Toon8 wrote:
Ik zag dit ook dat ieder spel op mijn ps4 zo'n groot bestand was, zelfs de spellen die ik op disc heb. Op de ps3 was dit toch niet het geval, ik had toen 320GB en heb dat nooit vol gekregen. Wordt er daar eigenlijk commentaar op gegeven zodat ze het misschien nog zullen aanpassen? En wat is de reden dat het nu allemaal volledig op je harde schijf moet staan?
Beetje een laat antwoord maar toch...
Lezen van de HDD gaat veel sneller dan lezen van blu-ray disc. Als de gegevens op de blu-ray dan ook nog eens compressed zijn dan moeten ze eerst nog uncompressed worden ook terwijl het eventueel mogelijk is om ze uncompressed te installeren op de HDD.
Ik was wat cijfertjes aan het opzoeken en dit is wat ik tegenkwam:
- Blu-ray van de PS4 zou een speed van 6x hebben waarbij 1x is gedefinieerd als 1x = 4,5MB en voor de PS4 komt dat dus overeen met 27MB/sec.
- HDD van de PS4 zou een HDD zijn die draait aan 5400 rpm met een SATA II 3Gbps interface. De interface heeft een maximale leessnelheid van 300MB/sec. In praktijk zal de leessnelheid een stuk lager zijn afhankelijk van welke schijf het juist is en het kan zelfs sterk verschillen van schijf tot schijf. Specifiek voor de HDD van de PS4 kon ik geen MB/sec cijfers vinden maar denk aan een range van 50-150MB/sec.