Re: Vragentopic

751
Misschien voor sommigen een te persoonlijke vraag. Maar wat doen jullie met je geld om te sparen? Ik heb een zichtrekening bij een fysieke bank en mijn spaargeld zit verspreid over een spaarrekening en termijnrekening bij een online bank. Ik heb jaren geleden dat onderscheid gemaakt tussen deze fysieke en online bank, aangezien ik maar 0,01% rente kreeg. Dat is echt totaal niets dus. Bij mijn huidige online bank krijg ik nog tenminste een kleine 100 euro jaarlijkse rente. Ik ben gaan zoeken naar een betere rentevoet en kan tot ongeveer 200 euro rente krijgen bij nog een andere online bank. Dat is beter dan niets, maar ik zou toch zonder risico zoveel mogelijk willen sparen.

Ik ben vooral benieuwd naar jullie reacties om te weten of er toch nog betere alternatieven bestaan (ook weer zonder risico).

Ik blijf het wel belangrijk vinden dat spaargeld op korte termijn beschikbaar blijft in geval van een grote aankoop of onverwachte kosten.

Ik heb ook verschillende banken en test-aankoop aangeschreven voor info.
Image

Re: Vragentopic

752
Zelf zit ik gedeeltelijk bij een klassieke spaarrekening, waarbij het rendement me niet zoveel uitmaakt.
Daar draait het mij vooral om de onmiddellijk beschikbaarheid. Wat ik kan missen zit bij mij in producten met fondsen en andere TAK23-gerelateerde zaken.

Je geeft zelf aan bij enkele online banken te zitten. Die geven doorgaans meer rente, maar tegelijk moet je oppassen want sommigen vallen niet onder de wetgeving van Belgie en ons garantiesysteem. Hier geldt immers het depositogarantiesysteem tot €100.000 en dit per persoon, per bank. Online banken waarvan de hoofdzetel niet in België gelegen is, kunnen er andere regels op na houden. Eigenlijk kan je dit het beste terugvinden via Wikifin:
https://www.wikifin.be/nl/jouw-geld-vei ... andse-bank?

Best een goede uitleg daar. Die garantie hier telt niet enkel voor zicht- en spaarrekeningen maar ook voor alle TAK21 producten en coöperatieve aandelen van een bank. Maar ook hier zit je allemaal wat mager als je naar rendementen kijkt en bovendien is de beschikbaarheid niet altijd onmiddellijk. Is die optie er wel, dan ben je nog vaak een deel kwijt omwille van betaalde instapkosten en taksen, die je nog niet terugverdient hebt wanneer je het spaargeld opvraagt voor de einddatum.

Ik gebruik altijd een eenvoudige vuistregel als wij aan de mensen wat uitleggen ivm beleggen e.d.
Je hebt drie elementen: tijd, rendement en risico.
In onze huidige economie (zeker met in acht nemen van inflatie) kan je nooit alle drie optimaal benutten. Zo is er geen enkele belegging die je op korte termijn een hoog rendement biedt met bovendien weinig risico. Je zal altijd op iets moeten inboeten. Een klassieke spaarrekening boet bv. in op rendement. Als je kijkt naar fondsen of TAK 23, dan moet je toegeven op het vlak van risico.
Image

Re: Vragentopic

753
Bedankt voor de goede uitleg :D Ik was er zeker van dat ik gedekt was tot 100.000 euro bij mij huidige online bank, maar ben het voor de zekerheid toch eens extra gaan opzoeken en er staat:

Onze bank valt onder het Nederlandse depositogarantiestelsel. Uw spaargeld is beschermd tot 100.000 euro per persoon en per instelling.
Image

Re: Vragentopic

754
gamerke1992 wrote:Bedankt voor de goede uitleg :D Ik was er zeker van dat ik gedekt was tot 100.000 euro bij mij huidige online bank, maar ben het voor de zekerheid toch eens extra gaan opzoeken en er staat:

