Re: PlayStation Plus

3167
Marty wrote: 27 Nov 2025 07:40 Synduality Echo of Ada | PS5

Nederland en België zijn uitgesloten. De game is niet beschikbaar op de Nederlandse en Belgische PSN Store vanwege de beslissing van de uitgever omtrent lootboxwetgeving.

En werkt ook niet als je de game bv uit de usa store haalt. Zelfs de fysieke versie werkt niet op een Nederlands of Belgisch account.
Dus krijgen we "maar" 4 games dan :grumpy: :lol:

Synduality of blah blah ging ik waarschijnlijk toch niet spelen :D

Wel enthousiast over Lego Horizon. Lego games vind ik altijd wel leuk.

De andere games zijn denk ik niet per se slecht, maar vallen niet direct in mijn smaak.
Image

3169
Krijg net een melding van playstation dat mijn psplus bijna verloopt en ik mijn betalingsgegevens moet aanpassen om te kunnen verlengen.

Maar als ik bij mijn status kijk loopt mijn abo tot 07-01-2027. Hopelijk gewoon een foutje van hun anders heb ik €100 betaald voor 2 maanden psplus premium
Image

3170
Marty wrote: 01 Jan 2026 13:37 Krijg net een melding van playstation dat mijn psplus bijna verloopt en ik mijn betalingsgegevens moet aanpassen om te kunnen verlengen.

Maar als ik bij mijn status kijk loopt mijn abo tot 07-01-2027. Hopelijk gewoon een foutje van hun anders heb ik €100 betaald voor 2 maanden psplus premium
Euh lijkt mij inderdaad niet correct. Hopelijk gewoon een foutje en kan je gewoon verder blijven genieten van je Premium abo.

We hebben vorig jaar moet ik nu al zeggen (2025), 5 dagen PS+ gratis gekregen (geen idee meer waarom dat was. Outage van PSN of zoiets?), dus mijn Essential vervalt nu op 02 februari 26. Ik overweeg om eens naar de Premium tier te gaan en te kijken als ik er in 2026 dan waarde uit haal.
Waarschijnlijk zou ik zowiezo wachten om te upgraden tot mijn Essential bijna verloopt.

Echter als ik in 2027 dan eventueel terug wil naar Essential, heb ik mij altijd afgevraagd hoe dit dan praktisch te werk gaat? Moet ik mijn abo dan laten verlopen? Heb ik kans om gratis games te verliezen? Of kan ik bijvoorbeeld dan op 01 of 02 februari 2027 terug Essential aanschaffen?
Image

3171
NTGSruler wrote: 01 Jan 2026 17:05
Marty wrote: 01 Jan 2026 13:37 Krijg net een melding van playstation dat mijn psplus bijna verloopt en ik mijn betalingsgegevens moet aanpassen om te kunnen verlengen.

Euh lijkt mij inderdaad niet correct. Hopelijk gewoon een foutje en kan je gewoon verder blijven genieten van je Premium abo.

We hebben vorig jaar moet ik nu al zeggen (2025), 5 dagen PS+ gratis gekregen (geen idee meer waarom dat was. Outage van PSN of zoiets?), dus mijn Essential vervalt nu op 02 februari 26. Ik overweeg om eens naar de Premium tier te gaan en te kijken als ik er in 2026 dan waarde uit haal.
Waarschijnlijk zou ik zowiezo wachten om te upgraden tot mijn Essential bijna verloopt.

Echter als ik in 2027 dan eventueel terug wil naar Essential, heb ik mij altijd afgevraagd hoe dit dan praktisch te werk gaat? Moet ik mijn abo dan laten verlopen? Heb ik kans om gratis games te verliezen? Of kan ik bijvoorbeeld dan op 01 of 02 februari 2027 terug Essential aanschaffen?

Volgens onderstaande FAQ:
https://www.playstation.com/nl-be/ps-plus/
Hoe kan ik mijn PlayStation Plus-abonnement aanpassen van PS Plus Premium of PS Plus Extra naar een abonnement met minder voordelen?
Zo kies je een lager PlayStation Plus-abonnement:

Op PS4 of PS5: Ga naar Instellingen > Accountbeheer > Accountgegevens > Abonnementen (PS4) of Instellingen > Gebruikers en accounts > Account > Betaling en abonnementen > Abonnementen (PS5)
Op de website: Log in op je account voor PlayStation Network en ga naar Abonnementbeheer

Als je je abonnement verlaagt, gaat de wijziging in na afloop van je huidige, reeds betaalde (gestapelde) abonnement. Op dat moment heb je geen toegang meer tot de voordelen die exclusief zijn voor het abonnementsniveau dat je voorheen had.
Ik lees het als:
Klik op de 'Annuleer' of 'Annuleer automatisch verlengen' (weet naam even niet vanbuiten) knop van je huidige abo.
=> Je krijgt een hoop pop-ups/vragen/smeekbedes, maar je huidige abo blijft gewoon geldig tot de oorspronkelijke einddatum en gaat niet 'nu direct' gestopt worden.

Koop daarna het abo dat je wilt als je huidige is afgelopen. Dat gaat dan in na je huidige is verlopen.

Wat PSPlus Essential games die je door de jaren geclaimd hebt betreft: Deze blijf je altijd houden, maar kan je enkel spelen als je een actief PSPlus abo hebt. Claimen kan uiteraard enkel als je een actief abo hebt.

PSPlus Cloud: Alles blijft erop staan als je maar heel kort geen abo hebt. Pas na een wat langere periode worden je saves etc op de cloud verwijderd. Vroeger was dit 6 maanden dacht ik, maar zou het opnieuw moeten opzoeken.

