Re: Quick News Topic

1696
NPO Radar ging op zoek naar Playstation met de vraag waarom op de doos 825GB staat terwijl er op de Playstation zelf maar 667.2GB beschikbaar is.

Ik heb er zelf een beetje een dubbel gevoel over. Enerzijds hebben ze helemaal gelijk, als je 825GB op de doos staat weet je dat de klant dit verwacht in de console, dus hoe Sony dit communiceert is niet zo slim. Anderzijds, dit doen ze ook met smartphones, laptops en alle andere electronica. Het verschil is dat je op deze apparaten ziet waar het geheugen voor gebruikt wordt en bij de Playstation staat nergens vermeld wat er met die 157.2GB is gebeurd...

https://www.npostart.nl/playstation-5-h ... T_16635950

Re: Quick News Topic

1697
FGras wrote: 21 Sep 2021 21:38 NPO Radar ging op zoek naar Playstation met de vraag waarom op de doos 825GB staat terwijl er op de Playstation zelf maar 667.2GB beschikbaar is.

Ik heb er zelf een beetje een dubbel gevoel over. Enerzijds hebben ze helemaal gelijk, als je 825GB op de doos staat weet je dat de klant dit verwacht in de console, dus hoe Sony dit communiceert is niet zo slim. Anderzijds, dit doen ze ook met smartphones, laptops en alle andere electronica. Het verschil is dat je op deze apparaten ziet hoeveel GB door het operating systeem wordt gebruikt, dat is ook wel zo helder naar de klant toe.

Oplossing: Sony zou er slim aan doen onder “storage” gewoon 825GB te tonen en dat er 157.8GB wordt vastgehouden voor het operating system.

https://www.npostart.nl/playstation-5-h ... T_16635950
Het is niet alleen het operating system of bij dingen met een operation system. Zelfs bij harde schijven van 1TB is het nooit 1TB dat je kan gebruiken omdat er ook een hoop ruimte nodig is voor alle adresseringen bij te houden. Mijn harde schijf (zonder operating system) van 1TB heeft maar 931GB die ik effectief kan gebruiken.

Komt daar ook nog is bij dat marketing vaak rekent met 1TB = 1000GB en 1GB = 1000MB ipv 1024 en als je dan begint met 1.000.000MB dan is dat echt geen 1TB maar eerder 0.953TB.

Daarnaast zal de playstation ook nog wat ruimte vrij houden voor tijdens het gamen dat games ook de harde schijf kunnen gebruiken voor tijdelijke opslag. En dat is blijkbaar ook nog variabel van hoe je gamed bij de PS5 volgens de beschrijving (bij mij evenveel als in het filmpje...).

En zelfs van die ruimte die je dan tot je beschikking hebt, kan je nog niet alles gebruiken vermoed ik. Bij de PS3 moest je minstens 10GB vrij laten of je kreeg vaker freezes en errors. Bij de PS4 met GTAV heb ik ondervonden dat je minstens 50GB moet vrijhouden want anders krijg je meer pop-up en laggy momenten. Bij een PC is het ook niet handig om de schijf met het operating system tot de nok te vullen want dat gaat je harde schijf ook sneller stuk en wordt het erg traag.

Als oplossing zou Sony inderdaad dat van het OS erbij kunnen zetten, maar dan wel redelijk groot want de kleine lettertjes worden toch zelden gelezen dus dan zullen ze blijven zeiken.

Nu vraag ik me dus ook af of op harde schijven ook staat wat de werkelijk beschikbare ruimte is? :think:

Specifiek over de aflevering: Dat bol zegt dat het 1TB is, is dan ook echt een fout bij bol die niet met Sony te maken heeft.
De support medewerker was duidelijk ook niet op de hoogte als hij dat zelfs moest opzoeken en die leest maar af van wat er in zijn script staat dan. Daar zou Sony dus ook aan kunnen toevoegen dat er maar 667GB werkelijk beschikbaar is.
En in tijden van Covid proberen bij een bedrijf aan te bellen dat 100% van thuis uit kan werken, dat moet je toch weten dat dat een bijna hopeloos geval is? Bij ons op de zaak (20-25 mensen) ga je zelfs nu nog minstens 2-3 dagen per week niemand vinden.
Image

Re: Quick News Topic

1699
Madden NFL 17 en Blitz servers sluiten in December:
Hi, Madden Community.

Thank you for your loyalty and passion for Madden NFL over the years. As of December 7th, 2021, the online services and support for the following Madden Titles will be retired:

Madden NFL 17
Madden NFL Blitz
After this date, you’ll still be able to play offline modes on PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, and Xbox One.

For further information, please check out help.ea.com.

