Thuisbatterij

1
Vraagje; iemand hier ervaringen met thuisbatterij in combinatie met zonnepanelen?
Ik heb intussen wat offertes verzameld van verschillende instanties en de twijfel zit bij ons of we al dan niet met batterij zouden opteren.

De kost schiet toch onmiddellijk de hoogte in en mij lijkt vooral het rendement van de huidige thuisbatterij niet optimaal.
Image

Re: Thuisbatterij

4
zenmaster wrote: 22 Feb 2022 11:54 Op dit moment is het rendement nog niet zo goed denk ik, maar op termijn gaat toch iedereen er naartoe moeten. Willen of niet. 🙂 Als ik kon zou ik nu al zonnepanelen en een batterij plaatsen.
Het is bij ons ook het financiële dat het plaatje bepaalt. Net stevige verbouwing achter de rug dus...
Vandaar dat ik opzie tegen die extra kost van de batterij. Vanmorgen had ik een best eerlijke verkoper erover die zei dat je momenteel je nachtverbruik ermee kan compenseren. Dus dan spreken we over diepvries, koelkast en slapende verbruikers zoals tv. Een standaard thuisbatterij zou in actieve radius overeenkomen met 45 minuten de wasmachine laten draaien...

Ik neem aan dat bedrijven grotere batterijen kunnen stockeren, maar ik kan geen joekel van een batterij kwijtgeraken. Niet qua ruimte, maar zeker ook niet qua kostprijs :lol: Als je dan ziet welke evolutie de elektrische auto op vrij korte termijn heeft meegemaakt, kan het niet anders dan dat het gegeven thuisbatterij hierin zal volgen.
En ik kan het mij zo al inbeelden als ik er nu eentje zou zetten: over enkele jaren een betere versie maar die gaat dan weet niet compatibel zijn met je omvormer en dan moet je daar ook weer een nieuwe voor installeren ofzo.

Het spijtige is dat ik onze omgeving of kennissenkring ook niemand ken met een batterij en dus nergens echt (objectieve) meningen kan vragen :)
Image

5
Ik val op dit gebied deels onder geheimhouding, maar zelfs de batterij van de auto zou nog wel eens op korte termijn nog een behoorlijke evolutie nog door kunnen maken. Hetzelfde geldt voor de thuisbatterij. Ook qua kosten.
Op termijn zal je het wel nodig hebben, maar ik denk eigenlijk dat de omvormer alsnog wel compatibel zal zijn, of dat het met kleine aanpassing alsnog mogelijk zal zijn. Maar op dat gebied heb ik er weinig verstand van, hoor!
Image

6
Wij zijn ook voorzien van zonnepanelen en dat op zich brengt de maandelijkse kost toch al héél wat naar beneden. Persoonlijk heb ik er mijn nog niet in verdiept in een thuisbatterij, maar ik vermoed dat het kost-rendement momenteel nog niet echt optimaal is? Ik vind dit trouwens ook voor de elektrische wagens momenteel. De kostprijs ligt mij nog te hoog voor het rendement. Als je ziet wat een elektrische wagen momenteel nog kost + dan een laadstation (wall station) die je nog moet aankopen/installeren. En ik moet je niet vertellen dat de elektriciteit dus ook aan het pieken is, dus ik zie voorlopig als particulier de meerwaarde nog niet in.

Er zijn trouwens nog een hoop problemen die ze nog moeten oplossen hieromtrent.
Iemand die dit gelezen heeft onlangs? Maakt natuurlijk deel uit van wat ik doe op het werk, maar het is toch behoorlijk interessant.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/02/21 ... t-branden/
Image

7
NTGSruler wrote: 23 Feb 2022 09:02 Wij zijn ook voorzien van zonnepanelen en dat op zich brengt de maandelijkse kost toch al héél wat naar beneden. Persoonlijk heb ik er mijn nog niet in verdiept in een thuisbatterij, maar ik vermoed dat het kost-rendement momenteel nog niet echt optimaal is? Ik vind dit trouwens ook voor de elektrische wagens momenteel. De kostprijs ligt mij nog te hoog voor het rendement. Als je ziet wat een elektrische wagen momenteel nog kost + dan een laadstation (wall station) die je nog moet aankopen/installeren. En ik moet je niet vertellen dat de elektriciteit dus ook aan het pieken is, dus ik zie voorlopig als particulier de meerwaarde nog niet in.

Iemand die dit gelezen heeft onlangs? Maakt natuurlijk deel uit van wat ik doe op het werk, maar het is toch behoorlijk interessant.

