Re: Koken is genieten

136
Sora_Lizard wrote:Ha, daar hebben we Shampi . . eh scampi! Dat ziet er lekker en zelfs gezond uit! :cool:
Het dessert mag er ook wel zijn! Top! :D
Na een gezond hoofdgerecht moet ik mij minder schuldig voelen over het dessert :p

Dat was trouwens met Japanse rijst, klaargemaakt volgens het recept van mijn Japanse collega's. Gewoon de rijst klaarmaken duurt al een uur.

De saus heb ik getrokken van de pantsers van de scampi, daarna geflambeerd met whiskey en geblust met witte wijn.
Image

140
Ook ik bak tegenwoordig meer als een eiken :)

1. Karaage. Super lekkere malse kip.
Image

2. Crunchy Dorito Chicken Burger. Heel lekker en mals! (Hier heb ik zelfs youtube filmke van (wel met enkele fouten en een zwaar irritant liedje)
Image

3. Ok. Ik heb een tijdje geexperimenteerd met ribbetjes. Deze is SUPER! 3uur in de oven super mals en marinade en sausje maken het gewoon AF!
Image

4. Ik had zin in haaievinnesoep. Heb ze dan ook maar zelf gemaakt.
Image

5. Katsu Curry. WOW! Japanse Curry met katsu (krokante kip). Hoe lekker is me da! Japanse curry is dus overheerlijk :)
Image
Image

142
Kolm wrote:Ik wil meer weten van die ribbetjes :love:

Code: Select all

Ciabatta met ribbetjes

[b]Ingredienten[/b]
Een lat ribbekes

[b]Dry rub[/b]
2 eetlepel paprika
1 eetlepel peper (zwart en bruin gemixed)
2 eetlepel bruine suiker
2 koffielepel zout
1 koffielepel lookpoeder
1 koffielepel ui poeder
1 koffielepel komijn
1 koffielepel chili poeder

[b]Lak[/b]
225g BBQ saus
75g lopende honing 

[b]Broodjen[/b]
1 ciabatta (aldi)
4 eetlepels boter, gesmolten of geklutste eikes
2 eetlepels verse peterselie, fijn gesneden

[b]Gekarameliseerde ui[/b]
2 ajuinen in halve cirkels
Een beetje zout
Een goej scheut olijfolie
2 eetlepel bruine suiker
1 eetlepel balsamico azijn (indien gewenst)

Bereiding

1.	Verwarm de oven voor op 150°

2.	Verwijder het membraam van de rib

3.	Leg een bakpapier op een bakplaat en leg daar de rib op.
Masseer de rib volledig in met de dry rub die je gemixed hebt in een apart potje.
Zorg ervoor dat er geen dikke brokken zijn en alle gleufjes bedekt zijn.
Zorg er ook voor dat de holle kant van de rib beneden ligt.

4.	Doe 1 DL water op het bakpapier rond de rib.

5.	Pak de bakplaat in met aluminiumfolie. Zorg ervoor dat er geen gaten zijn.

6.	Laat de ribbekes nu voor 3 uur in het midden van de oven garen.

7.	Haal de ribbekes er uit en haal er de beentjes voorzichtig uit.

8.	Wanneer de ribbekes al 2u in de oven zitten begin aan de gekarmeliseerde ajuin.

9.	Bak de ui met beetje zout op een medium vuur in de olie voor zo een 10 minuten (tot ze mooi goudbruin zien). Constant roeren!

