Het leven is vurrukkulluk

1
Het leven is vurrukkulluk
(naar Remco Campert, 1961)


Image


Genietend van het beste dat de natuur ons verschaft zit ik aan mijn ontbijt van knapperige muesli met een hoeveelheid vezels waar een volwassen kokosmat een voorbeeld aan kan nemen. Ik neem er nog een aardbei bij en een slokje vers geperst sinaasappelsap, lees ik in de krant ‘Klein glaasje sap of fris verhoogt al de kans op kanker’. Wat nu weer?
Ik app het artikel naar mijn lief die tegenover me zit en haar eigen krant leest.
“Moet ik dan gaan leven als een konijn? Sla en worteltjes eten, al lurkend aan een flesje met een kogeltje er in? Is dat dan gezonder? Maar die eindigen toch óp de kerstdis in plaats van aan de kerstdis?” argumenteer ik.

Was het vroeger de duivel waarmee men al dreigend de mensheid in het gareel probeerde te houden maar nu god dood is, is het ‘t woordje ‘kanker’ waarmee men ons het leven tracht zuur te maken.

De volgende!’ klinkt het.
Met een inmiddels lang vergeten vraag op mijn lippen stap ik eind jaren zestig van de vorige eeuw de spreekkamer van de geneesheer binnen. Fatsoenshalve dooft hij de sigaret als ik hem een hand geef.
Tegenwoordig ondenkbaar. Nu bekijken ze je als een halve crimineel als je rookt en als een moordenaar als je rookt met kinderen in de buurt. Diezelfde kinderen waarom ik thuis op balkon ging roken als ze bij mij logeerden en nu op vijftien, zestien jarige leeftijd samen groepend met hun eerste brommers en scooters al rokende de buurt onveilig maken.
Suiker en alcohol zijn de volgende boosdoeners.

Met gamen is het al precies hetzelfde. Kinderen en jeugdigen hangen veel te veel voor een beeldscherm. Ze zouden vaker buiten moeten spelen, maar wel op hun kleren letten want ze moeten er wel altijd goed uitzien en mooi opgepoetst en afgestoft met hun vriendjes spelen. De moedermaffia kijkt voortdurend mee zoals zelfs Meghan (van prins Harry) al heeft mogen vaststellen. Ik zou juist verwachten dat ze haar loven omdat ze het kind niet achterlaat bij een nanny.
Maar ja, obesitas en woedeaanvallen liggen voortdurend op de loer. Obesitas op zich is al een oorzaak van kanker.
Gelukkig geven wij zelf altijd het goede voorbeeld en heeft mama altijd tijd voor haar kroost als ze even niet aan het chatten is. We raken ook nooit over onze toeren als een game het ons eens lastig maakt. Geheel lankmoedig smijten we onze controller op de bank of de vloer als een bepaalde passage telkens niet lukt en we weer van voren af aan moeten beginnen.
In de media zijn het altijd de games die de schuld krijgen als iemand over de rooie is gegaan. Het is nooit het gezeik van de huidige maatschappij of het teveel aan mensen dat men op dit aardklootje probeert samen te brengen op een beperkt aantal gebieden.

Loop je uiteindelijk ’s avonds vreedzaam met je vriendje of vriendinnetje, dat moet tegenwoordig toch eigenlijk gewoon mogelijk zijn. Ja toch, niet dan? Tenslotte heb je dat niet zelf in de hand nadat de verschillende ingrediënten ooit in het lichaam van je moeder zijn samengevoegd tot wat jij nu bent. Met je lief dus, loop je na een gezellig avondje stappen hand in hand naar de plaats waar je hoopt samen de nacht te kunnen doorbrengen als een aantal zatte onverlaten meent dat jij of jullie teveel zijn op deze wereld en op een zinloze manier met de nodige kopschoppen trachten een einde te maken aan jouw of jullie bestaan.
Soms denk ik dat we in de vorige eeuw een mooie kans hebben gemist tijdens de koude oorlog op een harde reset van de mensheid.

Er is maar een conclusie mogelijk: het leven is dodelijk.

De moraal van dit verhaal? Geniet van het leven, het is zo mooi als je je niet laat leiden door allerlei onzin die verspreid wordt door religies, media en zogenaamde wetenschappelijke onderzoeken.

