Re: Het afdwaaltopic

738
Zijn er hier nog Nederlanders met verstand van auto's?
Ik wil mijn eerste auto voor in Nederland kopen maar er zijn hier zo veel regels/kosten dat ik geen idee heb wat verstandig is.

Ik zoek gewoon een betrouwbare auto (wss japans of duits) van max 3000 euro met zo laag mogelijke maandelijkse kosten.

Re: Het afdwaaltopic

739
Tja, wat noem je verstand van auto's....? :P
Ik denk dat Sora er in die zin veel meer verstand van heeft, maar goed: een paar tips van mij.

Gezien je vraag om zo laag mogelijke maandelijkse kosten een paar wellicht voor de hand liggende punten om op te letten:
- Kijk naar een lichte auto (hoe zwaarder de auto, hoe duurder de motorrijtuigenbelasting);
- Lichte auto's zijn vaak ook zuiniger, maar kijk vooral naar wat praktisch gezien de kosten per km zo'n beetje zijn (i.p.v. de opgave van de fabrikant die er altijd naast zit...);
- Als je een merk en model hebt dat je leuk vindt, verdiep je dan ook echt even in dat model. Zoek gericht op het model met de leeftijd waar je naar kijkt: elke serie heeft z'n eigen eigenaardigheden of juist voordelen (bijv.: einde modelserie betekent vaak doorontwikkelde/betere motor);
- Op vlak van verzekeringen valt een hoop te verdienen (qua premie), maar kijk wel naar de voorwaarden!! Je moet achteraf, bij schade of zo, jezelf niet juist weer tekort hebben gedaan vanwege slechte voorwaarden.

Dat is even wat ik op dit gebied zo kan bedenken.

Kijk vooral ook naar wat je belangrijk vindt, bijvoorbeeld: ga je eerder voor degelijkheid in combinatie met een iets meer 'sophisticated' interieur: Duits. Ga je voor functionaliteit en lage prijs: Japans.

Misschien goed dat je nog even aangeeft wat je belangrijk vindt aan een auto en of je eventueel nog voorkeur hebt voor een bepaald model (coupé, hatchback etc.) of zelfs merk. Eventueel kunnen we even meekijken via gaspedaal.nl.
Image

Re: Het afdwaaltopic

740
@ paveman, dank voor het compliment maar mijn kennis van de laatste jaren beperkt zich vooral tot klassiekers en de duurdere modellen. Twee groepen waar Franks interesses nu net niet naar uitgaan.

De door paveman genoemde zaken zijn zeker van belang als het budget beperkt is, niet alleen wat de aanschaf betreft maar ook het onderhoud.
Voor het genoemde bedrag zul je moeten uitkijken naar een wat oudere auto waarbij kleine praktische auto's vaak relatief gezien duurder zijn dat 'grote bakken'. In die 'grote bak' heb je dan vaak weer meer comfort en dan komt om de hoek kijken waarvoor je de auto wilt gaan gebruiken.
Korte ritjes in de buurt of vaker een langere rit bijvoorbeeld om regelmatig vanuit de stad waar je studeert naar je ouders of vriendin (is het nog steeds Gwendolynx?) te rijden.
In beide gevallen gebruik je de auto als een stuk gereedschap waarbij in het eerste geval een kleine lichte auto goedkoper zal zijn in verbruik en in het tweede geval de grotere auto meer comfort en veiligheid verschaft terwijl op de langere ritten het verbruik nauwelijks meer zal zijn. (afhankelijk van hoe zwaar je rechtervoet is.)

Zodra je een auto op het oog hebt, probeer dan de historie van de auto te achterhalen. Dat kan heel makkelijk en goedkoop via de RDW:
https://www.kentekencheck.nu/rdw-kenteken/.
Hier vind je de dagwaarde van de auto, de kilometerstand, het schadeverleden, de eigenarenhistorie en meer belangrijke gegevens. Sommige extra gegevens kosten wat geld, een paar euro, maar dan weet je gewoon meer van de auto. Een auto met een schadeverleden gaat vrijwel zeker bij elke APK meer geld kosten (sneller roestvorming e.d.)
De echte km stand is van groot belang daar een auto die veel meer dan 100.000 km gereden heeft, kans loopt op een keer vervangen van de distributieriem of - ketting. Doorgaans een dure reparatie, die indien niet uitgevoerd, kan leiden tot het overlijden van de motor.

