As consumer preferences and the broader entertainment industry continue to shift away from physical discs to digital, physical game disc production for all new games releasing on PlayStation consoles will be discontinued starting January 2028. Following this date, new games will be available on PlayStation Store and at retailers in digital formats only. This transition has no impact on games that already released, or will be releasing, prior to January 2028 in disc format.
https://blog.playstation.com/2026/07/01 ... -consoles/
Re: PlayStation 5
2552Mja. Geen idee wat ervan te denken. De PS6 wordt wss volledig digital only dan. Of mss wel met disc drive maar weer bij te betalen. Wat velen niet meer gaan doen omdat de PS6 volgens mij minimum 1000 euro gaat kosten.
2553Zal niet met disc drive zijn, aangezien de productie van ALLE fysieke releases zal staken per 2028. Je zal er dus niets mee kunnen, behalve wellicht oude fysieke PS5 games erop spelen. RIP Playstation.... 
2554Even meegeven dat buiten fysieke discs worden stopgezet ook de PS3 en Vita store gesloten worden Juli 2027.
2555De PS5 zal mijn laatste Sony console worden. Als ik het financieel kan koop ik in de toekomst nog wel een Pro, maar dat is het.
2556Te zien wat je met in de toekomst bedoelt. Aangezien een Pro tegenwoordig ook al 900 euro kost zonder disc drive ben je denk ik beter af een PS6 te kopen.zenmaster wrote: 01 Jul 2026 19:29 De PS5 zal mijn laatste Sony console worden. Als ik het financieel kan koop ik in de toekomst nog wel een Pro, maar dat is het.
2557Wat een grap... op de dag dat je aankondigt dat de toekomst van playstation digital only is, ook tegelijk aankondigen dat de PS3 en PSVita digital store sluit 
Ik geloof niet dat ik ooit al een game digitaal op release gekocht heb en zeker niet een full price AAA game die ook op disc was.
En zelfs full price heb ik hoogstens een keer een game van een paar euro gekocht, ik wacht eigenlijk altijd op een sale als het digitaal is en dan nog... vaak pas na X aantal sales als ze nog goedkoper zijn.
Het aantal reacties op die blog post van digital only is nu net onder de 5000. Eerste keer dat ik keek was het 1900 en elke keer dat ik keek waren er 500-1000 bij.
Meestal zijn er maar een paar tot een paar tiental reacties op een blog post. Een state of play kan misschien net de 100 aantikken.
Dus ja... echt ontploft in de comments
Ik geloof niet dat ik ooit al een game digitaal op release gekocht heb en zeker niet een full price AAA game die ook op disc was.
En zelfs full price heb ik hoogstens een keer een game van een paar euro gekocht, ik wacht eigenlijk altijd op een sale als het digitaal is en dan nog... vaak pas na X aantal sales als ze nog goedkoper zijn.
Het aantal reacties op die blog post van digital only is nu net onder de 5000. Eerste keer dat ik keek was het 1900 en elke keer dat ik keek waren er 500-1000 bij.
Meestal zijn er maar een paar tot een paar tiental reacties op een blog post. Een state of play kan misschien net de 100 aantikken.
Dus ja... echt ontploft in de comments
2558Ik denk dat de bezorgdheid vooral moet zijn dat Sony nu de prijzen in handen zal hebben op de Store.
In geval van COD bv: als je nu een oudere game wilt kopen digitaal betaal je nog steeds 50 euro. Shop je fysiek kun je diezelfde game voor 10 euro op de kop tikken.
Ik vrees dat Sony nu wel zal doorduwen en niet gaat terugkomen op deze beslissing.
Onrechtstreeks zegt deze communicatie dat de PS6 in 2028 komt.
In geval van COD bv: als je nu een oudere game wilt kopen digitaal betaal je nog steeds 50 euro. Shop je fysiek kun je diezelfde game voor 10 euro op de kop tikken.
Ik vrees dat Sony nu wel zal doorduwen en niet gaat terugkomen op deze beslissing.
Onrechtstreeks zegt deze communicatie dat de PS6 in 2028 komt.
2559Kwam Microsoft eerder ook niet terug op haar eigen beslissing bij de aankondiging van de laatste console (ik haal de namen telkens door elkaar).
2560De heel nabije toekomst, als ik het kan tenminste. Anders koop ik nog een Switch2. PS6 digital only komt er sowieso al niet in en ik ga niet blijven gatlikken na deze stunt.NTGSruler wrote: 01 Jul 2026 20:12Te zien wat je met in de toekomst bedoelt. Aangezien een Pro tegenwoordig ook al 900 euro kost zonder disc drive ben je denk ik beter af een PS6 te kopen.zenmaster wrote: 01 Jul 2026 19:29 De PS5 zal mijn laatste Sony console worden. Als ik het financieel kan koop ik in de toekomst nog wel een Pro, maar dat is het.
Vanaf 2028 schakel ik over op Nintendo of PC, afhankelijk van wat er bij Nintendo nog gebeurt.
2561Nintendo blijft aantrekkelijk, ondanks hun eigenwijze koers normaliter (zou hier wel goed uit kunnen komen). Switch 2 heeft enige nadelen, zeker t.o.v. PS5 Pro, maar na dit nieuws ga ik de Switch 2 misschien zelf ook wel meer gebruiken. Pc blijft een minder mooi alternatief wat mij betreft, vanwege gedoe met installaties, drivers etc. Ik ben niet voor niets consolegamer, al blijft het de vraag of pc (of streaming via tv?) niet uiteindelijk de toekomst heeft.
2562Switch 2 was toch ook megaduur in aankoop?
Ik vraag mij toch af waarom Sony dit ineens beslist.
Het zal nu niet, morgen, volgende maand of volgend jaar zijn. Maar ooit zal de Playstation bubbel barsten. Sinds SIE verhuisd is naar Amerika zijn het alleen maar anti-consument beslissingen geweest.
Zelfde met hedendaagse wagens. Bijna niet meer te betalen als particulier.
Zelfde met race fietsen. Prijzen om van te duizelen.
Zelfde met voeding..
Ik vraag mij toch af waarom Sony dit ineens beslist.
Het zal nu niet, morgen, volgende maand of volgend jaar zijn. Maar ooit zal de Playstation bubbel barsten. Sinds SIE verhuisd is naar Amerika zijn het alleen maar anti-consument beslissingen geweest.
Zelfde met hedendaagse wagens. Bijna niet meer te betalen als particulier.
Zelfde met race fietsen. Prijzen om van te duizelen.
Zelfde met voeding..
2563Akkoord, de Amerikanen helpen alles om zeep. Zelfde in de F1 en MotoGP, maar dat terzijde.
De Switch2 is nu €450 ongeveer? Goedkoopste van allemaal, zeker nu de Steam deck €200-€300 meer kost en ik zag dat de S2 vlot onder andere Hades 2 en FF7 Rebirth draait. Was eerlijk gezegd al maanden steam deck aan het bekijken, maar nu die zoveel duurder is ineens.. Dikke nope.
De Switch2 is nu €450 ongeveer? Goedkoopste van allemaal, zeker nu de Steam deck €200-€300 meer kost en ik zag dat de S2 vlot onder andere Hades 2 en FF7 Rebirth draait. Was eerlijk gezegd al maanden steam deck aan het bekijken, maar nu die zoveel duurder is ineens.. Dikke nope.
2564Het einde van een tijdperk...
In mijn ogen een zeer zeer zeer jammere zet. Zeker wetende dat Sony pas nog redelijk veel films verwijderd heeft uit mensen hun library, wetende dat dit elk moment zou kunnen gebeuren met games die je enkel nog digitaal hebt
In mijn ogen een zeer zeer zeer jammere zet. Zeker wetende dat Sony pas nog redelijk veel films verwijderd heeft uit mensen hun library, wetende dat dit elk moment zou kunnen gebeuren met games die je enkel nog digitaal hebt
2565Ze dwingen ons gewoon en je kan er niks tegen doen, als je nog nieuwe games wil vanaf 2028. Het enige wat je kan doen als vorm van protest is je Plus opzeggen, digitale pre-orders annuleren, geen digitale games kopen... Enige wat telt is hun portemonnee, en de beurs. Maar als niet genoeg mensen zoiets willen doen, tja.