Re: PlayStation 5

1936
zenmaster wrote: 11 Oct 2023 11:43 Ik heb het gelukkig nooit meegemaakt, maar dat is inderdaad wel een hele grote plus. De disc drive is ook het enige wat "vaak" stuk zal gaan bij consoles? Zit niks anders meer in dat beweegt.
Disc drives en koelpasta die uitdroogt (+ eventueel stof) wat oververhitting kan geven komt vaakste voor denk ik.

Bij de PS5 zie ik ook nog een lange termijn probleem met die SDD blokjes die op het moederbord gesoldeerd zitten en dus niet makkelijk te vervangen zijn. SSD's hebben maar een beperkt aantal write cycles. Bij normaal spelen is dat de eerste jaren geen probleem maar over 10 jaar misschien wel. Daarom dat ik alles op de M.2 SSD zet, elke update die geïnstalleerd wordt en de hele game nog is kopieert naar een andere plek zijn dan toch al write cycles uitgespaard op de interne SSD.
Image

1937
Dat de disc drive vervangbaar is, is inderdaad ook een pluspunt.
Alleen, wat is de kans dat je ooit een drive zal moeten wisselen in de levenscyclus van de console?
Als we puur over EU/US/JP spreken, gaan de meeste consumenten vrij snel over naar de nieuwste tech, zijnde de PS6 die volgens geruchten ergens 2027/2028 zou kunnen releasen.
Bovendien is het nog maar de vraag als je binnen 10 tot 15 jaar nog een nieuwe disc drive zal kunnen krijgen, als Sony ze tegen dan nog zal produceren.
Verder zal de nieuwe PS5 versie MET vervangbare disc drive 50 euro duurder kosten. Nergens staat er ook vermeld hoeveel eventueel een nieuwe disc drive zal kosten, moest het nodig zijn om te vervangen. Je betaald dus eigenlijk meer voor een functie die je hoogstwaarschijnlijk nooit zal gebruiken. En als het nodig is zal je waarschijnlijk nog extra kosten hebben om te gaan vervangen.

Ik heb de specs niet vergeleken met een base PS5, maar ik mag toch hopen naar performance dat de Slim beter presteert.
Wat ik ook zie is dat er 8k ondersteuning is, iets wat mss nu nog niet direct aan de orde is voor velen, maar in de toekomst misschien wel. Heb geen idee als de base PS5 dit heeft.
1440p had ook een mooie toevoeging geweest voor de velen die op een monitor spelen. Ook een functie die al lang wordt gevraagd.
Wat met verdere en betere VR ondersteuning met de nieuwe Slim? Hoog ingezet met de VR2, maar eerlijk gezegd is het daarover weer muisstil.
Een extra USB C port had ook altijd gemogen en leuk geweest. Zeker omdat er dacht ik externe uitbreiding zal komen voor de digital versie van de PS5.

Als laatste (ik klink echt weer negatief, maar eigenlijk ben ik gewoon nuchter), de upgrade naar 1TB SSD is eerlijk gezegd maar magertjes. Zeker als je weet dat de base PS5 met 825gb kwam en een redelijk deel van dat geheugen voorzien is voor de console zelf. Als ik zo snel eens rond kijk betaal je rond de 100-150 euro voor een 2TB SSD. Als de console 50 euro duurder wordt, had het een mooie prijs-kwaliteit geweest als de PS5 Slim standaard met een 2TB interne SSD had gekomen.

Het is duidelijk dat Sony mikt op consumenten die nog geen PS5 in huis hebben met deze Slim. Wat ook helemaal ok is natuurlijk.