Via de ANWB site kun je voor veel modellen uitvinden hoe betrouwbaar het model is, vaak voorkomende reparaties en hun kosten terugvinden.

De eerste vraag die je jezelf moet stellen is dus waarvoor wil ik het stuk gereedschap gaan gebruiken! :)
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: Het afdwaaltopic

741
Oh ja: dat had ik inderdaad nog zullen melden... Op de site van de ANWB kun je ook (gemiddelde) autokosten van een bepaald model vinden inderdaad. Ik heb eerder ook wel een uitgebreide lijst per merk/model gezien waar je eventueel dus kunt kijken naar wat doorgaans goedkope auto's zijn qua gebruik en onderhoud.
Image

Re: Het afdwaaltopic

742
paveman wrote:Tja, wat noem je verstand van auto's....? :P
Ik denk dat Sora er in die zin veel meer verstand van heeft, maar goed: een paar tips van mij.

Gezien je vraag om zo laag mogelijke maandelijkse kosten een paar wellicht voor de hand liggende punten om op te letten:
- Kijk naar een lichte auto (hoe zwaarder de auto, hoe duurder de motorrijtuigenbelasting);
- Lichte auto's zijn vaak ook zuiniger, maar kijk vooral naar wat praktisch gezien de kosten per km zo'n beetje zijn (i.p.v. de opgave van de fabrikant die er altijd naast zit...);
- Als je een merk en model hebt dat je leuk vindt, verdiep je dan ook echt even in dat model. Zoek gericht op het model met de leeftijd waar je naar kijkt: elke serie heeft z'n eigen eigenaardigheden of juist voordelen (bijv.: einde modelserie betekent vaak doorontwikkelde/betere motor);
- Op vlak van verzekeringen valt een hoop te verdienen (qua premie), maar kijk wel naar de voorwaarden!! Je moet achteraf, bij schade of zo, jezelf niet juist weer tekort hebben gedaan vanwege slechte voorwaarden.

Dat is even wat ik op dit gebied zo kan bedenken.

Kijk vooral ook naar wat je belangrijk vindt, bijvoorbeeld: ga je eerder voor degelijkheid in combinatie met een iets meer 'sophisticated' interieur: Duits. Ga je voor functionaliteit en lage prijs: Japans.

Misschien goed dat je nog even aangeeft wat je belangrijk vindt aan een auto en of je eventueel nog voorkeur hebt voor een bepaald model (coupé, hatchback etc.) of zelfs merk. Eventueel kunnen we even meekijken via gaspedaal.nl.
Thanks, ik zat al even naar Japanners en Duitsers te kijken. Mijn voorkeur gaat nu toch wel uit naar een VW golf, puur omdat het goede kwaliteit lijkt, een kleinere mooie auto is en er zo ontzettend veel van zijn in Nederland, dus mocht er iets kapot gaan zijn er genoeg onderdelen te vinden. Een minpunt is dat je voor een goede toch al snel 2500 euro kwijt bent.

Sora_Lizard wrote:@ paveman, dank voor het compliment maar mijn kennis van de laatste jaren beperkt zich vooral tot klassiekers en de duurdere modellen. Twee groepen waar Franks interesses nu net niet naar uitgaan.

De door paveman genoemde zaken zijn zeker van belang als het budget beperkt is, niet alleen wat de aanschaf betreft maar ook het onderhoud.
Voor het genoemde bedrag zul je moeten uitkijken naar een wat oudere auto waarbij kleine praktische auto's vaak relatief gezien duurder zijn dat 'grote bakken'. In die 'grote bak' heb je dan vaak weer meer comfort en dan komt om de hoek kijken waarvoor je de auto wilt gaan gebruiken.
Korte ritjes in de buurt of vaker een langere rit bijvoorbeeld om regelmatig vanuit de stad waar je studeert naar je ouders of vriendin (is het nog steeds Gwendolynx?) te rijden.

