Re: PlayStation VR

166
paveman wrote:Voor mij dé reden om er nooit aan te beginnen, billie: hier was ik al enorm bang voor. Als ik al misselijk wordt bij het spelen van HalfLife, Mirror's Edge en zelfs een wat 'rustigere' game als Portal (natuurlijk van dezelfde makers als eerstgenoemde), heb ik niet de illusie dat bij VR alles appeltje/eitje zal zijn.

Enorm balen dat je jouw geliefde No Man's Sky nu niet (veel) in VR zal kunnen spelen. Of in ieder geval: niet relaxed... :(
Had al wel gelezen dat je moet trainen om die motion sickness onder de knie te krijgen. Dus langzaam maar zeker aan wennen om niet meer beroerd te worden. Maar goed, dan kan ik dus niet direct uren No Man's Sky in VR spelen. Overigens is de game in VR, zeker het vliegen, echt fantastisch.
Image

Re: PlayStation VR

168
Ook het aansluiten van de PS VR was wel een werkje. Veel kabels en veel gedoe naar mijn beleving. Ik hoop wel dat dat in de toekomst simpeler wordt. Iets in de trand van "1 stekker in de PlayStation stoppen en klaar". Nu moet je veel dingen aansluiten om dat ding aan de praat te krijgen.
Image

Re: PlayStation VR

169
Ik denk dat de game ook erg van invloed is of je het kan krijgen. Bij concrete genie had ik helemaal nergens last van.
Daar sta je ook wel min of meer stil en kijk je rond terwijl je in Harry Potter stijl vanalles tekent.

Daarna speelde ik Along Together waarbij ik in het begin toch een beetje duizelig was en na afloop echt voelde hoe extreem vermoeiend deze game is voor de ogen. Het standpunt van je VR is een soort top down die neerkijkt op het karakter dat je bestuurt, maar hierbij is de beweging van VR niet 1 op 1 te mappen op de beweging van je karakter. Het gevolg is dat de VR op een onvoorspelbare manier voortbeweegt en dat is lastig.
Daarnaast merkte ik tijdens het spelen op een ingame gameboy, dat het beeld enorm trilde. Zo hard dat ik heel veel moeite had om de mini game te kunnen spelen. Het beeld ging soms wel 2-3cm heen en weer terwijl ik headset en controller helemaal stil hield. In dit geval ging het om een first person view in een kamer waar ik die gameboy kon oprapen om mee te spelen.
Dat trilligere zal vermoedelijk de hele game aanwezig geweest zijn, niet genoeg om het echt te laten opvallen, maar wel genoeg om erg vermoeiend te worden.

De meeste VR's zijn wel wat kabelig om op te zetten. Je kan nu eenmaal niet zonder kabel en die VR moet ergens zijn beeld vandaan halen... Je zou de kabel naar de tv kunnen weglaten, maar dan heb je geen beeld en geluid op de tv. Beeld is niet noodzakelijk en geluid is ook anders op te lossen.
Zelf gebruik ik wel geluid van de tv. Heb 1 keer voorgehad dat ik niet begreep waarom het geluid was weggevallen, bleek dat de tv uitgegaan was omdat hij te lang geen input had. Die waarschuwing zie je helaas niet in VR :lol:
Image

Re: PlayStation VR

170
Kolm wrote:Ik denk dat de game ook erg van invloed is of je het kan krijgen. Bij concrete genie had ik helemaal nergens last van.
Daar sta je ook wel min of meer stil en kijk je rond terwijl je in Harry Potter stijl vanalles tekent.

