Marvel's Spider-Man 9.5/10
Het ps4 spel waar ik dit jaar het meeste naar uitkeek, en wat voor een game dan nog wel... Het gaat in deze game over een spider-man die al heel wat jaren ervaring heeft in het superheld zijn. Je krijgt met andere woorden geen heel origins verhaal voorgeschoteld van Peter die gebeten wordt door een spin of zijn eigen equipment gaat maken. Peter Parker is hier dus dan ook al afgestudeerd en werkt al als laboratoriumhulpje. Wanneer de hele stad achter de goeie, ouwe Fisk zit, is Spder-Man er als de eerste bij. Dit dient dus eigenlijk als tutorial (geen spoilers dus). Na deze interventie waarschuwt Fisk ons nog dat we niet weten wat ons nog te wachten gaat staan. En hierbij wil het laten qua verhaal, want het is zeer vermakelijk.
De gameplay was supervlot en vermakelijk! Je slingert van hier naar daar, duikt van de empire state building af, achtervolgt auto's die gestolen zijn,... New York is altijd vol leven. Dit webslingeren voelt dus ook nooit saai aan. De combat valt een beetje te vergelijken met die van de Batman Arkham reeks, al vond ik deze wel moeilijker. Bij Batman vlieg je van de ene naar de andere slechterik, terwijl je hier wel redelijk in de buurt moet staan van de vijanden. Toch zijn de combo's die je hier kunt maken prachtig.
Het spel ziet er ook prachtig uit! Dit is misschien wel 1 van de mooiste games die ik ooit heb gezien. Er zit gewoon zoveel detail in verwerkt. Je kunt bv. een wolkenkrabber opklimmen en ondertussen bij de mensen binnengluren. Of je kunt de inwoners van New York een high five geven. Het zijn allemaal van die kleine dingetjes die het wel maken. Je komt ondertussen ook heel wat bekende figuren tegen zoals MJ en aunt May.
Toch zijn er enkele kleine nadelen. Het eerste zijn de valstrikken waar openworld games regelmatig intrappen. Het goeie is wel dat de collectibles, sidequest zich pas geleidelijk aan beginnen te tonen. Je krijgt dus niet direct een hele overvloed van pictogrammen op het scherm die je kunt verzamelen. Het jammere is dan wel de grote hoeveelheid stomme dingen die je soms moet doen zoals het uitschakelen van heel wat criminele mensen.
Het laatste nadeel vond ik van het verhaal
- [+] spiderman
- Vanaf chapter 3 wanneer de Sinister Six vrijlopen in de stad, gaat het nogal snel. Ze zijn pas vrij uit de gevangenis en je vecht al direct tegen Vulture en Electro
Over het algemeen heb ik erg hard genoten van deze game! Ik hoop echt dat ze het marvel universum gaan uitbreiden op playstation!