Er gaan ook nieuwe coverplates beschikbaar zijn, de Earth Collection en vooral: matzwarte covers. Maar daar moet je dan ook weer 55 euro extra voor gaan betalen.
Waarom brengen ze niet gewoon een witte en een zwarte PS5 Slim uit? Had zoveel leuker geweest.
Image

1938
NTGSruler wrote: 11 Oct 2023 12:55 Dat de disc drive vervangbaar is, is inderdaad ook een pluspunt.
Alleen, wat is de kans dat je ooit een drive zal moeten wisselen in de levenscyclus van de console?
Als we puur over EU/US/JP spreken, gaan de meeste consumenten vrij snel over naar de nieuwste tech, zijnde de PS6 die volgens geruchten ergens 2027/2028 zou kunnen releasen.
Bovendien is het nog maar de vraag als je binnen 10 tot 15 jaar nog een nieuwe disc drive zal kunnen krijgen, als Sony ze tegen dan nog zal produceren.
Verder zal de nieuwe PS5 versie MET vervangbare disc drive 50 euro duurder kosten. Nergens staat er ook vermeld hoeveel eventueel een nieuwe disc drive zal kosten, moest het nodig zijn om te vervangen. Je betaald dus eigenlijk meer voor een functie die je hoogstwaarschijnlijk nooit zal gebruiken. En als het nodig is zal je waarschijnlijk nog extra kosten hebben om te gaan vervangen.

Ik heb de specs niet vergeleken met een base PS5, maar ik mag toch hopen naar performance dat de Slim beter presteert.
Wat ik ook zie is dat er 8k ondersteuning is, iets wat mss nu nog niet direct aan de orde is voor velen, maar in de toekomst misschien wel. Heb geen idee als de base PS5 dit heeft.
1440p had ook een mooie toevoeging geweest voor de velen die op een monitor spelen. Ook een functie die al lang wordt gevraagd.
Wat met verdere en betere VR ondersteuning met de nieuwe Slim? Hoog ingezet met de VR2, maar eerlijk gezegd is het daarover weer muisstil.
Een extra USB C port had ook altijd gemogen en leuk geweest. Zeker omdat er dacht ik externe uitbreiding zal komen voor de digital versie van de PS5.

Als laatste (ik klink echt weer negatief, maar eigenlijk ben ik gewoon nuchter), de upgrade naar 1TB SSD is eerlijk gezegd maar magertjes. Zeker als je weet dat de base PS5 met 825gb kwam en een redelijk deel van dat geheugen voorzien is voor de console zelf. Als ik zo snel eens rond kijk betaal je rond de 100-150 euro voor een 2TB SSD. Als de console 50 euro duurder wordt, had het een mooie prijs-kwaliteit geweest als de PS5 Slim standaard met een 2TB interne SSD had gekomen.

Het is duidelijk dat Sony mikt op consumenten die nog geen PS5 in huis hebben met deze Slim. Wat ook helemaal ok is natuurlijk.

Er gaan ook nieuwe coverplates beschikbaar zijn, de Earth Collection en vooral: matzwarte covers. Maar daar moet je dan ook weer 55 euro extra voor gaan betalen.
Waarom brengen ze niet gewoon een witte en een zwarte PS5 Slim uit? Had zoveel leuker geweest.
Die 10 jaar was vooral een verwijzing naar de SSD en afhankelijk van gebruik kan het ook al veel sneller zijn. In mijn 60GB PS3 was de disc drive na 3-4 jaar al stuk. Dat was nog voor de slim versie uitkwam, daarom heb ik toen de 80GB gekocht. Deze is dan 1-2 jaar geleden kuren beginnen vertonen. Als je net pech hebt kan het heel snel gaan en dan is het wel fijn dat je de optie hebt. En ook al stopt Sony met produceren, dan nog kunnen de stukken erg lang daarna beschikbaar zijn: Je kan ze namelijk uit een andere PS5 nemen die stuk is op een ander punt.

En de prijs van de aparte disc drive is wel vermeld: You can add the Ultra HD Blu-ray Disc Drive for PS5 later, as it will also be sold separately for 79.99 USD | 119.99 EURO | 99.99 GBP | 11,980 JPY.
Het ding is dat beide PS5's eigenlijk hetzelfde zijn wat productie makkelijker maakt, maar dat de ene de disc drive er al bij heeft en de andere niet. die 120 ipv 100 euro prijsverschil is omdat er ook nog een nieuw stukje faceplate bij wordt geleverd zodat het opnieuw past als je een digital edition ombouwt.

