Re: PlayStation 5

2522
paveman wrote: 09 May 2026 12:36 Ik heb vorig jaar gehad dat mijn account gehackt was, met passkey. Sindsdien heb ik het uitgezet ter faveure van 'gewone' 2FA. Ik heb het vertrouwen erin verloren....
Met passkey? Hm... Ik snap je verlies van vertrouwen. Alleen vind het momenteel zeer irritant werken de 2FA. In het begin werkte dat perfect, nu moet ik 10keer en meer code laten opnieuw verzenden in de hoop een sms te ontvangen.
Image

2523
Hoe is de 4G/5G verbinding in je huis?
Dit klinkt misschien raar, maar steeds meer nieuwere huizen hebben geen of slechte verbinding door alle isolatie en het speciale glas in combinatie met de hogere frequenties van 4G/5G. Waar 2G er nog door kwam, is dat nu met 5G niet meer het geval.
En bellen/SMS is ondertussen ook gewoon een data verbinding.
Als je wifi ook aanstaat op je telefoon, kan het zelfs zijn dat je het niet doorhebt dat de verbinding slecht is omdat hij dan die wifi verbinding gaat gebruiken als je gaat bellen.

In een zeldzaamheid heb ik wel is dat ik de code een tweede keer moet aanvragen, maar geen 10 keer. En dan is het meestal in de store op PC of voor de PS app op de telefoon dat hij het vraagt. Op de playstation zelf eigenlijk niet, tenzij misschien bij eerste keer inloggen en daar had ik dan volgens mij een QR-code gescand met de PS App.

Wat ik me wel afvraag: Hebben ze ondertussen nog geen 2FA met TOTP codes? Dat je een QR code moet scannen met een Google Authenticator/Last Pass/Microsoft authenticator/... app en die app gaat dan elke 30 seconden een andere code tonen voor dat account. Deze codes worden dan de codes die je moet ingeven bij 2FA ipv de SMS codes. Technisch gezien is dat ook veiliger dan SMS codes.

Als je 2FA aanzet: maak dan zeker een goede backup van die restore codes die je te zien krijgt en zorg dat je die op meerdere plaatsen bewaart.
Image

2524
5g en wifi is gewoon goed in huis. Ik had dus vooral een probleem toen ik wou inloggen in de store via pc. Daar heb ik praktisch resend code moeten spammen.

Gisteren om in te loggen op PS4 moest ik minder spammen ^^

Geen idee als athenticator mogelijk is maar zou er idd ook voorstander van zijn.
Image

2526
NTGSruler wrote: 09 May 2026 17:20 5g en wifi is gewoon goed in huis. Ik had dus vooral een probleem toen ik wou inloggen in de store via pc. Daar heb ik praktisch resend code moeten spammen.

Geen idee als athenticator mogelijk is maar zou er idd ook voorstander van zijn.
Je moet de code ook wel de kans geven om aan te komen, moet helemaal van de UK komen :P
Image

2527
Kolm wrote: 11 May 2026 10:37
NTGSruler wrote: 09 May 2026 17:20 5g en wifi is gewoon goed in huis. Ik had dus vooral een probleem toen ik wou inloggen in de store via pc. Daar heb ik praktisch resend code moeten spammen.

Je moet de code ook wel de kans geven om aan te komen, moet helemaal van de UK komen :P
Heb ik gedaan :D
Image

2528
https://x.com/i/status/2057597308858999104

Deze wou ik hier neerzetten. Blijkbaar doet Sony random surveys wat betreft het trophy systeem. Het artikel op zich is interessant om te lezen.
In aanmerking komen voor de survey is een ander verhaal.

Wat zouden jullie graag toegevoegd/aangepast zien worden aan trophies of het systeem in het algemeen?

Voor mij persoonlijk:
1. Verbod op multiplayer trophies.
2. Loskoppelen van DLC trophies in je algemeen percentage van desbetreffende game. Maw. die troohies tellen niet mee voor je completion, en alsook niet voor je PSN level.
3. Shovelware games verplicht 100% games zonder platinum.
Image

2530
Punt 2 gaan zij ook niet doen. In principe moet je daar in de basis voor bij PSNProfiles zijn: die berekenen de Completion zelf. Volgens mij staat er nergens op je PSN profiel zelf je Completion genoemd. Ze zouden de DLC-tophies misschien wel los kunnen koppelen van de main game, maar dat zal van de reeds geliste games waarschijnlijk niet kunnen.

Overigens ben ik het met je punten eens (ook al verwacht ik net als met0t0 dat Sony punt 1 nooit zal honoreren).
Image

2531
1. Zou ik aanpassen naar: geen trophies die online connectie vereisen in een game die eigenlijk een singleplayer game is.
Zoals bv leaderboard dingen of character uploaden naar een server.
Van een game die 100% online multiplayer is, vind ik het prima als er online trophies zijn, die games skip ik dan waarschijnlijk toch in zijn geheel.

