Alien: Romelus 8/10
Ik ben die rare snuiter die eigenlijk wel fan was van Prometheus en Alien: Covenant. Prometheus gaf voor mij de ultieme horrorervaring in een sci-fi jasje. Nu wordt met deze film terug naar de bron gegaan.
Chronologisch speelt zich deze af tussen Alien en Aliens (dus tussen de eerste en tweede). We volgen hier Rain samen met haar android Andy die samen met enkele vrienden proberen te ontvluchten van de kolonie waar ze als slaven in de mijn moeten werken. Er is een planeet 9 jaar van de kolonie waar ze heen willen, maar daarvoor hebben ze cryo pods nodig om de reis te overbruggen. Deze zouden gevonden kunnen worden in het Romulus en Remus ruimtestation dat verlaten boven de kolonie zweeft.
De film kent een lange opbouw, maar deze was wel noodzakelijk om wat voeling te krijgen met de personages. Een van de grootste angsten die ik op voorhand had, was de jonge cast. Ik had wat schrik dat het eindresultaat een tienerdrama ging zijn om een jong publiek aan te trekken, maar dit was al een geluk niet waar.
Daarbovendien vond ik de acteur die Andy speelde fenomenaal. Hij zette z'n rol als android erg overtuigend neer waardoor hij wel een van de hoogtepunten van de film was. Het hoofdpersonage zelf vond ik dan weer een van de mindere dingen van de film. Niet perse de actrice zelf, maar hoe ze geschreven is. Het leek soms wat chatgpt te zijn. Op elk probleem wist ze vaak direct de oplossing zonder bijna te hoeven nadenken wat na enkele keren wel opviel.
Ook misschien wat jammer dat er niet zoveel hoofdrolspelers waren, waardoor de kills aan de beperkte kant waren.
Maar hier maakte de muziek en de cinematografie heel veel goed. De muziek was spannend en droeg bij tot de horror die op het scherm gebracht werd. Denk aan violen die op een niet natuurlijke manier bespeeld worden of een ritmisch erg snel tromgeroffel. De scènes werden vaak prachtig in beeld gebracht. In het begin zat er een heel mooi gefilm stuk in, maar ook op het einde viel m'n mond soms bijna open
Deze film is terecht een financieel succes te noemen en hopelijk mogen er meer van deze films komen in de Alien en Predator franchise. Ik ben benieuwd naar de Alien serie die volgend jaar zou uitkomen