Re: Het afdwaaltopic

1022
Nee ik doe er niet aan mee.
Ik denk dat je eerder nu en in 2027 beter fysiek koopt in de hoop dat Sony dit opmerkt in hun data. Weinig kans. Maar ervoor stoppen deze week doe ik niet.

PS6 komt er ook bij mij, maar das nog even. Misschien niet direct op release alhoewel we zien wel.

Trouwens heb je gezien of gelezen dat Sony hun gebruikersovereenkomst is aangepast? Daarin staat expliciet dat je digitale games niet bezit.
Image

1023
Ik las er wat over toen ik deze actie opzocht - ik hoorde dit weer van een vriend van me. Ik gaf hem ook al aan: ik zal me er niet op aanpassen, of het laten om te spelen, maar gezien mijn week komt het eigenlijk precies net goed uit.

Weet je: ik hoop dat elk initiatief succesvol is, want ik vind dit best schandalig. Ook al weet ik dat het er natuurlijk aan zit te komen... (Spotify heeft veel losgemaakt in die zin)

En die gebruikersvoorwaarden: schijnt dat het altijd al zo gewerkt heeft, maar het nog explicieter verwoorden zet natuurlijk het nodige kwaad bloed. Dingen veranderen: dat is een gegeven. Betekent niet dat we elke verandering moeten 'omarmen' of zonder tegenstribbeling moeten accepteren.
Image

1024
paveman wrote: 24 Aug 2026 14:21 Ik las er wat over toen ik deze actie opzocht - ik hoorde dit weer van een vriend van me. Ik gaf hem ook al aan: ik zal me er niet op aanpassen, of het laten om te spelen, maar gezien mijn week komt het eigenlijk precies net goed uit.

Weet je: ik hoop dat elk initiatief succesvol is, want ik vind dit best schandalig. Ook al weet ik dat het er natuurlijk aan zit te komen... (Spotify heeft veel losgemaakt in die zin)

En die gebruikersvoorwaarden: schijnt dat het altijd al zo gewerkt heeft, maar het nog explicieter verwoorden zet natuurlijk het nodige kwaad bloed. Dingen veranderen: dat is een gegeven. Betekent niet dat we elke verandering moeten 'omarmen' of zonder tegenstribbeling moeten accepteren.
Ik hoop ook dat er iets veranderd nog, maar er is weinig kans. Kan nu niet direct de nummers boven halen, maar bij de aankondiging was de oproep om je PS+ te cancelen. Om 1% minder abonnees te hebben, ja ik weet niet het niet precies meer, maar het ging over een miljoen of meer gebruikers. Kansloos uiteraard.
Sony is zodanig groot dat het voor ons als consument moeilijk tot niet mogelijk is om er iets tegen te doen.

Voor mezelf denk ik dat ik vanaf nu en in 2027 als ik games koop, ze fysiek ga kopen. Enigszins om ergens het gevoel te hebben "mijn punt" te maken, maar ook uit nostalgische redenen. Wel met de voorwaarde dat de game VOLLEDIG op de disc staat. Ik wou 007 kopen fysiek, maar dat is blijkbaar maar de eerste missie die erop staat..

Als fysiek, games, dan toch moeten verdwijnen.. Dan wil ik liever binnen 20 jaar kunnen zeggen: "In die goede oude tijd hadden we nog game discs..." :lol:
Image

1025
Ik heb wel sympathie voor de actie omdat ik het op dit moment echt gehad heb met het nieuwe PlayStation, maar 1 week uitloggen kan ik ten eerste al geen boycott noemen... Ten tweede, het zal niks uithalen, dus ja ik speel gewoon verder.
Het enige waar je PlayStation nog een *beetje* mee zou kunnen raken is gewoon niks meer kopen. En reken maar dat mensen gewoon blijven kopen. Die Wolverine controllers en nu die nieuwe blauwe, wel nice..., worden gepreordered als zoete broodjes.
Ikzelf ga vanaf de PS6 niet meer verder met hen, maar jonge mensen die gewoon zijn om enkel digitaal te kopen die doen toch gewoon verder? Net zoals met Netflix, Disney, ... Voor hen is het normaal.
Image

R.I.P. Sora

1026
zenmaster wrote: 25 Aug 2026 17:34 Ik heb wel sympathie voor de actie omdat ik het op dit moment echt gehad heb met het nieuwe PlayStation, maar 1 week uitloggen kan ik ten eerste al geen boycott noemen... Ten tweede, het zal niks uithalen, dus ja ik speel gewoon verder.
Het enige waar je PlayStation nog een *beetje* mee zou kunnen raken is gewoon niks meer kopen. En reken maar dat mensen gewoon blijven kopen. Die Wolverine controllers en nu die nieuwe blauwe, wel nice..., worden gepreordered als zoete broodjes.
Ikzelf ga vanaf de PS6 niet meer verder met hen, maar jonge mensen die gewoon zijn om enkel digitaal te kopen die doen toch gewoon verder? Net zoals met Netflix, Disney, ... Voor hen is het normaal.
Heb toevallig gisteren er eens voor gekeken voor die controllers. De gele is al niet meer beschikbaar, toch op Direct. De blauwe... hmm niet volledig overtuigd. De 007 is ook nog beschikbaar. Toevallig gisteren een video bekeken van iemand die ALLE limited edition controllers heeft. Echt Nice. Zitten er tussen die enkel in Japan zijn uitgekomen zoals Monster Hunter Wilds en FF. Hij heeft zelfs eentje die nooit te koop is geweest. De 2022 Lets play controller die alleen is gegeven aan personeel.

