Het voordeel van die router is namelijk dat die 1 ip-adres/beschikbaar apparaat van de provider opeist, maar aan alle apparaten daarachter zelf een ip-adres gaat instellen (indien goed ingesteld). Daardoor lijkt het voor de provider alsof er maar 1 apparaat is aangesloten maar in werkelijkheid zijn het er veel meer.
Wat ik vreemd vind is dat je zegt dat je 6 routers op je netwerk hebt. Als die allemaal ip-adressen staan uit te delen krijg je normaal problemen. Ben je zeker dat het routers zijn en niet switches of wireless access points? En als het routers zijn, zijn ze dan allemaal ingesteld om IP-adressen uit te delen (=DHCP)? Een netwerkplannetje is eigenlijk het handigste en dan is het vooral belangrijk de bekabelde dingen erop te zetten en hoe ze verbonden zijn en welke de draadloze verbinding uitzenden.
Bij mijn ouders had ik regelmatig dat het internet in stukken wegviel. Sites werkten niet meer maar skype ging nog rustig een tijdje door. Dat kwam door een (nog steeds onopgeloste) bug in de firmware van mijn router. Toen moest ik de router gewoon even uittrekken en terug insteken.
Bovenstaande uitleg is nogal snel getypt dus ik hoop dat het toch nog een beetje duidelijk is