Had het artikel nog niet gelezen, maar wel gehoord op de radio.
Toch wel een potentieel probleem (ook voor thuisbatterijen overigens). Die dingen kunnen gemeen hard en lang branden als er een probleem opduikt.
In de afgelopen 2 jaar ook drie klanten gehad met schade door een fietsbatterij die in brand vloog tijdens het opladen. Doordat ze telkens in een tuinhuis stonden, viel die schade mee, maar het verslag van de brandweer wees telkens op een zeer hoge temperatuur in de core, die dus makkelijk een heel huis in de fik zou kunnen leggen.
Image

8
Het is inderdaad iets waar de brandweer en hulpdiensten nog gaan moeten op improviseren. Ik had al reeds gezien dat ze brandende elektrische wagens in een container steken om het opnieuw ontbranden van het voertuig tegen te gaan.
Image

10
NTGSruler wrote: 23 Feb 2022 09:02 Wij zijn ook voorzien van zonnepanelen en dat op zich brengt de maandelijkse kost toch al héél wat naar beneden. Persoonlijk heb ik er mijn nog niet in verdiept in een thuisbatterij, maar ik vermoed dat het kost-rendement momenteel nog niet echt optimaal is? Ik vind dit trouwens ook voor de elektrische wagens momenteel. De kostprijs ligt mij nog te hoog voor het rendement. Als je ziet wat een elektrische wagen momenteel nog kost + dan een laadstation (wall station) die je nog moet aankopen/installeren. En ik moet je niet vertellen dat de elektriciteit dus ook aan het pieken is, dus ik zie voorlopig als particulier de meerwaarde nog niet in.

Ik mag als volgende auto (verplicht) ook tussen elektrische wagens kiezen. En ik hoorde van collega's dat snelladen aan de autostrade 35 euro kost :o Dat is dan helemaal niet rendabel als ze zo een prijzen gaan hanteren.
Image

11
Dat is nu wel al heel oude hybride. 😅 Maar het is inderdaad niet goedkoop.

Het is een soep gewoon… België is nu helemaal niet klaar voor de omschakeling. Op vlak van auto’s dan. Ik weet nog dat vorig jaar in heel België minder laadpunten waren dan in Amsterdam alleen. Weet niet hoe het nu is, maar veel beter zal het niet zijn.
Veel te weinig laadpalen, oude kabels overal in de grond, oude kerncentrales. Als binnenkort iedereen zijn auto moet opladen heeft de laatste in de straat geen stroom meer… En intussen moet iedereen maar omschakelen naar elektrisch rijden en terwijl drijven ze ook nog de prijzen omhoog. Hoogste taxen van energie, terwijl het de duurzaamste is nu.
Ik zit zelf in de autosector en ben geen tegenstander, maar ze zijn er al te laat mee begonnen. Je krijgt mensen ook niet overtuigd met auto’s die maar 400km actieradius hebben. Wat een beetje dubbel is, want iedereen moet ook mentaal de klik maken en afstappen van die diesel die 1000km met 1 tank doet. Mensen worden ook nog altijd misleidt, zoals vroeger bij het brandstofverbruik. Was altijd een wedstrijdje om het laagste verbruik te hebben, maar wat ze klanten niet zeggen is dat dat is onder ideale omstandigheden, waarschijnlijk zonder verbruikers in te schakelen zoals airco…
Gewoon altijd opladen wanneer je kan, zoals je je gsm oplaadt. Als je ermee op reis wil alles wat uitstippelen. Bestaan zelfs apps voor.
Maar er is geen goede infrastructuur in België; nog niet.
Image

12
We wijken inmiddels wel wat af van het main topic. :D
De relatie is echter wel erg sterk en duidelijk is wel dat de batterijen en accu's de kinderziekten nog niet ontgroeid zijn.
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

14
gamerke1992 wrote: 23 Feb 2022 13:18
Ik mag als volgende auto (verplicht) ook tussen elektrische wagens kiezen. En ik hoorde van collega's dat snelladen aan de autostrade 35 euro kost :o Dat is dan helemaal niet rendabel als ze zo een prijzen gaan hanteren.
Voor de werkgever zal dit financieel wel voordeliger zijn denk ik. Ze worden er ook gewoon toe gedwongen.

Om dus on topic te blijven:

Een thuisbatterij zal nu hedendaags wel al enorm véél voordelen hebben. Ook in de ontwikkeling dat ze nu is. Net als de elektrische wagen.
Alleen denken de heren politiekers niet aan de gewone man. Die kunnen het nu (nog) niet betalen, of het huis is simpelweg nog niet voorzien hiervoor.
Waar ik weer terug kom op wat ik een tijdje geleden al zei: de rijkere mensen in de maatschappij kunnen dit wel, genieten van de bijkomende voordelen, tot zoiets mainstream wordt, de gewone mens mee kan springen op de kar en dan vervallen meestal die voordelen of schaft de politiek die voordelen af.