Onze bank valt onder het Nederlandse depositogarantiestelsel. Uw spaargeld is beschermd tot 100.000 euro per persoon en per instelling.
Heb enkel een zicht- en spaarrekening bij dezelfde fysieke bank. Het enige online is dat mijn PayPal eraan gelinkt is. Ken zelf niks van bankzaken omdat ik er nooit mee bezig ben dus doe er verder ook niks mee dus neem geen risico. Heb ook graag dat als er iets moest zijn ik met iemand persoonlijk contact kan opnemen en een afspraak maken dus daarom geen online.
Image

Re: Vragentopic

755
Waarom beleg je niet een deel van je spaargeld? Een bedrag dat je kan missen zal op termijn in beleggingen altijd meer opbrengen dan een klassieke spaarrekening. Zoals Sanity zegt zul je wel wat moeten inboeten kwa risico. Toch... als je een goede bank hebt zal die altijd eerst een risicoprofiel opstellen samen let jou waarin je kunt aangeven tot waar je jezelf comfortabel voelt.

Nu. Als je echt je geld wil laten opbrengen zou ik investeren in vastgoed. Een betere rente en opbrengst bestaat er niet.
Image

Re: Vragentopic

756
NTGSruler wrote:Waarom beleg je niet een deel van je spaargeld? Een bedrag dat je kan missen zal op termijn in beleggingen altijd meer opbrengen dan een klassieke spaarrekening. Zoals Sanity zegt zul je wel wat moeten inboeten kwa risico. Toch... als je een goede bank hebt zal die altijd eerst een risicoprofiel opstellen samen let jou waarin je kunt aangeven tot waar je jezelf comfortabel voelt.

Nu. Als je echt je geld wil laten opbrengen zou ik investeren in vastgoed. Een betere rente en opbrengst bestaat er niet.
Vastgoed is nu nog geen optie. We wonen zelf nog maar net in een nieuwbouw huis (en nog geen kleintje zelfs). Maar in de toekomst kan ik dit ooit overwegen als investering.

Beleggen klinkt altijd zo aanlokkelijk. Een vriend van mij heeft jaren geleden in waterstofmotoren belegd en die aandelen zijn zeker 20 keer zo groot geworden. Een andere vriend heeft ook wel 5 keer meer winst uit een ander belegging. Ik weet alleen niet of ik dat risico durf lopen. Met een klein bedrag zoals 2000 euro ofso kan ik dat natuurlijk wel doen.
Image

Re: Vragentopic

757
gamerke1992 wrote:
Vastgoed is nu nog geen optie. We wonen zelf nog maar net in een nieuwbouw huis (en nog geen kleintje zelfs). Maar in de toekomst kan ik dit ooit overwegen als investering.

Beleggen klinkt altijd zo aanlokkelijk. Een vriend van mij heeft jaren geleden in waterstofmotoren belegd en die aandelen zijn zeker 20 keer zo groot geworden. Een andere vriend heeft ook wel 5 keer meer winst uit een ander belegging. Ik weet alleen niet of ik dat risico durf lopen. Met een klein bedrag zoals 2000 euro ofso kan ik dat natuurlijk wel doen.
Daarom. Maak eens een afspraak met je fysieke bank en laat een risicoprofiel opstellen. Je hebt beleggingen met 100% zekerheid (waarbij je altijd je geld terug hebt laar minste opbrengst). En je hebt er met meer risico waarbij je kans hebt om meer geld te verliezen maar waarbij je opbrengst groter is. Met 10000 euro kan je bijvoorbeeld 5000 zeker en 5000 minder zeker beleggen. Heb je een goede mix. Daarbij komt nog eens kijken op welke termijn je je geld wil vastzetten. 5 jaar? 10 jaar? Kijken wat voor jouw mogelijk is.
Image

Re: Vragentopic

758
Graag wil ik iedereen wijzen op de gevaren die er kleven aan beleggen.

Begin jaren negentig in de vorige eeuw heb ik aanzienlijke bedragen verdiend met korte termijn beleggingen. Zie grafiek:
Image
Rendementen van 80% tot 100% in 1 a 2 jaar. je ziet nog net het staartje van '93 tot '94.

Vervolgens begint de AEX aan een steile klim en tegen het einde van de eeuw bedacht ik dat beleggen wel een leuke aanvulling op mijn pensioen kon gaan zijn. Ik stak er eind 1998 weer wat geld in, nou ja wat? Ik legde het voor 20 jaar vast.
In de daarop volgende jaren zag ik dat het goed ging. Een stukje van 20K werd al snel 25,5K bij koers van ca. 700 in 2000.
Dat bleek echter de dot.com bubbel te zijn en al snel was de waarde niet meer dan 7K in 2003.

