Ik begreep nu wel beter waarom de PS4 sinds enkele jaren zolang doet over updates. Blijkbaar hebben ze gemerkt dat er problemen waren als er meerdere updates voor een game alleen maar snel werden toegepast/tussen geschoven. Alles ging dan na een tijd stotteren. Dat hebben ze aangepast door de hele game te kopiëren met de update erin waardoor het eigenlijk opnieuw een clean install van de game wordt maar dan inclusief update.
Of de grootte van de interne SSD een probleem gaat zijn is even afwachten. In huidige games worden heel veel assets heel vaak gekopieerd zodat ze op de schijf altijd vlak bij de andere data staan die deze asset nodig heeft. Spiderman zou het asset voor een lantaarnpaal meer dan 200 keer op de disc hebben staan bijvoorbeeld. Dat allemaal om de laadtijden te versnellen omdat het ophalen van een normale HDD erg traag is.
Bij een SSD is het ophalen van een asset instant, er hoeft geen armpje verplaatst te worden naar de goede plek om de data te lezen.
Hierdoor zal die paal ipv 200+ keer, maar 1 keer op de SSD staan wat op een hele game heel wat data kan besparen.
Daar tegenover staat dat we op grafisch en audio gebied een stap naar voren gaan waardoor er weer meer data nodig is hiervoor.
Het is dus even afwachten wat de verhouding wordt van de dataverkleining wegens minder kopiëren tov de extra data die nodig is voor de betere graphics.
Wat ik van anderen begreep is dat het erop lijkt dat Sony nu de 100 meest gespeelde PS4 games heeft getest op backwards compatibility en dat die bijna allemaal werken en dat ze nu nog verder gaan met de rest te testen. Tegen release en mogelijk ook erna willen ze dan steeds meer games compatibel hebben. Deze quote werd aangehaald:
Tweakers heeft een vergelijking gemaakt in het Nederlands en ook een hoop comments van tech mensen die gemiddeld genomen serieus reageren ipv 12-jarige fanboy reacties. Uitzonderingen zijn er altijdLastly, we’re excited to confirm that the backwards compatibility features are working well. We recently took a look at the top 100 PS4 titles as ranked by play time, and we’re expecting almost all of them to be playable at launch on PS5. With more than 4000 games published on PS4, we will continue the testing process and expand backwards compatibility coverage over time.
https://tweakers.net/nieuws/164788/play ... haalt.html