Re: Verjaardagstopic

316
Dat iemand ouder wordt en hopelijk plezier heeft in het leven is niet alleen aan de jarige zelf te danken, maar ook aan zijn familie en zijn vrienden, Daarom is het m.i. niet geheel onlogisch om allen te feliciteren met het feit dat er een feestje te vieren valt.

Alleen de jarige feliciteren dat hij of zij het weer een jaartje heeft volgehouden te ademen lijkt me dan weer aan de karige kant. :D
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

317
Sora_Lizard wrote:Dat iemand ouder wordt en hopelijk plezier heeft in het leven is niet alleen aan de jarige zelf te danken, maar ook aan zijn familie en zijn vrienden, Daarom is het m.i. niet geheel onlogisch om allen te feliciteren met het feit dat er een feestje te vieren valt.

Alleen de jarige feliciteren dat hij of zij het weer een jaartje heeft volgehouden te ademen lijkt me dan weer aan de karige kant. :D
Op die manier kan ik mij al beter in de rol van Nederlander plaatsen. Maar het blijft wenkbrauw fronsend voor mij
Image
Ik ga het zometeen is aan mijn vriendin vragen wat zij daarvan denkt.
Image

318
Dit is mijn theorie hoor. ^^

Ik denk dat de gemiddelde Nederlander er helemaal niet bij stilstaat waarom het zo gedaan wordt en wellicht heeft Colossus wel gelijk dat het per streek of familie wat anders is. Overigens heb ik inmiddels wel in bijna heel Nederland verjaardagen (moeten) vieren en ken ik het niet anders dan feitelijk iedereen feliciteren. Dat is dan wel mooi te combineren met jezelf voorstellen als je bent uitgenodigd bij merendeels vreemden.

In België doet men het blijkbaar anders, wat terughoudender. De laatste jaren ga ik veel met Belgen om en ik heb ze leren kennen als vriendelijke en gastvrije mensen. Als je ze kent! Ze tonen echter minder snel hun ware gevoelens en ze zijn tegenover onbekenden eerder stug te noemen. Op straat onbekenden vriendelijk 'goedemorgen' wensen of een praatje slaan zal in België niet gauw gebeuren heb ik gemerkt en heb ik gehoord van Belgen.

Laten we meteen vaststellen dat DE gemiddelde Nederlander en DE gemiddelde Belg niet bestaan, dus bovenstaande zal zeker zijn uitzonderingen kennen. ;)
Image

319
Kolm wrote:
met0t0 wrote:Bedankt :)
Is dat een Nederlandse gewoonte om de partner ook te feliciteren ofzo? Ik heb het hier eigenlijk nog nooit gehoord :)
Jup! Ik herinner me mijn eerste verjaardagsfeest hier in Nederland nog... Iedereen feliciteert iedereen bij het binnenkomen. Dus bij iedere nieuwe persoon die binnenkomt gaat ie het hele rondje af met handen schudden en/of kussen te geven! Soms bijna onmogelijk in een kleine woonkamer die propvol mensen zit :p
Hangt wel van de regio af. Bij ons in het Noorden (Friesland in mijn geval) doen we het namelijk niet, zoals Colossus/Sora al terecht aangeeft. Ik kijk er nog steeds vreemd van op dat ze dit bij mijn vrouw haar familie (Noord-Holland) wel doen. Wij feliciteren soms wel weer de partner ook en/of de naaste familie, maar is dat wat vrijer i.p.v. dat het gewoonte is om iedereen langs te gaan. Net zoals dat het wel zo netjes is om je even voor te stellen aan mensen die je niet kent etc.
Ik heb een half jaartje in Amerika gewoond. Mijn idee was om mijn verjaardag met een aantal mensen te vieren door ze mee uit eten te nemen (het is mijn feestje, toch?). Nou is dat wel heel gebruikelijk, maar ze vonden het maar raar dat ik voorstelde om de rekening te betalen... Ik was toch jarig? Dus de rest deelde de totale nota gewoon door het aantal mensen... Zo heeft ieder land z'n gewoontes en eigenaardigheden!

Anywayz: nog een verlate verjaardagswens. Nog van harte W.O.L.F..... en met0t0...! :P
Image

322
paveman wrote: Mijn idee was om mijn verjaardag met een aantal mensen te vieren door ze mee uit eten te nemen (het is mijn feestje, toch?). Nou is dat wel heel gebruikelijk, maar ze vonden het maar raar dat ik voorstelde om de rekening te betalen... Ik was toch jarig? Dus de rest deelde de totale nota gewoon door het aantal mensen... Zo heeft ieder land z'n gewoontes en eigenaardigheden!
Dat vind ik wel logisch :P
Als ik verjaar geef ik eigenlijk niks uit, mensen zouden mij moeten trakteren. Het is hetzelfde idee dat je cadeaus krijgt i.p.v. geeft, hopelijk koopt niemand cadeaus op zijn verjaardag om te geven aan anderen :D
Zeurpiet van het jaar 2014
Zeurpiet van het jaar 2016
2de grootste zeurpiet van het jaar 2017
Comment of the Week houder PS EU blog x2

323
Captain Witwicky wrote:
paveman wrote: Mijn idee was om mijn verjaardag met een aantal mensen te vieren door ze mee uit eten te nemen (het is mijn feestje, toch?). Nou is dat wel heel gebruikelijk, maar ze vonden het maar raar dat ik voorstelde om de rekening te betalen... Ik was toch jarig? Dus de rest deelde de totale nota gewoon door het aantal mensen... Zo heeft ieder land z'n gewoontes en eigenaardigheden!
Dat vind ik wel logisch :P
Als ik verjaar geef ik eigenlijk niks uit, mensen zouden mij moeten trakteren. Het is hetzelfde idee dat je cadeaus krijgt i.p.v. geeft, hopelijk koopt niemand cadeaus op zijn verjaardag om te geven aan anderen :D
In Nederland is het wel de gewoonte om te trakteren als je jarig bent. Dus neem je mensen mee uit eten of nodig je ze uit voor een concert dan betaalt normaal gesproken de jarige. Heel normaal. :party:
Image

324
Sora_Lizard wrote:
Captain Witwicky wrote:
Dat vind ik wel logisch
Image

In Nederland is het wel de gewoonte om te trakteren als je jarig bent. Dus neem je mensen mee uit eten of nodig je ze uit voor een concert dan betaalt normaal gesproken de jarige. Heel normaal. :party:
Weer een verschil met België ontdekt dus
Image
Image

325
Dus als ik bij een Belg thuis word uitgenodigd op een verjaardag moet ik mijn eigen taart en hapjes en drinken meebrengen? :O

Vreemd, heel vreemd. :silly:
Image

326
Sora_Lizard wrote:Dus als ik bij een Belg thuis word uitgenodigd op een verjaardag moet ik mijn eigen taart en hapjes en drinken meebrengen? :O

Vreemd, heel vreemd. :silly:
eeuuh, nee, in België is dat ook zo, de jarige betaalt uiteraard !