Het zou er zomaar van kunnen komen dat ik alsnog op de trein spring waar ik al zo lang op af zit te geven: die van de elektrische auto. Toen we even bekeken wat onze A6 ons maandelijks kost, schrokken we daar toch wel even van. Vandaar dat we toch naar alternatieven zijn gaan kijken, waarvan een van de alternatieven elektrisch is, enkel en alleen gedreven door gunstige fiscale regelingen hieromtrent in NL. Het feit dat we de kosten dan weer via de zaak kunnen dragen spreekt ons daarnaast heel erg aan (zeker aangezien de A6 op een leeftijd/kilometrage komt waar onderhoudskosten een ding zullen gaan worden).
We zijn dit weekend in een Audi e-tron wezen rijden en het verbaasde me hoe goed dat reed. Zelfs t.o.v. de uiterst comfortabel rijdende A6. Vandaar dus dat ik het er op dit moment nog wel van zie komen. Zeker aangezien alternatieven om ongeveer gelijk uit te komen qua kosten een - in mijn ogen - duidelijke stap terug zouden zijn. En aangezien dat niet hoeft (het is geen noodzaak dat we er naar kijken, enkel gezond om dat zo nu en dan te doen), kies ik daar ook liever niet voor.
Op dit moment zie ik de keuze als: of de huidige situatie voortzetten, of overgaan op fiscaal aantrekkelijk rijden waarbij je vooraf aardig in kunt schatten wat je kosten zijn.
Re: Het auto topic
152Is het dan een puur elektrische auto? Dan ga je een laadpunt installeren thuis?
Een van mijn droomauto's is een Tesla. Elektrisch wordt sowieso wel de toekomst volgens mij. Maar daarvoor zal ik eerst wat meer moeten verdienen
Ik zit nu trouwens aan mijn 2de BMW 116. Een kleine maand geleden ben ik van een nieuwe huurwagen naar een 'oudere' leasewagen gegaan. Maar de opties op deze lease bevallen mij beter, ondanks dat deze 3 jaar oud is.
In december zou ik een nieuwe mogen kiezen.
Een van mijn droomauto's is een Tesla. Elektrisch wordt sowieso wel de toekomst volgens mij. Maar daarvoor zal ik eerst wat meer moeten verdienen
Ik zit nu trouwens aan mijn 2de BMW 116. Een kleine maand geleden ben ik van een nieuwe huurwagen naar een 'oudere' leasewagen gegaan. Maar de opties op deze lease bevallen mij beter, ondanks dat deze 3 jaar oud is.
In december zou ik een nieuwe mogen kiezen.
Re: Het auto topic
153@Paveman: Audi e-tron. Daar spreek je natuurlijk weer van een wagen die voor velen buiten budget valt! Zo is elektrisch rijden wel leuk natuurlijk.
@Gamerke: ik vind net dat elektrisch niet de toekomst is. Het wordt allemaal door onze strot geramd. Al eens bij stil gestaan welk een impact het op het milieu heeft om een elektrische wagen te bouwen? Die batterij alleen al ( waar is die roll eyes smiley van vroeger eigenlijk?) Dan de elektriciteit die nodig is. Van waar zal die komen voor iedereen? Windmolens? Of kerncentrales? Of import waar we dan weer stevig voor betalen? Ik ben persoonlijk niet overtuigd. Diesels zijn tegenwoordig 99% clean.
Als ik dan toch uiteindelijk wereldverbeteraar zou moeten spelen koos ik hybride. De gulden middenweg.
@Gamerke: ik vind net dat elektrisch niet de toekomst is. Het wordt allemaal door onze strot geramd. Al eens bij stil gestaan welk een impact het op het milieu heeft om een elektrische wagen te bouwen? Die batterij alleen al ( waar is die roll eyes smiley van vroeger eigenlijk?) Dan de elektriciteit die nodig is. Van waar zal die komen voor iedereen? Windmolens? Of kerncentrales? Of import waar we dan weer stevig voor betalen? Ik ben persoonlijk niet overtuigd. Diesels zijn tegenwoordig 99% clean.