Kwestie no discs:
Iedereen en zijn grootmoeder wil vandaag Vinyl inclusief platenspeler. Omdat het hip is. Hoe groot is de markt nog van CD/DVD/Blu-ray?

Maar nee, Sony gaat hier enkel fysieke media gaan schrappen. Hoeveel biljoen hebben ze betaald voor Bungie? 3? En wat hebben ze gebracht? Niets. Marathon, een game die tegenwoordig onder de 1000 spelers per dag zit als live-service-game.
Concord, fiasco van 300 miljoen en meer.
Talloze live-service-games cancel of uitgebracht en reeds servers gesloten.
Kan nu niet direct op de namen komen, maar hoeveel studio's hebben ze laatste tijd gesloten?

De PS5 generatie is, ja weliswaar slecht gestart met COVID, de minst leuke of for the players generatie.
PS1 heb ik gemist omdat ik geen console in huis mocht hebben van mijn ouders. Ik was toen wel verslaafd aan mijn Game Boy en Nintendo.
PS2 heb ik zelf gekocht en wat een generatie was dat. Wekelijks stond ik in Game Mania om nieuwe games te kopen.
PS3, wat een generatie. Fantastische games en het begin van trophies verzamelen. Speciaal een tv gekocht om "Full HD" te kunnen spelen.
PS4 was ook echt een goede generatie en met de Pro echt het begin van fantastische graphics. Deze vond ik ook het meeste aandacht besteden aan het community aspect en het overzicht wat je had wat je vrienden speelden/welke trophies ze haalden en video's wat je kon delen.
PS5: zeer trage start naar exclusives, wat ze nu toch wat hersteld hebben. Maar reeksen zoals Ratchet and Clank (1 game), Sly Cooper, Jak en Daxter en ik vergeet er talloze blinken uit in... afwezigheid. Remasters en veilige sequels zijn het resultaat.

PS5 is de generatie dat Sony jammer genoeg zijn koers heeft veranderd. Alles voor winsten. En ik zeg niet dat het vroeger ook niet zo was. Maar de fuck ups van Jim en Herman moeten nu eenmaal terug verdiend worden.

Stoppen met gamen ga ik niet doen. Ik ga gewoon mee met de flow. Als we allemaal eerlijk zijn moeten we toegeven dat we in het digitaal tijdperk zijn mee ingezogen. Digitaal heb ik geen probleem mee. Alleen vind ik dat zolang er een markt voor is (Vinyl, Cd, DVD..) het gewoon beschikbaar moet zijn.

Ik hoop dat er na 2028 misschien nog fysieke special of limited editions komen van bepaalde games. Maar als het maar gewoon met een code is mogen ze het houden.
Image

1027
Dat laatste gaat niet gebeuren natuurlijk, zeker niet als er geen mogelijkheid is om die fysieke media te gebruiken. Nintendo kennende zullen die in ieder geval stug hun eigen koers blijven varen. Je kan van ze zeggen wat je wil (prijzen van games die echt hoog blijven bijvoorbeeld), maar zij maken over het algemeen keuzes die vanuit de consument komen, niet vanuit winstbejag. En je ziet: uiteindelijk blijkt dat nog winstgevend ook. Win/win!

Ik heb alle PS consoles gehad, behalve een paar Slim versies. Maar ben er ook wel echt klaar mee.

En natuurlijk is het zo dat digitaal het over gaat nemen en dat is ergens ook prima. Maar het afkappen van de keuze met als gevolg monopolie op de distributie: dat is niet prima én niet oké.
Image

1028
paveman wrote: 26 Aug 2026 08:31 Dat laatste gaat niet gebeuren natuurlijk, zeker niet als er geen mogelijkheid is om die fysieke media te gebruiken. Nintendo kennende zullen die in ieder geval stug hun eigen koers blijven varen. Je kan van ze zeggen wat je wil (prijzen van games die echt hoog blijven bijvoorbeeld), maar zij maken over het algemeen keuzes die vanuit de consument komen, niet vanuit winstbejag. En je ziet: uiteindelijk blijkt dat nog winstgevend ook. Win/win!
Ik denk dat uiteindelijk zij het meeste profijt van heel deze situatie gaan hebben, Nintendo. De Switch 2 is ook nu nog steeds de voordeligste "console", na alle prijsstijgingen.
De PS6 daar vrees ik nu een beetje voor. Als die duurder wordt dan de Steam Machine bv.
Image

R.I.P. Sora