Re: Waar heb je je vandaag wel/niet aan geërgerd?

10383
— Bijna in een depressie hier, denk ik.
We hebben de afgelopen 10 jaar ons deel pech wel gehad en de afgelopen weken waren niet goed voor ons mentaal. Ik zei al eens dat we een huis gingen kopen. Net toen ik een paar weken geleden op het punt stond de definitieve documenten voor de lening te ondertekenen, stuurde het gemeentehuis een e-mail waarin stond dat het huis niet over de juiste vergunningen beschikt voor renovaties die daar lang geleden zijn gedaan. In principe is het huis nu illegaal. De verkopers zijn waarschijnlijk "veilig" voor boetes of andere straffen omdat de overtredingen zogezegd verjaard zijn, maar de overtredingen zijn er dus blijft het huis illegaal. Dat betekent dat als we het huis nu kopen, er 99% kans is dat we niet kunnen renoveren. Volgens de gemeente. Dat maakt het huis voor ons zo goed als nutteloos. Badkamer en achterbouw valt dan weg.
Het probleem is dat we het niet zomaar kunnen annuleren omdat we een voorovereenkomst hebben getekend. Als we dit annuleren, riskeren we een boete van € 25000. We hebben er een advocaat op gezet, wat ons hoe dan ook geld kost, om te proberen bedrog te bewijzen omdat de verkopers in de overeenkomst zeggen geen weet te hebben van bouwovertredingen. Quasi onmogelijk als je ergens 15-20 jaar woont dat je dat niet weet.
Dit was drie weken geleden en nu nog steeds geen echt nieuws. Bijna elke dag heen en weer met advocaat, gemeentehuis, onze huidige verhuurder die ons voor blok zet… Word er gek en moedeloos van. Er zijn ergere dingen in het leven, weet ik. Het is gewoon weer een grote klap. We hebben een lange weg afgelegd en sparen al jaren. Als we dit annuleren en de rechtszaak niet winnen, kunnen we waarschijnlijk niet meer opnieuw kopen, met de nieuwe wetten die eraan komen.

+ Paar dagskes verlof gehad.
—- dochter heeft haar pols gebroken bij het schaatsen.
Image

Re: Waar heb je je vandaag wel/niet aan geërgerd?

10385
zenmaster wrote: 03 Nov 2021 22:12 — Bijna in een depressie hier, denk ik.
We hebben de afgelopen 10 jaar ons deel pech wel gehad en de afgelopen weken waren niet goed voor ons mentaal. Ik zei al eens dat we een huis gingen kopen. Net toen ik een paar weken geleden op het punt stond de definitieve documenten voor de lening te ondertekenen, stuurde het gemeentehuis een e-mail waarin stond dat het huis niet over de juiste vergunningen beschikt voor renovaties die daar lang geleden zijn gedaan. In principe is het huis nu illegaal. De verkopers zijn waarschijnlijk "veilig" voor boetes of andere straffen omdat de overtredingen zogezegd verjaard zijn, maar de overtredingen zijn er dus blijft het huis illegaal. Dat betekent dat als we het huis nu kopen, er 99% kans is dat we niet kunnen renoveren. Volgens de gemeente. Dat maakt het huis voor ons zo goed als nutteloos. Badkamer en achterbouw valt dan weg.
Het probleem is dat we het niet zomaar kunnen annuleren omdat we een voorovereenkomst hebben getekend. Als we dit annuleren, riskeren we een boete van € 25000. We hebben er een advocaat op gezet, wat ons hoe dan ook geld kost, om te proberen bedrog te bewijzen omdat de verkopers in de overeenkomst zeggen geen weet te hebben van bouwovertredingen. Quasi onmogelijk als je ergens 15-20 jaar woont dat je dat niet weet.
Dit was drie weken geleden en nu nog steeds geen echt nieuws. Bijna elke dag heen en weer met advocaat, gemeentehuis, onze huidige verhuurder die ons voor blok zet… Word er gek en moedeloos van. Er zijn ergere dingen in het leven, weet ik. Het is gewoon weer een grote klap. We hebben een lange weg afgelegd en sparen al jaren. Als we dit annuleren en de rechtszaak niet winnen, kunnen we waarschijnlijk niet meer opnieuw kopen, met de nieuwe wetten die eraan komen.