Moest de politiek nu eens maatregelen treffen waarbij de gewone mens ook kon profiteren. Waarom eens niet een deftige vergoeding geven aan mensen met zonnepanelen waarbij de overschot van elektriciteit terug op het net komt? Dan zijn die thuisbatterijen niet nodig, moet er geen ganse regelgeving rond gemaakt worden, hoeven mensen geen aanpassingen te doen binnenshuis. Nee, ze straffen ons dubbel. Voordelen zonnepanelen schaffen ze af. Stroom die terug op het net wordt gezet krijgen we geen vergoedingen voor, maar betalen we 's avonds dubbel terug omdat we er dan terug nodig hebben.
Image

15
Off topic... maar ik was al aan het typen :P
zenmaster wrote: 23 Feb 2022 13:40 Dat is nu wel al heel oude hybride. 😅 Maar het is inderdaad niet goedkoop.
Maar een diesel of benzine van 7-8 jaar oud is eigenlijk helemaal niet zo oud en heeft vaak nog steeds weinig echt grote kosten als het onderhoud regelmatig is gedaan en er niet overdreven veel mee is gereden (zoals zakenman doet bv). Na 4 jaar had de auto 80.000km gereden. Als je een 4 jaar oude diesel/benzine tweedehands koopt met 80.000km dan weet je dat je nog een hele tijd verder kan (in tijd of aantal km) voor de echt grote kosten komen.

De tweede auto in het verhaal is zelfs maar 3-4 jaar oud... alleen wordt daar niets gezegd over hoeveel die gebruikt is.

Als je een auto voor 1 onderdeel volledig moet afschrijven terwijl de rest van de auto nog in orde is, dan is het eigenlijk alles behalve milieuvriendelijk. Het maken van een auto an sich kost ook een hoop voor het milieu aan grondstoffen en transport.

Wij hebben na 15 jaar een diesel weggedaan met 423.000km op de teller omdat het motorblok lekte. De auto was gebruikt als werkpaard voor vanalles en nog wat en was toen op meerdere punten op of bijna op (koppeling bv). Enige grote kost op die jaren was het vervangen van de koppeling.
Datzelfde met die hybride uit het verhaal doen zou betekenen dat we 4-5 hybrides nodig hadden gehad voor hetzelfde aantal km... Los even van de prijs, zouden die hybrides dan nog steeds milieuvriendelijker zijn dan die 'vuile' diesel als je de milieukost/transport kost voor het bouwen van de auto er mee in opneemt? :?
Ipv benzine/diesel zijn er nu de metalen voor de batterij die ook uitputbaar zijn.

In 2014 was er nog een onderzoek van de KU Leuven waaruit bleek dat een elektrische auto nauwelijks minder fijnstof uitstootte dan een benzine auto. Het fijnstof van emissie is dan wel 0, het fijnstof door het extra gewicht dat mee slijtage van banden, remblokken, wegdek, enz is een heel stuk hoger.
Ik verwacht niet dat dat al heel veel verbeterd is want elektrische auto's zijn nog steeds erg zwaar. Benzineauto's stoten ondertussen mogelijk ook al minder uit al zal dat ook nooit 0 worden denk ik en hij stoot ook nog andere dingen uit dan fijnstof.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20141109_01367656

Onderaan dat artikel werd toevallig nog gelinkt naar een ander artikel (betalend helaas) over een onderzoek waaruit blijkt dat in de binnenstad, een kleine benzinewagen minder fijnstof uitstoot dan een elektrische auto...
https://www.standaard.be/cnt/dmf20141109_01366866

Ik snap dus ook niet dat ze elektrisch rijden zo pushen. Op lange termijn gaan ze tegen dezelfde grondstof problemen aanlopen en of het in zijn geheel ook milieuvriendelijker is en goedkoper wordt, is nog maar even de vraag.
Voor de gewone mens is het gewoon op dit moment nog erg duur. Al helemaal als je een gezin hebt en een auto wil waar je gezin ook in past en je een dagje mee naar zee wil kunnen als je in Limburg woont. Hopelijk hebben ze aan zee wel genoeg laadpalen voor alle dagjestoeristen in de zomer :q:
En wat je aangeeft... komt iedereen thuis van werk en gaan ze tegelijk dat ding aan de oplader hangen en oeps... toen was het op.

Een (gepromote) actieradius van 400km... ik vraag me af of ik ermee tot bij mijn ouders kom in 1 keer: 180km waarvan 170km autostrade. Op de autostrade gaat het doorgaans erg snel met het leeglopen van de batterij. Moet ik er ook lang genoeg blijven dat mijn batterij weer opgeladen is voor ik vertrek :O

@NTGSruler: Dat van die voordelen afpakken is inderdaad ook een ding... Iedereen eindelijk aan de zonnepanelen omdat de voordelen aantrekkelijk zijn en het voor de gewone mens betaalbaar maken om dan plots de voordelen afschaffen...
Je kan wel proberen zoveel mogelijk energie dingen overdag te doen (wasmachine etc), maar eens het donker is heb je nu eenmaal licht nodig en overdag zitten veel mensen op hun werk (zonder covid tenminste).
Image