Tot ongeveer 2008 ging het gestaag weer omhoog tot de waarde weer ca. 20K was.
Image
De crisis volgde en de waarde liep weer terug naar 7K in 2009!

Sinds die tijd gaat het langzaam weer omhoog en nu lijkt het er op dat het tegen begin 2019 toch nog goed gaat komen. Vermits Trump geen oorlog begint met N Korea of Poetin toch ergens zijn gelijk wil halen.
Image
De koers is nu met 566,7 eindelijk weer hoger dan aan het begin. Rendement nu nagenoeg nul, zero, 0, niks, nada!

De AEX is natuurlijk een gemiddelde van de belangrijkste koersen in NL en specifieke koersen hebben het wellicht beter gedaan of nog veel slechter. Na mijn eerste successen was ik duidelijk wat overmoedig. Doe alles met de nodige voorzichtigheid en terughoudendheid. Als iets te mooi is om waar te zijn dan is dat meestal ook zo.
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: Vragentopic

759
Mooie aanvulling Sora. Ikzelf ben eerder ook een defensieve belegger dan een offensieve. Ik ben wel van het principe om "niet al mijn eieren" in 1 mandje te leggen. Uw 20k had ik verdeeld over verschillende termijnen waarbij de korte periode net wat risicovoller zou zijn. Nu in de jaren 90 zat ik nog op de middelbare school, toen wist ik nog niet eens wat beleggingen waren :P
Image

Re: Vragentopic

761
Gezien het grillige verloop van de AEX (de DOW is niet veel anders) had ik bij een andere verdeling wellicht wat geld kunnen verdienen maar ook veel kunnen verliezen. Zowel de dot.com depressie als de crisis heeft niemand echt tijdig zien aankomen. Ik heb alleen willen aantonen dat beleggen op welke termijn dan ook, risicovol is.
De lange termijn geeft het minste risico, daar de beurzen zich altijd wel weer eens zullen herstellen. Ik heb nu nog 11 maanden te gaan en dan kan het gunstig zijn hoewel iedereen die het nieuws volgt weet dat er rare dingen kunnen gebeuren. De trend is nu om juist te beleggen (de banken) in groen en de wapenindustrie juist niet. In het geval van oorlog, Govert moge het verhoeden, zou je juist in de wapenindustrie moeten beleggen.

Wil je op de beurs echt voor de winst gaan dan zul je je er dagelijks in moeten verdiepen al kun je het dan eigenlijk geen beleggen meer noemen!
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: Vragentopic

763
Nedgame.nl werd mij hier al een paar keer aangeraden, maar heeft iemand daar al iets tweedehands gekocht?
Kan ik er van uitgaan dat ze officiële (Nintendo)producten compleet in de doos verkopen, en geen goedkope namaak?

Re: Vragentopic

764
Tjeefkeuh wrote:Nedgame.nl werd mij hier al een paar keer aangeraden, maar heeft iemand daar al iets tweedehands gekocht?
Kan ik er van uitgaan dat ze officiële (Nintendo)producten compleet in de doos verkopen, en geen goedkope namaak?
Ik heb er nooit iets gekocht en ik denk niet dat iemand je welke garantie dan ook kan geven. Echter 'Trustpilot' zou ooit in het leven geroepen zijn om mensen eerlijke beoordelingen te laten geven over online winkelbedrijven.

Dit zou de recensie van Nedgame.nl zijn: https://nl.trustpilot.com/review/www.ne ... ource=Mini
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: Vragentopic

765
Tjeefkeuh wrote:Nedgame.nl werd mij hier al een paar keer aangeraden, maar heeft iemand daar al iets tweedehands gekocht?
Kan ik er van uitgaan dat ze officiële (Nintendo)producten compleet in de doos verkopen, en geen goedkope namaak?
Het is een gerenommeerde winkel, ik heb er ook al eens wat gekocht: wat mij betreft hoef je je hier geen zorgen over te maken.
Image
cron