Re: Waar heb je je vandaag wel/niet aan geërgerd?

11056
De grasvelden hier in de stad zijn meer hooivelden geworden, droog en geel. Een paar dagen regen kan mijns inziens geen kwaad. Dat de temperatuur een aantal graden omlaag mag is voor mij vanzelfsprekend. Dan krijg ik weer lucht en kan ik het tankje met zuurstof misschien weer thuis laten.

:)

Dat FGras niet graag zou zien dat al het gras moet verdwijnen lijkt me logisch (grapje). Nee, hij heeft gelijk, de aarde in een keer van alles ontdoen dat het leven waard maakt is m.i. pure onzin. :O
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

11057
Stad waar ik woon is serieus om zeep aan het gaan... Hier zit momenteel een jeugdbende die alles en iedereen aanvallen. Tijdje geleden een jongen bijeengeslagen puur om het feit dat hij een homo is. Op de kermis iemand het ziekenhuis in geslagen omdat die persoon tegen hen had gereden in de botsauto's. Tijdje geleden begonnen ze tegen mij toen ik op de markt aan het wachten was op iemand. Ik heb dit al een geluk genegeerd want anders had ik zelf ook slaag gekregen denk ik. Zoontje van de burgemeester zit bij in dit groepje dus politie doet er ook niets aan. Plots mag het stadspark in de nacht ook open, dus kan hier nog wat meer drugs gedeald worden.
Nu hebben ze ook maanden geleden besloten de straatverlichting uit te doen na 23 uur. Dus alles hier is donker. Als ik van café naar huis rij 's avonds op m'n fiets, zie ik niks buiten wat er verlicht wordt met mijn fietslamp. Resultaat? Een paar dagen geleden is de baas van een klein restaurantje waar we vroeger wekelijks kwamen met zijn vespa tegen een bloembak gereden nadat hij terug naar huis reed. Mens ligt in kritieke conditie op het ziekenhuis.
Begin elke dag meer en meer gefrustreerd te raken in het beleid hier...
Image

11058
Mr.Wolf wrote: 20 Jun 2023 15:48 Stad waar ik woon is serieus om zeep aan het gaan... Hier zit momenteel een jeugdbende die alles en iedereen aanvallen. Tijdje geleden een jongen bijeengeslagen puur om het feit dat hij een homo is. Op de kermis iemand het ziekenhuis in geslagen omdat die persoon tegen hen had gereden in de botsauto's. Tijdje geleden begonnen ze tegen mij toen ik op de markt aan het wachten was op iemand. Ik heb dit al een geluk genegeerd want anders had ik zelf ook slaag gekregen denk ik. Zoontje van de burgemeester zit bij in dit groepje dus politie doet er ook niets aan. Plots mag het stadspark in de nacht ook open, dus kan hier nog wat meer drugs gedeald worden.
Nu hebben ze ook maanden geleden besloten de straatverlichting uit te doen na 23 uur. Dus alles hier is donker. Als ik van café naar huis rij 's avonds op m'n fiets, zie ik niks buiten wat er verlicht wordt met mijn fietslamp. Resultaat? Een paar dagen geleden is de baas van een klein restaurantje waar we vroeger wekelijks kwamen met zijn vespa tegen een bloembak gereden nadat hij terug naar huis reed. Mens ligt in kritieke conditie op het ziekenhuis.
Begin elke dag meer en meer gefrustreerd te raken in het beleid hier...
Dat van die verlichting is hier ook. Ik begrijp besparingen, maar in ons dorp zie je gewoon geen steek meer. Doe dan om de 3 palen de lichten aan ofso.