Als ik dan toch uiteindelijk wereldverbeteraar zou moeten spelen koos ik hybride. De gulden middenweg.
Re: Het auto topic
155Een vriend van mij heeft enkele jaren gelden aandelen gekocht voor waterstof motoren en dat is goed gestegen zegt hij Dus het kanSora_Lizard wrote:Waterstof?
Ik zal eens op zoek gaan naar een rolleyes smiley
Ze denken er nu ook aan om zelfs CO2 uit de lucht te filteren en dit te gebruiken als brandstof. Dan krijg je een systeem waarbij de uitstoot herbruikt wordt en er dus geen CO2 meer bijkomt. Ze hebben alleen nog energie nodig om doe CO2 in brandstof om te zetten en dat moeten ze dan met zonnecellen doen ofso. Zal wel niet voor de eerst komende jaren zijn (als het al komt).
Re: Het auto topic
156Een elektrische motorfiets lijkt mij super gaaf om te hebben (Harley Davidson Livewire/BMW DC Roadster). Super snel in acceleratie en als een Ninja zo stil. Een nadeel is wel dat je niet kan afremmen door terug te schakelen waardoor je schijnbaar erg snel door de remblokjes heen brand.
En de prijskaartjes eh...
Als je voor een volledig elektrische auto gaat snap ik niet waarom je voor iets anders zou gaan dan een Tesla, die is op vrijwel elk vlak superieur.
Sent from my iPhone using Tapatalk
En de prijskaartjes eh...
Als je voor een volledig elektrische auto gaat snap ik niet waarom je voor iets anders zou gaan dan een Tesla, die is op vrijwel elk vlak superieur.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Het auto topic
158Ik geloof zelf ook meer in waterstof. De grondstoffen voor die batterijen zijn niet eindeloos en de ontginning is ook niet bepaald milieuvriendelijk...
In België is er ook al een behoorlijk waterstof netwerk van de industrie dat ook zou gebruikt kunnen worden om auto's vol te tanken.
Het ontploffingsgevaar zou ook wel meevallen en vergelijkbaar met LPG.
Ik verwacht dat we over 10 jaar al hard terugkomen van die elektrische auto's.
@FGras: De carrosserie van zo'n Tesla voelt behoorlijk cheap aan evenals de afwerking van de lak etc. Dan zou ik persoonlijk toch ook voor de Audi gaan. In de praktijk zie ik het nog niet zitten. Centjes is 1 ding en afstand een ander. Zou het wel leuk vinden om naar mijn ouders over en weer te kunnen zonder stress over 'moet ik onderweg bijladen en waar dan wel'.
In België is er ook al een behoorlijk waterstof netwerk van de industrie dat ook zou gebruikt kunnen worden om auto's vol te tanken.
Het ontploffingsgevaar zou ook wel meevallen en vergelijkbaar met LPG.
Ik verwacht dat we over 10 jaar al hard terugkomen van die elektrische auto's.
@FGras: De carrosserie van zo'n Tesla voelt behoorlijk cheap aan evenals de afwerking van de lak etc. Dan zou ik persoonlijk toch ook voor de Audi gaan. In de praktijk zie ik het nog niet zitten. Centjes is 1 ding en afstand een ander. Zou het wel leuk vinden om naar mijn ouders over en weer te kunnen zonder stress over 'moet ik onderweg bijladen en waar dan wel'.
Re: Het auto topic
159Tesla krijgt veel publiciteit en helaas niet alleen maar goede. Vooral zakelijk verkeert het bedrijf in aanmerkelijke problemen. Het heeft nog niet één jaar met winst gedraaid.
Tesla is op de automarkt een kleine speler. De verwachting is dan ook dat Tesla binnen enkele jaren van de markt verdwenen is.