PSPlus Extra/Premium games: Deze kan je alleen spelen als je een actief abo van die tier hebt en ze zijn alleen beschikbaar de tijd dat ze in de catalogus staan. Als ze eruit gaan dan kan je ze ook niet meer spelen tenzij je ze koopt.
Image

3173
NTGSruler wrote: 05 Jan 2026 13:41 Bedankt voor het antwoord Kolm! Antwoord op al mijn vragen/bedenkingen.

Ben nog altijd wat in twijfel als het het waard is, maar als je 3-4 grotere games gratis kan spelen haal je het er wel uit denk ik.
Voor mij was het vooral de combi van PSVR2 en Classics. Helaas zijn die PSVR2 nu allemaal weg, heb er wel een paar kunnen spelen gelukkig.

Classics ook al een paar gedaan, maar daar heb ik er nog veel meer die ik wil doen :silly:

Ratchet and clank, secret clank, killzone, resistance, Indiana Jones en ik vergeet er nog een hele hoop :dizzy:

En tussendoor ook nog wel andere leuke games gedaan die ik anders nooit gekocht had.
Image

3177
Ik overweeg om misschien Ace Combat 7 te doen. Er zijn wat online trophies (booooeeee), maar buiten ééntje, zijn ze allemaal te behalen door gewoon de multiplayer te spelen. Die ene, die is blijkbaar ook mogelijk om in private match te doen met 2 spelers. Verder is het minimum 4 playthroughs en zijn er 2 lange singleplayer grinds voor bepaald aantal XP te behalen en bepaald aantal km's te vliegen. De moeilijkste trophies zijn denk ik om alle missies S-rank te halen op ACE moeilijkheid (hoogste moeilijkheidsgraad) en om alle piloten met "een naam" neer te halen. Heb gisteren wat gameplay ervan bekeken en ik vond het er wel tof uitzien. De Ace Combat serie heeft mij altijd al geïnteresseerd maar door de soms steile leercurve om te vliegen heb ik die games altijd links laten liggen. Het zou alvast een mooie uitdaging zijn.
Zou gewoon eens het vliegen willen aanvoelen vooraleer ik de game zou starten, maar ja. Misschien eens testen op alternate account.
Anyway luidop aan het denken.

Ultros is blijkbaar ook een héél goede game, maar niet voor iedereen. Het is een metroidachtige game blijkbaar, maar ik heb er niet echt een goede guide voor gevonden. Dus dan schrikt mij dat jammergenoeg alweer af.

Undisputed, boksen, zegt mij niets. Blijkbaar een trophy om 5 game na elkaar te winnen in multiplayer. Meehh.

Subnautica below zero: Trophy guide zegt dat de platinum mogelijk is rond de 10u. Heb de guide snel doorlopen maar de game geeft mij niet direct zin om eraan te beginnen.
Image

3179
paveman wrote: 29 Jan 2026 17:00 Als Ultros een metroidvania à la Guacamelee! is dan ben ik wel geïnteresseerd, maar goed: ik wacht t ff af...
Heb eerlijk gezegd geen idee, maar wat ik ervan gelezen heb in topics op PSNprofiles is dat het dus metroid-achtig is maar niet direct gefocused op combat... Maar ja, what do i know? :D
Image

3180
Ok graag feedback indien mogelijk op dit "raar" incident.

Mijn abo PS+ Essential liep ten einde op 02/02/26. Dit weekend had ik gekeken om te upgraden naar premium, maar het vroeg mij "1 euro" te betalen voor de resterende 3 dagen. Dat wou ik niet want pas daarna kon ik dan upgraden voor 151 euro en "echt" premium te hebben.
Nu had ik er dus niet bij stilgestaan dat 2 februari dus ingaat om 0000u :lol:
Wat is er dus gebeurd? Paypal stond aan als betaalmethode (was nog ingesteld voor de aankoop van de PS5Pro destijds) en aangezien je dus tegenwoordig geen auto renew meer kan afzetten (jawel, maar blijkbaar moet je dus nu je abonnement opzeggen en dat telt dan als auto renew afzetten) heeft Sony dus mijn abo automatisch verlengd. Uiteraard staat er geen geld op mijn Paypal (wel gelinkt aan bankaccount, maar heb reeds gecheckt, voorlopig niets afgegaan), dus nu is mijn abo dus verlengd maar niet betaald.
Mijn abo loopt nu dus tot 2/2/27.

Ik heb ondertussen de auto renew afgezet (dmv dus die abonnement opzeggen te doen via PS5 settings) en ik kreeg de melding dat mijn abo dus afloopt op 2/2/27.
Echter heb ik dan manueel een nieuw abo gekocht voor 71.99 euro. En rarara: nu loopt mijn abo tot 2/2/28 :lol: :lol:

Nog een laatste feit: er stond 0.12 cent op mijn account in de store. Die is er afgegaan, en de Paypal betaling was dus voor 71.87 cent (maar dus niet doorgegaan zoals gezegd).

Heeft er iemand enig idee wat nu de beste actie is wat ik kan doen? Afwachten tot dit automatisch wordt rechtgezet? Want ik wil eigenlijk naar Premium gaan, maar daar moet ik dus nu 80 euro voor de 365 dagen betalen. Ik ga dat voorlopig dus niet doen, want eigenlijk heb ik dus niet betaald voor een jaar Essential alhoewel mijn abo nu dus loopt tot en met 2028.
Image