In beide gevallen gebruik je de auto als een stuk gereedschap waarbij in het eerste geval een kleine lichte auto goedkoper zal zijn in verbruik en in het tweede geval de grotere auto meer comfort en veiligheid verschaft terwijl op de langere ritten het verbruik nauwelijks meer zal zijn. (afhankelijk van hoe zwaar je rechtervoet is.) De eerste vraag die je jezelf moet stellen is dus waarvoor wil ik het stuk gereedschap gaan gebruiken! :)
Ah bedankt, ik heb momenteel voornamelijk het idee om de auto te gebruiken voor woon werk verkeer (dagelijks 60km). Maar rondreizen in de vakanties spreekt mij ook aan, in dat opzicht lijkt een stationwagon aantrekkelijker dan een hatchback gezien je daar met een slaapzak achterin kan liggen. Aan de andere kant heb ik ook een motorfiets wat vakantie met de auto wat saai doet lijken. Ik zal nog wel eens met mijn ouders overleggen wat verstandig is.
Sora_Lizard wrote:Zodra je een auto op het oog hebt, probeer dan de historie van de auto te achterhalen. Dat kan heel makkelijk en goedkoop via de RDW:
https://www.kentekencheck.nu/rdw-kenteken/.
Hier vind je de dagwaarde van de auto, de kilometerstand, het schadeverleden, de eigenarenhistorie en meer belangrijke gegevens. Sommige extra gegevens kosten wat geld, een paar euro, maar dan weet je gewoon meer van de auto. Een auto met een schadeverleden gaat vrijwel zeker bij elke APK meer geld kosten (sneller roestvorming e.d.)
De echte km stand is van groot belang daar een auto die veel meer dan 100.000 km gereden heeft, kans loopt op een keer vervangen van de distributieriem of - ketting. Doorgaans een dure reparatie, die indien niet uitgevoerd, kan leiden tot het overlijden van de motor.

Via de ANWB site kun je voor veel modellen uitvinden hoe betrouwbaar het model is, vaak voorkomende reparaties en hun kosten terugvinden.
Top tip! Deze site kende ik nog niet maar gaat zeker van pas komen! En dit soort technische tips had ik nooit zelf kunnen achterhalen xD

paveman wrote:Oh ja: dat had ik inderdaad nog zullen melden... Op de site van de ANWB kun je ook (gemiddelde) autokosten van een bepaald model vinden inderdaad. Ik heb eerder ook wel een uitgebreide lijst per merk/model gezien waar je eventueel dus kunt kijken naar wat doorgaans goedkope auto's zijn qua gebruik en onderhoud.
Ik zal de website eens uittesten!

Re: Het afdwaaltopic

743
minermb wrote:Normaal zijn is raar, maar raar zijn zoals een zekere Y. Van Hoorde is raar genoeg om normaal te zijn. Een horde dakpannen verscheen plotseling in het riool, waarin Pennywise zich aan het vergapen was aan Elexus. Het achtervolgde haar met een enorme hoeveelheid aan stinkende gefrituurde pannenkoeken en mosterd. Gaandeweg werd duidelijk dat Klosjaar de sigaar was, omdat hij een ontstoken teelbal had. Verantwoordelijke hiervoor was Gamefrok met zijn kompaan Billie91. Zij telden vier woorden die opgemerkt waren door een zeer bedreven wasbeer en die zich waste met bruine vloerzeep. De president van Verweggistan was een buur van Shampi, die bier zoop op de carnavalswagen en snel dronken werd. Hij smoorde zijn kater met gefrituurde snickers en een hardloopwedstrijd zonder het besef dat lauw bier ook als slootwater geserveerd werd. Ongeveer vijfduizend fans van Gamefreak scholden hem uit nadat hij heel driest Billie91 sloeg. Als een kapotte fietsbel schreeuwde Shampi tegen de lokale minister van alcohol, een genaamde Loedts Y. Deze had net een hoofdstuk afgesloten buiten het open maken van Witwicky's hoofd. Het brein van mimermb is groen en slijmerig
Haha! Prachtig hoe je je eigen brein omschrijft minermb!
Image

