Re: Waar heb je je vandaag wel/niet aan geërgerd?

151
dividedx11 wrote:
Elexus wrote:
dividedx11 wrote:Daar ga ik nu ook niet echt een probleem mee hebben hoor. Maar elke dag slechts een uurtje vrije tijd het hele jaar door? Nee dankje... Die 12 uur is ook enkel in de blok he (hoop ik toch :p )
Haha ja da's enkel in de blok, want buiten de blok moet ge naar de les en taken doen. : p Kzou zeggen, geniet er nog zoveel mogelijk van, van uw middelbaar, cuz it ain't gonna get better. :p
Gohja, zal wel meevallen. Langs de andere kant heb je ook veel meer vrijheid en vrije tijd (dat hoor ik toch van iedereen)
:lol: :lol: :lol:

Hangt wat af van de richting dan I guess. xD
Image

152
dividedx11 wrote:? Het is gewoon niet meer gezond hoeveel sommigen in m'n klas leren...
- En dan die klas chat waarin dan vragen worden gesteld, en dan voel ik me schuldig tegenover mezelf dat ik niet aan het leren ben :p
+ Terwijl ik best wel redelijk wat leer.
Wat maakt het uit dat een ander meer leert dan jij? Het is toch ieder voor zich? Als het jou met minder studeertijd lukt is dat alleen maar mooi.
Ik heb m'n bachelor gehaald met slechts het allerlaatste half jaar studeren (ik had inmiddels ook wat achterstand opgedaan door de jaren daarvoor echt compleet niets te doen buiten het bezoeken van lessen... :| ) en ik kan niet zeggen dat ik me daar ooit schuldig over heb gevoeld: het lukte mij gewoon om op een andere manier te leren dan door uren in de boeken te hangen. Mooi toch?
Image

Re: Studeer-topic

153
Nav al dat praten over studeren: iedereen heeft andere behoeften, maar maak uzelf niets wijs, iedereen is pokkeveel afgeleid :p Ik doe het zelf met ongeveer 7u per dag, maar dat komt ook omdat ik het meeste al snap van in de les, want ja, ik geraak door mijn examens. Bovendien kan veel slapen u helpen, goed uitgeruste mensen halen 0.8 tot 1.5 punten meer, en dat kan betekenen dat je er net door bent, dus geen nachtjes doordoen (tenzij je een nachtelijke blokker bent natuurlijk :p )

Maar lieve mensen, beloof mij dat je allemaal van de relatine (voor Nederland: ritalin) afblijft als je geen AD(H)D hebt (vastgesteld door een psychiater). Ik heb zelf ADHD en relatine vult bij mij dus stofjes aan die ik mis, toch doet het bij mij ook rare dingen (zoals moeite met slapen als de relatine nog werkzaam is en een tekort aan hongergevoel). Het helpt niet om beter te studeren (je hebt het gevoel dat dat zo is omdat je het verwacht) en het houdt u inderdaad wakker, maar daarom kan je nog niet goed leren eh! Je voelt je ook wakkerder de eerste dag na een slapeloze nacht, maar je prestaties zijn minder goed dan je zelf inschat. Er is ook risico op depressie e.d. Dus afblijven! Ga voor de gezonde oppeppers: fruit, wandelingen, slaap (don't we love it :moe: ), yoga, dansen, fietsen, ...

Maar genoeg serieus, ik ben nu leerstoornissen (dyslexie en dyscalculie) aan het studeren, waar zijn jullie mee bezig? En hoe gingen de examens tot nu toe? :nerd:

154
dividedx11 wrote:
Elexus wrote:
dividedx11 wrote:Daar ga ik nu ook niet echt een probleem mee hebben hoor. Maar elke dag slechts een uurtje vrije tijd het hele jaar door? Nee dankje... Die 12 uur is ook enkel in de blok he (hoop ik toch :p )
Haha ja da's enkel in de blok, want buiten de blok moet ge naar de les en taken doen. :p Kzou zeggen, geniet er nog zoveel mogelijk van, van uw middelbaar, cuz it ain't gonna get better. :p
Gohja, zal wel meevallen. Langs de andere kant heb je ook veel meer vrijheid en vrije tijd (dat hoor ik toch van iedereen)
Klopt wel deels, maar zoals Elexus al zei uw richting bepaald veel. Ik heb eerste jaar sociaal werk echt heel chill gehad weinig werk veel chillen ma deze semester bijvoorbeeld constant moeten werken aan groepstaken enz. Maar over het algemeen vind ik hoger wel 10x zo chill als middelbaar! :D
Image

155
The Wastelander wrote:
dividedx11 wrote:
Elexus wrote:
Haha ja da's enkel in de blok, want buiten de blok moet ge naar de les en taken doen. :p Kzou zeggen, geniet er nog zoveel mogelijk van, van uw middelbaar, cuz it ain't gonna get better. :p
Klopt wel deels, maar zoals Elexus al zei uw richting bepaald veel. Ik heb eerste jaar sociaal werk echt heel chill gehad weinig werk veel chillen ma deze semester bijvoorbeeld constant moeten werken aan groepstaken enz. Maar over het algemeen vind ik hoger wel 10x zo chill als middelbaar! :D
Ik laat het allemaal wel op me afkomen :p
Member vh jaar 2014 op OPM - Spammer vh jaar 2014 op OPM
Spammer vh jaar 2015 op PXtR (gedeelde plaats)
Image

156
The Wastelander wrote:
dividedx11 wrote:Gohja, zal wel meevallen. Langs de andere kant heb je ook veel meer vrijheid en vrije tijd (dat hoor ik toch van iedereen)
Het grote verschil is dat je vaker iets doet wat je wel graag doet in het hoger onderwijs. Uiteraard zijn er nog steeds ambetante taken en nog ambetantere vakken, maar ik heb altijd het gevoel dat dat er minder zijn dan in het secundair onderwijs. Of dat is toch de bedoeling, een mens moet studeren wat hij graag doet eh :)
Last edited by met0t0 on 03 Jun 2016 13:16, edited 1 time in total.
Reason: Quote-tags aangepast

157
Mijn vriendin moet voor haar bachelorproef een poster maken, om haar onderzoek voor te stellen aan de jury. Heeft er iemand van jullie ervaringen met een goed programma ofzo om posters te maken? De poster moet tegen maandag al klaar zijn spijtig genoeg. Ik denk dat het voldoende is om maandag een digitale versie te hebben en tegen woensdag de fysieke versie.
Image

158
gamerke1992 wrote:Mijn vriendin moet voor haar bachelorproef een poster maken, om haar onderzoek voor te stellen aan de jury. Heeft er iemand van jullie ervaringen met een goed programma ofzo om posters te maken? De poster moet tegen maandag al klaar zijn spijtig genoeg. Ik denk dat het voldoende is om maandag een digitale versie te hebben en tegen woensdag de fysieke versie.
Ik zou ShAmPi even benaderen...
Image

159
gamerke1992 wrote:Mijn vriendin moet voor haar bachelorproef een poster maken, om haar onderzoek voor te stellen aan de jury. Heeft er iemand van jullie ervaringen met een goed programma ofzo om posters te maken? De poster moet tegen maandag al klaar zijn spijtig genoeg. Ik denk dat het voldoende is om maandag een digitale versie te hebben en tegen woensdag de fysieke versie.
Adobe, maar je moet er mee kunnen werken eh. Bij ons maken ze dat meestal met powerpoint :)

Vraagje aan de Nederlanders hier: wat is 'de brugklas'? Hoe oud ben je als je in de brugklas zit? Is dat effectief een aparte school (zoals lager en secundair vaak aparte scholen zijn), of is dat meestal deel van een lagere school? Of van een secundaire school?