Daarnaast is de officiële adviesprijs voor een PS5 met disc al een jaar 550 euro. Dus hij wordt helemaal niet duurder want dat was hij al door inflatie. Dat je hem overal veel goedkoper kan vinden is omdat ze waarschijnlijk voorraad van het oude model proberen weg te werken.
https://tweakers.net/nieuws/200310/sony ... ion-5.html

Je kan de prijs van een generic M.2 SSD niet vergelijken met speciaal voor de PS5 gemaakte SSD blokjes die rechtstreeks op het moederbord zitten helaas. Feit is wel dat die M.2 SSD's die voldoen voor de PS5, steeds goedkoper worden. Dus uitbreiden wordt ook steeds goedkoper.

Ik heb die zwarte covers voor de huidige PS5's eigenlijk nog nooit 'in het wild' gezien...
Image

1939
Allemaal goede punten.

De prijs van de disc drive heb ik gemist. 120 Euro, geen idee, maar de prijs lijkt mij wel ok. Ik dacht dat dit de uitbreiding was voor de digital PS5.

Zoals ik ook wel ergens tussen de lijnen zei: als je idd net pech hebt... Persoonlijk heb ik alleen maar de disc drive van mijn original PS2 en de Slim versie daarop kapot gehad. Maar dat was eigenlijk echt na jaren intensief gamen.

De prijs is inderdaad 550 euro. Ik was even vergeten dat de console reeds 50 euro duurder was geworden :P

Uitbreiden wordt goedkoper, maar ik blijf het nogal teleurstellend vinden dat de interne SSD 'maar' 1TB mee krijgt. Zeker omdat games steeds groter worden. Horizon Forbidden West is de eerste PS5 game die op 2 discs komt. Geloof dat digitaal het ook 98gb is. Call of Duty is over de 100gb, stuk erover dacht ik zelfs.
Dus als je het geheugen er af rekent voor de console zelf zit de interne SSD tegenwoordig bij de meeste snel vol.
Image

1940
Deel de mening van NTGS op elk vlak. Het is niet negatief, maar nuchter kritisch wat goed is je hebt een duidelijk standpunt. Het is gewoon voor louter commerciële doeleinden die Slim. Qua software veranderd er niks. Wie weet komt er binnen een jaar een Pro versie.

Sent from my EB2103 using Tapatalk

Image

1941
Kolm wrote: 11 Oct 2023 13:45 Die 10 jaar was vooral een verwijzing naar de SSD en afhankelijk van gebruik kan het ook al veel sneller zijn. In mijn 60GB PS3 was de disc drive na 3-4 jaar al stuk. Dat was nog voor de slim versie uitkwam, daarom heb ik toen de 80GB gekocht. Deze is dan 1-2 jaar geleden kuren beginnen vertonen. Als je net pech hebt kan het heel snel gaan en dan is het wel fijn dat je de optie hebt. En ook al stopt Sony met produceren, dan nog kunnen de stukken erg lang daarna beschikbaar zijn: Je kan ze namelijk uit een andere PS5 nemen die stuk is op een ander punt.

En de prijs van de aparte disc drive is wel vermeld: You can add the Ultra HD Blu-ray Disc Drive for PS5 later, as it will also be sold separately for 79.99 USD | 119.99 EURO | 99.99 GBP | 11,980 JPY.
Het ding is dat beide PS5's eigenlijk hetzelfde zijn wat productie makkelijker maakt, maar dat de ene de disc drive er al bij heeft en de andere niet. die 120 ipv 100 euro prijsverschil is omdat er ook nog een nieuw stukje faceplate bij wordt geleverd zodat het opnieuw past als je een digital edition ombouwt.

Daarnaast is de officiële adviesprijs voor een PS5 met disc al een jaar 550 euro. Dus hij wordt helemaal niet duurder want dat was hij al door inflatie. Dat je hem overal veel goedkoper kan vinden is omdat ze waarschijnlijk voorraad van het oude model proberen weg te werken.
https://tweakers.net/nieuws/200310/sony ... ion-5.html

Je kan de prijs van een generic M.2 SSD niet vergelijken met speciaal voor de PS5 gemaakte SSD blokjes die rechtstreeks op het moederbord zitten helaas. Feit is wel dat die M.2 SSD's die voldoen voor de PS5, steeds goedkoper worden. Dus uitbreiden wordt ook steeds goedkoper.