Daarna speelde ik Along Together waarbij ik in het begin toch een beetje duizelig was en na afloop echt voelde hoe extreem vermoeiend deze game is voor de ogen. Het standpunt van je VR is een soort top down die neerkijkt op het karakter dat je bestuurt, maar hierbij is de beweging van VR niet 1 op 1 te mappen op de beweging van je karakter. Het gevolg is dat de VR op een onvoorspelbare manier voortbeweegt en dat is lastig.
Daarnaast merkte ik tijdens het spelen op een ingame gameboy, dat het beeld enorm trilde. Zo hard dat ik heel veel moeite had om de mini game te kunnen spelen. Het beeld ging soms wel 2-3cm heen en weer terwijl ik headset en controller helemaal stil hield. In dit geval ging het om een first person view in een kamer waar ik die gameboy kon oprapen om mee te spelen.
Dat trilligere zal vermoedelijk de hele game aanwezig geweest zijn, niet genoeg om het echt te laten opvallen, maar wel genoeg om erg vermoeiend te worden.

De meeste VR's zijn wel wat kabelig om op te zetten. Je kan nu eenmaal niet zonder kabel en die VR moet ergens zijn beeld vandaan halen... Je zou de kabel naar de tv kunnen weglaten, maar dan heb je geen beeld en geluid op de tv. Beeld is niet noodzakelijk en geluid is ook anders op te lossen.
Zelf gebruik ik wel geluid van de tv. Heb 1 keer voorgehad dat ik niet begreep waarom het geluid was weggevallen, bleek dat de tv uitgegaan was omdat hij te lang geen input had. Die waarschuwing zie je helaas niet in VR
:lol:
Maar het kan simpeler in mijn optiek. Ik ga er vanuit dat de PS5 dit probleem oplost door meer in te spelen op VR. 1 kabel in de de PS en klaar. Dat zou pas echt geweldig zijn ipv een miljoen kabels met elkaar te verbinden om die bril maar te laten branden.
Image

Re: PlayStation VR

171
billie91 wrote:Maar het kan simpeler in mijn optiek. Ik ga er vanuit dat de PS5 dit probleem oplost door meer in te spelen op VR. 1 kabel in de de PS en klaar. Dat zou pas echt geweldig zijn ipv een miljoen kabels met elkaar te verbinden om die bril maar te laten branden.
Gewoon draadloos zoals een bluetooth hoofdtelefoon. Dat is hoe ik het wil :smug:
Last edited by Kolm on 02 Dec 2019 18:48, edited 1 time in total.
Reason: Quote beperkt
Image

Re: PlayStation VR

172
gamerke1992 wrote:
billie91 wrote:Maar het kan simpeler in mijn optiek. Ik ga er vanuit dat de PS5 dit probleem oplost door meer in te spelen op VR. 1 kabel in de de PS en klaar. Dat zou pas echt geweldig zijn ipv een miljoen kabels met elkaar te verbinden om die bril maar te laten branden.
Gewoon draadloos zoals een bluetooth hoofdtelefoon. Dat is hoe ik het wil :smug:
Dat wil ik ook, maar dat zal hem wel niet worden.
Last edited by Kolm on 02 Dec 2019 18:49, edited 1 time in total.
Reason: Quote beperkt
Image

Re: PlayStation VR

173
billie91 wrote:
gamerke1992 wrote:Gewoon draadloos zoals een bluetooth hoofdtelefoon. Dat is hoe ik het wil :smug:
Dat wil ik ook, maar dat zal hem wel niet worden.
Oculus quest is er wel in geslaagd ;) Ooit zal het wel komen.
Last edited by Kolm on 02 Dec 2019 18:51, edited 1 time in total.
Reason: Quote beperkt
Image

Re: PlayStation VR

175
billie91 wrote:Maar het kan simpeler in mijn optiek. Ik ga er vanuit dat de PS5 dit probleem oplost door meer in te spelen op VR. 1 kabel in de de PS en klaar. Dat zou pas echt geweldig zijn ipv een miljoen kabels met elkaar te verbinden om die bril maar te laten branden.
In theorie zou het inderdaad simpeler kunnen tot zelfs draadloos.

Het probleem daarbij is echter dat de processing unit die nu los van de PS4 en de VR is, geïntegreerd moet worden in hetzij de PS4, hetzij de VR-bril.
Hoe klein of groot dat die unit ook is, hij zal altijd nodig zijn want console hardware is niet even sterk als de laatste nieuwe PC die bij het spelen van een game nog wel wat rekenkracht over heeft om het voor VR te (her)berekenen.

