Een beetje mixed feelings...
De krankzinnigheid van Vaas wordt echt super weergegeven en als je zoals ik net Far Cry 3 opnieuw hebt gespeeld dan zit het allemaal leuk en goed in elkaar.
Maar... voor mij had dat score attack element wel weg gemogen. Hierdoor komt het erop neer dat als je 1 keer doodgaat of het level quit, dat al je story vooruitgang weg is. Als je doodgaat ben je ook al je verzamelde geld kwijt en moet je dus bijna vanaf scratch opnieuw beginnen. Gelukkig blijven gekochte wapen en personage upgrades wel behouden. En ook collectibles worden gesaved over alle runs heen.
Als je quit terwijl je in een savehouse bent, dan wordt wel je geld en huidige equipment opgeslagen maar story progress ben je dan toch kwijt. Ik vermoed dat ze save scumming wilden tegengaan ofzo.
Het ene probleem hierdoor is dat je niet even kan stoppen wanneer je wil. En 1 run waarbij je enkel en alleen story objectives doet duurt zelfs op mind level 1 (easy) toch al snel 40+ minuten.
Het andere probleem is dat je gewoon vanalles kwijt kan zijn als je een keer stom doodgaat en dat je daarom gewoon met een slecht gevoel achterblijft.
Mijn voorbeeld: Ik was al bijna 2u bezig met een run waarin ik ook alle collectibles aan het halen was en had zelfs mijn PS5 de hele dag laten aanstaan omdat ik het niet in 1 avond kon. Ik ben op weg naar een savehouse om mijn geld uit te geven aan upgrades zodat ik het niet kwijt raak. Net voor het savehouse zit een kist onder water. Ik duik naar de kist, open die en ga terug boven water. Toevallig een kist waarbij je manueel iets moet oprapen ipv automatisch verzamelen dus... ik duik opnieuw. Als ik net bij de kist ben zie ik plots dat ik van full health naar 0 ben gegaan zonder echt te weten waarom. Ik wil healen onder water maar dat kan niet... dat kon in Far Cry 3 wel dus dat voelde erg stom. Vervolgens zie ik de oorzaak: Er zwemmen kwallen rond de kist, maar als je die raakt krijg je geen rood op je scherm zoals bij andere dingen die je raken. Ik deed nog een poging om weg te komen zonder geraakt te worden maar helaas... dood en bye bye money!
Hieronder mijn run van mind level 5, de video wordt op dit moment nog verwerkt want was ongeveer 7GB aan data.