RoyVdW wrote: 27 Apr 2021 12:38België staat grandioos achter qua technologie op NL. Vele abonnementen zijn hier nog met volumebeperking voor Wi-Fi en al sowieso voor mobiel 4G. Telenet heeft nu een nieuwe One formule en die biedt als enige provider hier voor beide onbeperkte data. Het is al eens de revue gepasseerd dat internetpacks stukken goedkoper zou kunnen en moeten aangezien het een basisbehoefte is.
Vorige maand zat ik als alleenstaande over de 300GB want ik heb geen digicorder en stream ook tv. Terwijl je als alleenwonende nestverlater verschillende mogelijkheden hebt voor goedkoper internet maar dan zit je ongescheept met een datalimiet van vaak amper 150GB en heb ook geen goesting om er constant op te letten want daar kom je natuurlijk niet mee toe als je Netflix't bv. Je komt zo ook duurder uit dan dat je een duurdere formule neemt die wel onbeperkt is. Voor een alleenstaande vind ik deftig internet te duur.
Ik heb geen idee wat er bij internetproviders verdiend wordt, maar blijkbaar zijn er voldoende mensen bereid om dergelijke bedragen ervoor te betalen en dus is het geoorloofd (vraag/aanbod). Ik ben het nog altijd niet met je eens dat internet een basisbehoefte is. Eten, drinken, huisvesting en zorg (en dan vergeet ik er vast nog een aantal) zijn basisbehoeftes. Om internet hier gelijk aan te stellen vind ik nogal ver gaan. Zeker aangezien we voor de andere genoemde basisbehoeftes ook 'gewoon' moeten betalen. In geval van eten is het zelfs zo dat eten dat in principe slecht voor ons is minder kost dan eten dat goed voor ons is. Het lijkt me dat dit eerder aandacht verdient dan internet, als ik even zo eerlijk mag zijn.
Geen idee hoe de btw-wetgeving in BE is, maar in NL zou je nog kunnen stellen dat deze diensten hierdoor onder het lage btw-tarief zouden moeten vallen, wat effectief een besparing van 10% op zou kunnen leveren (109/121e). Maar dan nog: internetproviders zijn commerciële bedrijven en als mensen door wetgeving minder zouden hoeven betalen, maar ze zijn nu al bereid om ervoor te betalen.... ga er maar vanuit dat de prijs 'gewoon' gelijk zou blijven.
Een andere mogelijkheid zou nog kunnen zijn dat je bijvoorbeeld de eerste 10GB gratis zou krijgen om daarmee zaken te regelen die onder de basisbehoeftes vallen: zorg regelen, geldzaken beheren, dat soort dingen. Dat jij 150GB niet voldoende vindt is een eigen keuze; er over vallen dat een hoger abonnement te duur is vind ik wel heel erg tegenstrijdig om eerlijk te zijn. Jij bent degene die een uitgebreider pakket nodig vindt...