Re: Formule 1

76
Precies dit. Ik kan het alleen maar met jullie eens zijn. Alhoewel het dan inderdaad wel erg duidelijk zou worden dan Latifi echt alleen maar vanwege zijn geld in de F1 zit... :lol:
Die reverse grid zou volgens mij alleen voor de sprintrace zijn, waarbij de sprintrace dan niet de startpositie op zondag zou bepalen, maar alleen voor de punten van die ene race. Maar dat is wat ik eerder eens heb opgevangen... Dan zou er dus alsnog genoeg reden zijn om zo hoog mogelijk te kwalificeren (vanwege startpositie zondag), al lijkt me dat weer afhankelijk van de punten die je bij sprintrace kan verdienen en verschil tussen posities in race.
Image

77
Ze willen inderdaad proberen om dat mogelijke fenomeen te counteren met al die ingewikkelde dingen die geen normale mense meer kan volgen!
Ik zat vooral in mijn hoofd met hoe de formule 2 een tijdje gewerkt heeft, nu is het zoals het voorstel voor de F1.
Artikel 1 december 2020:
STARTING GRIDS

With three races and only one Qualifying session taking place per event, the results of the Friday’s final classification of the Qualifying session will determine the starting grid for the Sunday Feature Race.

The starting grid of Saturday’s Sprint Race 1 will be determined by reversing the top 10 finishers of Friday’s Qualifying session results.

Lastly, the starting grid of Saturday’s Sprint Race 2 will be determined by reversing the top 10 finishers of Sprint Race 1.
https://www.fiaformula2.com/Latest/6lME ... -announced
Image

78
Kolm wrote: 16 Sep 2022 14:17 Punten voor trainingen zou inderdaad belachelijk zijn. Die zijn toch vooral om te zien of het materiaal de reis heeft overleeft, alles goed in elkaar staat, alles werkt en dan vervolgens de baan leren kennen en aan de afstelling werken.

In trainingen gebeurt het wel vaker dat iemand de eerste of tweede training voor een groot deel aan de kant staat door een technisch probleem.
Alleen de laatste paar races herinner ik me al een paar keer Bottas en een keer Verstappen. Ook De Vries kon pas halverwege de derde training beginnen omdat er zoveel aanpassingen nodig waren voor de wissel van coureur.

En wat gaan ze dan doen met hun verplichte rookie trainingen? Krijgen die rookies dan ook punten als ze toevallig bovenaan eindigen?
Krijg je uiteindelijk dat Latifi laatste is met 0 punten en er een paar rookies boven staan :q:

Die reverse grid is gewoon competitie vervalsing voor het spektakel. Stel je voor dat je in een 100m sprint de beste lopers van de reeksen telkens 1 seconde later moeten vertrekken dan de rest :L:
En als je met zo'n reverse grid in Q3 komt kan je ook gewoon zo traag (of niet) rijden dat je ergens laatste bent en daardoor dan een paar puntjes verliezen op dat moment om vervolgens de hoofdrace vooraan te starten...
Of in het voetbal, de ploeg die scoort, moet 2 mensen van het veld halen.... :lol:

Wat mij verder ook zorgen baart bij een reverse grid: het risico op meer ongevallen. Er is een reden waarom de "snellere en betere" wagens vanvoor starten. Als die moeten beginnen met een inhaalrace kunnen er misschien wel eens lelijke accidenten gebeuren doordat ze teveel risico's beginnen te nemen om toch maar wagens in te halen.

En als ze dan toch punten willen beginnen uitdelen: waarom passen ze het puntensysteem niet aan waarbij iedereen die finished punten krijgt? Nu krijgt enkel de top 10 punten als ik goed ben. Dus verdeel de punten over iedereen die finished (uiteraard de laatste krijgt 1 punt bijvoorbeeld en de eerste nog steeds 25), dan krijg je misschien nog een interessante strijd in het onderste deel van de rangschikking.
Image

79
Als we dan toch spektakel willen hebben laten we dan gelijkvloerse kruisingen in de circuits opnemen en de pits als een soort van bushalte direct langs het lange rechte stuk.