Ter vergelijking met de twee grootste autobouwers;
Cijfers 2018:
Tesla: gebouwde auto's: 245.000, netto bedrijfsresultaat: circa 1 miljard $ negatief;
Toyota: gebouwde auto's: 10.059.000, netto bedrijfsresultaat: circa 20 miljard $ positief;
Volkswagen: gebouwde auto's: 10.083.000, netto bedrijfsresultaat: circa 14 miljard € positief.
Daarnaast zijn nog de andere heel grote spelers op de markt zoals Renault/Nissan/Mitsubishi, General Motors en Fiat/Chrysler.
Tesla is op de automarkt een kleine speler. De verwachting is dan ook dat Tesla binnen enkele jaren van de markt verdwenen is.
Ter vergelijking met de twee grootste autobouwers;
Cijfers 2018:
Tesla: gebouwde auto's: 245.000, netto bedrijfsresultaat: circa 1 miljard $ negatief;
Toyota: gebouwde auto's: 10.059.000, netto bedrijfsresultaat: circa 20 miljard $ positief;
Volkswagen: gebouwde auto's: 10.083.000, netto bedrijfsresultaat: circa 14 miljard € positief.
Daarnaast zijn nog de andere heel grote spelers op de markt zoals Renault/Nissan/Mitsubishi, General Motors en Fiat/Chrysler.
Re: Het auto topic
160Blijkbaar hebben de eerste modellen nu ook problemen met een geheugenchip die stuk gaat waardoor het scherm niet meer werkt en de hele auto onbruikbaar wordt...
https://www.ad.nl/auto/leuk-zo-n-tesla- ... ~ac4cd19f/
https://www.ad.nl/auto/leuk-zo-n-tesla- ... ~ac4cd19f/
Re: Het auto topic
161@gamerke/FGras: mag ik vragen waarom jullie zo hoog opgeven over Tesla? Zoals kolm al aangeeft is Tesla op geen enkel vlak, behalve de hogere actieradius een optie voor mij (het iets hogere vermogen van een vergelijkbare versie, voor zover die er al zou zijn, speelt niet mee gezien de afstanden die wij er doorgaans mee rijden wat bij gebruik van het hogere vermogen leidt tot laden onderweg). Die hogere actieradius (en vermogen, aangezien je die bij een elektrische auto in feite zo hoog kunt zetten als je zou willen) heeft overigens te maken met alle nadelen van de Tesla vanuit mijn beleving: een ongelofelijk uitgeklede auto met ogenschijnlijk zo weinig mogelijk comfort en gemak. Voor mij is autorijden een beleving: ik vind het prettig om omringd te zijn door mooie en comfortabele materialen en goede opties. Vandaar dat Tesla voor mij het overwegen niet waard is (ik noem het gekscherend ook wel 'plastic fantastic'). De model 3 en X vind ik er daarnaast ook van buiten ronduit lelijk uit zien, maar dat is wel heel erg persoonlijk.
De enige auto die qua stijl in de buurt komt is de Jaquar I-Pace (ook erg hoogwaardige afwerking, wel iets kleiner en langzamer laadsysteem) en wellicht de BMW/Mercedes die volgend jaar uit komen. Die komen alleen volgend jaar uit, wat in NL een slechtere fiscale regeling betekent... De I-Pace is een stuk duurder dan deze Audi en dus wordt het me alsnog weer erg makkelijk gemaakt om voor 'mijn' merk te kiezen...
@kolm: dit was voor ons ook een hele overweging, zeker aangezien we naar de iets lichtere versie (de 50 Quattro) aan het kijken zijn (anders wordt het alsnog weer duurder dan de A6 en schiet het z'n doel voorbij). De afstanden die wij rijden vallen enkele reis echter 100% binnen het bereik (retour wordt rijstijl aanpassen: dat zal m'n vrouw misschien nog wel lukken.... ) en bij die plekken zit er binnen een straal van 50 meter een laadpaal waar je m gelijk aan kunt hangen. Dit is voor ons nog het grootste twijfelpunt idd!