Re: Het afdwaaltopic

745
fsterchele23 wrote:
paveman wrote:+++++++++++++++++++++++ AFC Ajax verslaat (vernedert?) Real Madrid, de winnaar van 4 van de laatste 5 edities van de CL, in eigen huis met 1-4!! Wat een gerechtigheid!!
++ Na de bizarre VAR beslissing van een paar weken terug mooi om te zien dat we ook een keer een discutabel moment mee kunnen krijgen (al denk ik dat de bal idd niet volledig over de lijn was - voor de mensen die het gezien hebben)
+++++ Trots op de manier waarop we gewonnen hebben. 100% verdiend dit! :D
Gerechtigheid is overdreven maar ik snap et, een ajaxfan. Een heel schone match en zeer pijnlijk, maar vernederd is er wa over. Twas nu nie dat eenrichtingsverkeer was e. Kon evengoed 6-6 zijn. Maar net als de match in de copa tege barca weet real blijbaar plots nie mer wat kansen afmaken is.

Ps die derde idd terecht goedgekeurd. Geen enkel beeld kon duidelijk aantonen dat ie helemaal buiten was of niet dus gewoon doorlaten die goal.
Thnx voor je eerlijkheid v.w.b. de goal. Vernederd zal er wat over zijn idd, maar met 3 goals winnen in Madrid is maar weinig ploegen gegund, zeker in de CL.

Gerechtigheid is mij vooral omdat ik vond (en wat ik lees alle internationale media en zelfs ook Toni Kroos met mij) dat Ajax in beide wedstrijden de betere ploeg was en dat we de eerste wedstrijd enkel op effectiviteit hebben verloren (waar we gister juist weer op effectiviteit hebben gewonnen).

Nog even los van de belachelijke beslissing van de VAR een paar weken terug (al weet ik dat jij het daar niet mee eens bent).
NTGSruler wrote:+++++ verzoenende supporters hier :smug:
LOL!
Image

Re: Het afdwaaltopic

746
paveman wrote:
fsterchele23 wrote:
paveman wrote:+++++++++++++++++++++++ AFC Ajax verslaat (vernedert?) Real Madrid, de winnaar van 4 van de laatste 5 edities van de CL, in eigen huis met 1-4!! Wat een gerechtigheid!!
++ Na de bizarre VAR beslissing van een paar weken terug mooi om te zien dat we ook een keer een discutabel moment mee kunnen krijgen (al denk ik dat de bal idd niet volledig over de lijn was - voor de mensen die het gezien hebben)
+++++ Trots op de manier waarop we gewonnen hebben. 100% verdiend dit! :D
Gerechtigheid is overdreven maar ik snap et, een ajaxfan. Een heel schone match en zeer pijnlijk, maar vernederd is er wa over. Twas nu nie dat eenrichtingsverkeer was e. Kon evengoed 6-6 zijn. Maar net als de match in de copa tege barca weet real blijbaar plots nie mer wat kansen afmaken is.

Ps die derde idd terecht goedgekeurd. Geen enkel beeld kon duidelijk aantonen dat ie helemaal buiten was of niet dus gewoon doorlaten die goal.
Thnx voor je eerlijkheid v.w.b. de goal. Vernederd zal er wat over zijn idd, maar met 3 goals winnen in Madrid is maar weinig ploegen gegund, zeker in de CL.

Gerechtigheid is mij vooral omdat ik vond (en wat ik lees alle internationale media en zelfs ook Toni Kroos met mij) dat Ajax in beide wedstrijden de betere ploeg was en dat we de eerste wedstrijd enkel op effectiviteit hebben verloren (waar we gister juist weer op effectiviteit hebben gewonnen).