Dan zijn we ook snel af van een tekort aan stoeltjes in de F1. :idea:

Edit: Geen ongelijkvloerse maar gelijkvloerse kruisingen.

Oh ja en wat de punten betreft: Nummers 1 t/m 10 mogen hun eigen punten bepalen door met 2 dobbelstenen te gooien, de nummers 11 tot DNF krijgen slechts 1 dobbelsteen. Dan blijft het toch nog een beetje eerlijk en heel erg spannend! Elke race weer. :lol:
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

80
Sora_Lizard wrote: 16 Sep 2022 18:03 Als we dan toch spektakel willen hebben laten we dan gelijkvloerse kruisingen in de circuits opnemen en de pits als een soort van bushalte direct langs het lange rechte stuk.

Dan zijn we ook snel af van een tekort aan stoeltjes in de F1. :idea:

Edit: Geen ongelijkvloerse maar gelijkvloerse kruisingen.

Oh ja en wat de punten betreft: Nummers 1 t/m 10 mogen hun eigen punten bepalen door met 2 dobbelstenen te gooien, de nummers 11 tot DNF krijgen slechts 1 dobbelsteen. Dan blijft het toch nog een beetje eerlijk en heel erg spannend! Elke race weer. :lol:
Zoiets als dit dus :D

Image

82
Ik vond het trouwens knap dat ze (als ik het goed gezien heb) in dat hele filmpje niet 1 keer op de kruising tegen elkaar knallen.
Aan het einde was er wel eentje die een shortcut nam na de bocht en (vanuit ons oogpunt) weer naar rechts ging ipv naar linksonder :evil:
Image

83
Kolm wrote: 16 Sep 2022 18:56 Ik vond het trouwens knap dat ze (als ik het goed gezien heb) in dat hele filmpje niet 1 keer op de kruising tegen elkaar knallen.
Aan het einde was er wel eentje die een shortcut nam na de bocht en (vanuit ons oogpunt) weer naar rechts ging ipv naar linksonder :evil:
Klopt, dat was Hamilton. Mocht na een rode vlag zichzelf unlappen en tweede worden, :shh:
Image

86
Ik vind de huidige puntentelling prima, is niets mis mee. Het nadeel van dat als je finisht je sowieso punten krijgt is dat je komt te zitten met weinig verschil in punten voor plek 15 en 16 bijvoorbeeld. Nu is er echt een motivatie om in de top 10 te eindigen, anders is er meer reden om op safe te rijden.
Dat je niets krijgt voor pole position (behalve natuurlijk goede startpositie in race) heb ik altijd wel wat vreemd gevonden...
Image

87
Ik ben dat gekibbel en dat gerommel met regeltjes bij de F1 zo enorm zat. Ondertussen heeft het niets meer met autoracen te maken. :mad: :bomb:
Image

88
Ze waren goed begonnen met de vernieuwde wagens die inhalen (zouden moeten) verbeteren, maar ondertussen ligt de focus inderdaad alweer op veel andere zaken... :?
Jammer genoeg zal dit volgens mij niet snel verbeteren. Ze zijn volop op zoek hoe ze er zoveel mogelijk geld uit kunnen halen en dan vrees ik dat we nog wel wat bedenkelijke ontwikkelingen zullen mogen verwachten :goaway:

89
En opnieuw haalt de FIA zichzelf onderuit door een relatief zware straf op te leggen voor een 'non issue' van Perez. En dat bijna 3 uur NA het beëindigen van de race. :kaboom:

Ik volg de F1 al een jaar of 40 en ik heb ook een paar maal het circuit (Hockenheim) irl bezocht. Maar de laatste jaren weet men mijn belangstelling goed te verzieken met alles wat eromheen gebeurt.
Image

90
Idem. Ik kijk ook al bijna 30 jaar. Ten tijde van Bernie en Mosley draaide het ook al om geld, maar nu… Ik ben de laatste jaren blijven kijken voor enkele mensen die ik al langer volgde (Kimi, Seb, Fernando) en nu geniet ik ervan om Honda aan de top te zien rijden, maar ik zou net zo goed kunnen stoppen.

Ik zou nog een pagina vol kunnen typen, maar een lange stresserende dag achter de rug hier. 🥲 Maybe next time.
Image