160
De brugklas is het eerste leerjaar van de middelbare school en dus de eerste klas na groep 8 van de basisschool. De leeftijd zal uit 12 en 13 jarigen bestaan. Tijdens het laatste jaar van de basisschool wordt een selectie gemaakt voor de vervolgopleiding vmbo, havo of vwo.

De brugklas geeft dan de mogelijkheid om het werkelijke niveau of de werkelijke voorkeur te bepalen en hoeft de leerling pas na de brugklas definitief te kiezen. Veel scholen bieden namelijk op meerdere niveaus opleidingen aan en kan een vmbo'er alsnog voor havo kiezen of omgekeerd. Datzelfde is dan ook het geval tussen havo en vwo.

Brugklassers beginnen dus aan de tweede fase van hun opleiding op een nieuwe school. Vaak leidt dit tot een wat onzeker gevoel, van de oudsten op hun oude school zijn ze nu ineens weer de jongsten op de nieuwe school. De leerlingen worden daarom ook wel 'brugpiepers' genoemd. :)
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

161
Sora_Lizard wrote:De brugklas is het eerste leerjaar van de middelbare school en dus de eerste klas na groep 8 van de basisschool. De leeftijd zal uit 12 en 13 jarigen bestaan. Tijdens het laatste jaar van de basisschool wordt een selectie gemaakt voor de vervolgopleiding vmbo, havo of vwo.

De brugklas geeft dan de mogelijkheid om het werkelijke niveau of de werkelijke voorkeur te bepalen en hoeft de leerling pas na de brugklas definitief te kiezen. Veel scholen bieden namelijk op meerdere niveaus opleidingen aan en kan een vmbo'er alsnog voor havo kiezen of omgekeerd. Datzelfde is dan ook het geval tussen havo en vwo.

Brugklassers beginnen dus aan de tweede fase van hun opleiding op een nieuwe school. Vaak leidt dit tot een wat onzeker gevoel, van de oudsten op hun oude school zijn ze nu ineens weer de jongsten op de nieuwe school. De leerlingen worden daarom ook wel 'brugpiepers' genoemd. :)
Bij ons worden ze vooral wuppen genoemd
Image
Image

162
minermb wrote:Bij ons worden ze vooral wuppen genoemd :)
Hahaha, machtig mooi woord. Een wuppie!

Ik denk toch dat 'brugpieper' door het hele land heen meer gebruikelijk is, hoewel er veel meer namen zijn voor deze eerstejaars.
Image
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

163
Sora_Lizard wrote:De brugklas is het eerste leerjaar van de middelbare school en dus de eerste klas na groep 8 van de basisschool. De leeftijd zal uit 12 en 13 jarigen bestaan. Tijdens het laatste jaar van de basisschool wordt een selectie gemaakt voor de vervolgopleiding vmbo, havo of vwo.

Aha, thanx :)
Bij ons moeten leerlingen pas na het 2de jaar secundair kiezen war voor onderwijsvorm (ASO, TSO, BSO, KSO of vwo, mbo, ...) ze willen. Het is echter zo dat elke school enkele lesuren 'vrij' mag invullen, in die eerste 2 jaar, met vakken (bijvoorbeeld latijn, wetenschappen, economie), waardoor de theoretische breede eerste graad even goed een keuze voor een onderwijsvorm is, aangezien elke school die vrij in te vullen lesuren invult als voorbereidend op de richtingen die de school zelf aanbiedt.
Het is overigens beter voor de gelijkheid (verschil tussen de 10% beste en 10% slechtste leerlingen) in het onderwijs als leerlingen pas op latere leeftijd (bv jaar) een specifieke richting kiezen. Het is ook niet zo dat ze dan slechter zijn voorbereid of dat het niveau van de 'sterke' leerlingen naar beneden wordt gehaald. Alleen jammer dat politici dit soort info links laten liggen. (Voor wie wil twisten, dit is info die blijkt uit zowat alle grote internationale onderwijsonderzoeken die om de 2 of 3 jaar herdaan worden, bijvoorbeeld PISA en TIMSS).