Shadow Of The Colossus (2018) 9.5/10
Ooit in een ver verleden, ergens in de jaren 2005, verscheen er een zeer speciaal spel voor ps2. Tot op heden wordt dit spel bekeken als 1 van de klassiekers van de console. Dankzij het succes, kwam er in 2011 een versie uit op de ps3 samen met de "voorganger" Ico (dit is dan ook de versie die ik gespeeld heb). En nu uiteindelijk in 2018 is er de 3e versie verschenen waarbij het spel terug opnieuw werd opgebouwd.
Het verhaal blijft nog altijd voor interpretatie vatbaar. Je speelt als een jongen genaamd Wander. Samen met je paard Agro, ben je op avontuur vertrokken naar het Verboden Land. Ondertussen sleep je het lijk mee van een meisje. Er wordt gezegd dat dit land de ziel van een persoon terug kan brengen in het lichaam van die persoon. Eenmaal aangekomen in dit land, verteld een of andere goddelijke stem dat je hiervoor wel een offer moet brengen. Dit is dan het enige doel dat het spel geeft. Vindt de 16 colossi in het land en beroof hen van het leven.
De spelwereld ziet er dan ook zeer speciaal uit. Er is zo goed als niks te doen! Wander is het enigste menselijke wezen in het spel. Voor de rest zijn er overal ruïnes, woestijnen, bossen,... De wereld voelt toch divers aan. De enigste 2 activiteiten die gedaan kunnen worden is het op zoek gaan naar shrines waar een speciaal soort salamander zit van wie je de staart kan stelen en het zoeken van fruit aan de bomen. Dit zorgt ervoor dat je allemaal vragen begint te krijgen waar je niet echt een antwoord op krijgt. Wie leefde hier vroeger in dit land? Wat was de rol van de Colossi? Wie is Wander en het meisje? Waarom is dit het Verboden Land?
De gameplay is een moeilijke hierbij. Je bent eigenlijk constant op zoek naar een colossus. Dit kan enkel door het zonlicht te volgen dat uit je zwaard komt. Eenmaal aangekomen dan, moet je het beest nog verslaan. Dit zijn altijd een soort van puzzels, omdat je altijd een andere aanpak nodig hebt. De controls zijn best wel lastig in dit spel. De camera leidt een leven op zichzelf vaak

Dit zorgt ervoor dat het spel altijd de beste hoek voor je zoekt. Ik vind dat dit iets cinematisch geeft als je dan bv. op agro aan het rijden bent en de camera zoomt uit. Zo kun je heel wat mooie foto's maken. Het paard zelf gedraagt zich ook als een dier. Het zal niet altijd al je bevelen direct opvolgen. Zo zal zij vaak wat rondwandelen of stopt ze niet direct.
Ook de muziek maakt dit spel een topper. Het voelt allemaal zeer orkestraal aan. Als je in de buurt komt van het wezen speelt er een mysterieus muziekje. Als je eenmaal aan het vechten bent, zorgt de muziek ervoor dat je je echt wel heel klein voelt. Het sluit allemaal perfect aan op elkaar.
Als conclusie kan ik enkel maar stellen dat het een pracht van een spel is. Het enige jammere is dat ik het spel al na 5 uur had uitgespeeld. Ook vooral omdat ik al wist hoe je elk wezen moest neerkrijgen. Toch vond ik dat het de 40 euro zeker waard was! Het blijft een uniek spel dat je ooit zeker gespeeld moet hebben.