Ik heb vooral moeite met het circulatieplan van onze stad. Ik woon op 15 minuten rijden van het stad en vroeger ging ik er regelmatig naartoe. Nu is het gewoon volledig ontoegankelijk geworden met de wagen. Ze willen dat we de lokale zelfstandigen ondersteunen, maar ze weren wel al het verkeer en sluiten de parking. Ik ga echt geen bus nemen om Mexicaans te gaan afhalen. Dat is koud tegen dat ik thuis ben. Laat staan al de rest waar ik vroeger vis of vlees ging halen. Of snel even een verjaardagskaart.
Image

11060
gamerke1992 wrote: 20 Jun 2023 17:45 Nu is het gewoon volledig ontoegankelijk geworden met de wagen. Ze willen dat we de lokale zelfstandigen ondersteunen, maar ze weren wel al het verkeer en sluiten de parking. Ik ga echt geen bus nemen om Mexicaans te gaan afhalen. Dat is koud tegen dat ik thuis ben. Laat staan al de rest waar ik vroeger vis of vlees ging halen. Of snel even een verjaardagskaart.
De stad waar ik hiervoor woonde was ook zo slim. Vlakbij de drukste winkelstraat en marktplein zijn twee grote parkings. Eerst waren die gratis en was het altijd pokkedruk. Nu zijn die al een tijd betalend en is het veel minder. 🤣 En hun éénrichtingsstroom in het centrum is 5 keer veranderd op een jaar tijd denk ik. Was ellende om daar te wonen.
Image

11061
@Mr.Wolf, wat jij beschrijft gebeurt ook hier bijna overal. Zoontje van de burgemeester in A'dam komt er mee weg dat hij blijkbaar met een pistool op zak liep. Volkomen idioot.

@zenmaster en gamerke: Het is ondertussen overal "autootje pesten" en besparen. Men wil de mensen weer naar de winkels hebben en minder online laten kopen? Zorg dan ook dat de winkels fatsoenlijk bereikbaar zijn!
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

11062
Ondertussen hebben ze besloten de lichten terug aan te steken... Nu het te laat is!
Nu hebben ze ook het interessante plan om alle verkeerautomaten te vervangen zodat je niet meer met cash geld kunt betalen :p Dus er wordt aangeraden om met de gsm te betalen... Oma en opa mogen dus niet meer naar het centrum met de auto, want die kunnen dat niet.
Ahja, de grootste klucht is de introductie van fietsstraten hier :p Heel het centrum zijn fietsstraten geworden, wat dus betekent dat je geen fietser voorbij moogt rijden. Dus als er bv iemand voor u rijdt met 2 per uur op de fiets, moet je hier achter blijven tot je uit het centrum bent...
Image

11063
Mr.Wolf wrote: 21 Jun 2023 21:02 Ondertussen hebben ze besloten de lichten terug aan te steken... Nu het te laat is!
Nu hebben ze ook het interessante plan om alle verkeerautomaten te vervangen zodat je niet meer met cash geld kunt betalen :p Dus er wordt aangeraden om met de gsm te betalen... Oma en opa mogen dus niet meer naar het centrum met de auto, want die kunnen dat niet.
Ahja, de grootste klucht is de introductie van fietsstraten hier :p Heel het centrum zijn fietsstraten geworden, wat dus betekent dat je geen fietser voorbij moogt rijden. Dus als er bv iemand voor u rijdt met 2 per uur op de fiets, moet je hier achter blijven tot je uit het centrum bent...
Klinkt als wat ze in Leuven al een tijdje mee bezig zijn...Circulatieplan in combinatie met ANPR camera's wat mensen de stad uitjaagt, Fietsstraten vooral in de deelgemeenten. Overal maar 30 maken voor de verkeersveiligheid terwijl dat voor de veiligheid weinig zin heeft als de verkeersinrichting eruit ziet als 50 of 70. Maar... lekker flitsen maar! Ze hebben miljoenen meer verdiend met hun ANPR camera's wat vooral aangeeft dat dingen niet duidelijk zijn, zeker voor niet-Leuvenaars maar ook voor Leuvenaars zelf.

