebt in het betreffende Seizoen! Soms met verrassende uitslagen.
Daar we geen beginstand kennen van 2016 blijft het Seizoen 16 – 17 helaas leeg.
% R
De Rarity is een aparte vogel onder de tabellen. Het doel is namelijk een zo LAAG mogelijke score te behalen. Om toch een positief verschil te meten is de berekening hier omgedraaid: Beginstand – Eindstand in procenten geeft het gewenste resultaat!
Ook hier is het leuke dat niet de absolute hoogte van de waarde belangrijk is maar juist wat je aan vooruitgang geboekt hebt in het betreffende Seizoen! Met verrassende uitslagen.
Daar we geen beginstand kennen van 2016 blijft het Seizoen 16 – 17 helaas leeg.
Deze Seizoensstanden (meteen 2 dit keer!) opent perspectieven voor die gamers onder ons die telkens weer tegen enorme achterstanden met de “topgamers” aankijken. Juist met completion en rarity kun je in een jaar mooie resultaten boeken door je daarop te concentreren.(Indien je graag een medal verdient)
Veel plezier met de Seizoensstanden en game on!
~Sora
Een nieuw idee met terugwerkende kracht!
De Trophy Leaderboards worden vanaf nu verdeeld in Seizoenen. Het eerste Seizoen bleek een natuurlijk begin en einde te kennen doordat Tjeefkeuh het project naar een idee van Roy oppakte en na een jaar weer afstootte.
Telkens na een jaar zal een Seizoen worden afgesloten.
Vorderingen
Door de beginstand van een seizoen af te trekken van de eindstand kunnen we in elke categorie voor elke deelnemende gamer inzichtelijk maken welke vooruitgang hij of zij geboekt heeft in dat jaar. In de navolgende tabellen hebben we dat de ‘Vorderingen’ genoemd.
Feitelijk is jouw Vordering niets meer en niets minder dan: Eindstand – Beginstand van het betreffende Seizoen.
Rang
Voor elke categorie vind je een kolom met rang. Dit geeft de rangschikking aan binnen de categorie. Heb je er een 1, 2, 3 of een 4 staan dan geeft een kleurtje aan welke medal je er mee gewonnen hebt!
Level
Daar de Levels vanaf Seizoen 2 gemeten worden in zowel het level als de percentages is het verschil iets lastiger te berekenen.
Voorbeelden:
Begin: level 10 en 50%; eind: level 12 en 67%; Vordering: 2 levels en 17%.
Begin: level 10 en 50%; eind: level 12 en 27%; Vordering: 1 level en 77%.
Plats
Plats staat voor Platinums. Omdat we soms geconfronteerd werden met opmerkingen over de ‘moeilijkheid’ van de behaalde platinums hebben we gezocht naar een mogelijkheid de Completed games te wegen.
In de ‘normale’ Trophy Leaderboards tellen we de ‘kale’ aantallen platinums en dat blijft zo. Bij de vorderingen nemen we de gemiddelde moeilijkheidsgraad mee in de berekening.
Er is een site: https://psntrophyleaders.com/ waarin het mogelijk is om middels rarity een gewicht aan de behaalde platinums te geven.
De theorie hierachter is dat platinums van 5 in een uur minder zeldzaam zullen zijn dan platinums waar je 40 uur of meer aan moet besteden. Meer info: https://psntrophyleaders.com/about
Hoe zit die berekening dan in elkaar?
Iedereen zal indien hij of zij er een blik werpt op zijn games ongeveer het volgende zien:
In de linker kolom zie je dan onder Leaderboard Rankings ook 2 Random Stats:
Als je daar overheen hovert krijg je bij de onderste stat te zien: "xxxx points average completed" te zien. Dit is een indicatie van de moeilijkheidsgraad van jouw completed games. In de praktijk komt het neer op alle games die op 100% staan. Dat zijn meestal ook de games waar je een plat voor gescoord hebt. De afwijking zit hem in de indie games zonder plat en de games met plat en DLC die je nog niet geheel hebt afgerond.
Praktisch echter benadert dit het dichtst de moeilijkheidsgraad van de behaalde plats.
Bij een gemiddelde gamer staat deze op bijvoorbeeld 1100 points en bij een gamer die de wat moeilijkere games speelt bijvoorbeeld op 2300 points of meer.
Door deze punten te zien als een moeilijkheidsfactor en met het aantal behaalde plats te vermenigvuldigen, krijg je een "gewogen platinum" waarde. De moeilijkheidsfactor vind je in de gele kolom ‘TL factor’. Deze is voorzien van een datum waarop de standen zijn uitgelezen.
Voorbeeld:
Sora_Lizard: beginstand 8 platinums; eindstand 16 platinums; TL factor 1388; Vordering (16-8)x1388= 11104
% C
De Completion is de simpelste berekening: Eindstand – Beginstand in procenten.
Het leuke hier is dat niet de absolute hoogte van de waarde belangrijk is maar juist wat je aan vooruitgang geboekt hebt in het betreffende Seizoen! Soms met verrassende uitslagen.
Daar we geen beginstand kennen van 2016 blijft het Seizoen 16 – 17 helaas leeg.
% R
De Rarity is een aparte vogel onder de tabellen. Het doel is namelijk een zo LAAG mogelijke score te behalen. Om toch een positief verschil te meten is de berekening hier omgedraaid: Beginstand – Eindstand in procenten geeft het gewenste resultaat!
Ook hier is het leuke dat niet de absolute hoogte van de waarde belangrijk is maar juist wat je aan vooruitgang geboekt hebt in het betreffende Seizoen! Met verrassende uitslagen.
Daar we geen beginstand kennen van 2016 blijft het Seizoen 16 – 17 helaas leeg.
Deze Seizoensstanden (meteen 2 dit keer!) opent perspectieven voor die gamers onder ons die telkens weer tegen enorme achterstanden met de “topgamers” aankijken. Juist met completion en rarity kun je in een jaar mooie resultaten boeken door je daarop te concentreren.(Indien je graag een medal verdient)
Veel plezier met de Seizoensstanden en game on!
~Sora