Ik heb die zwarte covers voor de huidige PS5's eigenlijk nog nooit 'in het wild' gezien...
Ik ben zeker dat ze (winkels als GM) al lang op de hoogte waren van dit nieuws. Het laatste half jaar waren er elke maand wel grote kortingen op PS5 pakketten, inderdaad alsof ze er vanaf wilden. Dacht ik toen ook al. Één of twee maanden eerder waren ze nog zo goed als nergens te krijgen.

Ik vind de nieuwe zwarte covers al goed nieuws, maar Sony kennende gaan die maar zelden en in kleine aantallen beschikbaar zijn...
Image

1943
Die nieuwe look voor de PS5 vind ik even lelijk als de huidige, heb het nooit gehad voor het design van de PS5 :lol:
Maar tegen dat ik begin volgend jaar een PS5 koop, zal het dus vermoedelijk wel de nieuwere versie worden.

1944
Ik vind m ook niet heel erg mooi, maar kan toch redelijk leven met het design, ik ben er aardig aan gewend inmiddels. De nieuwe vind ik alleen geen verbetering, dat is toch echt een gemiste kans wat mij betreft.

En dan nog: beide vind ik alsnog 10x beter dan de current gen Xbox...
Image

1945
Blijkbaar wordt langzaam de functie uitgerold om 'check for update' te doen op games die in je library staan.
Op PS4 kon dit al jaren maar op PS5 kon dit enkel op games die in je hoofdmenu stonden.

Zelf miste ik dit functie wel want vaak zit er een hele tijd tussen installeren en spelen. En voordat ik een game start of als ik denk om binnenkort een game te starten, dan wil ik wel al is op voorhand checken op een update op een moment dat het mij past om die te doen.

https://forum.psnprofiles.com/topic/151 ... e-library/
Image

1946
Ik vind het sowieso bijzonder vreemd dat niet voor alle geïnstalleerde games gekeken wordt naar updates, wellicht met uitzondering van grote updates. Een beetje zoals met smartphones en apps. Ook bijzonder vreemd dat je voor bepaalde updates de disc in moet steken...

Goed dat ze hier mee bezig gaan. Nu folders nog... :P
Image

1947
paveman wrote: 17 Oct 2023 14:59 Ik vind het sowieso bijzonder vreemd dat niet voor alle geïnstalleerde games gekeken wordt naar updates, wellicht met uitzondering van grote updates. Een beetje zoals met smartphones en apps. Ook bijzonder vreemd dat je voor bepaalde updates de disc in moet steken...

Ik denk dat het wel bewust is dat ze bij het automatisch controleren alleen naar de laatste X gespeelde/geïnstalleerde games kijken of alleen naar alles wat in de laatste maand ofzo is gespeeld/geïnstalleerd.
Stel dat je 100 games hebt geïnstalleerd, dan zouden de updates echt enorm zijn. Dat effect kan je op een telefoon ook hebben dat die plots 15+ apps wilt updaten, alleen kan je daar nog zeggen 'alles' of specifiek selecteren welke en de downloads zijn doorgaans relatief klein.
En aangezien niet iedereen snel en onbeperkt internet heeft zouden er mensen zijn die niet meer aan (online) spelen toekomen omdat hij altijd maar aan het downloaden is. (Dan zouden ze dat automatische uit kunnen zetten, maar misschien weten ze het stomweg niet)

Dat insteken van de disc heb ik alleen nog maar moeten doen als ik een game uit mijn library wil updaten waar dus die 'check for update' niet beschikbaar was? Door de disc in te steken verschijnt het icoontje dan in het hoofdmenu waar die optie er wel is.

Tegen de PS6 ga je folders hebben :P
Image

1948
Ik heb een tijdje terug wat discs erin gedaan van PS4 games die ik nog op de PS5 wil spelen. Die zijn inmiddels geïnstalleerd, maar blijven 'hangen', omdat de disc er na downloaden van bepaalde updates er weer in moet.. beetje irritant wat mij betreft.

