Re: Het auto topic
107Kijk, dit is precies de reden waarom ik zoveel vertrouwen in jouw mening/kennis op dit gebied heb!Sora_Lizard wrote:Ik voel me gevleid door jouw vertrouwen in mijn ervaring met hoge kwaliteit auto's, paveman. Ik moet er meteen bij zeggen dat mijn kennis en ervaring met zulke auto's inmiddels verjaard is.
Een van de dingen waaraan ik dit gemerkt heb is mijn kennismaking met de Volvo XC90. Gewoon een waanzinnig goede en degelijke auto met een uitstekende afwerking die feitelijk niet of nauwelijks onderdoet voor de andere hier genoemde merken. Vroeger had ik ook een ander beeld bij Volvo hetgeen aantoont dat mijn ervaring achterhaald is. Kijk ook maar eens naar de vaker voorkomende vergelijkingstests tussen een Volvo en een van de andere genoemde merken.
Ondanks de kwaliteiten van de Volvo is het zeker niet de auto die paveman zoekt.
Over Mercedes kan ik kort zijn, voor mij nooit een Mercedes. Niet vanwege de auto die ongetwijfeld erg goed en degelijk is maar het verkoopapparaat. In mijn nieuwe positie destijds in Duitsland besloot ik me op de IAA in Frankfurt eens te oriënteren. Op de stand van Mercedes kreeg ik op mijn verzoek om uitgebreide informatie naar mij op te sturen hoogmoedig te verstaan dat ik me maar moest melden bij een dealer. Bij Porsche was mijn visitekaartje voldoende om deze uitgebreide informatie enkele dagen later wel te ontvangen.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor een Audi V8 en er is ook nooit een Mercedes verkocht aan mijn bedrijf. Ik had toch zo'n 40 auto's rijden. Alleen Volkswagen, Audi en BMW.
Een BMW is een echte rijders auto. De kleinere BMW's hadden in 'mijn' tijd wel wat kinderziektes en waren duur in onderhoud. De genoemde M2 ziet, en dat is geheel persoonlijk, er veel te agressief uit m.i. Maar zeg eens eerlijk, wie gaat er continu driftend over de weg? Kwalitatief uitstekende auto's die ongetwijfeld veel rijplezier geven maar agressie hoort niet thuis in het normale verkeer. Nogmaals, ik had medewerkers die bij BMW zwoeren.
Van Audi heb ik er vele gereden, een aantal in quattro uitvoering. Beter is er voor een betaalbaar bedrag niet. Voor niet betaalbare bedragen trouwens ook niet (-1), kijk maar naar Le Mans.
Porsche dan? Tja, dat is 'mijn' merk. Gewoon de 'Non Plus Ultra' auto van deze wereld. En niet alleen op het circuit, geen enkel ander merk heeft zoveel races gewonnen als Porsche. Maar anders dan bijvoorbeeld bij Ferrari kun je met een Porsche ook gewoon je boodschappen doen. Het moeten niet teveel boodschappen zijn in een keer, dat dan weer wel. Helaas. In de tijd dat ik me een 911 Carrera 4 kon veroorloven moest ik ook vaker mijn moeder vervoeren inclusief rolstoel. Het werd daarom dus een Audi V8.
Tot slot de onbeantwoorde vraag: hoe komt het op een klant over als je met iets extreems komt aanrijden? Als 'Geschäftsführer' in Duitsland stel je niets voor als je niet komt aanrijden in een dikke Benz of dure BMW. Een 'stiille' Audi was ook nog wel goed. Stil in de betekenis van 'je ziet niet direct hoe duur hij is!'
In Nederland lig het iets gevoeliger. De klant zal al gauw denken dat je te duur bent en teveel geld vraagt voor jouw diensten. Hoe men er in België tegenaan kijkt weet ik niet maar daar zal mogelijk Ruler of Penguin wel wat over weten te zeggen.
Super uitgebreide reactie, ook. Dat waardeer ik enorm. Net als Ruler: we mogen dan een andere smaak hebben, maar de discussies helpen mij wel weer met mijn keuze.
Ik heb overigens (nog) niet in de nieuwe XC90 gereden. Wel in (nieuwe) V40's en V90's. Het viel me bij deze auto's vooral op hoe slecht deze reden t.o.v. onze Audi's. Dat terwijl het geen geheim is dat BMW's nog weer betere (of iig andere) wegligging hebben.
Voor wat betreft Porsche: mijn vrouw vindt de Panamera spuuglelijk (die had anders best een optie geweest), dus die valt af, haha! Ik heb even gezocht op de 718 Cayman: prachtige wagen idd. Maar alles wat ik ook tweedehands tegenkom is nog rond de 90k. Ondanks dat ik best wel wat wil besteden aan een auto gaat dat me toch wat te ver.
