@ Paveman: eerst afwachten wat de Dieselgate nog gaat veranderen Moest ik nu direct kiezen ga ik voor een A4.
De restricties zijn job gelinkt. Ik verander niet van werk, maar binnen paar maanden krijg ik een firmawagen in mijn contract, waar dat momenteel "Business need" is. Daardoor had ik amper optiebudget, kon ik niet in de volledige lijst kiezen (4 modellen ipv een 15-tal) en was de kleur al vastgelegd.
Na de aanpassing heb ik binnen mijn functie "categorie" de meeste keuze en hoogste optie-budget (3x meer dan voor mijn eerste auto).
Re: Het auto topic
17Koop liever een S-Works Shiv tijdritfiets van 12000 euro Veel graver dan eender welke oto. Eigen spierkracht.
Desalniettemin heb ik nog een cabrioke nodig
Desalniettemin heb ik nog een cabrioke nodig
Re: Het auto topic
18Ik ben nu serieus aan het kijken voor een (extra) auto. We hebben nu dus een Audi A3 (nov. 2013 nieuw gekocht), die op de zaak staat en waar we privé in rijden.
Dit is nu alleen de enige auto die we hebben en er is wel wat budget in de zaak voor nog een auto. De opties die ik heb zijn nu dan:
- een kleine(re) auto die mijn vrouw rijdt (100% voor zaak / woon-werkverkeer) en dat ik die meeneem als zij privé een auto zou willen gebruiken op werkdagen. Denk aan een Mini Cooper o.i.d.;
- een grote(re) auto waar ik zelf in rijd (100% voor zaak / woon-werkverkeer) die we over een aantal jaar over kunnen brengen naar privé. Het idee is om dan een tweedehands met flink wat opties aan te schaffen, zodat we er na een paar jaar weer op vooruit gaan. Zowel qua ruimte als qua luxe (een gezin met 2 kids is lastig in een A3 te krijgen, laat staan als er een 3de zou volgen...) als qua vermogen (de A3 heeft slechts 110 pk). Denk aan een Audi A6 Avant.
Nadeel van optie 1 is dat we over een paar jaar of een andere auto met hoge bijtelling aan moeten schaffen, of in privé geld bij moeten leggen, terwijl de zaak juist wel wat aftrek kan gebruiken.
Nadeel van optie 2 is dat zo'n auto normaliter duurder is, maar zoals gezegd is het budget er wel en kan de zaak ook wel wat aftrek gebruiken.
Welke optie zouden jullie kiezen en binnen die optie: zijn er bepaalde modellen die jullie kunnen aanbevelen?
Dit is nu alleen de enige auto die we hebben en er is wel wat budget in de zaak voor nog een auto. De opties die ik heb zijn nu dan:
- een kleine(re) auto die mijn vrouw rijdt (100% voor zaak / woon-werkverkeer) en dat ik die meeneem als zij privé een auto zou willen gebruiken op werkdagen. Denk aan een Mini Cooper o.i.d.;
- een grote(re) auto waar ik zelf in rijd (100% voor zaak / woon-werkverkeer) die we over een aantal jaar over kunnen brengen naar privé. Het idee is om dan een tweedehands met flink wat opties aan te schaffen, zodat we er na een paar jaar weer op vooruit gaan. Zowel qua ruimte als qua luxe (een gezin met 2 kids is lastig in een A3 te krijgen, laat staan als er een 3de zou volgen...) als qua vermogen (de A3 heeft slechts 110 pk). Denk aan een Audi A6 Avant.
Nadeel van optie 1 is dat we over een paar jaar of een andere auto met hoge bijtelling aan moeten schaffen, of in privé geld bij moeten leggen, terwijl de zaak juist wel wat aftrek kan gebruiken.
Nadeel van optie 2 is dat zo'n auto normaliter duurder is, maar zoals gezegd is het budget er wel en kan de zaak ook wel wat aftrek gebruiken.
Welke optie zouden jullie kiezen en binnen die optie: zijn er bepaalde modellen die jullie kunnen aanbevelen?
