HDMI als in de fysieke connector zal nog wel een hele tijd meegaan in de TV wereld. HDMI als in de standaard/protocol die over de kabel gaat en wat tv's/apparaten/kabels ondersteunen zal voortdurend blijven evolueren. Vergelijk het met USB Type A connector en standaard 1.0, 2.0, 3.0, ... die het kan ondersteunen.
In de PC wereld zie je vooral bij laptops dat alles naar USB C wordt omgezet of Display Port wat fysieke connector betreft.
Wat de standaard betreft moeten natuurlijk wel beide apparaten en de kabel het ondersteunen, het apparaat met minste/laagste standaard ondersteuning, wordt bepalend voor het geheel.
Re: TV en andere beeldschermen
77Heb eens getest en die Monster kabel werkt dus niet op de Proximus decoder. Te modern denk ik want wordt niet ondersteund. Is een Gold Ultra High Speed Ethernet. Dus geen gewone. Hoe zelfs duurder niet werkt en die zilvere van €10 wel
Sent from my BLN-L21 using Tapatalk
Sent from my BLN-L21 using Tapatalk
78Uitermate vreemd daar de nieuwere versies van HDMI telkens volledig downwards compatible zouden moeten zijn. Dat geldt met name ook voor de verbindingen, spreek de kabels.
TV en andere beeldschermen
79Ik zit even een lijstje te maken voor een tv die het maximale uit een PS5 kan halen.
Televisie
- [ ] 4K resolutie (ultra hd 3840x2160)
- [ ] OLED
- [ ] HDR 10 of 10+?
- [ ] HDMI 2.1
- [ ] 60FPS(hertz)
Mis ik nog iets?
Televisie
- [ ] 4K resolutie (ultra hd 3840x2160)
- [ ] OLED
- [ ] HDR 10 of 10+?
- [ ] HDMI 2.1
- [ ] 60FPS(hertz)
Mis ik nog iets?
80Probeer er ook op te letten dat de input lag in gaming mode zo laag mogelijk is.
Lijkt niet belangrijk maar ik heb ooit aan den lijve ondervonden dat het een enorm verschil kan maken in games. In Jetpack Joyride, een sidescroller waar je vijanden/traps moet ontwijken en coins moet verzamelen, was er een trophy om 5000m te halen. Op de vita was me dit vrij goed gelukt, maar op de PS3 kwam ik amper aan 2000 meter en heel uitzonderlijk is aan 3000 meter. Vervolgens was ik een weekend ergens anders en had ik mijn eigen PS3/kabels/controller meegenomen maar speelde ik wel op een andere TV. De 3de of 4de keer zat ik al aan de 5000 meter!
Oorzaak: Mijn TV was een heel stuk ouder, 1 van de eerste FULL HD tv's en de andere TV was een stuk nieuwer en had ook een aparte gaming mode waarin de input lag zoveel mogelijk wordt verkleind.
Bij gewoon TV kijken maakt input lag niet uit omdat die altijd even groot is en omdat je niet hoeft te reageren op het beeld (muv wat emoties misschien ).
Bij gamen gaan die milliseconden extra wel uitmaken en kunnen quick time events of zo'n sidescroller plots een heel stuk lastiger worden als die input lag te hoog is. Dus in plaats dat de game heel erg moeilijk is, is het eigenlijk je TV die het je moeilijker maakt dan dat het werkelijk is
Lijkt niet belangrijk maar ik heb ooit aan den lijve ondervonden dat het een enorm verschil kan maken in games. In Jetpack Joyride, een sidescroller waar je vijanden/traps moet ontwijken en coins moet verzamelen, was er een trophy om 5000m te halen. Op de vita was me dit vrij goed gelukt, maar op de PS3 kwam ik amper aan 2000 meter en heel uitzonderlijk is aan 3000 meter. Vervolgens was ik een weekend ergens anders en had ik mijn eigen PS3/kabels/controller meegenomen maar speelde ik wel op een andere TV. De 3de of 4de keer zat ik al aan de 5000 meter!
Oorzaak: Mijn TV was een heel stuk ouder, 1 van de eerste FULL HD tv's en de andere TV was een stuk nieuwer en had ook een aparte gaming mode waarin de input lag zoveel mogelijk wordt verkleind.
Bij gewoon TV kijken maakt input lag niet uit omdat die altijd even groot is en omdat je niet hoeft te reageren op het beeld (muv wat emoties misschien ).