V.w.b. waterstof: dit schijnt al enorm goed te werken, maar er is (iig door onze overheid) nou een keer vol ingezet op elektrisch. Persoonlijk begrijp ik hier ook weinig van, gezien alle nadelen hier omtrent, maar ons fiscale klimaat is hier wel weer heel erg op ingesteld en neem ik het dus alsnog mee in mijn overweging.
Er komt overigens in 2020 of 2021 of zo overigens een elektrische auto van NLse makelij op de markt met zonnepanelen op het dak van de auto... Alsnog moeten de batterijen daarin gefabriceerd worden, maar de auto zelf is daarmee dus wel zelfvoorzienend. Ik ben erg benieuwd hoe die in de praktijk zal zijn...
De enige auto die qua stijl in de buurt komt is de Jaquar I-Pace (ook erg hoogwaardige afwerking, wel iets kleiner en langzamer laadsysteem) en wellicht de BMW/Mercedes die volgend jaar uit komen. Die komen alleen volgend jaar uit, wat in NL een slechtere fiscale regeling betekent... De I-Pace is een stuk duurder dan deze Audi en dus wordt het me alsnog weer erg makkelijk gemaakt om voor 'mijn' merk te kiezen...
@kolm: dit was voor ons ook een hele overweging, zeker aangezien we naar de iets lichtere versie (de 50 Quattro) aan het kijken zijn (anders wordt het alsnog weer duurder dan de A6 en schiet het z'n doel voorbij). De afstanden die wij rijden vallen enkele reis echter 100% binnen het bereik (retour wordt rijstijl aanpassen: dat zal m'n vrouw misschien nog wel lukken.... ) en bij die plekken zit er binnen een straal van 50 meter een laadpaal waar je m gelijk aan kunt hangen. Dit is voor ons nog het grootste twijfelpunt idd!
V.w.b. waterstof: dit schijnt al enorm goed te werken, maar er is (iig door onze overheid) nou een keer vol ingezet op elektrisch. Persoonlijk begrijp ik hier ook weinig van, gezien alle nadelen hier omtrent, maar ons fiscale klimaat is hier wel weer heel erg op ingesteld en neem ik het dus alsnog mee in mijn overweging.
Er komt overigens in 2020 of 2021 of zo overigens een elektrische auto van NLse makelij op de markt met zonnepanelen op het dak van de auto... Alsnog moeten de batterijen daarin gefabriceerd worden, maar de auto zelf is daarmee dus wel zelfvoorzienend. Ik ben erg benieuwd hoe die in de praktijk zal zijn...
Re: Het auto topic
162Ik begrijp wel dat mensen voor de Tesla kiezen. Het heeft in korte tijd voor een enorme naamsbekendheid gezorgd en was lang de enige auto in zijn soort. We mogen niet vergeten dat Tesla op die manier een compleet nieuwe manier van voortbewegen in gang heeft gezet die inderdaad al duurzamer is dan auto's op benzine of diesel. De grote merken zijn pas jaren later begonnen met de volledig elektrische auto die nu echter wel op vrijwel alle gebieden beter en of goedkoper is dan een Tesla.
Overigens, zie het berichtje van Kolm, snap ik niet dat meerdere merken gokken op een of meerdere grote touchscreen bedieningspanelen. Eén los contactje of één gebroken draadje en de auto ligt plat. Met verschillende schakelaars en knoppen kan het zijn als er een kapot is dat iets het niet meer doet maar niet dat de hele auto op zijn gat ligt. Daarnaast zijn schakelaars op de tast te vinden, veilig!, je door een menu heen moeten worstelen via een touchscreen om iets in beweging te zetten leidt mijns inziens veel meer aandacht af van de weg en het verkeer dan het bedienen van een schakelaar of knop.
