NTGSruler wrote: 11 Oct 2023 12:55
Dat de disc drive vervangbaar is, is inderdaad ook een pluspunt.
Alleen, wat is de kans dat je ooit een drive zal moeten wisselen in de levenscyclus van de console?
Als we puur over EU/US/JP spreken, gaan de meeste consumenten vrij snel over naar de nieuwste tech, zijnde de PS6 die volgens geruchten ergens 2027/2028 zou kunnen releasen.
Bovendien is het nog maar de vraag als je binnen 10 tot 15 jaar nog een nieuwe disc drive zal kunnen krijgen, als Sony ze tegen dan nog zal produceren.
Verder zal de nieuwe PS5 versie MET vervangbare disc drive 50 euro duurder kosten. Nergens staat er ook vermeld hoeveel eventueel een nieuwe disc drive zal kosten, moest het nodig zijn om te vervangen. Je betaald dus eigenlijk meer voor een functie die je hoogstwaarschijnlijk nooit zal gebruiken. En als het nodig is zal je waarschijnlijk nog extra kosten hebben om te gaan vervangen.
Ik heb de specs niet vergeleken met een base PS5, maar ik mag toch hopen naar performance dat de Slim beter presteert.
Wat ik ook zie is dat er 8k ondersteuning is, iets wat mss nu nog niet direct aan de orde is voor velen, maar in de toekomst misschien wel. Heb geen idee als de base PS5 dit heeft.
1440p had ook een mooie toevoeging geweest voor de velen die op een monitor spelen. Ook een functie die al lang wordt gevraagd.
Wat met verdere en betere VR ondersteuning met de nieuwe Slim? Hoog ingezet met de VR2, maar eerlijk gezegd is het daarover weer muisstil.
Een extra USB C port had ook altijd gemogen en leuk geweest. Zeker omdat er dacht ik externe uitbreiding zal komen voor de digital versie van de PS5.
Als laatste (ik klink echt weer negatief, maar eigenlijk ben ik gewoon nuchter), de upgrade naar 1TB SSD is eerlijk gezegd maar magertjes. Zeker als je weet dat de base PS5 met 825gb kwam en een redelijk deel van dat geheugen voorzien is voor de console zelf. Als ik zo snel eens rond kijk betaal je rond de 100-150 euro voor een 2TB SSD. Als de console 50 euro duurder wordt, had het een mooie prijs-kwaliteit geweest als de PS5 Slim standaard met een 2TB interne SSD had gekomen.
Het is duidelijk dat Sony mikt op consumenten die nog geen PS5 in huis hebben met deze Slim. Wat ook helemaal ok is natuurlijk.
Er gaan ook nieuwe coverplates beschikbaar zijn, de Earth Collection en vooral: matzwarte covers. Maar daar moet je dan ook weer 55 euro extra voor gaan betalen.
Waarom brengen ze niet gewoon een witte en een zwarte PS5 Slim uit? Had zoveel leuker geweest.