Het gaat om totale completion en niet completion binnen 1 game. Maar hoeveel invloed een game heeft op die totale completion kan inderdaad wel verschillen tussen games. De belangrijkste factor daarbij is hoeveel DLC de game heeft want het aantal trophypunten van alle trophies die nodig zijn voor de platinum (= base game trophies) is altijd ongeveer gelijk ongeacht hoe de verdeling van bronz/zilver/goud zit.
Vandaar ook dat ik het over een range had van bv 0.02-0.04% extra completion die het starten en volledig uitspelen van een game gaf. Bij een game met enkel een platinum zal het eerder 0.02 zijn maar bij een game zoals Tomb Raider met veel DLC trophies zal het eerder 0.04 zijn. Een PSN game zonder platinum en 13 trophies zal misschien 0.01 geven maar dat betekent dat ik er al heel dicht bij zat.
Hoeveel extra completion zo'n nieuwe game uitspelen geeft is ook afhankelijk van het aantal games dat je al hebt. En hoe meer games, hoe lager dit zal worden. Daardoor is het makkelijker om met unearned trophies je completion omhoog te halen dan met nieuwe games. Maar ook dat heeft een grens uiteraard.
Het is wel zo dat als je 1 trophy haalt dat je dan bij een gouden je completion meer omhoog zal gaan dan bij een bronzen. Dat komt omdat ze daar toch naar die trophypunten gaan kijken bij het berekenen van de completion. Dat is ook zo bij de completion binnen 1 game.
Overigens heb ik zelf het idee dat de platinum in het completion verhaal compleet genegeerd wordt. Een gouden trophy geeft bij mij vaak 0.02 completion erbij waar een bronzen soms 0.01 geeft. Maar als ik de platinum haal met een bronzen trophy, dan zie ik soms dat de completion maar 0.01 naar boven gaat of soms ook niks terwijl je toch minstens 0.03-0.04 zou verwachten omdat de platinum meer punten heeft.
Met de nieuwe PSN levels is enkel het aantal trophy punten van de platinum trophy aangepast van 180 naar 300. Hierdoor werd vooral het hele leaderboard door elkaar geschud omdat de trophy punten opnieuw berekend werden en die bepalen je plek in het leaderboard.
Volgens mij is er toen niets aangepast aan mijn completion en dat komt ook overeen met de eerdere vaststelling dat de punten van platinum trophies niet meegenomen lijken in de completion.
En dat doet me dan weer denken aan iets dat ze in het verleden hebben aangepast. De platinum wordt op PSN niet meegeteld voor de completion % van 1 game. Als je nog 1 bronzen trophy over hebt voor platinum, dan zal de completion vaak iets van 98% zijn. Dat was in het begin van de trophies anders. Toen kon je nog 1 bronzen trophy over hebben maar toch slechts 90% completion hebben ofzo.
Vermoedelijk is dat ook de reden dat het op PSNP niet wordt meegeteld voor je totale completion...
Dus ik vrees dat die nieuwe levels helemaal niets aangepast hebben behalve dan voor het leaderboard
Edit: Ik ging toevallig nog iets opzoeken en kwam al meteen bij deze post uit op PSNP van Sly die zegt dat platinum points niet meetellen voor completion:
https://forum.psnprofiles.com/topic/964 ... nt=2169612