Re: Het vragentopic: technisch

211
paveman wrote:Nope...
Of je moet mijn zwager en schoonzus niet vertrouwen? :lol:
Zij hadden een nieuw modem gekocht (5Ghz i.p.v. 2.4) en zonder die link gelijk te leggen sliepen ze veel minder goed. Na van alles te hebben uitgeprobeerd kwamen ze op internet achter dit verhaal van de stralingen. Een nachtje het modem uitzetten en voilà....

Overigens: ik ga meestal als laatste naar bed thuis. Als ik een keertje vergeet het modem uit te zetten heeft mijn vrouw het gelijk door i.v.m. hoe ze slaapt.... :O

En tot slot: ook al vind je dit voorgaande nog zo overdreven (ik ben er ook véél minder gevoelig voor dan mijn vrouw bijvoorbeeld: ik slaap ALTIJD), ik denk dat er niemand hier denkt dat allerlei draadloze zaken die we gebruiken totaal geen effect hebben op onze gezondheid. Toch?
Dat je iets niet ziet zegt niet dat het niets doet. Hoe groot of klein het effect is durf ik mij ook zeker niet aan te branden, maar ik hoop toch dat iedereen beseft dát het effect heeft?
Dat ze daarna beter sliepen kan perfect psychologisch zijn toch? Een slecht verluchte ruimte met een gasvuur ofzoiets is vele malen gevaarlijker en een waarschijnlijker probleem.

De reden achter al die artikels is dat wifi gebruik maakt van dezelfde elektromagnetische golflengten als microgolfovens. Al degenen die al schrik hebben van telefoonmasten worden natuurlijk hysterisch als ze dat horen.

Het verschil - en de reden dat er geen enkel probleem of gevaar is - is dat de intensiteit van een wifisignaal tienduizenden keren lager is dan dat van een microgolfoven. De golflengte van wifi is blijkbaar ook dezelfde als die van de kosmische achtergrondstraling die overal aanwezig is.
Niet te snel meegaan in wilde theorieën op het internet dus.

212
paveman wrote:Nope...
Of je moet mijn zwager en schoonzus niet vertrouwen? :lol:
Zij hadden een nieuw modem gekocht (5Ghz i.p.v. 2.4) en zonder die link gelijk te leggen sliepen ze veel minder goed. Na van alles te hebben uitgeprobeerd kwamen ze op internet achter dit verhaal van de stralingen. Een nachtje het modem uitzetten en voilà....

Overigens: ik ga meestal als laatste naar bed thuis. Als ik een keertje vergeet het modem uit te zetten heeft mijn vrouw het gelijk door i.v.m. hoe ze slaapt.... :O

En tot slot: ook al vind je dit voorgaande nog zo overdreven (ik ben er ook véél minder gevoelig voor dan mijn vrouw bijvoorbeeld: ik slaap ALTIJD), ik denk dat er niemand hier denkt dat allerlei draadloze zaken die we gebruiken totaal geen effect hebben op onze gezondheid. Toch?
Dat je iets niet ziet zegt niet dat het niets doet. Hoe groot of klein het effect is durf ik mij ook zeker niet aan te branden, maar ik hoop toch dat iedereen beseft dát het effect heeft?
Tja, sommige mensen zullen misschien er gevoelig voor zijn, maar ik geloof eerder dat het een broodje aap verhaal is (no offense). Ik denk inderdaad dat je je zwager en schoonzus niet moet vertrouwen in dit geval. ;) Als ik mij niet vergis was het al bewezen dat de straling van een wifi/modem ongevaarlijk was. Ik zeg daarbij niet dat het geen effect heeft op onze gezondheid, maar er is voor zover ik weet nooit daar een stevige link gelegd. Net als dat verhaal dat mobieltjes kanker zouden veroorzaken als je ze tegen de oor hield, dat was ook de grootste onzin.

Als je echt de gevaren van straling in het dagelijks leven wilt ondervinden, dan moet je bij een hoogspanningsmast gaan staan voor een dag. De straling die daar vanaf komt is wel gevaarlijk.
Image

214
Vreemd dat niemand een onderscheid lijkt te maken tussen het modem en de router.

Het modem is direct gekoppeld aan het internet via je provider. Hierop sluit je je bedrade telefoon en je router aan. In sommige gevallen ook je digitale tv.

De router heeft doorgaans meer aansluitmogelijkheden en verzorgt het wifi signaal. Zie onderstaande schets:
Image
Het (of de) modem behoeft slechts zelden een reset, meestal pas na een externe internet storing. Het wordt door de provider zelfs afgeraden om een modem regelmatig te herstarten daar daarna ook de verbinding met de provider opnieuw ingesteld dient te worden. Dit gaat weliswaar meestal automatisch, maar vergt toch enige belasting aan de kant van de provider.

Een (zachte) reset van de router wil vaak wel helpen bij bijvoorbeeld wifi problemen. Een zachte reset is het gedurende 30 seconden de voeding van de router afhalen. Een harde reset bereik je door het resetknopje in te drukken. Hierbij gaan vaak wel meteen alle instellingen verloren.

Indien ik mijn pc loskoppel van wifi en vervolgens opnieuw een verbinding wil maken krijg ik de keuze uit minstens 7 verschillende beschikbare routers. Dit is natuurlijk afhankelijk van mijn woonsituatie, een appartementen gebouw. Ik 'zie' dus ook de routers van verschillende buren.
Stel dat ik 's nachts beter zou willen slapen en wifi (en andere) signalen zouden mij de nachtrust onthouden, dan heeft alleen het uitzetten van mijn modem (slecht) of mijn router dus weinig zin.

Nog afgezien van het feit dat mijn alarminstallatie ook geen verbinding meer heeft met de buitenwereld en ik via 4G meteen een waarschuwing op mijn gsm krijg.
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

215
Sora_Lizard wrote:Vreemd dat niemand een onderscheid lijkt te maken tussen het modem en de router.
Meestal wordt bij het starten van een nieuw abonnement in Vlaanderen een modem-router combo geïnstalleerd, tenzij expliciet anders gevraagd. Waarschijnlijk maken veel mensen daarom geen onderscheid.

216
Tjeefkeuh wrote:
Sora_Lizard wrote:Vreemd dat niemand een onderscheid lijkt te maken tussen het modem en de router.
Meestal wordt bij het starten van een nieuw abonnement in Vlaanderen een modem-router combo geïnstalleerd, tenzij expliciet anders gevraagd. Waarschijnlijk maken veel mensen daarom geen onderscheid.
Dat verklaart inderdaad veel. Het beperkt wel de mogelijkheden, temeer daar combi apparaten doorgaans minder goed zijn maar wel goedkoper natuurlijk. ik weel eigenlijk niet hoe het in Nederland over het algemeen gesteld is.
Image

217
Om even in te pikken op de stralen. Er is een onderzoek geweest (weet de naam niet meer) met telefoonmasten. In de buurt hebben ze dan vragenlijsten uitgedeeld, maar wat ze niet wisten was dat de telefoonmasten nog niet actief waren. Toch hadden plots heel veel mensen opvallende klachten, er waren er zelfs die gingen verhuizen door de hoofdpijn. Omgekeerd hebben ze het dan ook gedaan en ze weer 'uitgeschakeld', maar eigenlijk werden ze toen geactiveerd. Wat bleek? Mensen hun klachten verdwenen, terwijl er toen wel stralen waren.

Ik zeg niet dat dit een éénduidig bewijs is, maar het is wel heel opvallend. Dit zijn zo van die opvallende onderzoeken die wij in de master gepresenteerd kregen als we het over placebo en nocebo effect hadden.
Image

218
Tjeefkeuh wrote:
En dan te weten dat er met die combi's van Telenet nog een probleem is waardoor die random disconnect. Periodes waar hij zich om het uur disconnect tot wat langere periodes. Online games is praktisch onmogelijk daardoor. Alleen jammer dat je behoorlijk moet zeuren om een echte modem-only (dus niet een combi met het routergedeelte uitgeschakeld) te krijgen. Sowieso ben ik tegenstander van die dingen, provider moet zich niet teveel gaan bemoeien met wat ik doe met het netwerk na de modem. Maar het is natuurlijk wel makkelijk voor mensen die er niks van kennen...
Image

219
gamerke1992 wrote:Om even in te pikken op de stralen. Er is een onderzoek geweest (weet de naam niet meer) met telefoonmasten. In de buurt hebben ze dan vragenlijsten uitgedeeld, maar wat ze niet wisten was dat de telefoonmasten nog niet actief waren. Toch hadden plots heel veel mensen opvallende klachten, er waren er zelfs die gingen verhuizen door de hoofdpijn. Omgekeerd hebben ze het dan ook gedaan en ze weer 'uitgeschakeld', maar eigenlijk werden ze toen geactiveerd. Wat bleek? Mensen hun klachten verdwenen, terwijl er toen wel stralen waren.

Ik zeg niet dat dit een éénduidig bewijs is, maar het is wel heel opvallend. Dit zijn zo van die opvallende onderzoeken die wij in de master gepresenteerd kregen als we het over placebo en nocebo effect hadden.
Persoonlijke klachten op een of ander groot bedrijf zonder gezicht afschuiven is makkelijker dan eens kijken of het niet aan stress oid ligt.

221
Ik kan sinds deze week geen youtube filmpjes meer in fullscreen bekijken als ze gelinkt zijn naar hier (en ook andere sites) Op youtube zelf heb ik er geen last van. Werk met Chrome. En bij Edge en Firefox heb ik dat probleem niet.
Weet iemand waar dat aan ligt. Heb al wat gezocht op google maar kom daar niet echt uit
Image

222
Marty wrote:Ik kan sinds deze week geen youtube filmpjes meer in fullscreen bekijken als ze gelinkt zijn naar hier (en ook andere sites) Op youtube zelf heb ik er geen last van. Werk met Chrome. En bij Edge en Firefox heb ik dat probleem niet.
Weet iemand waar dat aan ligt. Heb al wat gezocht op google maar kom daar niet echt uit
Ik heb hetzelfde probleem en ik bekijk het dan even op YT. Ik vermoed dat het ligt aan het feit dat we de maximum grootte van plaatjes hebben beperkt. Mogelijk geldt dit dan ook voor filmpjes. Wellicht dat onze Shampoo er meer over weet te zeggen. :)

Edit: Hmm, bij nader inzien klinkt dat niet erg logisch omdat het op andere browsers blijkbaar niet het geval is. Ik gebruik ook Chrome. :think:
Image

224
Kolm wrote:Dit lijkt iets met chrome te maken te hebben en de permissies die je aan websites moet geven.

https://support.google.com/youtube/answer/6276924?hl=en (algemene help van youtube)
https://support.google.com/chrome/answer/6148059 (waar je permissions kan vinden)

Het is nog niet helemaal duidelijk welke permissie maar je zou uitzonderingen moeten aangeven voor de sites waarvoor je wel fullscreen wilt kijken.
Dit had ik ook gevonden, maar heb daar alles op toestaan staan. Heb daar nooit wat verandert. WIe weet is het een bug in chrome

Dit staat er bij fullscreen:
Opmerking: Deze instellingen worden niet meer gebruikt voor dit systeem. Je kunt ze echter nog steeds bekijken en bewerken.

Er valt alleen niets te bewerken omdat er niets in staat
Image

225
Ja die vond ik ook en inderdaad ook met die opmerking. Bij mij staan er wel een paar in maar niet Press X. Als ik op de knop van fullscreen wil klikken krijg ik iets van 'Meer informatie' en word ik naar eerste pagina gelinkt die ik hier had gepost. Maar ik kom inderdaad ook niet verder dus...
Het is echt een chrome dingetje dus blijkbaar :(

Edit: Op sommige sites lijkt het wel gewoon te werken. Vreemd... Ik zoek nog even verder.

Testvideo:

Image