NTGSruler wrote: 13 Sep 2024 10:51
Naar wat ik begrijp worden deze 2 tv's als de beste OLED's van 2024 omschreven.
De LG is een héél populaire optie als het op gamen aankomt vanwege het feit dat dit één van de eerste tv's was met HDMI 2.1 voor een redelijke prijs. (Denk dat het toen nog de C versie was van LG).
De Samsung S95D heeft ook 4 HDMI poorten, allemaal 2.1. Heeft VRR, HDR10+ maar geen Dolby Vision. De LG G4 heeft dit ook allemaal maar dan wel Dolby Vision.
Input lag van beide televisies ligt onder de 10ms.
De Samsung heeft echter een mat scherm waardoor schittering van buitenlucht (raam) of zon echt nauwelijks te zien is. Heb even filmpje van gezien met een vergelijking en het verschil is vind ik wel enorm.
De Samsung werkt ook met de One Box Connect die vanachter op de stand van de tv kan gezet worden voor een cleane look en het is verbonden met 1 kabel aan je televisie. De rest van de kabels kun je dan mooi wegwerken achter je kast of tv meubel. De LG G4 heeft dit niet. Heb besloten om ook mijn base PS5 als reserve te houden, alsook mijn PS3. De PS4 gaat vermoedelijk de deur uit, dus als iemand hier interesse in heeft, laat het gerust weten. Hij mag voor een vriendenprijsje de deur uit. Of misschien dat ik de PS4 installeer bij mijn +dochter, maar dat zal moeder eerst moeten goedkeuren denk ik
Mijn tv nu gaat vermoedelijk ook naar haar kamer gaan.
Verder is de Samsung enorm fijn van scherm en eigenlijk vind ik hem iets mooier dan de LG G4.
Beide tv's vind ik voor iets goedkopere prijzen dan de gebruikelijke Coolblue websites. Prijzen zijn identiek van beide tv's moet ik zeggen. Ik vind ze voor een kleine +-1800 euro momenteel.
Feedback is altijd welkom, welke tv's hebben jullie? Zijn er tv's die jullie aanraden buiten de Samsung of de LG? Ik hoor het graag.
Beide tv's hebben refresh rate van 100hz. Als ik wat verder lees moeten ze 120 fps aankunnen. Maar er wordt maar 100hz aangegeven om dat blijkbaar een minimaal verschil is tussen 100-120hz. Uiteraard vind ik dit wel een belangrijke. Er zijn redelijk wat games die 4k 120fps ondersteunen.
Edit: Na wat zoekwerk: alle HDMI poorten hebben 4k/144hz output van beide tv's.
Ik heb een Sony Bravia, ik dacht A90J maar zou het even moeten opzoeken. Dat was toen de eerste TV die alles tegelijk kon.
Dus 4K+120Hz+HDRxxx tegelijk. Daarvoor was het altijd nog kiezen tussen of 4K aan 120Hz zonder HDR of aan 60Hz met HDR.
En VRR hadden veel tv's ook niet. Deze wel maar het is pas een half jaar ofzo na de release met een patch toegevoegd.
=> Controleer dus even of ze ook alles tegelijk kunnen en of dat dan ook op alle poorten zo is. Ik weet dat het bij mij maar op 2 vd 4 poorten kan, maar dat is prima want PS3 en TV bakske kunnen het toch niet.
Daarvoor hadden we een LG die nog geen 4K kon dus bewust gewacht tot er een tv was die alles van de PS5 kon zonder 5000+ euro te kosten. Kwestie dat je anders na 2-3 jaar al opnieuw een TV kan kopen voor nog is dat bedrag en dan ben je uiteindelijk duurder uit dan even wachten en een net iets duurdere te kopen dan wat je origineel 2-3 jaar geleden dacht te kopen en die dan ook nog wat langer mee kan gaan.
Release prijs was toen 2900 euro maar hij stond paar maanden erna bij Krefel aan 2300 of 2400 en Sony had nog een cashback van 200-300 euro en gaf ook nog 100 euro PSN tegoed. Dus het wat uiteindelijk iets van 2000-2100.
Ik weet niet precies wat ze op dit moment allemaal hebben bij Sony, sinds ik mijn tv heb, heb ik het niet echt meer gevolgd.
Maar het kan dus interessant zijn om een paar maanden na release van een model is te kijken of er toevallig een cash back is of tijdens Black Friday binnenkort.
Wat ons vooral opviel was hoeveel beter het geluid was van die Sony tov van LG. LG had een speaker in de achterkant die dan via de muur geluid reflecteerde terwijl bij die Sony het geluid soort van uit het scherm komt. Dat was echt veel aangenamer. Ik game bijna nooit met headset en toch heb je het idee van 3D geluid te hebben met hoe het geluid bij Sony werkt.
Verder is mijn ergernis met TV's eigenlijk altijd het smart gedeelte. Vaak is dat tergend traag na een paar jaar omdat de SOC eigenlijk te zwak is voor de updates die er doorgevoerd worden. Ik kwam van een Philips zonder smart, de eerste FULL HD's toendertijd en dan de LG. Philips was gewoon aanzetten en zodra het scherm verscheen kon je meteen naar een HDMI kanaal wisselen.
Bij LG moest je na het aanzetten van de TV wachten tot de (not so) smart services geladen waren voor je het balkje kon oproepen om naar een ander kanaal of app te wisselen.
Toen leerde ik wat HDMI-CEC* was en heb ik dat op de LG en PS4 aangezet en bleek dat als ik dan op de PS button duwde om de PS4 aan te zetten, dan kon de PS4 de TV sneller aanzetten en naar het goede kanaal switchen dan ik dat zelf zou kunnen.
Enige waar ik op moest letten is dat ik na uitzetten vd PS4, even de tv terug op een tv kanaal zet. Want als de tv bij aanzetten op het kanaal van de PS4 stond, dan ging die de PS4 aanzetten. Vooral onhandig als anderen gewoon even TV willen kijken
Bij die Sony zie ik het hele smart gedeelte nagenoeg nooit. Ik gebruik nog steeds HDMI-CEC voor PS4/PS5 (PS3 FAT ondersteund het niet, ultraslim wel). Op de afstandsbediening staat een knop 'TV' die je kan programmeren om naar het standaard kanaal van de TV te gaan of naar een bepaald HDMI kanaal als je zo'n TV bakske van provider gebruikt. Die knop werkt gewoon meteen als de TV aanstaat, je kan er zelfs de TV mee aanzetten dat hij direct naar daar gaat.
Ik geloof niet dat ik nog het probleem heb van dat de PS aan gaat als ik hem op dat kanaal laat staan voor ik hem uitzet omdat de richtingen van HDMI-CEC zijn in te stellen op PS5 en/of op de TV, maar dat weet ik niet zeker omdat ik na gamen altijd nog wel even TV kijk.
Wil ik toch is naar de app van HBO switchen dan kan dat ook gewoon direct als de TV aanstaat, die balk met apps en de HDMI kanalen heb ik nog nooit op moeten wachten. En als ik tussen 2 kanallen heen en weer wil switchen (bv PS4 en PS5), dan is er een knop op de afstandsbediening om naar het vorige kanaal te gaan en dat wisselt dan heen en terug tussen 2 dingen als je die na elkaar blijft induwen (handig bij boosten en downloaden van dingen
)
=> Kijk of je ergens kan testen hoe de tv's opstarten en hoelang het duurt om tot je playstation kanaal te geraken. En hoe de navigaties door de menu's werken. Mijn grootste ergernis met de PS5 is nog altijd dat je voor alles meer moet klikken dan op de PS4 en nu Sora ook wat op de PS5 bezig is, wordt hij er soms gek van hoe ver dingen verstopt zitten.
Een ander voordeel van de Sony vs LG voor mij was: In de hoge stand op pootjes, dan past de PS4 Pro, PSVR bakske en PS3 ultraslim gewoon onder de TV. De FAT PS3 past net niet maar omdat de onderste 1-2cm van het scherm geen onderdeel zijn van het beeld, kan hij er in ons geval wel voor staan zonder dat hij een hap uit het beeld neemt. Vroeger stonden deze er naast omdat ze er niet onder konden en met de kast en ruimte die we hadden, zou het stapeltje PS4 Pro/PS3 met een PS5 rechtop naast, niet meer naast een 55 inch gepast hebben. Nu staat de PS5 er naast samen met de controller chargers voor PS4 en PS5.
55 vs 65 inch is vooral een voorkeur denk ik op die 3 meter. In ons geval had 65 inch wel op de kast gekund maar was er geen plaats meer voor een PS5 ernaast waardoor het de 55 is geworden. Ik heb zelf ook liever een 55 inch met beter beeld dan een 65 met minder beeld. Mijn ouders hebben sinds kort wel een 65 inch en ik vind het gewoon te groot voor zo'n afstand. In hun geval kan je zelfs van aan de eettafel nog prima TV kijken terwijl de TV bij de zetel staat.
=> Ga zeker is opmeten of de TV wel past op de plaats waar je hem wil hebben. Zoek even de hoogte en breedte op en kijk even hoe dat er ongeveer zou uitzien.
*HDMI-CEC heeft bijna elke TV-fabrikant een eigen naam verzonnen voor de setting. Voor Sony is het BRAVIA sync.