Bij gamen gaan die milliseconden extra wel uitmaken en kunnen quick time events of zo'n sidescroller plots een heel stuk lastiger worden als die input lag te hoog is. Dus in plaats dat de game heel erg moeilijk is, is het eigenlijk je TV die het je moeilijker maakt dan dat het werkelijk is
81:0 maar hoe kom je hier achter? Input lag is niet iets wat je normaliter in specificaties terug kan zien toch?Kolm wrote:Probeer er ook op te letten dat de input lag in gaming mode zo laag mogelijk is.
Ik merkte zelf ook wel toen ik van een analoge tv naar een HD tv ging, dat die input lag ook flink tegen viel.
82Soms staat het wel degelijk in de specs en anders zijn er nog reviews van techsites. Ik volg tech niet echt in detail en voor de internationale sites weet ik niet direct wat goed is. Maar in het Nederlands doet tweakers.net vrij veel uitgebreide tests/reviews en vaak zijn de reacties bij zo'n interview ook zeer informatief!FGras wrote::0 maar hoe kom je hier achter? Input lag is niet iets wat je normaliter in specificaties terug kan zien toch?
Ik merkte zelf ook wel toen ik van een analoge tv naar een HD tv ging, dat die input lag ook flink tegen viel.
Ze hebben daarnaast ook gebruiker reviews die door bezoekers van de site zijn gemaakt en daar zitten er ook tussen die van een heel hoog niveau zijn!
Iets wat ik toevallig recent las in meerdere reacties op een vergelijking van 2 TV's: "HDMI 2.1 is een standaard die is uitgevonden zodat de tv bouwers een ander stickertje erop kunnen plakken, want in de praktijk geeft het helemaal geen garantie over wat er wel en niet inzit". De discussie ging erover dat het aanduiden van de HDMI 2.1 standaard bij een TV dus eigenlijk weinig zegt over wat de TV nu exact wel en niet kan en dat er zelfs behoorlijke verschillen in kunnen zitten.
Na wat zoeken de review nog teruggevonden op tweakers: https://tweakers.net/reviews/8328/sony- ... mi-21.html
Het ging over een Sony TV en subtitel was 'Met zonder HDMI 2.1'
Het uitzoeken van een TV is de dag van vandaag echt een ingewikkeld drama geworden
83Via een update zou je HDMI 2.1 dus gaan werken. Daar vertrouw ik niks van. Sowieso is dat beeldscherm met gedimde zones maar een rare technologie. Waarom niet gewoon oled? Anyhow, een Sony tv zou ik niet zo snel kopen. De laatste tv die ik kocht was een Sony en die werd na updates heel sloom in opstarten, het veranderen van zenders en de 3D feature heeft nooit goed gewerkt.Kolm wrote:Soms staat het wel degelijk in de specs en anders zijn er nog reviews van techsites. Ik volg tech niet echt in detail en voor de internationale sites weet ik niet direct wat goed is. Maar in het Nederlands doet tweakers.net vrij veel uitgebreide tests/reviews en vaak zijn de reacties bij zo'n interview ook zeer informatief!FGras wrote::0 maar hoe kom je hier achter? Input lag is niet iets wat je normaliter in specificaties terug kan zien toch?
Ze hebben daarnaast ook gebruiker reviews die door bezoekers van de site zijn gemaakt en daar zitten er ook tussen die van een heel hoog niveau zijn!
Iets wat ik toevallig recent las in meerdere reacties op een vergelijking van 2 TV's: "HDMI 2.1 is een standaard die is uitgevonden zodat de tv bouwers een ander stickertje erop kunnen plakken, want in de praktijk geeft het helemaal geen garantie over wat er wel en niet inzit". De discussie ging erover dat het aanduiden van de HDMI 2.1 standaard bij een TV dus eigenlijk weinig zegt over wat de TV nu exact wel en niet kan en dat er zelfs behoorlijke verschillen in kunnen zitten.
Na wat zoeken de review nog teruggevonden op tweakers: https://tweakers.net/reviews/8328/sony- ... mi-21.html
Het ging over een Sony TV en subtitel was 'Met zonder HDMI 2.1'
Het uitzoeken van een TV is de dag van vandaag echt een ingewikkeld drama geworden
Op verschillende websites zie ik steeds de LG CX terug komen als winnaar. Helaas is die nog zo’n 1500 euro.
84Ging net vragen als je een voorkeur had voor een bepaald merk FGras?
Ik weet dat Samsung een aparte gamemode heeft, die ervoor zorgt dat die inputlag zo klein mogelijk blijft.
Iets waar ik hedendaags ook zou naar kijken is the refresh rate van je tv. 4k 120hz gaat de standaard worden. Een verschil tss 4k 60hz en 4k 120hz is dat een game bij die laatste vloeiender zal spelen en aanvoelen. Call of Duty Cold War is speelbaar op de PS5 in die refresh rate, als je de voorziene tv hebt natuurlijk...