Ondertussen wordt heel groot Leuven leeggeroofd door inbraken en daar lijkt weinig mee te gebeuren, als ze er al is pakken lijken die gewoon een dag later weer buiten te staan met 'moet over X maanden voor de rechtbank verschijnen' => Alsof die dat gaan doen :L:

Ook heel interessant voor buitenlanders die parkeermeters die geen kleingeld pakken. Moet je maar hopen dat je buitenlandse bankkaart het doet of dat je de app voor elkaar krijgt voor je buitenlandse kenteken. Elke stad heeft ook zijn eigen reeks apps daarvoor ipv 1 app voor alles. Gewone handelaars worden verplicht om cash en minstens 1 elektronische betaalwijze te accepteren, maar het stad Leuven moet dat blijkbaar niet. En dan is het eigenlijk nauwelijks relevant want veel parkeerplekken zijn verdwenen waardoor je de dure parkeergarages in geduwd wordt die niet echt in de buurt zijn van waar je vaak moet zijn, ook voor kleine boodschappen.

Het openbaar vervoer (de bus) is ook geen alternatief. Vanaf mijn ouders ben ik 45min tot een uur onderweg want de dichtsbijzijnde halte is 10 minuten maar die gaat dan door alle kleine wegen langs de provinciebaan en rijdt om het uur. Op 15 minuten lopen is de provincieweg met een halte voor een andere bus die gewoon die baan volgt maar die heeft dan ook nog minstens een halfuur nodig voor hij in het centrum is en rijdt elk halfuur. En dan sta je ergens in het centrum maar zelden vlak bij waar je wil zijn. Heb je je ding en wil je terug, moet je wachten op de volgende bus dus uiteindelijk ben je al snel 3u bezig voor 1 boodschap... :L:
En als je een dagje gaat shoppen mag je met al je zakken de bus op waar zakkenrollen ook een serieus probleem is geworden.

Voor het hele circulatieplan en anti-auto/parkeer gedoe kon je bijna overal vlakbij met de auto parkeren voor korte duur en was je max een halfuur weg voor een boodschap.
Gevolg mensen gaan nu bv naar Gouden kruispunt of Kampenhout voor hun dagje uit/shoppen want daar kan je nog wel gewoon gratis voor de deur parkeren.

Ik ben er geboren en getogen maar nu al een paar jaar weg en als ik bij mijn ouders kom dan kom ik echt niet meer in Leuven centrum. Zelfs niet om te uiteten. Als ik iets nodig heb uit België dan haal ik het wel in winkels buiten de stad langs de provincie wegen en anders bestel ik het gewoon online om bij mijn ouders te leveren als bij mij niet kan. Buiten de stad ook genoeg dingen om te gaan eten en vaak nog een heel stuk goedkoper en beter dan in het centrum waar ze door gebrek aan klanten steeds duurder worden maar die spiraal houdt ook een keer op.

Mijn ouders merken het daarnaast ook met leveren. Vroeger kon in 2-4u alle wekelijkse leveringen geleverd worden. Nu is dat een dagtaak geworden omdat je constant terug naar de ring gestuurd wordt terwijl je een paar straten verder moet zijn. Alleen is het lastig om zo'n stuk van een paar straten 5 keer over en weer te lopen naar je auto waardoor er toch omgereden wordt. Dat meer rondrijden kan uiteindelijk niet goed zijn voor milieu maar door alles wat niet meer naar Leuven gaat zal het wel beter zijn zeker. Net zoals heel wat winkels gesloten zijn, zelfs een paar die er al meer dan 100 jaar waren. On the record houden ze het netjes en zeggen ze dat ze op pensioen gaan ofzo, maar off the record zijn er meerdere die het circulatieplan, verwijderen van parkeerplekken voor korte duur, extra wandelstraat en slechte bereikbaarheid als reden geven.
Als je wasmachines etc verkoopt maar auto's plots niet meer voor je deur kunnen stoppen om in te laden dan houdt het al snel op.

Edit: Doet me eraan denken dat ze op een bepaald plein vlak bij een restaurantstraat ook meerdere mindervalide parkeerplekken hebben weggedaan ten voordele van Cambio deelauto's... Mijn vader is mindervalide en voor hem was dat nog een oplossing om toch te kunnen gaan uiteten nadat er op de rest van het plein niet meer geparkeerd mocht worden. De straat vlakbij waar ook een paar mindervalide plekken waren en langs beide kanten geparkeerd kon worden is nu wandelstraat. Een ander plein aan het einde van die straat is de hoeveelheid parking ook gehalveerd. De dichtsbijzijnde parkeergarages zijn voor hem te ver om te lopen... Dus mindervaliden zijn ook niet meer welkom tenzij ze goed te been zijn en ver kunnen lopen *irony*
Image