Nog even los van de belachelijke beslissing van de VAR een paar weken terug (al weet ik dat jij het daar niet mee eens bent).
NTGSruler wrote:+++++ verzoenende supporters hier :smug:
LOL!
In de eerste match heeft real ook nooit zorgen moeten krijgen omdat ajax er ze niet intrapte. Wil ik mee zeggen dat ze nooit ten aanval echt moeten gaan zijn omdat hun plan werkte.

De match van gistern verdiende gewoon geen verliezer was gewoon top van beide.

Var in eerste match moet ge gewoon vergeten belachelijk ofnie kansen genoeg get daar om af te maken. Ik ben blij met var want worden toch veel discussies mee opgelost. Zeg niet dat het altijd 100% is ma toch

Ik ben altijd eerlijk. Club heeft verdiend gewonnen van sint truiden maar de penalty was ook bijzonder licht. Nooit van zijn leven krijgt club die penalty in een ander stadion. Maar door de druk van publiek toch gegeven. Het was een fout en kan penalty fluiten maar wordt heel zeldeb gedaan bij een omarming op corner.
Goed de var was ook aanwezig op die fase en de analisten maar zagen dat wesley (club Brugge) ook trekfout maakte op de petter(stvv) maar ze spoelden gewoon nie ver genoeg terug in herhaling want wesley was aant trekken om uit die omarming te komen van de petter. Hiermee wil ik zeggen dat media en analisten er ook al es naast zitten.
Last edited by fsterchele23 on 06 Mar 2019 10:09, edited 1 time in total.
Image

Re: Het afdwaaltopic

747
Oh, begrijp me niet verkeerd: ik ben ENORM voorstander van de VAR. Ook al worden er soms belachelijke besluiten genomen (zoals die van paar week terug imo), dan nog is het per definitie eerlijker dan zonder VAR. Er blijft altijd een stuk interpretatie tussen zitten en die zit soms mee en soms tegen, prima. Het geeft de scheidsrechters in ieder geval de mogelijkheid om hun beslissingen beter gefundeerd te nemen.

Het was overigens jammer dat gister Vinicius en Vasquez uitvielen: ik ben wel fan van de voetballer Marco Asensio, maar dat kwam er gister totaal niet uit en Bale… tja... Bale. Goede actie die de paal raakte, maar die kans in de tweede helt.... CR7 had daar wel raad mee geweten (ook al ben ik erg blij met onze keeper overigens).
Aan de strakke voorzet van Vasquez op Varane kon je zien dat hij veel meer had kunnen brengen. En die Vinicius… pff: wat een snelheid heeft die gast, zeg! Gaan ze nog wel een hoop plezier aan beleven!
Image

Re: Het afdwaaltopic

748
paveman wrote:Oh, begrijp me niet verkeerd: ik ben ENORM voorstander van de VAR. Ook al worden er soms belachelijke besluiten genomen (zoals die van paar week terug imo), dan nog is het per definitie eerlijker dan zonder VAR. Er blijft altijd een stuk interpretatie tussen zitten en die zit soms mee en soms tegen, prima. Het geeft de scheidsrechters in ieder geval de mogelijkheid om hun beslissingen beter gefundeerd te nemen.

Het was overigens jammer dat gister Vinicius en Vasquez uitvielen: ik ben wel fan van de voetballer Marco Asensio, maar dat kwam er gister totaal niet uit en Bale… tja... Bale. Goede actie die de paal raakte, maar die kans in de tweede helt.... CR7 had daar wel raad mee geweten (ook al ben ik erg blij met onze keeper overigens).
Aan de strakke voorzet van Vasquez op Varane kon je zien dat hij veel meer had kunnen brengen. En die Vinicius… pff: wat een snelheid heeft die gast, zeg! Gaan ze nog wel een hoop plezier aan beleven!
Solari mag gewoon buitenvliegen van mij. Asensio mag nauwelijks spelen dus normaal dat hij zen niveau niet haalt maar ge merkt wel direct Opt veld dat hij wat in de voeten heeft. Ik ben ook fan van hem.