Re: Het auto topic
19Ik zou de tweede optie opteren, zeker naar je gezin toe. Ik zou die dan ook 100% fiscaal inbrengen en de huidige wagen overbrengen naar privé. Een splitsing maken tussen wagens op de zaak kan in sommige gevallen nadeliger zijn dan er eentje over te brengen naar privé en de nieuwe dan volledig in te brengen (mits beperking 75% en wat nog allemaal (tenzij je een vennootschap hebt)).
Als je de privéwagen dan later verkoopt, wordt je er immers ook niet op belast. Is de "nieuwe" bedrijfswagen na een paar jaar aan vervanging toe, kan je dezelfde optiek nastreven en dan opnieuw overbrengen naar de privé. Moet je zeker eens met je boekhouder over spreken (of zelf uitvogelen ).
Als je de privéwagen dan later verkoopt, wordt je er immers ook niet op belast. Is de "nieuwe" bedrijfswagen na een paar jaar aan vervanging toe, kan je dezelfde optiek nastreven en dan opnieuw overbrengen naar de privé. Moet je zeker eens met je boekhouder over spreken (of zelf uitvogelen ).
Re: Het auto topic
20Aangezien ik zelf de boekhouder ben (heb een accountantskantoor) zit de moeilijkheid daar zeker niet in... Het lastige is dat de regels voor jullie in België anders zullen zijn dan voor ons in NL.Sanity penguin wrote:Ik zou de tweede optie opteren, zeker naar je gezin toe. Ik zou die dan ook 100% fiscaal inbrengen en de huidige wagen overbrengen naar privé. Een splitsing maken tussen wagens op de zaak kan in sommige gevallen nadeliger zijn dan er eentje over te brengen naar privé en de nieuwe dan volledig in te brengen (mits beperking 75% en wat nog allemaal (tenzij je een vennootschap hebt)).
Als je de privéwagen dan later verkoopt, wordt je er immers ook niet op belast. Is de "nieuwe" bedrijfswagen na een paar jaar aan vervanging toe, kan je dezelfde optiek nastreven en dan opnieuw overbrengen naar de privé. Moet je zeker eens met je boekhouder over spreken (of zelf uitvogelen ).
Het fiscale aspect wordt in ieder geval te allen tijde wel goed ingevuld.
Bedankt voor je input iig.
Re: Het auto topic
21Ah right, Nederland zal inderdaad volledig anders zijn dan hier
Naar aankoop zou ik zeker voor de iets grotere gaan. De praktische voordelen wegen hier denk ik toch wel door. Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van break modellen, maar dat is ieder zijn smaak. Bij ons zal het volgend jaar waarschijnlijk de Range Rover Evoque worden, misschien ook een overwegen waard?
Ik denk dat die ongeveer in dezelfde prijsklasse zit.
Naar aankoop zou ik zeker voor de iets grotere gaan. De praktische voordelen wegen hier denk ik toch wel door. Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van break modellen, maar dat is ieder zijn smaak. Bij ons zal het volgend jaar waarschijnlijk de Range Rover Evoque worden, misschien ook een overwegen waard?
Ik denk dat die ongeveer in dezelfde prijsklasse zit.
Re: Het auto topic
22Zal inderdaad een beetje in dezelfde prijsklasse zitten, of wellicht zelfs iets goedkoper (ik kijk naar modellen van 2/3 jaar oud). Ik ben zelf ook niet zo van de stationwagens, maar ben ook niet zo heel erg van de Range (Land) Rovers. De SUV's die ik dan zelf wel weer mooi vind zijn weer niet ruim genoeg, of juist uit verhouding (Q7/X5: te groot). Daarnaast: ik kan altijd als ik oud ben nog wel voor een hoge instap kiezen...
Naast het feit dat een SUV vaak stukken zwaarder is (en dus lastiger vooruit te branden... ), ben ik dus toch gaan kijken naar bijvoorbeeld een A6 Avant of BMW 3 serie Touring o.i.d. Een zeer ruime hatchback zou natuurlijk ook kunnen, maar het moet dan niet alsnog een log gevaarte komen. Bij zo'n A6 Avant en vergelijkbaar weet je dat de 313 pk ook effectief gebruikt gaat worden...
Daarbij komt dat ik zelf dus ook niet zo van de stations ben, maar ik kan ook zeker heeel wat lelijkere auto's bedenken dan de station modellen waar ik nu dus naar aan het kijken ben.