Stel de processing unit is verwerkt in de PS4:
Dit zou betekenen dat als je een PS4 had, voor de VR uitkwam, je een nieuwe PS4 moest kopen waar de hardware voor de VR inzit om de VR te laten werken. Als de VR was uitgekomen op release van de PS4 dan zou dat betekenen dat je gaat betalen voor de VR processing unit terwijl je deze mogelijk nooit gaat gebruiken (vergelijkbaar met xbox die kinext bijleverde). Dit zou de prijs (voor velen onnodig) omhoog duwen wat niet gunstig is op release. Als je dan na de release van de VR een PS4 wilt kopen, dan ga je op den duur niet anders kunnen dan een versie kopen met daarin de processing unit voor de VR waar je dus onnodig voor gaat bijbetalen als je geen VR wilt.
In de PS5 zou dan opnieuw deze unit moeten zitten en als er ooit een nieuwe versie van de VR uitkomt, moet je telkens ook je playstation upgraden. Dat wordt een dure kwestie en zou de verkoop van de nieuwe versie van de Playstation en al helemaal de VR niet ten goede komen.

Stel de processing unit is verwerkt in de VR:
Dan heb je eigenlijk dezelfde problemen als hierboven. Al is dat misschien te verwaarlozen omdat de kans klein lijk dat Sony een nieuwe processing unit uitbrengt zonder dit te koppelen aan een nieuwe versie van de bril. Het zou echter in theorie wel prima kunnen. De bril is eigenlijk alleen maar beeld en berekent verder vrij weinig geloof ik.
Als ik kijk naar de grootte van de unit dan zie ik het nog niet direct gebeuren omdat de bril nu al best zwaar ik en dat er dan ook nog is bij komt. Ik heb verder ook nog niet gekeken hoe warm die unit precies wordt, maar dat zou ook nog voor problemen kunnen geven.

Op het werk hebben we ook een Oculus Rift (weet even niet of het dev versie 1 of 2 is) en de eindconclusie was dat je een hoop dure hardware (PC) nodig hebt om een matige VR game te kunnen spelen zonder al teveel stotteren. Dit zal voor een deel ook wel aan de games zelf liggen, maar ik vond het toch opvallend als je dat vergelijkt met de PS VR.
Image

Re: PlayStation VR

177
Ik heb er ook niet zo heel veel last van. Processing unit blijft gewoon aangesloten bij mij. Dus ik hoef enkel de bril aan te sluiten op die unit en even de kabel van de camera in de PS4 te steken. Camera blijft wel gewoon boven op de tv hangen, maar ik trek hem altijd even uit omdat er ook een microfoon inzit. Dat kan wel is onverwacht ervoor zorgen dat je hoorbaar bent in online games terwijl je denkt dat je gemute bent. Zo had ik een tijdje geleden iemand die zei dat hij mute ging, zijn headset uitzette en we vervolgens de hele ruzie met zijn vrouw konden volgen... :|
Image

Re: PlayStation VR

178
Kolm wrote:
billie91 wrote:Maar het kan simpeler in mijn optiek. Ik ga er vanuit dat de PS5 dit probleem oplost door meer in te spelen op VR. 1 kabel in de de PS en klaar. Dat zou pas echt geweldig zijn ipv een miljoen kabels met elkaar te verbinden om die bril maar te laten branden.
In theorie zou het inderdaad simpeler kunnen tot zelfs draadloos.

Het probleem daarbij is echter dat de processing unit die nu los van de PS4 en de VR is, geïntegreerd moet worden in hetzij de PS4, hetzij de VR-bril.
Hoe klein of groot dat die unit ook is, hij zal altijd nodig zijn want console hardware is niet even sterk als de laatste nieuwe PC die bij het spelen van een game nog wel wat rekenkracht over heeft om het voor VR te (her)berekenen.