+ Paar dagskes verlof gehad.
—- dochter heeft haar pols gebroken bij het schaatsen.
Damn, altijd zwaar vervelend als de overheid van die nutteloze, irritante en levens kapotmakende regels heeft. Niemand heeft er de afgelopen 20 jaar last van gehad dus wat zou het... Lekker leven en laten leven. Vanuit mijn ouderlijk huis ook vaak genoeg meegemaakt dat de overheid er vooral is om je tegen te werken, ze hebben immers maar 1 ding die ze kunnen doen: dingen verbieden.

Ook sterkte met je dochter.

Goede tijden worden goede herinneringen, slechte tijden worden goede lessen.

Re: Waar heb je je vandaag wel/niet aan geërgerd?

10386
FGras wrote: 03 Nov 2021 23:56
Damn, altijd zwaar vervelend als de overheid van die nutteloze, irritante en levens kapotmakende regels heeft. Niemand heeft er de afgelopen 20 jaar last van gehad dus wat zou het... Lekker leven en laten leven. Vanuit mijn ouderlijk huis ook vaak genoeg meegemaakt dat de overheid er vooral is om je tegen te werken, ze hebben immers maar 1 ding die ze kunnen doen: dingen verbieden.

Ook sterkte met je dochter.

Goede tijden worden goede herinneringen, slechte tijden worden goede lessen.
Inderdaad. Het frappante is dat de gemeente zelf zegt dat je in principe kan “doen wat je wil” zolang niemand van de buren klaagt. Ze wisten er niets van. Het is doordat ik ging informeren waar we een vergunning voor nodig hadden dat de bal ging rollen…

Bedankt Fgras en gamerke.
Image

Re: Waar heb je je vandaag wel/niet aan geërgerd?

10388
Veel sterkte en vooral succes Zenmaster. Hopelijk keert het tij in je voordeel.
Naar ontbinding van het contract toe, lijkt mij dat toch een verborgen gebrek te zijn? Als ik mij niet vergis, moeten daarvoor drie zaken aanwezig zijn (het moet verborgen zijn, het moet voldoende ernstig zijn en het moest al aanwezig zijn voor de verkoper overging tot verkoop). Alle drie lijken mij wel vervuld, maar dat is inderdaad voer voor advocaten.

Een goede raad die ik kan geven aan iedereen (noem het beroepsmisvorming als verzekeringsmakelaar); zorg voor een goede rechtsbijstandverzekering die uitgebreid genoeg is om ook contractuele (bv. aankoop of bouwgeschillen) te dekken. EN sluit die vroeg genoeg af gezien er voor dergelijke waarborgen vaak in gebouwde wachttijden zijn van enkele maanden/jaren).
Image

Re: Waar heb je je vandaag wel/niet aan geërgerd?

10390
Bedankt iedereen. @SanityPinguin: Ja, zou een verborgen gebrek kunnen zijn, maar in het compromis is gezet dat we tekenen inclusief zichtbare en verborgen gebreken… Dom, maar op dat moment had de makelaar ons al overtuigd dat renoveren geen probleem is en alles vergund is. We vertrouwden op dat vlak eigenlijk op de notaris, die verplicht is om dit allemaal na te gaan bij de gemeente, gezien het voor ons allemaal de eerste keer is. Onze advocaat gaat proberen bedrog te bewijzen als de verkopers niet minnelijk willen ontbinden. De verkopers moeten eerst ook nog bewijzen dat alles hoe het nu is er al was in 1978, toen is er wettelijk vanalles veranderd met ruimtelijke ordening.
Ruimtelijke ordening van de gemeente zegt telefonisch en in mail dat het 99% zeker niet kan geregulariseerd worden, maar wil/kan dit niet officieel bevestigen zonder dat de verkopers een dossier hiervoor binnenbrengen. Wat nog altijd niet gebeurd is denk ik. Het sleept allemaal nogal aan… Notaris van verkopers werkt ook niet echt mee, laat niks horen. Verkopers kunnen we al helemaal niet mee communiceren. Dat was één van de punten dat bij ons enkele weken geleden een belletje deed rinkelen. Ze ontwijken ons vanaf het eerste huisbezoek. Alle communicatie moest via makelaar.
Intussen is onze advocaat in verlof t/m morgen. Enfin… Het verhaal in detail is te lang om hier allemaal neer te typen. Hoop morgen of volgende week eindelijk iets meer te horen. Liefst goed nieuws.
Image

Re: Waar heb je je vandaag wel/niet aan geërgerd?

