Ik ben weer ff bezig geweest met de game, en er zijn een paar dingen die mij opvallen sinds de laatste updates. Wanneer je een planeet nadert, veranderd niet zomaar de hele omgeving als je de atmosfeer binnen komt. Wat je van veraf ziet is dus ook grotendeels van hoe de planeet is als je daadwerkelijk landt. In het verleden was het wel eens zo dat als je een planeet naderde en deze er bijvoorbeeld rood uit zag, het plotseling van kleur en omgeving kon veranderen als je wou landen. Wat ook opvalt is dat elk stelsel wat je binnen komt een planeet met ringen heeft. Opzich is de toevoeging van ringen aan planeten erg mooi, maar het komt nu wat te vaak voor.
Wat ook nu erg opvalt is dat het zoeken van alle dieren op een planeet nog moeilijker en omslachtiger is geworden. Voorheen kreeg je nog een indicatie van wat voor type dier je moest zoeken, maar dat is nu niet meer aan de orde. Land je op een planeet met veel water en met continenten, dan is het maar gokken waar dat laatste diertje leeft. Je kunt letterlijk uren ronddolen zonder de volle 100% van alle dieren te vinden op een planeet. Ik moet zeggen dat No Man's Sky op dit vlak nog steeds ernstig tekort schiet. Het zoeken en ontdekken van nieuwe diersoorten is erg leuk in de game, maar het uren zoeken om dat laatste beest van de lijst te kunnen afvinken is ronduit kansloos. Ik ben zo'n persoon die perse alle dieren op elke planeet moet vinden. Ik commiteer mijzelf aan zoiets en dan werkt de game op alle mogelijke manieren dit tegen. Op het internet is ook gewoon geen eenduidig verhaal van hoe je dit anders kunt doen. Ik hoop echt dat Hello Games dit probleem nog even goed aanpakt.
Het exploreren van de zee is sinds de Abyss update echt stukken leuker geworden. Er is meer te zien en te doen en het loont om een duik te nemen in de oceaan. Vooral het gegeven dat je nu lang onder water kan blijven is echt een verademing (
) te noemen. Wat dan weer wat minder is, is het feit dat de PS4 bij het inladen van alle vissen vaak niet lekker loopt. Je framerate duikt bij momenten naar beneden, ook bij vele andere momenten. De 60 FPS die de game eerst makelijk liep tot de NEXT update is totaal verdwenen. Zet de FPS lock aan en de game loopt beduidend beter.