Stel de processing unit is verwerkt in de PS4:
Dit zou betekenen dat als je een PS4 had, voor de VR uitkwam, je een nieuwe PS4 moest kopen waar de hardware voor de VR inzit om de VR te laten werken. Als de VR was uitgekomen op release van de PS4 dan zou dat betekenen dat je gaat betalen voor de VR processing unit terwijl je deze mogelijk nooit gaat gebruiken (vergelijkbaar met xbox die kinext bijleverde). Dit zou de prijs (voor velen onnodig) omhoog duwen wat niet gunstig is op release. Als je dan na de release van de VR een PS4 wilt kopen, dan ga je op den duur niet anders kunnen dan een versie kopen met daarin de processing unit voor de VR waar je dus onnodig voor gaat bijbetalen als je geen VR wilt.
In de PS5 zou dan opnieuw deze unit moeten zitten en als er ooit een nieuwe versie van de VR uitkomt, moet je telkens ook je playstation upgraden. Dat wordt een dure kwestie en zou de verkoop van de nieuwe versie van de Playstation en al helemaal de VR niet ten goede komen.

Stel de processing unit is verwerkt in de VR:
Dan heb je eigenlijk dezelfde problemen als hierboven. Al is dat misschien te verwaarlozen omdat de kans klein lijk dat Sony een nieuwe processing unit uitbrengt zonder dit te koppelen aan een nieuwe versie van de bril. Het zou echter in theorie wel prima kunnen. De bril is eigenlijk alleen maar beeld en berekent verder vrij weinig geloof ik.
Als ik kijk naar de grootte van de unit dan zie ik het nog niet direct gebeuren omdat de bril nu al best zwaar ik en dat er dan ook nog is bij komt. Ik heb verder ook nog niet gekeken hoe warm die unit precies wordt, maar dat zou ook nog voor problemen kunnen geven.

Op het werk hebben we ook een Oculus Rift (weet even niet of het dev versie 1 of 2 is) en de eindconclusie was dat je een hoop dure hardware (PC) nodig hebt om een matige VR game te kunnen spelen zonder al teveel stotteren. Dit zal voor een deel ook wel aan de games zelf liggen, maar ik vond het toch opvallend als je dat vergelijkt met de PS VR.
Ten dele met eens. Sony kan het in de PS5 stoppen en daar op doorontwikkelen. Het scheelt een berg werk voor de klant, jij en ik dus, om zo'n aan te sluiten. Tevens scheelt het een berg kabels die je weer nergens kwijt kan. Sony hoeft immers niet elke 2 a 3 jaar een nieuwe VR set uit te brengen. Gewoon 1 keer in de 5 a 6 jaar is voldoende. Maar goed, dat is mijn mening.
Image

Re: PlayStation VR

179
billie91 wrote:
Kolm wrote:
billie91 wrote:Maar het kan simpeler in mijn optiek. Ik ga er vanuit dat de PS5 dit probleem oplost door meer in te spelen op VR. 1 kabel in de de PS en klaar. Dat zou pas echt geweldig zijn ipv een miljoen kabels met elkaar te verbinden om die bril maar te laten branden.
In theorie zou het inderdaad simpeler kunnen tot zelfs draadloos.

Het probleem daarbij is echter dat de processing unit die nu los van de PS4 en de VR is, geïntegreerd moet worden in hetzij de PS4, hetzij de VR-bril.
Hoe klein of groot dat die unit ook is, hij zal altijd nodig zijn want console hardware is niet even sterk als de laatste nieuwe PC die bij het spelen van een game nog wel wat rekenkracht over heeft om het voor VR te (her)berekenen.