Zie ook onze columns op de blog: https://www.pressxtorevive.com/?p=10926&preview=true
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: Het leven is vurrukkulluk

3
Tja, ik weet niet of er veel filosofie aan te pas komt. :think:

Ik was altijd al, ik ben en ik zal een levensgenieter blijven. Wel steeds met een realistische kijk op het leven. Dat hoop ik toch. Van veel publicaties word ik echter erg moe. Enerzijds raadt men ons aan meer fruit te eten en tegelijkertijd lees je dat fruitsap kankerverwekkend zou zijn. Waar denken die hoogopgeleide idioten dan dat fruitsap vandaan komt? :bomb:

En dat is nog slechts een voorbeeld. :smug:
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: Het leven is vurrukkulluk

5
NTGSruler wrote:Levensgenieter, maar met mate. Teveel van iets is nooit goed. Beetje op de voeding letten en actief blijven kan geen kwaad denk ik.
:lol:
De BBQ IRL heeft ook zijn nadelen merk ik. Maar je hebt gelijk. ;)
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: Het leven is vurrukkulluk

6
Sora_Lizard wrote:Tja, ik weet niet of er veel filosofie aan te pas komt. :think:

Ik was altijd al, ik ben en ik zal een levensgenieter blijven. Wel steeds met een realistische kijk op het leven. Dat hoop ik toch. Van veel publicaties word ik echter erg moe. Enerzijds raadt men ons aan meer fruit te eten en tegelijkertijd lees je dat fruitsap kankerverwekkend zou zijn. Waar denken die hoogopgeleide idioten dan dat fruitsap vandaan komt? :bomb:

En dat is nog slechts een voorbeeld. :smug:
Ik kan me je frustratie best begrijpen, maar vind het wel goed dat er onderzoek wordt gedaan en de resultaten hiervan worden gedeeld. Het wordt alleen (erg) vervelend als er op een betuttelende manier over gecommuniceerd wordt, of mensen anderen de wil op willen leggen. Los van hoe je zelf ergens in staat vind ik dat je een ander in zijn/haar waarde moet (proberen te) laten. Ondertussen mag je net zo goed wel een eigen mening hebben en het lijntje tussen die twee is soms best dun...

Wat ik zelf storend vind van bepaalde groeperingen is dat sommigen helemaal niet aan te spreken lijken op gedrag. Bijvoorbeeld: 'Het is een schande dat je in NL niet meer in een stadion mag roken. Ik moet toch gewoon een sigaretje kunnen opsteken wanneer ik wil?' Nou, het spijt me, maar daar heb ik weer enorm veel moeite mee: omdat die persoon de vrijheid wil hebben om een sigaretje op te steken zit ik anderhalf uur in de stank, omdat ik toevallig het plekje naast of achter hem/haar heb. Lucky me!! Gelukkig is er een enkeling die dat wel bedenkt en vraagt of ik het erg vind dat. Tenzij een van mijn kinderen naast me zit zeg ik dan eigenlijk altijd 'ja'. Een soort vreemde manier van mij om dat gedrag te belonen, of zo.

Het punt wat ik wil maken is dat beide groeperingen (de betuttelaars en de aangesprokenen) iets meer begrip voor elkaars standpunten mogen hebben en iets genuanceerder naar situaties mogen kijken en hierover mogen communiceren. Geniet van het leven op je eigen manier, zoals ruler heel terecht opmerkt is het verstandig om dit met mate te doen, maar bedenk je simpelweg dat alles wat je doet consequenties heeft (dit kunnen zowel positieve als negatieve zijn) en houd rekening met anderen, voor zover jouw acties ook consequenties voor anderen kunnen hebben.

Leef en laat leven!
Image

Re: Het leven is vurrukkulluk

7
Hallo paveman, ik onderschrijf jouw standpunt volledig. Waar ik echter op doelde en wat wellicht niet zo goed uit de verf gekomen is, zijn de tegenstellingen. Denk aan het fruitsap. Maar ook aan melk, goed voor elk! Ik hou helemaal niet van melk maar moest en zou het drinken op school: schoolmelk. In mijn jeugd nog in kleine glazen flesjes met een aluminium dop. In de winter ijskoud en half bevroren, in de zomer vies lauwwarm. Later is er zelfs nog subsidie voor in het leven geroepen terwijl nu melk drinken zelfs wordt af geraden.

Zo zijn er talloze voorbeelden te vinden van wat eens goed was nu ineens heel slecht blijkt te zijn. Tenminste als we sommige onderzoeken moeten geloven. Niet alleen in de tijd verschoven maar ook nu laat een onderzoek iets zien terwijl een ander onderzoek het tegenovergestelde aantoont. Zeer verwarrend allemaal. Vooral de (massa)media maken publicaties wel erg makkelijk, ook de ongefundeerde.