Het bereik van de elektrische auto is nog steeds een probleem, zelfs als die al 400 of 500 km bedraagt. Een zuinige diesel haalt tegenwoordig makkelijk de 1000 km. Binnen een paar minuten heb je die ook wel vol getankt terwijl je voor een elektrische auto minstens een half uur nodig hebt om een paar honderd kilometer verder te komen. En dat dan alleen nog als je een snellaad systeem treft. Om vol te tanken ben je gauw meerdere uren zoet. Om maar te zwijgen over het vinden van een laadpaal. Heb je een eigen huis met eigen oprit dan kun je daar een laadpaal neer laten zetten of twee. Een voor je partner!
Woon je echter in de stad in een appartementen complex of flat dan wordt het ineens een heel ander verhaal.
Overigens, zie het berichtje van Kolm, snap ik niet dat meerdere merken gokken op een of meerdere grote touchscreen bedieningspanelen. Eén los contactje of één gebroken draadje en de auto ligt plat. Met verschillende schakelaars en knoppen kan het zijn als er een kapot is dat iets het niet meer doet maar niet dat de hele auto op zijn gat ligt. Daarnaast zijn schakelaars op de tast te vinden, veilig!, je door een menu heen moeten worstelen via een touchscreen om iets in beweging te zetten leidt mijns inziens veel meer aandacht af van de weg en het verkeer dan het bedienen van een schakelaar of knop.
Het bereik van de elektrische auto is nog steeds een probleem, zelfs als die al 400 of 500 km bedraagt. Een zuinige diesel haalt tegenwoordig makkelijk de 1000 km. Binnen een paar minuten heb je die ook wel vol getankt terwijl je voor een elektrische auto minstens een half uur nodig hebt om een paar honderd kilometer verder te komen. En dat dan alleen nog als je een snellaad systeem treft. Om vol te tanken ben je gauw meerdere uren zoet. Om maar te zwijgen over het vinden van een laadpaal. Heb je een eigen huis met eigen oprit dan kun je daar een laadpaal neer laten zetten of twee. Een voor je partner!
Woon je echter in de stad in een appartementen complex of flat dan wordt het ineens een heel ander verhaal.
Re: Het auto topic
163Oh, ik begreep ook zeker dat mensen in de begindagen voor een Tesla kozen, hoor Sora! Begrijp me daarin niet verkeerd. Destijds kreeg je in NL nog net geen geld toe om er in te rijden, dus dat was nogal logisch. Nu er echter andere alternatieven zijn, begrijp ik het niet meer, al kunnen ze nu wel nog op de naam teren die ze destijds hebben opgebouwd. En dan is er nog de categorie die het leuk vindt dat er een excentrieke CEO op de onderneming zit en zich daar graag mee identificeert.
Wat ik niet begrijp is dat je als particulier, of op dit moment, nog een Tesla zou verkiezen boven enig andere auto in dezelfde prijsklasse. Dat is m.i. iets anders . Los van het praktische aspect heb ik dat gigantische touchscreen ook nog eens altijd als een erg lelijke feature gezien, maar dat is natuurlijk smaak. Sowieso ben ik meer van de fysieke knoppen (de S5 had eventueel ook de optie om dit via meerdere touchscreens te regelen; mij niet gezien!), volledig om de redenen die jij aangeeft, Sora! Helaas heeft deze wel alles via toucscreens, maar temperatuurregeling etc iig gelukkig wel via een apart touchscreen die niet verandert.
Wij hebben idd de luxe van een eigen oprit met zat ruimte, dus ruzie om een laadpaal zullen we niet krijgen. Overigens gaat tot 85% (het meest efficiënte deel van het laden) snel volladen binnen een half uur. Als je nog een km of 50 moet is dat dus sowieso binnen een minuut of 10 klaar, maar ermee op vakantie en om de paar honderd km een half uur wachten is idd verre van ideaal. Dat gaan we t.z.t. dus inderdaad anders regelen!