Stel de processing unit is verwerkt in de PS4:
Dit zou betekenen dat als je een PS4 had, voor de VR uitkwam, je een nieuwe PS4 moest kopen waar de hardware voor de VR inzit om de VR te laten werken. Als de VR was uitgekomen op release van de PS4 dan zou dat betekenen dat je gaat betalen voor de VR processing unit terwijl je deze mogelijk nooit gaat gebruiken (vergelijkbaar met xbox die kinext bijleverde). Dit zou de prijs (voor velen onnodig) omhoog duwen wat niet gunstig is op release. Als je dan na de release van de VR een PS4 wilt kopen, dan ga je op den duur niet anders kunnen dan een versie kopen met daarin de processing unit voor de VR waar je dus onnodig voor gaat bijbetalen als je geen VR wilt.
In de PS5 zou dan opnieuw deze unit moeten zitten en als er ooit een nieuwe versie van de VR uitkomt, moet je telkens ook je playstation upgraden. Dat wordt een dure kwestie en zou de verkoop van de nieuwe versie van de Playstation en al helemaal de VR niet ten goede komen.

Stel de processing unit is verwerkt in de VR:
Dan heb je eigenlijk dezelfde problemen als hierboven. Al is dat misschien te verwaarlozen omdat de kans klein lijk dat Sony een nieuwe processing unit uitbrengt zonder dit te koppelen aan een nieuwe versie van de bril. Het zou echter in theorie wel prima kunnen. De bril is eigenlijk alleen maar beeld en berekent verder vrij weinig geloof ik.
Als ik kijk naar de grootte van de unit dan zie ik het nog niet direct gebeuren omdat de bril nu al best zwaar ik en dat er dan ook nog is bij komt. Ik heb verder ook nog niet gekeken hoe warm die unit precies wordt, maar dat zou ook nog voor problemen kunnen geven.

Op het werk hebben we ook een Oculus Rift (weet even niet of het dev versie 1 of 2 is) en de eindconclusie was dat je een hoop dure hardware (PC) nodig hebt om een matige VR game te kunnen spelen zonder al teveel stotteren. Dit zal voor een deel ook wel aan de games zelf liggen, maar ik vond het toch opvallend als je dat vergelijkt met de PS VR.
Ten dele met eens. Sony kan het in de PS5 stoppen en daar op doorontwikkelen. Het scheelt een berg werk voor de klant, jij en ik dus, om zo'n aan te sluiten. Tevens scheelt het een berg kabels die je weer nergens kwijt kan. Sony hoeft immers niet elke 2 a 3 jaar een nieuwe VR set uit te brengen. Gewoon 1 keer in de 5 a 6 jaar is voldoende. Maar goed, dat is mijn mening.
Indien Sony het in de PS5 zou inbouwen dan maakt dat de basisversie van de PS5 meteen duurder of ze zouden dan twee versies moeten uitbrengen, een met en een zonder ingebouwde VR applicatie en hardware. Tegelijkertijd zouden er twee versies van de VR uitgebracht moeten worden, een voor een PS5 met ingebouwde applicatie en een voor een PS5 zonder ingebouwde applicatie.

In alle gevallen werkt dit prijsverhogend door de extra logistiek bij de bouw en bij de uitlevering. Hierbij komt dat een eventuele update / upgrade van de VR ook weer problemen oplevert voor de bezitters van de PS5 met ingebouwde applicatie omdat de software of firmware nog wel via het PSN te doen zou zijn maar dat geldt natuurlijk niet voor hardwarematige aanpassingen die dan vrijwel zeker ook nodig zouden zijn. Daartoe zou je de PS5 moeten inleveren en mogelijk langere tijd niet tot je beschikking hebben.

Ik zie toch meer in een (deels) draadloze versie op termijn. Die dan weer voor iedereen bruikbaar is. Misschien zelfs voor onze huidige pro bezitters.
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: PlayStation VR

180
Vind ik erg negatief gedacht. Het ongemak van het installeren van de PSVR is nu wel redelijk groot. De kabelkermis is gewoon niet leuk. Door een deel in de PS5 te verwerken maak je het voor de consument het een stuk gemakkelijker en aantrekkelijker om de stap naar VR te zetten. Dat hoeft echt niet zo heel duur te zijn. Tevens kunnen VR sets hiermee goedkoper worden want er hoeft minder materiaal te worden verpakt. Het upgraden van de VR bril hoeft ook niet met de drie jaar, het kan ook per consolegeneratie. Ik denk dat we juist in die richting moeten kijken voor VR.
Image