Het auto topic
Posted: 30 Sep 2015 10:49
Na het praatje met M-Power op het ergernis topic over de IAA leek het mij wel leuk om hier een apart topic voor te openen voor mede-autoliefhebbers (al ben ik meer passief liefhebber overigens: vind mooie auto's leuk, maar verdiep me er verder niet heel erg in). In welke auto rijd je/heb je gereden, wat is je droomauto/zijn je droomauto's en wat heb je op het oog als nieuwe auto (en hoe slecht vindt de rest hier deze keuze... )?
Voor mij: ik ben begonnen met een serie Opel Astra's (beperkt budget, maar toch Duits willen rijden). Toen ik net begon met werken in 2004 was dat eentje uit 1994.... Maar wel een 1.6 16V, wat in ieder geval niet onaardig was. Vervolgens ben ik overgestapt op een iets nieuwer model uit 2000, wat ik op zich nog steeds een mooie auto vind. De Italianen achter ons in de tunnel blijkbaar minder, aangezien zij 'm total loss hebben gereden...
Daarna in privé weer een saaie Astra, nu een 1.7 Cdti uit 2006, in 2009 gekocht - tja, ik moest snel wat anders... - en ik was blij dat we deze eind 2013 naar het buitenland toe uitzwaaiden.
In de tussentijd zakelijk (ook volledig zakelijk gereden) een nieuwe Audi A5 coupé Pro Line S gekocht begin 2011 (monzazilver). Wat een prachtige wagen was me dat zeg - en de 180pk deden het voor mij ook niet slecht...
Met pijn in mijn hart heb ik hier eind 2013 (29 November, dezelfde dag dat de PS4 binnen kwam... ) afscheid van genomen. Dit omdat de privé wagen me te duur werd en 20% bijtelling voor een 3 deurs auto me met 2 kids ook niet heel praktisch toe leek.
Voor de Belgen onder ons: ik weet niet hoe jullie het geregeld hebben, maar hier in NL wordt het ontmoedigd om überhaupt in een auto rond te rijden, laat staan als je eentje op de zaak aanschaft....
Aangezien ik redelijk Audi minded ben is het een nieuwe Audi A3 Sportback Ultra E-Edition geworden, puur vanwege de 14% bijtelling, maar dan wel volgestouwd met zoveel mogelijke (on)zinnige opties. Oftewel: een auto die schaamteloos gemanipuleerd is om op 14% uit te komen (wat ik zelf al lang in de gaten had, overigens). Niet de mooiste auto imo, maar wel aardig praktisch, zuinig en dus lage bijtelling.
Ik ben nu aan het kijken om er een volledig zakelijke auto weer naast te doen. Waar ik nu naar kijk is niet nieuw, maar dan wel een Audi model met S of RS ervoor. Het liefst dan een (R)S5 coupé, maar misschien moet ik naar de toekomst iets praktischer redeneren en een sportback of (R)S6 (Avant) kiezen... Als het een auto met bijtelling moet worden, kies ik natuurlijk niet voor een auto met >1 ton cataloguswaarde. Of misschien dat ik toch overstap van merk en bijvoorbeeld naar een BMW M in de 4 serie ga kijken... ik weet het nog niet goed.
Echte droomauto's heb ik niet, behalve dan dit soort topmodellen van Audi. Een Porsche kan ik best mooi vinden, maar over het algemeen weer niet mooier dan de genoemde Audi's... Bugatti is bijvoorbeeld ook leuk vanwege het vermogen en de snelheid, maar niet zozeer mooi (de Vision was wel leuk om te zien btw) en sowieso erg onbereikbaar.
Any thoughts? Of ben ik de enige die dit topic ziet zitten...?
Voor mij: ik ben begonnen met een serie Opel Astra's (beperkt budget, maar toch Duits willen rijden). Toen ik net begon met werken in 2004 was dat eentje uit 1994.... Maar wel een 1.6 16V, wat in ieder geval niet onaardig was. Vervolgens ben ik overgestapt op een iets nieuwer model uit 2000, wat ik op zich nog steeds een mooie auto vind. De Italianen achter ons in de tunnel blijkbaar minder, aangezien zij 'm total loss hebben gereden...
Daarna in privé weer een saaie Astra, nu een 1.7 Cdti uit 2006, in 2009 gekocht - tja, ik moest snel wat anders... - en ik was blij dat we deze eind 2013 naar het buitenland toe uitzwaaiden.
In de tussentijd zakelijk (ook volledig zakelijk gereden) een nieuwe Audi A5 coupé Pro Line S gekocht begin 2011 (monzazilver). Wat een prachtige wagen was me dat zeg - en de 180pk deden het voor mij ook niet slecht...
Met pijn in mijn hart heb ik hier eind 2013 (29 November, dezelfde dag dat de PS4 binnen kwam... ) afscheid van genomen. Dit omdat de privé wagen me te duur werd en 20% bijtelling voor een 3 deurs auto me met 2 kids ook niet heel praktisch toe leek.
Voor de Belgen onder ons: ik weet niet hoe jullie het geregeld hebben, maar hier in NL wordt het ontmoedigd om überhaupt in een auto rond te rijden, laat staan als je eentje op de zaak aanschaft....
Aangezien ik redelijk Audi minded ben is het een nieuwe Audi A3 Sportback Ultra E-Edition geworden, puur vanwege de 14% bijtelling, maar dan wel volgestouwd met zoveel mogelijke (on)zinnige opties. Oftewel: een auto die schaamteloos gemanipuleerd is om op 14% uit te komen (wat ik zelf al lang in de gaten had, overigens). Niet de mooiste auto imo, maar wel aardig praktisch, zuinig en dus lage bijtelling.
Ik ben nu aan het kijken om er een volledig zakelijke auto weer naast te doen. Waar ik nu naar kijk is niet nieuw, maar dan wel een Audi model met S of RS ervoor. Het liefst dan een (R)S5 coupé, maar misschien moet ik naar de toekomst iets praktischer redeneren en een sportback of (R)S6 (Avant) kiezen... Als het een auto met bijtelling moet worden, kies ik natuurlijk niet voor een auto met >1 ton cataloguswaarde. Of misschien dat ik toch overstap van merk en bijvoorbeeld naar een BMW M in de 4 serie ga kijken... ik weet het nog niet goed.
Echte droomauto's heb ik niet, behalve dan dit soort topmodellen van Audi. Een Porsche kan ik best mooi vinden, maar over het algemeen weer niet mooier dan de genoemde Audi's... Bugatti is bijvoorbeeld ook leuk vanwege het vermogen en de snelheid, maar niet zozeer mooi (de Vision was wel leuk om te zien btw) en sowieso erg onbereikbaar.
Any thoughts? Of ben ik de enige die dit topic ziet zitten...?