Het menselijk lichaam kent een mechanisme om daadwerkelijk af te koelen: transpireren, ook wel zweten genoemd. Hierbij wordt een dun laagje vocht gevormd op de huid dat door verdamping warmte aan het lichaam onttrekt. Bij stilstaande lucht zal het verdampte vocht een laagje rond het lichaam vormen zodat er niet meer verdampt kan worden, door verzadiging van de lucht, en zullen zich druppels vormen. Verdere afkoeling is niet mogelijk. Door verplaatsing van de lucht kan er weer meer vocht verdampen en neem je dat waar als afkoeling. Naarmate meer lucht ververst wordt kan de verdamping toenemen en dus beter afkoelen. Dit is dus echte afkoeling, vergelijk het met het blazen over een hete lepel soep. Het verdampen van zweet onttrekt warmte aan ons lichaam en koelt het lichaam af.
Bij sneller fietsen of een fan zal er dus ook meer vocht verdampen en we koelen daadwerkelijk af. Vandaar dat we naarmate het warmer wordt en of we fietsen sneller, we veel moeten drinken anders drogen we uit. Of de warmte dan van binnenuit komt, spierinspanning, of van buiten het lichaam komt, inwerking van de zon, is hierbij minder relevant.
De temperatuur om ons heen verandert inderdaad niet, maar het lichaam koelt wel degelijk af. Bij grote krachtsinspanningen zal de afkoelende werking van het transpireren niet voldoende zijn om de verhoging van de temperatuur volledig te compenseren. Dat laatste geldt natuurlijk ook als de buitentemperatuur te hoog wordt.
Re: Meat & gr-eat 2016
77Ik reageerde maar op perfectionistisch over te komen en voor te lachen. Nu ik hier die wetenschappelijke reactie lees vind ik dit zeer goed dat dit zo serieus genomen wordt haha. Ik leer hier nog wat bij.
Sent from my HUAWEI P7-L10 using Tapatalk
78Ik leer ook altijd graag wat bij en ik deel mijn kennis ook graag. Op die manier worden we hier allemaal een beetje slimmer.
79Ik vrees dat ik niet zal kunnen komen Sorry RoyVDW...
Ik moet de 1e september uit mijn apartement en de dagen daarvoor ben ik alleen maar bezig met verhuizen. Ben daarnet pas tot het besef gekomen toen ik de datum nog eens nakeek.
Ik moet de 1e september uit mijn apartement en de dagen daarvoor ben ik alleen maar bezig met verhuizen. Ben daarnet pas tot het besef gekomen toen ik de datum nog eens nakeek.
80Dus dan vallen er twee mensen af in een klap wat jammer de bbq is dit jaar geen succes.
81Als ge ook vanuit Gent vertrekt (ik neem aan van wel ), dan kunt ge meerijden met W.O.L.F. en mijCaptain Witwicky wrote:Kan ik geplaatst worden in de categorie "zoekt vervoer" voor het moment, dank u
82Kan Tessa aub nog van de lijst afgehaald worden? Ze heeft namelijk andere plannen die ze niet kan afzeggen. Ikzelf kom nog steeds, maar mijn +1 gewoon niet meer
83Dat is héél vriendelijk, maar mijn plannen moeten misschien binnenkort gewijzigd wordenmet0t0 wrote:Als ge ook vanuit Gent vertrekt (ik neem aan van wel), dan kunt ge meerijden met W.O.L.F. en mijCaptain Witwicky wrote:Kan ik geplaatst worden in de categorie "zoekt vervoer" voor het moment, dank u
Zeurpiet van het jaar 2014
Zeurpiet van het jaar 2016
2de grootste zeurpiet van het jaar 2017
Comment of the Week houder PS EU blog x2
84Oei, da's jammer. Laat maar iets weten als ge toch wilt meerijden, dan regelen we praktische zaken nog welCaptain Witwicky wrote:Dat is héél vriendelijk, maar mijn plannen moeten misschien binnenkort gewijzigd wordenmet0t0 wrote:Als ge ook vanuit Gent vertrekt (ik neem aan van wel), dan kunt ge meerijden met W.O.L.F. en mijCaptain Witwicky wrote:Kan ik geplaatst worden in de categorie "zoekt vervoer" voor het moment, dank u
85Als het lukt, dan zal ik zeker iets laten wetenmet0t0 wrote:Oei, da's jammer. Laat maar iets weten als ge toch wilt meerijden, dan regelen we praktische zaken nog welCaptain Witwicky wrote:Dat is héél vriendelijk, maar mijn plannen moeten misschien binnenkort gewijzigd worden
86Indien er mensen zijn die op het laatste moment nog willen of kunnen komen, laat het hier even weten en stuur me voor de zekerheid een pm!
Mensen die al toegang hebben tot het privé forum kunnen het beste daar verdere afspraken maken.
Donderdagavond 25 augustus om 22u00 sluit de inschrijving definitief!
Mensen die al toegang hebben tot het privé forum kunnen het beste daar verdere afspraken maken.
Donderdagavond 25 augustus om 22u00 sluit de inschrijving definitief!
87ga je dan toch met de fiets ?Captain Witwicky wrote:Dat is héél vriendelijk, maar mijn plannen moeten misschien binnenkort gewijzigd wordenmet0t0 wrote:Als ge ook vanuit Gent vertrekt (ik neem aan van wel), dan kunt ge meerijden met W.O.L.F. en mijCaptain Witwicky wrote:Kan ik geplaatst worden in de categorie "zoekt vervoer" voor het moment, dank u
88HaGamefreak wrote:ga je dan toch met de fiets ?Captain Witwicky wrote:Dat is héél vriendelijk, maar mijn plannen moeten misschien binnenkort gewijzigd wordenmet0t0 wrote:Als ge ook vanuit Gent vertrekt (ik neem aan van wel), dan kunt ge meerijden met W.O.L.F. en mijCaptain Witwicky wrote:Kan ik geplaatst worden in de categorie "zoekt vervoer" voor het moment, dank u
Haha
Hahahaha
HHAHAHHAHAHAHAHHAHAAAAA
neen
89Captain Witwicky wrote:HaGamefreak wrote:ga je dan toch met de fiets ?Captain Witwicky wrote:Dat is héél vriendelijk, maar mijn plannen moeten misschien binnenkort gewijzigd wordenmet0t0 wrote:Als ge ook vanuit Gent vertrekt (ik neem aan van wel), dan kunt ge meerijden met W.O.L.F. en mijCaptain Witwicky wrote:Kan ik geplaatst worden in de categorie "zoekt vervoer" voor het moment, dank u
Haha
Hahahaha
HHAHAHHAHAHAHAHHAHAAAAA
neen
90Zijn de eerste mensen alweer kruipend thuis gekomen?
Het zal vast een grandioos succes van episch formaat zijn geweest...
Het zal vast een grandioos succes van episch formaat zijn geweest...