paveman wrote: 08 Dec 2025 11:51
Captain Witwicky wrote: 08 Dec 2025 00:07
++++ Lando Norris F1 wereldkampioen
Veel sterkte aan iedereen hier
Gefeliciteerd.
Ik denk dat niemand sterkte nodig heeft (neem ik toch aan), aangezien zelfs de meest verstokte fans er voor de race gister weinig vertrouwen in hadden. De comeback is razend knap, zeker aangezien dit met een tot het einde toe mindere auto is geweest dan de McLarens. Ik ben niet zo'n fan van de coureur Norris, maar gun het hem als persoon zeker.
Ik denk dat de sterkte was voor alle berichten daarvoor in het +/- topic
Ze zeggen wel is 'het is het vallen van de bladeren' waardoor het allemaal niet mee wil zitten.
Sterkte aan iedereen!
Om nog even op de helm terug te komen:
Na een val altijd vervangen idd!
En eigenlijk moet je er ook vanuit gaan dat als je hem laat vallen van 1 meter of hoger, dat hij ook kapot is. De buitenlaag kan er goed uitzien, maar de binnen laag die de impact absobeert kan beschadigd zijn en daardoor minder goed of niet werken bij een tweede val.
Daarnaast hebben helmen ook een levensduur zelfs als ze niet gevallen zijn.
Voor een fietshelm weet ik het niet, maar een motorhelm is 4-5 jaar bij vrij veel gebruiken. Heeft te maken met UV straling en verduring van materialen. Een helm met carbon buitenschaal is 8-10 jaar.
Als je een helm echt elke dag in weer en wind gebruikt, dan zou ik hem zelf ook wel eerder vervangen dan deze adviezen.
Als je in een motorhelm de padding aan de binnenkant opzij schuift zodat je het piepschuim ziet, dan is er altijd ergens een sticker met de productiemaand+jaar. Als je dus een nieuwe helm koopt is het belangrijk daar even naar te kijken. Soms blijft een helm 2 jaar op het schap liggen voor hij verkocht wordt en dan ben je die 2 jaar dus al kwijt