Wat ik niet begrijp is dat je als particulier, of op dit moment, nog een Tesla zou verkiezen boven enig andere auto in dezelfde prijsklasse. Dat is m.i. iets anders . Los van het praktische aspect heb ik dat gigantische touchscreen ook nog eens altijd als een erg lelijke feature gezien, maar dat is natuurlijk smaak. Sowieso ben ik meer van de fysieke knoppen (de S5 had eventueel ook de optie om dit via meerdere touchscreens te regelen; mij niet gezien!), volledig om de redenen die jij aangeeft, Sora! Helaas heeft deze wel alles via toucscreens, maar temperatuurregeling etc iig gelukkig wel via een apart touchscreen die niet verandert.
Wij hebben idd de luxe van een eigen oprit met zat ruimte, dus ruzie om een laadpaal zullen we niet krijgen. Overigens gaat tot 85% (het meest efficiënte deel van het laden) snel volladen binnen een half uur. Als je nog een km of 50 moet is dat dus sowieso binnen een minuut of 10 klaar, maar ermee op vakantie en om de paar honderd km een half uur wachten is idd verre van ideaal. Dat gaan we t.z.t. dus inderdaad anders regelen!
Re: Het auto topic
164Of elektrisch duurzamer is dan benzine of diesel betwijfel ik nog steeds. Vooral de productie van die batterijen is vervuilend en ook van een grondstof die beperkt is. De KULeuven heeft enkele jaren geleden ook aangetoond dat elektrische auto's bijna evenveel fijn stof produceert als benzinewagens. Hoofdreden is dat ze zwaarder zijn waardoor remmen, banden en wegdek sneller slijten: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2014/11/10 ... 1-2144441/Sora_Lizard wrote:Ik begrijp wel dat mensen voor de Tesla kiezen. Het heeft in korte tijd voor een enorme naamsbekendheid gezorgd en was lang de enige auto in zijn soort. We mogen niet vergeten dat Tesla op die manier een compleet nieuwe manier van voortbewegen in gang heeft gezet die inderdaad al duurzamer is dan auto's op benzine of diesel. De grote merken zijn pas jaren later begonnen met de volledig elektrische auto die nu echter wel op vrijwel alle gebieden beter en of goedkoper is dan een Tesla.
Overigens, zie het berichtje van Kolm, snap ik niet dat meerdere merken gokken op een of meerdere grote touchscreen bedieningspanelen. Eén los contactje of één gebroken draadje en de auto ligt plat. Met verschillende schakelaars en knoppen kan het zijn als er een kapot is dat iets het niet meer doet maar niet dat de hele auto op zijn gat ligt. Daarnaast zijn schakelaars op de tast te vinden, veilig!, je door een menu heen moeten worstelen via een touchscreen om iets in beweging te zetten leidt mijns inziens veel meer aandacht af van de weg en het verkeer dan het bedienen van een schakelaar of knop.
Het is eigenlijk erg tegenstrijdig dat we aan de ene kant er alles aan doen om mensen van hun smartphone te houden tijdens het rijden en aan de andere kant gaan we een enorm touchscreen in de auto zetten dat je niet kan bedienen zonder even je ogen van de weg te halen. Tegenwoordig wordt zo'n scherm ook steeds meer geïntegreerd met de smartphone waardoor je het touchscreen kan gebruiken voor dezelfde dingen als je op je smartphone kan...
Re: Het auto topic
165Ik heb nog nooit in een Tesla gezeten. Ik vind het gewoon wel coole auto's met een mooi grote display binnenin. Over rijcomfort kan ik absoluut niet meespreken. Ik volg ook enkele youtubers met een Tesla en ik vind het een aantrekkelijk pakket. Daarnaast volg ik vrij kort op wat Elon Musk allemaal uitsteekt en ik vind dit zo hilarisch.
De actieradius is sowieso een probleem voor mij. Vandaag heb ik er bijvoorbeeld 500 km opzitten, omdat ik in Ede moest zijn voor het werk. Dan zou ik dus in de problemen zitten met een elektrische wagen.
De actieradius is sowieso een probleem voor mij. Vandaag heb ik er bijvoorbeeld 500 km opzitten, omdat ik in Ede moest zijn voor het werk. Dan zou ik dus in de problemen zitten met een elektrische wagen.