10391
Zenmaster: enorm klote dit. Dit wordt een lange lijdensweg. En hopelijk draait het in jullie voordeel uit. Toen een collega van mij destijds een huis kocht met zijn vrouw was er ook iets dergelijks waar hij later achter kwam. Hij had een huis gekocht om ook te renoveren en tijdens de werken kwam hij uit op een niet-gescheiden rioolstelstels. Voor de wet moet dit echter gescheiden zijn. Enfin lang verhaal kort: maanden heeft hij hiervoor liggen lopen, bellen, plannen opgevraagd aan het gemeentehuis en zelf met samenspraak advocaat een volledig dossier gemaakt en dat verdedigd voor de rechtbank. Het zorgde ervoor dat hij werken heeft moeten uitstellen omdat hij dus niet verder kon doen zonder dat die riolen dus gescheiden waren. Uiteindelijk heeft hij dit gewonnen en heeft de verkoper de kosten voor de aanpassingen mogen ophoesten. En dat was geen klein beetje. Dus sterkte en hopelijk komt er iets positiefs uit de bus.

Volgende klaagzang:

Dank je wel Covid. Collega positief getest sinds gisteren, uiteraard was ik diegene die van hem de shift over had genomen (laag risico tot gevolg, speciaal mijn mondmasker opgezet, afstand gehouden, ontsmet en verlucht achteraf. Het was tenslotte zijn tweede test). Vandaag dus maar een zelftest gedaan en negatief. Laten we hopen dat ik geen symptomen ervaar de volgende dagen. Een andere collega doet dinsdag tweede test, hopelijk ook negatief.
Bijgevolg kan ik volgende week 3x gaan opdraven om die shiften over te nemen (ben in mijn reserveweek wat in principe thuis is, nu dus niet).
Image

Re: Waar heb je je vandaag wel/niet aan geërgerd?

10392
NTGSruler wrote: 05 Nov 2021 20:40 Zenmaster: enorm klote dit. Dit wordt een lange lijdensweg. En hopelijk draait het in jullie voordeel uit. Toen een collega van mij destijds een huis kocht met zijn vrouw was er ook iets dergelijks waar hij later achter kwam. Hij had een huis gekocht om ook te renoveren en tijdens de werken kwam hij uit op een niet-gescheiden rioolstelstels. Voor de wet moet dit echter gescheiden zijn. Enfin lang verhaal kort: maanden heeft hij hiervoor liggen lopen, bellen, plannen opgevraagd aan het gemeentehuis en zelf met samenspraak advocaat een volledig dossier gemaakt en dat verdedigd voor de rechtbank. Het zorgde ervoor dat hij werken heeft moeten uitstellen omdat hij dus niet verder kon doen zonder dat die riolen dus gescheiden waren. Uiteindelijk heeft hij dit gewonnen en heeft de verkoper de kosten voor de aanpassingen mogen ophoesten. En dat was geen klein beetje. Dus sterkte en hopelijk komt er iets positiefs uit de bus.

Volgende klaagzang:

Dank je wel Covid. Collega positief getest sinds gisteren, uiteraard was ik diegene die van hem de shift over had genomen (laag risico tot gevolg, speciaal mijn mondmasker opgezet, afstand gehouden, ontsmet en verlucht achteraf. Het was tenslotte zijn tweede test). Vandaag dus maar een zelftest gedaan en negatief. Laten we hopen dat ik geen symptomen ervaar de volgende dagen. Een andere collega doet dinsdag tweede test, hopelijk ook negatief.
Bijgevolg kan ik volgende week 3x gaan opdraven om die shiften over te nemen (ben in mijn reserveweek wat in principe thuis is, nu dus niet).
Je hoort het inderdaad weer vaker en vaker. Een vriend van mij die verpleegkundige is, was gevaccineerd en lag toch maar mooi thuis in bed met 39 graden koorts. Het kwam van een positieve patiënt.

Gelukkig beschermt het wel tegen de grootste complicaties waarvoor je op intensieve terecht komt.
Image

Re: Waar heb je je vandaag wel/niet aan geërgerd?

10393
Klopt helemaal Gamerke. Ik smijt ook geen steen naar iemand. Alleen vraag ik mij af hoe slim de regel is om na een eerste PCR test die negatief is terug te mogen gaan werken ipv 7 dagen in quarantaine te blijven (zoals het in het begin was), om bijgevolg met mensen in contact te komen op de werkvloer, om dan positief te testen op de tweede PCR test. Lijkt mij helemaal niet logisch. Al zeker op een noodzakelijke 24/7 dienst waar je maar met 7 mensen werkt.
Image