10.	Voeg de bruine suiker en eventueel balsamicoazijn toe en blijf roeren voor zo een 8 tot 10 minuten.

11.	Zet de ajuin aan kant tot nodig.

12.	Voor de lak voeg de BBQsaus en de lopende honing tesamen in een potje en roer goed.

13.	Wanneer de ribbekes 3u in de oven gezeten hebben neem ze er uit en verwijder de aluminium (nog niet stuk maken)

14.	Haal er de botjes voorzichtig uit. (probeer de ribvorm te houden)

15.	Leg de ribbetjes mooi OP zilverpapier op de bakplaat.

16.	Maak een beetje van een bootje van het zilverpapier

17.	Lak de ribbetjes mooi in met de lak. Indien er te veel is mag dit gerust er rond.

18.	Zet de oven op grill (iets meer dan middelmatig) en gril de ribbetjes voor nog zo een 10 a 15min. (beetje zelf in oog houden)

19.	Snij de ciabatta in 2 over de legte en kluts een eiken en meng er de versneden peterselie in.

20.	Smeer het ei of boter met peterselie op de binnenkant van het brood.

21.	Bak het brood zoals aangegeven af of neem risico en steek het samen met de ribs in de oven. Goed in oog houden dan.

22.	Leg de rib mooi tussen het brood en smijt er de gekarmeliseerde ui op.

23.	Smakelijk  ;) 
Voila mijn recept :) (Gelukkig heb ik word bestanden gemaakt ^^)
Image

143
Haha merci voor het recept. Dat komt zeker in mijn lijstje terecht.

Die karaage lijk op tatsuta age dat ik al heb gemaakt. Dat is zooo mals.

Ik ben heel fier op een gerecht van uit Peter Goossens zijn restaurant dat ik recent gemaakt heb. Ik heb er ongeveer 5 uur over gedaan.

Image
Image

144
We lijken echt wel een aantal kooktalenten op het forum te hebben! :cool:
Ik kook met wat min of meer toevallig in huis is en helaas niet van die mooie fotogenieke recepten als hier getoond worden. :)
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

145
@Shampi: Bedankt voor het recept! :cool:
Het ging mij vooral om de ribbetjes, ik denk dat ik ze zelf eerder met iets van zelfgemaakte wat dikkere frit of gebakken aardappelen ofzo zou doen :think:
Welke BBQ saus gebruik je juist?

@gamerke: 5u... en ik dacht dat het een voorgerecht was op de foto :O Het klinkt ook niet zoals bij Shampi dat het vooral een kwestie is van de oven aan het werk zetten, maar 5u echt zelf bezig zijn? :|
Image

146
Kolm wrote:@Shampi: Bedankt voor het recept! :cool:
Het ging mij vooral om de ribbetjes, ik denk dat ik ze zelf eerder met iets van zelfgemaakte wat dikkere frit of gebakken aardappelen ofzo zou doen :think:

@gamerke: 5u... en ik dacht dat het een voorgerecht was op de foto Het klinkt ook niet zoals bij Shampi dat het vooral een kwestie is van de oven aan het werk zetten, maar 5u echt zelf bezig zijn? :|
Het vlees zelfs is 10 minuten gebakken, 30 minuten gestoofd in bier, dan onder gezet met bouillon en kruiden en 30 minuten koken. Daarna met pot en al 2,5 uur in de oven terwijl het volledig onder staat. Daarna laten afkoelen en die saus apart houden. Het vlees bloemen en opnieuw bakken in boter. Dan een beetje saus erbij en verder bakken. En hierna is het vlees klaar.

Terwijl dat allemaal bezig was moest ik alle andere ingrediënten klaar maken. Dat zijn echt 6 aparte gerechten ofso :lol: zelfs die spruitblaadjes worden apart geplukt, geblancheerd en op ijs gelegd. De ajuintjes worden met bouillon droog gekookt. De knolselder wordt in ringen uitgesneden en apart bereid totdat ze goed mals zijn. De overschot van de knolselder wordt in een saus verwerkt met melk om de schijven later apart in de koken. Dan was er een koude bereiding van witloof met eigen vinegraite en een warme bereiding.

Dan moest de vleessaus nog gemaakt worden van de bouillon en bier die overbleef uit de schotel van het vlees :P

Ik ben sowieso nog iets vergeten + presentatie. Het lijkt een voorgerecht, maar dat zijn van die gigantisch grote borden waardoor het gerecht zelf klein lijkt.

En ik heb ook nog tarte fine aux pommes gemaakt diezelfde dag dat was uurtje 6.

