Kolm wrote:Het lijkt een beetje op wat wij in België in het middelbaar 'examens' noemen. Enige examens die ze in Nederland kennen zijn de eindexamens. Die zijn enkel aan het einde van het middelbaar geloof ik?
Ik begrijp alleen nog niet hoe de puntentellingen van die proefwerken worden geteld en hoe/wanneer ze bepalen of je wel/niet naar een volgend jaar mag overgaan enz.
Wel, wat ze in Nederland Examens noemen zijn nationale eindexamens, dus elke student in elke school, onafhankelijk van de regio en de context in het algemeen krijgt dezelfde toets. God zei dank hebben wij dat niet in Vlaanderen, het zorgt voor wat men noemt high-stakes-testing, een toets waar alles vanaf hangt (en heb dan maar eens een slechte dag) en geeft gigantisch veel stress. Verder zorgt het ook voor teaching-to-the-test, wat betekent dat leerkrachten hun lessen zo gaan geven dat je kan slagen voor die toets. Dan ben je niet meer bezig met leren of zelfs begrijpen wat je leert.
Maar die proefwerkweek is dus in Nederland? In wat voor school zit je (katholiek, vrije school, gemeentelijke school, ik weet niet goed hoe het is opgedeeld in Nederland)? En doen ze dat in alle jaren?