11064
Ik had het dus ook over Leuven. Omdat ik het allemaal pure onzin vind, had ik getwijfeld om een brief naar de burgemeester te sturen waar ik wou schrijven dat hij Leuven voor mij kapot heeft gemaakt. Maar dat haalt toch niets uit, dus ik heb het maar zo gelaten. Nu ga ik vaker naar Tervuren en kan Leuven naar mijn centen fluiten. Geen Van Elsen, zuut, walvis, el sombrero, umami’s, fnac, cook & serve and zo voort meer voor mij. En welkom aan bol, Amazon en coolblue.

Mijn vriendin haar oma is trouwens zo iemand die dagelijks soms wel 3 keer in Leuven was. Maar nu dat ze de parkeerautomaten aangepast hebben zodat je enkel met gsm of kaart kan betalen, gaat ze amper nog. En die paar keer dat ze ging had ze een boete, omdat ze niet begreep hoe ze moest betalen.

En ten slotte nog ter referentie. Vroeger was ik elke week in Leuven. Nu nog maar 5 keer per jaar ofso.
Image

11066
NTGSruler wrote: 22 Jun 2023 07:00 Voor diegene die bekend zijn met het fenomeen:

https://www.architectura.be/nl/nieuws/d ... os-moreno/

15min cities.
Daar begint het inderdaad allemaal mee. Wij wonen in een boerengatdorp. Zalig om te wonen, maar hier is zelfs geen bakker in de buurt. Sorry dat ik dan inderdaad op zondagmorgen de auto neem naar de Delhaize in een buurtgemeente om pistole'kes en beleg te gaan halen. Als ik dat met de fiets moet doen, zal het eerder lunch worden tegen ik terug ben :lol:

Ook naar het werk gaan; geen bus die van bij ons dorp beetje rechtstreeks naar een station gaat. Dan van klein station naar Leuven, van daaruit naar Haacht en dan nog opnieuw de bus tot op werk. Een traject dat mij met de wagen 25 minuten kost. Uitgerekend met openbaar vervoer kom al 1u10 en dat is op voorwaarde dat alles perfect verloopt... Dus ja :shhhh:

Als je in een grootstad woont, dan zie ik de mogelijkheden hiertoe wel maar wie nog in kleine dorpjes woont, zal toch veelal afhankelijk blijven van eigen vervoer. En ik wil eigenlijk ook niet dat dit veranderd want dan haal je de charmes van de kleine dorpjes weg.
Image

11067
Sanity: ik volg je volledig hoor. Er zijn groepen/mensen die deze 15min steden niet willen omdat ze denken dat we in de toekomst ons niet meer gaan mogen verplaatsen buiten die zogezegde cirkel.

Ik leef zelf niet in een grootstad en naar het stad kan ik met de fiets als ik wil. Boodschappen moet ik ook 10 minuten rijden naar Colruyt bijvoorbeeld. Station is 15 min. En ook de constante veranderingen/dichtgeknepen wegennet irriteert mij.

"Lokaal" zelfstandigen/winkels steunen kan trouwens nog altijd.. Op voorwaarde dat ze een webshop hebben. Daar let ik wel op. Overlaatst een nieuwe weegschaal gekocht en dat heb ik lokaal besteld en niet via Coolblue/Bol/ whatever bekende webshop.

Alle argumenten van Leuven/andere grootsteden begrijp ik absoluut. En raar maar je kan het vergelijken met de hedendaagse games. Games worden gratis maar zijn tegenwoordig zo basic dat je alsnog zaken moet kopen wat je op de lange termijn duurder uitkomt. Zelfde met verkeer in een grootstad bijvoorbeeld. Je kan nog altijd met de auto komen, maar je moet zodanig ver en duur parkeren van waar je moet zijn dat het eigenlijk niet de moeite is om überhaupt naar de stad/centrum te gaan. Het openbaar vervoer is dan ook nog eens pokkeduur en zodanig log dat dat ook geen optie is.
Image