Bedankt voor de tip in ieder geval: heb er toch even serieus naar gekeken en had er zelf eerder niet gelijk aan gedacht! Al zou het uiteindelijk alleen maar ter bevestiging van mijn keuze zijn
Ben je zelf van plan de Evoque privé of zakelijk aan te schaffen? Wat zijn jouw overwegingen (geweest)?
Naast het feit dat een SUV vaak stukken zwaarder is (en dus lastiger vooruit te branden... ), ben ik dus toch gaan kijken naar bijvoorbeeld een A6 Avant of BMW 3 serie Touring o.i.d. Een zeer ruime hatchback zou natuurlijk ook kunnen, maar het moet dan niet alsnog een log gevaarte komen. Bij zo'n A6 Avant en vergelijkbaar weet je dat de 313 pk ook effectief gebruikt gaat worden...
Daarbij komt dat ik zelf dus ook niet zo van de stations ben, maar ik kan ook zeker heeel wat lelijkere auto's bedenken dan de station modellen waar ik nu dus naar aan het kijken ben.
Bedankt voor de tip in ieder geval: heb er toch even serieus naar gekeken en had er zelf eerder niet gelijk aan gedacht! Al zou het uiteindelijk alleen maar ter bevestiging van mijn keuze zijn
Ben je zelf van plan de Evoque privé of zakelijk aan te schaffen? Wat zijn jouw overwegingen (geweest)?
Re: Het auto topic
23In mijn 'lange' leven heb ik aardig wat auto's gereden en, hoewel misschien wat minder mooi om te zien, een avant model is wel het meest praktisch. Kwalitatief heb ik moeten vaststellen gaat er niets boven een Audi.
Jarenlang was ik bij zowel BMW als Audi 'fleetowner' met van beide merken steeds zo'n 20 auto's in beheer. Mijn buitendienst medewerkers mochten kiezen tussen een BMW en een Audi, het bleek dat vooral wat onderhoud betreft de Audi's aanmerkelijk goedkoper en betrouwbaarder waren.
Lease was destijds in Duitsland nog niet zo ingeburgerd.
Jarenlang was ik bij zowel BMW als Audi 'fleetowner' met van beide merken steeds zo'n 20 auto's in beheer. Mijn buitendienst medewerkers mochten kiezen tussen een BMW en een Audi, het bleek dat vooral wat onderhoud betreft de Audi's aanmerkelijk goedkoper en betrouwbaarder waren.
Lease was destijds in Duitsland nog niet zo ingeburgerd.
Re: Het auto topic
24Wij gaan hem deels werk, deel privé inschrijven (70/30 verdeling vermoedelijk). Voordeel is dan weer dat ik hem in een vennootschap inbreng en dus meer vrijheid heb naar fiscaliteit toe .
Verbruik en uitstoot vind ik vrij belangrijk, maar toch ook de mate van comfort. Het zal wel onze eerste auto worden waarbij een full option gaan opteren, dus ik kijk er al naar uit
Verbruik en uitstoot vind ik vrij belangrijk, maar toch ook de mate van comfort. Het zal wel onze eerste auto worden waarbij een full option gaan opteren, dus ik kijk er al naar uit
Re: Het auto topic
25Goed om te weten !Sora_Lizard wrote:In mijn 'lange' leven heb ik aardig wat auto's gereden en, hoewel misschien wat minder mooi om te zien, een avant model is wel het meest praktisch. Kwalitatief heb ik moeten vaststellen gaat er niets boven een Audi.
Jarenlang was ik bij zowel BMW als Audi 'fleetowner' met van beide merken steeds zo'n 20 auto's in beheer. Mijn buitendienst medewerkers mochten kiezen tussen een BMW en een Audi, het bleek dat vooral wat onderhoud betreft de Audi's aanmerkelijk goedkoper en betrouwbaarder waren.
Lease was destijds in Duitsland nog niet zo ingeburgerd.
Heb je verder ook nog andere merken in beheer gehad?
@Sanity: de A3 die we nu hebben is misschien niet de mooiste auto, maar heb ik ook idd zowat elke optie in gedrukt die maar mogelijk was. Sommige zaken vraag ik me nu serieus af of het wel nodig was, maar over het algemeen gewoon erg leuk speelgoed voor volwassenen!