2. @pavemen: Ik denk dat NTGSruler het over de completion per trophylijst heeft. Daar zie je hoeveel % van de trophies je hebt voor die game.
Muv een eerste kleine groep trophylists op PS3, zit die splitsing van DLC al in de trophylist zelf aan de kant van Sony. Daardoor kan je al vanaf PS3 de 'view' van de trophylists aanpassen waarbij je bij aanklikken van een game, ofwel de hele lijst trophies krijgt, of eerst een lijst met main game en DLCs en dat je daar dan 1 van die sublists kan selecteren.

Verder zie ik ze daar niks aan veranderen.
Enige wat ik hoop is dat ze verplichten dat DLCs even lange licenses hebben als de main game.
Veel te vaak blijft de game wel beschikbaar maar worden de DLCs delisted.
LittleBigPlanet PSVita, Steep, Fallout (3 of vegas, even kwijt), F1 Stars en ga zo maar door...

3. Shovelware zoals die jump X games moeten ze gewoon verbieden. Ze zijn nu al wel aan het opruimen, maar het is te laat, de leaderboards zijn volledig kapot. Nu is het zelfs zo dat nieuwe spelers bijna onmogelijk naar de top geraken, ongeacht hoeveel tijd ze hebben net omdat ze al die 100den (1000den?) games hebben verwijderd.
Ze hadden nooit hun kwaliteitseisen ivm trophies mogen laten varen. Ooit op PS3 was het zelfs zo dat digitale games geen platinum mochten hebben, ongeacht hoe lang/moeilijk de games waren. Dat is in huidige tijden natuurlijk niet mogelijk, maar bv eisen dat er minstens 5u of 10u nodig is voor de platinum, zou al een verbetering zijn.
Vandaag lijkt het net omgekeerd, er zijn op PS5 geen of nagenoeg geen games zonder platinum. Ongeacht wat voor rommel het is.

Nog een 4: Geen region stacks meer toelaten. Sommige shovelware games hebben daar echt zwaar misbruik van gemaakt :q:
Image

2532
Ah, makes sense. Kan me daar best in vinden. Ook punt 4. Misschien niet heel belangrijk, maar ik vind het toch wel jammer als ik alle games in een serie 100% heb, maar op PSNP lang niet alles heb door 80 verschillende versies...
Image

2533
Ja, dat gevoel ken ik. Vooral als het dan 1 game uit de 10 ofzo is.
Bij de POWGI serie zit ik ook altijd een halfuur te scrollen voor ik weet welke ik nog mis. De meeste zijn op 2 platformen uitgekomen en dan telkens voor 3 regio's. Dus je kan maar 2 van de 6 lijsten halen (tenzij je account van die regio hebt).

Ik dacht dat de PSNP+ extension die andere regio's wel kon verbergen, maar ik kan het niet zo snel vinden.

Overigens heb ik die extension nu een tijdje aan staan en ik moet zeggen dat ik die info ivm shutdowns meteen in de trophylists en ook in de pagina's van series wel heel handig vind!
Ik moest alleen wat wennen aan de extra clutter omdat hij ook info uit de trophyguides (tijd/playthroughs/difficulty) bij elke game in het klein aangeeft.
Image

2534
Sinds vorige week trotse eigenaar van een Pro. Tweedehands een jaar oud met alle accessoires voor €750. Nu nog tijd vinden voor te gamen. Heb me voorgenomen deze hobby terug op te pikken na enkele jaren uit verveling, escapisme en voldoening want jobmatig zal dat niet gebeuren. Daarom kom ik hier nog eens piepen.

Sent from my EB2103 using Tapatalk

Image

2535
RoyVdW wrote: 27 May 2026 17:13 Sinds vorige week trotse eigenaar van een Pro. Tweedehands een jaar oud met alle accessoires voor €750. Nu nog tijd vinden voor te gamen. Heb me voorgenomen deze hobby terug op te pikken na enkele jaren uit verveling, escapisme en voldoening want jobmatig zal dat niet gebeuren. Daarom kom ik hier nog eens piepen.

Sent from my EB2103 using Tapatalk
Proficiat met de aankoop! :party:

Als eerste verplichte game en platinum op de PS5 moet je 'Astro's Playroom' spelen! Game is normaal al voorgeïnstalleerd op de PS5, maar als dat niet meer het geval is dan kan je hem gratis downloaden in de store.

Dit, samen met de opvolger Astro Bot, blijft toch echt de game die het beste toont wat er allemaal mogelijk is met de dualsense controller. Vooral de haptic feedback is opmerkelijk.

Had je al andere games voor je PS5 erbij gekregen of gekocht?
Image