Standaard zijn games dus 4k 60hz maar ik vermoed dat een tijdje in de cyclus van de PS5 die 120hz wel meer zal voorkomen.
HDMI VRR =》 een standaard in de nieuwste gaming consoles dat ervoor zorgt dat een tv onmiddellijk een gerenderd frame binnenkrijgt. Kort gezegd: input lag wordt tot een minimum herleidt.
Sony zal de VRR naar verluidt binnenkort op de PS5 zetten via software update. De enigste tv die dit voorlopig ondersteund is LG, al vermoed ik dat dit op de duurste tv's is...
Ik weet dat Samsung een aparte gamemode heeft, die ervoor zorgt dat die inputlag zo klein mogelijk blijft.
Iets waar ik hedendaags ook zou naar kijken is the refresh rate van je tv. 4k 120hz gaat de standaard worden. Een verschil tss 4k 60hz en 4k 120hz is dat een game bij die laatste vloeiender zal spelen en aanvoelen. Call of Duty Cold War is speelbaar op de PS5 in die refresh rate, als je de voorziene tv hebt natuurlijk...
Standaard zijn games dus 4k 60hz maar ik vermoed dat een tijdje in de cyclus van de PS5 die 120hz wel meer zal voorkomen.
HDMI VRR =》 een standaard in de nieuwste gaming consoles dat ervoor zorgt dat een tv onmiddellijk een gerenderd frame binnenkrijgt. Kort gezegd: input lag wordt tot een minimum herleidt.
Sony zal de VRR naar verluidt binnenkort op de PS5 zetten via software update. De enigste tv die dit voorlopig ondersteund is LG, al vermoed ik dat dit op de duurste tv's is...
85Ik wilde deze TV zeker niet aanraden! Eerder tonen dat een TV zogenaamd vanalles kan hebben en goed lijkt, maar in de praktijk niet. In de comments zie je dan ook iemand die zegt dat het na de update wel ietsje beter is maar nog steeds ver van wat het moet zijn.FGras wrote:Via een update zou je HDMI 2.1 dus gaan werken. Daar vertrouw ik niks van. Sowieso is dat beeldscherm met gedimde zones maar een rare technologie. Waarom niet gewoon oled? Anyhow, een Sony tv zou ik niet zo snel kopen. De laatste tv die ik kocht was een Sony en die werd na updates heel sloom in opstarten, het veranderen van zenders en de 3D feature heeft nooit goed gewerkt.
Op verschillende websites zie ik steeds de LG CX terug komen als winnaar. Helaas is die nog zo’n 1500 euro.
86Oei, dan is er dus nog niet echt een optimaal scherm op de markt dat de kracht van de PS5 aan kan...Kolm wrote:Ik wilde deze TV zeker niet aanraden! Eerder tonen dat een TV zogenaamd vanalles kan hebben en goed lijkt, maar in de praktijk niet. In de comments zie je dan ook iemand die zegt dat het na de update wel ietsje beter is maar nog steeds ver van wat het moet zijn.FGras wrote:Via een update zou je HDMI 2.1 dus gaan werken. Daar vertrouw ik niks van. Sowieso is dat beeldscherm met gedimde zones maar een rare technologie. Waarom niet gewoon oled? Anyhow, een Sony tv zou ik niet zo snel kopen. De laatste tv die ik kocht was een Sony en die werd na updates heel sloom in opstarten, het veranderen van zenders en de 3D feature heeft nooit goed gewerkt.
87Ben ik niet mee akkoord. Die zijn er wel. Alleen zal je er diep(er) voor in de buidel moeten tasten.FGras wrote:Oei, dan is er dus nog niet echt een optimaal scherm op de markt dat de kracht van de PS5 aan kan...
88Ik game nu ook nog altijd op een Full HD LCD-tv van 12 jaar oud. Met de komst van de PS5 was ik ook al eens aan het rondkijken voor een nieuwe tv, maar zoals hier al gezegd is: wat een zoektocht, zoveel om op te letten...
Als mijn huidige tv kapot gaat, zal ik vooral veel reviews moeten lezen om een nieuwe te kopen
Als mijn huidige tv kapot gaat, zal ik vooral veel reviews moeten lezen om een nieuwe te kopen
89Heb ook zonet een nieuwe tv gekocht. De oude was namelijk ondertussen al 4.5 jaar oud.
90Welke is t geworden?ShAmPi wrote:Heb ook zonet een nieuwe tv gekocht. De oude was namelijk ondertussen al 4.5 jaar oud.