Bale was 1 van men favo spelers ma al die blessures helpen ook nie echt, evenmin de uitlatingen van marcelo en courtois in de pers. Btw ook niet zonder kleerscheuren van het veld.

Verlies van Ronaldo gewoon niet opgevangen met een ander gek die altijd meer wilt scoren. Ik denk dan vooral aan icardi.

Kwetnie als reguilon u is opgevallen ma is echt een steengoede linksback en terecht marcelo op de bank houdt.

Vazquez is idd een heel goeie werker met schoon voorzetten in de benen.

Vinicius zit heel veel talent in maar veel te vroeg veel te veel druk op die gast. Hij moet nog veel effecientie leren in zen acties en overzicht hebben.

Isco is ook nergens meer ondanks dat een fantastische voetballer is, maar wordt vreemd genoeg langs de kant gehouden, nog meer dan asensio.

Mijn favo blijft modric want dat is een fantast aan de bal en een gigantische werker.

En van kroos in interview, diene is gewoon een topprof, eerlijk en niet hautain zoals vele voetballers.

Aja bijna vergeten er is nog een gastje dat ze teruggehaald hebben en dat is mariano diaz. Heel jammer dat die zo uit de selectie valt telkens. Iedere keer hij inviel was dat toch een enorme meerwaarde en diene weet waar de goal staat.



Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Last edited by fsterchele23 on 06 Mar 2019 10:57, edited 2 times in total.
Image

Re: Het afdwaaltopic

750
Haha! Dat kan ik me voorstellen Sora!!

@sterche: die linksback is me zeker in positieve zin opgevallen!! Als ik Real was zou ik dus mooi van die van 'ons' afblijven :D (al ben ik vooral gewoon ook erg blij met onze Nico en raak ik die liever niet kwijt ;-))

Er valt idd véél meer uit Asensio en Bale te halen. Al vind ik dat laatstgenoemde wel ook simpelweg te weinig brengt, ook al zal dat deels met blessures te maken hebben. Als je alleen dan kijkt naar nog zo'n man van glas: Arjen Robben, dan is het verschil enorm. Robben maakt áltijd het verschil als hij meedoet, ook al is ie tijden geblesseerd geweest. Bale brengt te weinig en moet m.i. weer in een Engelstalig land gaan voetballen. Aan de andere kant heeft hij wel vaak in beslissende wedstrijden zijn bijdrage geleverd (CL finales).

Icardi heeft aangegeven echt in Italië te willen blijven, maar anders had hij perfect bij Real gepast. Ook al heb ik altijd wel een zwak voor de voetballer Benzema gehad.

Vinicius: volledig met je eens. Met iets meer killer instinct kan hij in de toekomst met MBappe gaan bepalen wie de Ballon d'Or wint.

Isco: laat me het zo zeggen: ik had m graag bij Ajax gezien ;). Prachtige voetballer, maar laat wel ook te weinig zien, niet alleen onder Solari/Lopetegui. Dat verval zat er al eerder in. Geen idee wat er met hem aan de hand is.

Over Modric kan ik je alleen maar gelijk geven. Prachtige voetballer en was ook afgelopen 2 wedstrijden een van de besten, al vond ik gister Frenkie (op z'n blunder op t eind na) nóg beter.

Het interview van Kroos vond ik erg mooi en compleet anders dan van de gemiddelde superster: oprecht, nuchter en realistisch. Daar kan ik van genieten. Gister was niet zijn beste wedstrijd, vond ik overigens.

Van Diaz heb ik nog niets gezien.

Aan Ajax kant was het vooral een enorme teamprestatie. Al waren Tadic en Frenkie de Jong imo wel echt uitblinkers gister. En als ik Real was had ik vandaag nog een bod op De Ligt gedaan. Ik weet niet wat jullie met die Nacho Cheese moeten, maar o.b.v. deze 2 wedstrijden vind ik dat een Real onwaardige prutser. Niet normaal.

Wat vind jij achteraf bekeken van de (bewuste) gele kaart van Ramos?
Image