Ik merk idd dat 'we' in NL, en zeker in onze regio, niet zo goed om kunnen gaan met mensen die dure zaken hebben. En zeker niet als we die persoon betalen voor zijn/haar diensten.... Laat dat nou net zijn wat ik doe....
Je tip over de V8 FSI (i.p.v. V6 TFSI) heb ik iig ter harte genomen! Geen V6 turbo voor mij!
Bij Mercedes heb ik overigens nog wat last van mijn oude overtuigingen van het merk. Dat wat jij omschrijft is precies zo'n beetje het beeld dat ik bij het merk heb: een elitair clubje waar je op uitnodiging bij mag horen of zo. Als ik dan de nieuwe modellen zie, dan past dat er helemaal niet (meer) bij: die zijn juist fris en modern -alhoewel soms alsnog een beetje statig.
Het blijft een lastige keus, wat er waarschijnlijk op uit zal draaien dat ruler gelijk heeft en ik voor 'makkelijk' of bekend ga en alsnog weer bij Audi uitkom....
Re: Het auto topic
108Had ik een paar jaar geleden daar maar een van gekocht.... Over goede investeringsobjecten gesproken....Sora_Lizard wrote:Er is maar een Porsche en dat is de 911.
Echt een auto voor de liefhebber!
Re: Het auto topic
109Gezien de huidige politieke ontwikkelingen met betrekking tot het milieu en het klimaat in het bijzonder, een goede zaak overigens, zijn V8's en groter een spoedig uitstervend ras. Indien je eens een V8 wilt rijden pak dan nu je kans want ik denk dat over een jaar of 5 zulke motoren niet meer gemaakt worden. Tenzij je bereid bent meerdere tonnen aan een auto te besteden.paveman wrote: Je tip over de V8 FSI (i.p.v. V6 TFSI) heb ik iig ter harte genomen! Geen V6 turbo voor mij!
Vanzelfsprekend is het origineel (de 901, zie foto) de echte klassieker.paveman wrote:Had ik een paar jaar geleden daar maar een van gekocht.... Over goede investeringsobjecten gesproken....Sora_Lizard wrote:Er is maar een Porsche en dat is de 911.
Echt een auto voor de liefhebber!
Maar feitelijk bedoelde ik de gehele familie 911 waarbij de lijn en het concept zelfs na 54 jaar productie nagenoeg ongewijzigd zijn gebleven, zie foto 2.
Re: Het auto topic
110Dat verwacht ik ook idd. Ze zijn nu al een stuk minder te vinden. Zo is t thuis ook makkelijk uitleggen: goede toekomstinvestering!Sora_Lizard wrote:Gezien de huidige politieke ontwikkelingen met betrekking tot het milieu en het klimaat in het bijzonder, een goede zaak overigens, zijn V8's en groter een spoedig uitstervend ras. Indien je eens een V8 wilt rijden pak dan nu je kans want ik denk dat over een jaar of 5 zulke motoren niet meer gemaakt worden. Tenzij je bereid bent meerdere tonnen aan een auto te besteden.paveman wrote: Je tip over de V8 FSI (i.p.v. V6 TFSI) heb ik iig ter harte genomen! Geen V6 turbo voor mij!
Nogmaals: het blijven mooie auto's en echte collector's items.Sora_Lizard wrote:Vanzelfsprekend is het origineel (de 901, zie foto) de echte klassieker.paveman wrote:Had ik een paar jaar geleden daar maar een van gekocht.... Over goede investeringsobjecten gesproken....Sora_Lizard wrote:Er is maar een Porsche en dat is de 911.
Echt een auto voor de liefhebber!
Maar feitelijk bedoelde ik de gehele familie 911 waarbij de lijn en het concept zelfs na 54 jaar productie nagenoeg ongewijzigd zijn gebleven, zie foto 2.
Re: Het auto topic
111Ik ben in ieder geval benieuwd wat het wordt. En als we elkaar terug tegen komen wil ik een ritje doen ermee
Re: Het auto topic
112Daar houd ik je aan!NTGSruler wrote:Ik ben in ieder geval benieuwd wat het wordt. En als we elkaar terug tegen komen wil ik een ritje doen ermee
Je bent ook altijd welkom in Friesland, hoor!
Re: Het auto topic
114Nee, ik heb nog steeds niets gekocht....
Afgelopen tijd ook veel te druk voor gehad om echt goed te zoeken.