Mijn moraal was wat ongenuanceerd. Leef en geniet van het leven maar sta anderen toe dat ook te kunnen. Houd rekening met elkaar. Dat levert wederzijds aanmerkelijk minder stress op en een fijner leven. :hug:
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: Het leven is vurrukkulluk

8
Dat onderschrijf ik dan ook weer volledig Sora! En weet je waar dat vooral door komt (in NL dan iig)? Een door de overheid in het leven geroepen/gesubsidieerd platform die gevuld is door bobo's van Unilever genaamd Voedingscentrum. Te hilarisch met welke 'feiten' dat zij op de proppen komen. Het is voor de massa alleen verleidelijk om een dusdanige instantie te gaan geloven (wij 'vechten' hier bijvoorbeeld ook nog wel eens tegen foutieve informatie die door een of andere stagiair bij de Belastingdienst is gegeven....), terwijl de door hun gegeven informatie vaak volledig tegenover informatie staat die gegeven wordt door onderzoekers zonder economisch belang bij bepaalde producten die wel/niet worden aangeraden om te nuttigen. Als ik me er dan al iets van aantrek ben ik tot heel sterk geneigd de laatste groep te geloven.
Image

Re: Het leven is vurrukkulluk

9
Weten die zogenaamde "wetenschappers" het op den duur zelf wel nog eigenlijk? Ik ben van mening dat voeding en beweging een grote rol spelen om gezond door het leven te gaan. Maar daarom bepaalde zaken gaan skippen in het leven? Doe het gewoon met gezond verstand en mate. Ons beroemde biertopic vind ik een geslaagd voorbeeld. Genieten van een biertje, erover discussiëren met eensgezinden. Maar daarom iedere keer jezelf van de kaart drinken zoals tegenwoordig "cool" is? Geniet gewoon van de dingen in ons leven die we hebben. We zijn bevoordeeld dat we kunnen gamen. Elke dag eten op ons bord zonder zorgen. Een dak boven ons hoofd.

Al vaker gezegd en mooie spreuk: een betere wereld begint als ieder eerst eens voor zijn eigen deur veegt.
Zelfreflectie is een deugd in onze hedendaagse maatschappij. Er zijn teveel meningen en teveel "experten" die het een ander eens zullen zeggen en opleggen. Zorg eerst eens dat de je de titel "expert" verdient.

Frustratie in dit stukje? Helemaal niet eigenlijk. Het is hoe ik zelf in het leven sta en hoe ik zelf met mensen rond mij omga. Leef en laat leven zoals hierboven geschreven staat. Dat hebben we meer nodig tegenwoordig.
Image

Re: Het leven is vurrukkulluk

10
Het is natuurlijk wel zo dat kennis altijd slechts 'tijdelijk' is, tot het tegendeel bewezen kan worden. Da's ook het doel van wetenschap op zich, dingen blijven bestuderen vanuit andere hoeken en kijken of de eerder gevestigde bevindingen overeind blijven. Dus daarom is het logisch dat er vaak tegenstrijdigheden zijn. En ook omdat 'de waarheid' over iets natuurlijk heel moeilijk is te achterhalen, als die er al is. Zelfs bij de zogenaamde exacte wetenschappen, kan er altijd nieuwe kennis opduiken die eerder algemeen aangenomen bevindingen volledig op hun kop zetten.

Leef en laat leven zoals hierboven geschreven staat, onderschrijf ik ook, omdat er altijd verschillen gaan zijn over hoe mensen in en tegenover het leven staan.

Re: Het leven is vurrukkulluk

11
Tja, alles is tijdelijk dus kennis ook. :think:

Ik noemde drie groepen die blijkbaar in het verleden, in het nu en waarschijnlijk ook in de toekomst voor verwarring zorgden, zorgen en zullen zorgen. Mogelijk dat deze lijst nog kan worden aangevuld.

Religies omdat die massaal en georganiseerd onwaarheden verkondigen terwijl ze “liefde” proclameren sluiten ze tegelijkertijd alles wat hen niet in het straatje past uit. Te beginnen met alle ongelovigen.

Media omdat ze vaak halve waarheden de ruimte in slingeren en via de nieuwe massamedia kunnen onwaarheden en pertinente leugens zich razendsnel verspreiden.

Wetenschappelijke onderzoeken, niet de wetenschap an sich. Het lijkt erop dat sommige, enkele, wetenschappers hun verantwoordelijkheid niet kennen, voorbarige resultaten worden vaak al als waarheden en gecontroleerde bevindingen naar buiten gebracht, via massamedia, die dan voor enorm veel verwarring kunnen zorgen.

Dit is echter slechts mijn mening en ook ik moet erkennen dat de genoemde groepen ontegenzeglijk ook goede dingen doen en gedaan hebben. :)

Slechts een waarheid: het leven is dodelijk dus geniet ervan zolang je kunt waarbij je anderen zo min mogelijk tot last bent. Als de ander dat ook doet dan ontmoet je elkaar ergens halverwege zonder fanatisme. :hug:
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu
cron