The Madden Team
https://answers.ea.com/t5/Other-Madden- ... p/10708092
Image

Re: Quick News Topic

1701
Ik wil geen oude koeien uit de gracht halen, maar als je erover nadenkt is het eigenlijk te zot voor woorden dat we jaarlijks 60 euro betalen om online te "mogen" gamen. Naast een internetverbinding waar we ook al maandelijks voor moeten betalen (wat ok is natuurlijk). Zou graag eens willen weten hoeveel tijd en geld Sony "effectief" in hun network moet steken. We krijgen er natuurlijk wel elke maand gratis games voor in de plaats.
Ik weet niet of ik liever die games niet zou hebben, maar niet moet betalen voor online gamen. Dubbeltje op zijn kant.
Image

Re: Quick News Topic

1702
Ik persoonlijk vind dat we die 60 euro er dubbel en dik uithalen.

Er zijn echt wel toffe games die ik anders ook wel gekocht zou hebben en op die manier na een jaar meer dan 60 euro uitgegeven zou hebben. Neem nu maneater als voorbeeld.

Dus bij mij zorgt het er zelfs voor dat ik geld bespaar.

En ik koop enkel ps plus bij een aanbieding, waardoor het nog voordeliger is.
Image

Re: Quick News Topic

1704
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook zeer zelden netwerkproblemen heb. Als ik al is een probleem heb dan is het dat ik op PS4 inlog als offline en een tijd later online wil gaan en dat het profiel niet wil laden of dat hij de aanpassing van offline naar online niet aanpast na selecteren. Even volledig afmelden van het PS4 account helpt dan maar is wel vervelend als je al ingame zat.

Verder heb ik wel gemerkt dat ze met de release van de PS5 een grote verbetering hebben doorgevoerd. Maar deze verbetering zie je enkel als je een snelle internet verbinding hebt. Voor de release van de PS5 zag ik dat het downloaden 's avonds een stuk trager was dan bijvoorbeeld om 10u 's morgens. Al helemaal als er die dag een Call of Duty game of patch voor Call of Duty uitkwam of bij release van sommige andere populaire games. Soms hielp het dan om even te pauzeren en dan opnieuw te laten verder gaan.

Om 10u 's ochtends haalde ik dan niet de volledige snelheid van mijn internet maar denk ik dat het maximum ergens rond de 400-500Mbit/s waaraan je kon downloaden van PlayStation. Opgelet: dan zie je op PS4 het cijfertje met 50-60MB tegelijk omhooggaan en niet met 400-500!

Sinds de release van de PS5 download ik patches en games altijd aan de maximale snelheid van mijn internet. En met 750Mbit/s is dat zeker niet traag dus (= 90-95MB/sec op de PS4). Ze hebben daar dus duidelijk een verbetering doorgevoerd waardoor je sneller kan downloaden van hen indien je snel internet hebt en dat de snelheid niet meer (in mijn geval toch) wordt beïnvloed door hoe druk het is.

---

Wat mij wel stoort is dat ze adverteren met '100GB cloud opslag voor saves' en dan staat er in de kleine lettertjes: 'of 1000 savefiles'.
Terwijl saves op PS4 meestal 10MB zijn met wat uitzonderingen van 3 of 30MB. Ergens had ik ook wel is een game met 100MB en LBP3 inclusief alle geïmporteerde levels was 500MB. Met een gemiddelde van 10-15MB per savefile kan je dus nooit veel verder dan 10-15GB totaal komen.

Op PS3 had je uiteindelijk 1GB cloud opslag en die heb ik ook volledig vol gekregen zonder ooit tegen een limiet van aantal savefiles te komen. Op PS4 is het gewoon onmogelijk om aan die 100GB te komen omdat je al veel en dan ook echt veel eerder tegen die 1000 files aanloopt.

Ik weet trouwens niet of het voor PS5 nog is apart 100GB en 1000 files is of dat het 100GB en 1000 files is voor PS4+PS5.

---

Persoonlijk vind ik PSPlus het wel waard maar dan vooral door de games en de opslag en ik koop het eigenlijk altijd al met korting. Ik weet niet of ik 60 euro per jaar zou betalen als het enkel was voor online gamen. Mogelijk dat ik dan af en toe een paar maanden zou kopen om wat dingen af te werken ofzo. Berichten sturen enzo is ook mogelijk zonder PSPlus, gaat dan enkel nog om ingame multiplayer.

Dus als mensen die enkel PSPlus hebben om online Battlefield, Call of Duty of een andere game te kunnen spelen en echt helemaal niks hebben aan die games of opslag, vinden dat 60 euro veel is voor een jaar dan snap ik dat wel...
Image

Re: Quick News Topic

1706
NTGSruler wrote: 29 Sep 2021 19:34 Is die update van de downloadsnelheid niet te wijten aan het feit dat Sony tijdens de pandemie de downloadsnelheid lager had gezet?
Ik denk het niet want ik heb nooit gemerkt dat ze de downloadsnelheid lager hebben gezet... Ze zeiden dat wel en misschien hebben ze dat bij grote pieken ook wel gedaan maar dan was het zeker geen constant iets over de hele lijn. Ik zag daarna gewoon hetzelfde als wat ik ervoor zag. 's Morgens snel en 's avonds trager. Voor die aankondiging wisselde het wel een beetje hoeveel trager het precies was 's avonds maar ik kan niet zeggen dat het na de aankondiging 's avonds plots nog een slag trager was geworden.
Image