@Sora: een vriend van me die helpt met zoeken en met het papierwerk rondom de aanschaf gaf aan dat wat hem betreft de V6T beter voor mij zou zijn dan de V8. Ook een beetje gezien mijn rijstijl , maar daarnaast zou dat mooier rijden (ik heb nog geen proefritten gedaan, ja ff de nieuwe A6 te leen gehad deze week, maar niet waar ik naar aan het kijken ben): meer koppel, nagenoeg zelfde vermogen (na tunen) en zuiniger. Gezien de rit die ik het meeste rijd maak ik veel gebruik van koppel en maar weinig gebruik van de extra pk's op hoge toeren. Nog even los van een veel hoger verbruik, al vind ik dat niet een belangrijk punt bij een auto (zuinigheid). Wat vind jij hiervan?
Afgelopen tijd ook veel te druk voor gehad om echt goed te zoeken.
@Sora: een vriend van me die helpt met zoeken en met het papierwerk rondom de aanschaf gaf aan dat wat hem betreft de V6T beter voor mij zou zijn dan de V8. Ook een beetje gezien mijn rijstijl , maar daarnaast zou dat mooier rijden (ik heb nog geen proefritten gedaan, ja ff de nieuwe A6 te leen gehad deze week, maar niet waar ik naar aan het kijken ben): meer koppel, nagenoeg zelfde vermogen (na tunen) en zuiniger. Gezien de rit die ik het meeste rijd maak ik veel gebruik van koppel en maar weinig gebruik van de extra pk's op hoge toeren. Nog even los van een veel hoger verbruik, al vind ik dat niet een belangrijk punt bij een auto (zuinigheid). Wat vind jij hiervan?
Re: Het auto topic
115Ik ken jouw rijstijl niet dus dat wordt een beetje gokken. Zoals ik al eerder zei, mijn ervaringen zijn verouderd maar ik heb beide motoren gereden. Uit bovenstaande maak ik alleen op dat jouw vriend nooit een V8 onder zijn kont heeft gehad.
Re: Het auto topic
116ik wel...Sora_Lizard wrote:Ik ken jouw rijstijl niet dus dat wordt een beetje gokken. Zoals ik al eerder zei, mijn ervaringen zijn verouderd maar ik heb beide motoren gereden. Uit bovenstaande maak ik alleen op dat jouw vriend nooit een V8 onder zijn kont heeft gehad.
Re: Het auto topic
117Haha! Dat zou zomaar eens kunnen, hoor . Maar uh... waar maak jij dat uit op?Sora_Lizard wrote:Ik ken jouw rijstijl niet dus dat wordt een beetje gokken. Zoals ik al eerder zei, mijn ervaringen zijn verouderd maar ik heb beide motoren gereden. Uit bovenstaande maak ik alleen op dat jouw vriend nooit een V8 onder zijn kont heeft gehad.
Re: Het auto topic
118Tja, dat maak ik op uit "maar daarnaast zou dat mooier rijden". Als hij daarmee bedoelt: nerveuzer rijgedrag met elke keer een whiplash voor de passagiers zodra je een dot gas geeft. Dan heeft hij gelijk. Qua acceleratie maken beide wagens weinig verschil vermoed ik gezien de cijfers, maar de V8 ontplooit zijn kracht iets gemoedelijker. Het verschil tussen een constante duw in je rug en je hoofd elke keer van de vloer rapen als passagier.
Economisch gezien wint de V6 turbo het, overigens beide uitvoeringen met quattro aub. De V8 schiet als een grommende beer vooruit, de V6 als een door een wesp gestoken panter. Ik heb ook eens een weekend een Audi Quattro Coupe V5 turbo mee gehad met ruim 300 pk of zo (bij ca. 1000 kg). Ik was toch blij toen ik mijn sluimerende beer weer terug had. Ik reed doorgaans wel wat langere afstanden, 300 tot 500 km 's nachts. Dan is een laag vliegende concertzaal prettiger.
Economisch gezien wint de V6 turbo het, overigens beide uitvoeringen met quattro aub. De V8 schiet als een grommende beer vooruit, de V6 als een door een wesp gestoken panter. Ik heb ook eens een weekend een Audi Quattro Coupe V5 turbo mee gehad met ruim 300 pk of zo (bij ca. 1000 kg). Ik was toch blij toen ik mijn sluimerende beer weer terug had. Ik reed doorgaans wel wat langere afstanden, 300 tot 500 km 's nachts. Dan is een laag vliegende concertzaal prettiger.
Re: Het auto topic
119Dank voor je uitgebreide info weer! Very helpful!
Uiteraard wordt het zonder enige discussie een Quattro!! Nu ik daar aan gewend ben ga ik niet meer terug....
Uiteraard wordt het zonder enige discussie een Quattro!! Nu ik daar aan gewend ben ga ik niet meer terug....