Ik zou iig graag de keuze willen hebben om alles games automatisch te laten updaten. De PS5 pauzeert vaak downloads als je gamet (vind ik vaak genoeg juist niet fijn, omdat ik zo goed als niet online game, zeker op het moment), dus ik neem aan dat dit weinig overlast geeft, toch?

V.w.b. folders: ik ben er bang voor ja...
Image

1949
Kolm wrote: 17 Oct 2023 16:46
paveman wrote: 17 Oct 2023 14:59 Ik vind het sowieso bijzonder vreemd dat niet voor alle geïnstalleerde games gekeken wordt naar updates, wellicht met uitzondering van grote updates. Een beetje zoals met smartphones en apps. Ook bijzonder vreemd dat je voor bepaalde updates de disc in moet steken...

Ik denk dat het wel bewust is dat ze bij het automatisch controleren alleen naar de laatste X gespeelde/geïnstalleerde games kijken of alleen naar alles wat in de laatste maand ofzo is gespeeld/geïnstalleerd.
Stel dat je 100 games hebt geïnstalleerd, dan zouden de updates echt enorm zijn. Dat effect kan je op een telefoon ook hebben dat die plots 15+ apps wilt updaten, alleen kan je daar nog zeggen 'alles' of specifiek selecteren welke en de downloads zijn doorgaans relatief klein.
En aangezien niet iedereen snel en onbeperkt internet heeft zouden er mensen zijn die niet meer aan (online) spelen toekomen omdat hij altijd maar aan het downloaden is. (Dan zouden ze dat automatische uit kunnen zetten, maar misschien weten ze het stomweg niet)

Dat insteken van de disc heb ik alleen nog maar moeten doen als ik een game uit mijn library wil updaten waar dus die 'check for update' niet beschikbaar was? Door de disc in te steken verschijnt het icoontje dan in het hoofdmenu waar die optie er wel is.

Tegen de PS6 ga je folders hebben :P
Stel je voor dat al die updates van die games dan nog eens moeten gaan kopiëren.... :P
Kunnen de meeste gewoon hun PS5 aanzetten om games up te daten, maar niet te gamen!
Image

1950
paveman wrote: 18 Oct 2023 11:14 Ik heb een tijdje terug wat discs erin gedaan van PS4 games die ik nog op de PS5 wil spelen. Die zijn inmiddels geïnstalleerd, maar blijven 'hangen', omdat de disc er na downloaden van bepaalde updates er weer in moet.. beetje irritant wat mij betreft.

Ik zou iig graag de keuze willen hebben om alles games automatisch te laten updaten. De PS5 pauzeert vaak downloads als je gamet (vind ik vaak genoeg juist niet fijn, omdat ik zo goed als niet online game, zeker op het moment), dus ik neem aan dat dit weinig overlast geeft, toch?

V.w.b. folders: ik ben er bang voor ja...
Ik denk dat dit een ander probleem is.
Als je een PS4 game installeert, dan zegt hij een bepaald moment 'je kan spelen' maar eigenlijk is hij op de achtergrond nog altijd verder aan het kopiëren vanaf disc. Op PS4 kon je dat niet zien (wit balkje was vol gelopen) maar kon je het wel horen omdat de disc hard blijft doordraaien.

Op PS5 kan je nog steeds de disc horen draaien, maar je kan ook in het download/upload menu, zien dat hij nog aan het kopiëren is. En daar krijg je dan net zoals bij sommige download games, 2 balkjes na elkaar te zien. Als eerste balkje vol is roept hij 'je kan spelen' maar pas als tweede balkje vol is, is hij echt helemaal geïnstalleerd.
Denk maar zo: Een game van 40GB is echt niet in 10 seconden of een minuut gekopieerd vanaf disc, daar is hij rustig een kwartier mee bezig. Alleen doet de PS het klinken alsof het geïnstalleerd/klaar is :q:

Zelf wacht ik bij installatie altijd tot de disc is gestopt met spinnen en alle updates volledig gekopieerd zijn voor ik de disc eruit haal, de game start of de PS uitzet. Gewoon om problemen te vermijden.
Image