Helaas is het in NL niet zo dat een vennootschap meer vrijheid biedt: eerder minder.... Had mij anders erg goed uitgekomen.
Verbruik vind ik totaal niet belangrijk. Ja: in combinatie met uitstoot voor de bijtelling (weet niet hoe dat in België zit). Comfort gecombineerd met power: dat spreekt mij het meeste aan. Aangezien de zaak betaalt en de kosten aftrekbaar zijn, maakt een paar liter meer of minder me niet uit, alhoewel het wel prettig is dat de auto niet té belastend is voor het milieu. Maar bij de auto's van tegenwoordig wordt daar dusdanig veel aandacht aan besteed dat ik me daar ook weer niet te druk om kan maken.
Re: Het auto topic
26Uitstoot is bij mij (en ik denk iedere ondernemer in België) ook eerder een zaak van fiscaliteit . Wij hebben denk ik inderdaad meer vrijheid bij vennootschappen. Wij moeten dan geen rekening houden met de beperking van 75% e.d.
Re: Het auto topic
27Ik moet erbij zeggen dat ik ze niet zelf in beheer had, maar als Geschäftsfüher rapporteerde iedereen wel aan mij en was het kosten aspect voor mij zeker van belang. Mijn voorganger reed in een MB 450 SE, een prima auto, maar ook erg duur in onderhoud. Zelf reed ik een Audi V8, eerst de 3.6 en daarna de 4.2. In Duitsland hebben of hadden MB en BMW een hogere status, maar met name in de winter, en daar waren het nog echte winters, als elke MB en BMW bleef steken, reed mijn auto spelenderwijs overal verder.paveman wrote:. . .
Goed om te weten !
Heb je verder ook nog andere merken in beheer gehad?
. . .
Verder heb ik zowel privé als zakelijk nog verschillende auto's gereden waarvan me vooral Volvo ook als erg prettig en betrouwbaar is bijgebleven.
Re: Het auto topic
28Thnx voor de info!
Volvo valt voor mij bij voorbaat af: van buiten ziet het er leuk uit... als ik vervolgens de plastic binnenkant zie val ik af....
MB en BMW hebben voor veel mensen nog steeds een hogere status, maar dat interesseert me niet: een ander hoeft de auto niet te betalen en hoeft er niet in te rijden - ik wel.
Maar aan de andere kant: op de IAA was het verassend rustig bij BMW en stonden we in de rij bij Audi en MB. Vooral bij Audi was het stervensdruk, maar die hal was ook iets kleiner. Als je daar naar kijkt zou het nog wel eens kunnen dat die status wat aan het veranderen is...
Volvo valt voor mij bij voorbaat af: van buiten ziet het er leuk uit... als ik vervolgens de plastic binnenkant zie val ik af....
MB en BMW hebben voor veel mensen nog steeds een hogere status, maar dat interesseert me niet: een ander hoeft de auto niet te betalen en hoeft er niet in te rijden - ik wel.
Maar aan de andere kant: op de IAA was het verassend rustig bij BMW en stonden we in de rij bij Audi en MB. Vooral bij Audi was het stervensdruk, maar die hal was ook iets kleiner. Als je daar naar kijkt zou het nog wel eens kunnen dat die status wat aan het veranderen is...
Re: Het auto topic
29Nog even ter info voor degenen die het leuk vinden om te weten. Het is een A6 Avant geworden. 3.0 TDi met 204pk getuned tot 270pk/550nm met Quattro/4wd. Bouwjaar 2012. Bijna full options incl. full LED, Bose geluidsinstallatie etc.
Re: Het auto topic
30Nice nice, zie altijd wel graag audi. Enkele jaren geleden hadden we ook een A4 maar daarna overgaschakeld naar Volvo XC60 R-design en volgende maand de nieuwe Volvo XC90 R-design Normaal gezien zouden we hem al in februari gehad hebben...paveman wrote:Nog even ter info voor degenen die het leuk vinden om te weten. Het is een A6 Avant geworden. 3.0 TDi met 204pk getuned tot 270pk/550nm met Quattro/4wd. Bouwjaar 2012. Bijna full options incl. full LED, Bose geluidsinstallatie etc.