Image
Image

148
Kolm wrote:@Shampi: Bedankt voor het recept! :cool:

@gamerke: 5u... en ik dacht dat het een voorgerecht was op de foto :O Het klinkt ook niet zoals bij Shampi dat het vooral een kwestie is van de oven aan het werk zetten, maar 5u echt zelf bezig zijn? :|
Ik maakte de bbq eerst zelf. Maar alreeds gemaakte is eigenlijk beter. Als je met friet wil eten is dit recept niet echt the way to go. Maaaar ik heb een recept dat dit wel is. Maar lig nu in bed dus zal voor morgen zijn
Image

149
Bij deze met beetje vertraging.
Pas op! Niet iedereen is liefhebber van de marinade, maar die kan je natuurlijk volledig zelf kiezen.

Ribbetjes Marinade en Slow Cooking
Ingrediënten voor 1 kilo ribs
1 kilo spareribs
50 ml Ketjap
Sap van 1 citroen
2 el bruine suiker
2 teentjes knoflook gehakt
2 el tomatenpuree
1 el Worchestershiresaus
1 el mosterd
0,5 tl Chipotle (of (gerookt) paprikapoeder)
2 el olijfolie
Zout

Zo maak je het
Verwijder het vlies van de rebbekes. Da kan je er heel gemakkelijk aftrekken.
Spoel ze af onder de kraan. Dep ze vervolgens droog met een keukenpapiertje.

Maak een marinade door alle ingrediënten te mengen.
Smeer de rebbekes rijkelijk in met de marinade. Dek af en laat ze een nacht in de marinade staan in de koelkast. Bewaar de marinade die ge over hebt.
Verwarm de oven voor op 130 graden. (boven onder warmte, middelste plaat)
Leg de spareribs met de holle kant naar beneden op een bakplaat bekleed met bakpapier. Giet water (1dl) op de bakplaat, dit zorgt voor stoom. Dek de bakplaat af met aluminiumfolie en gaar ze een uur op 130 graden.
Haal de bakplaat er uit en doe voorzichtig de folie open. Verhoog terwijl de temperatuur naar 170 graden. Smeer de rebbekes tussentijds nogmaals in met de resterende marinade. Terug de folie dicht maken en terug in de op 170° oven.
Dit terug voor een uurtje.
Haal dan het aluminiumfolie eraf. Bestrijk ze nogmaals met de marinade en gaar ze nog eens 30 minuten. Hierdoor krijgen ze een knapperig korstje. Deze laatste stap kan je eventueel ook op de barbecue doen. (indirect BBQen!)

En Kolm
Als ge ze wilt maken met pellepatatten...

Hier nen bonus :)

Mozart/Amadeus Lookboter

Een ganse rol lookboter (125gr)
Da au bain marie laten smelten.
Dan 10 gram paprikapoeder, 10 gram currypoeder en 6 gram fleur de sel
En me de garde goe mixen.
Uw kommeken in ijswater zetten en voort goe mixen me de garde.
Zien dant ni TE stevig werd zoda ge het nog in een bewaarpotteken kunt doen.
Soms is het nodig terug je kommeken te verwarmen.
Nadien potteken terug in de frigo dat het opstijft.

Ook veel geexperimenteerd om dit na te maken.
En met dit recept is het mij (vindek zelf) 99.9% gelukt de lookboter van mozart/amadeus na te maken.
Let wel de keer dat ik em maakte met rolletje lookboter van Aldi schifte hij meer.
Image

150
De ribbetjes klinken erg aantrekkelijk. De marinade komt sterk overeen met de marinade die ik maak voor speklapjes. De worcestersaus laat ik weg maar voeg dan een heel fijn gesnipperd uitje toe. De olijfolie vervang ik door wokolie, d.i. arachideolie of zonnebloemolie met wat kruiden, zodat het een meer Indische smaak krijgt. Deze is dan ook heel goed te gebruiken om vlees voor saté te marineren. Het zuurtje van de citroen of azijn maakt het vlees lekker mals. :cool:
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu