Re: PlayStation 5

2581
@Ruler
De sale gaat dus al live voor het weekend, wat ze dus vaker doen, ipv midden in de week. Dus je kan dan al in het weekend een game uit de sale kopen die je wil spelen. En de meeste mensen zijn vrij in het weekend.

@Kolm
Ik heb denk ik al iets van 5x zo'n mail gehad dat een sale eerder van start gaat voor ps+ leden
Image

2582
Marty wrote: 11 Jul 2026 12:28 @Ruler
De sale gaat dus al live voor het weekend, wat ze dus vaker doen, ipv midden in de week. Dus je kan dan al in het weekend een game uit de sale kopen die je wil spelen. En de meeste mensen zijn vrij in het weekend.

@Kolm
Ik heb denk ik al iets van 5x zo'n mail gehad dat een sale eerder van start gaat voor ps+ leden
Bwa, ik ben nu niet specifiek slecht gezind op Sony. Die evolutie naar digitaal zit er al lang aan te komen. Ik zie dit eerder in het verlengde van enkele mindere maanden psplus gekoppeld aan recente prijsverhoging. Dit dan laten uitschijnen als een voordeel vind ik wat een brug te ver. Voor mij is een digitale winkel onuitputtelijk en zie ik dus weinig voordeel aan het vroeger toegang krijgen. De kortingen zijn steevast dezelfde op dezelfde games, doorheen het hele jaar. Wordt altijd gewoon een andere naam aan de korting gegeven. Dat gevoel heb ik toch.
Image

2583

@Kolm
Voor of na het weekend, toch veel te weinig tijd om te gamen de laatste tijd :silly:

Interessant hoe dat altijd verschilt tussen verschillende mensen. Dan vraag je je toch af wat het verschil is...
Image

2584
Kolm wrote: 12 Jul 2026 16:38

@Kolm
Voor of na het weekend, toch veel te weinig tijd om te gamen de laatste tijd :silly:

Interessant hoe dat altijd verschilt tussen verschillende mensen. Dan vraag je je toch af wat het verschil is...
Of voor mensen zoals jij en ik:
Games paar dagen eerder in de back log :lol:
Image

2585
Marty wrote: 14 Jul 2026 07:58
Kolm wrote: 12 Jul 2026 16:38 Voor of na het weekend, toch veel te weinig tijd om te gamen de laatste tijd :silly:

Of voor mensen zoals jij en ik:
Games paar dagen eerder in de back log :lol:
:shh:
Image

2586
In verband met de backlash met het verdwijnen van fysieke games in 2028:

Sony gaat hier niets aan veranderen is er gezegd. Blijkbaar hebben ze ook al overlegd met dealers en het alternatief zal codes in een doosje zijn. Is nu al grotendeels in Amerika.
Image

2588
paveman wrote: 31 Jul 2026 17:19 Wat een belabberd alternatief, zeg! Daarmee gaat de backlash natuurlijk niet verdwijnen. Ik hoop dat iedereen de digitale games (voorlopig) links laat liggen en een duidelijk signaal naar Sony zal geven...
Ja maar diegene die fysiek willen behouden is een minderheid.
Waar het over zou moeten gaan is betere rechten bij aankoop van digitale games en vooral betere beveiliging van accounts.

Sony heeft het alvast verknoeid bij velen. De toekomst zal het uitwijzen.
Image

2589
Is het werkelijk een minderheid? Ik heb begrepen dat de cijfers van Sony helemaal niet overeenkomen met de werkelijkheid en dat er feitelijk nog behoorlijk veel fysiek gekocht wordt. Als je dan bedenkt dat de meeste mensen zowel digitaal als fysiek kopen, dan lijkt het me minimaal een gelijk groep, of is dat te makkelijk gedacht en/of klopt dit niet en had ik moeten factchecken?
Image

2590
paveman wrote: 01 Aug 2026 14:43 Is het werkelijk een minderheid? Ik heb begrepen dat de cijfers van Sony helemaal niet overeenkomen met de werkelijkheid en dat er feitelijk nog behoorlijk veel fysiek gekocht wordt. Als je dan bedenkt dat de meeste mensen zowel digitaal als fysiek kopen, dan lijkt het me minimaal een gelijk groep, of is dat te makkelijk gedacht en/of klopt dit niet en had ik moeten factchecken?
Nee hoor er zullen aan beide kanten feiten zijn die kloppen en die misschien minder kloppen.

Maar dit is de realiteit: Playstation heeft 130 miljoen MAU (monthly active users). Er gaan stemmen op om je PS+ op te zeggen en zo een statement te maken.
Dat betekent dat 13 miljoen mensen dit moeten doen om 1% impact te hebben op Sony en de statistieken van Playstation.

De beslissing om fysieke discs te stoppen is puur een shareholders beslissing. Met de consument/diehard gamer wordt geen rekening gehouden.

Ben benieuwd hoe de PS6 het zal doen.

Mijn mening: zolang er een deel gamers fysiek willen kopen zou het gewoon moeten mogelijk zijn. De connectie Sony Playstation - gamer/consument.

Maar ja sinds SIE verhuisd is naar Amerika zijn ze volledig op korte termijn winst gaan speculeren en hoe ze winsten kunnen maximaliseren =》Geen korting meer voor PS+, PS+ duurder, regionale prijzen in de Playstation store, duurdere consoles, en nu dus afschaffing van fysieke games.

Persoonlijk vind ik het een moeilijke. Ik ben de laatste jaren geen grote "koper" van games meer. Ttz ik koop games in sale en ja 90% digitaal. Echter zoals ik eens kort geleden hier zei: Gran Turismo 7 bijvoorbeeld wou ik per se fysiek destijds. Emotionele en nostalgische hechting, weet je wel.
GTA VI wou ik ook fysiek, maar niet dus.
Splinter Cell Blacklist is ook zo eentje al is dat een PS3 game.
Image

2591
Ik koop ook nog bitter weinig fysiek, op af en toe tweedehands na. Op release zeer zelden. Maar niks fysiek meer aanbieden? Dan zit je na paar jaar met problemen van een game die niet meer te downloaden valt.
Mijn dochter wou nostalgisch nog eens Disney infinity spelen. Niet te vinden in de store want die game wordt niet meer ondersteund.
Schijfje erin en game gespeeld...

Ik zou nog eerder positief zijn over een soort huurplatform tegen een bepaalde fee. Dus nog iets anders dan wat de huidige tiers zijn maar dat je echt een game voor bv één maand huurt tegen prijs X. Save game blijft in de clou nadien en je kan altijd verder.
Beetje zoals de oldskool videotheken van vroeger. Beperkte fees zouden er volgens mij voor zorgen dat veel mensen zoiets zouden doen en zou nog zeker wat opbrengen lijkt mij.
Image

2592
Codes in doosjes zie ik nu toch ook niet als de oplossing... Enkel leuk om de collectie uit te breiden, maar wat ben je met een rek lege doosjes? :lol:
Ik ben echt benieuwd hoe het zal uitpakken qua impact op de rest van de game-industrie, hoe snel Xbox bv. zou volgen... :?

2593
Ik blijf toch een fysieke koper (van nieuwe games), puur omdat ze in de winkel nieuw vaak 10 euro goedkoper zijn nog :p
Volledig digitaal betekent dat je een systeem koopt waar enkel de ps store op staat.
Geen idee hoe je dit zou kunnen aanpakken, aangezien er voor playstation helemaal geen alternatieven zijn voor digitale winkels
Voor PC heb je steam, epicgames, gog enz, maar niet voor playstation... Da's een beetje het zure voor mij
+ behoud van games: nog een belangrijke
Stel dat binnen 30 jaar de ps6 store sluit, dan zullen die games volledig verdwijnen
Image